YouGov: rynek kosmetyków w Polsce warty już ponad 18 mld

Kategoria: Aktualności
3 min. czytania

Polski rynek kosmetyków nie zwalnia tempa. W okresie od sierpnia 2024 r. do lipca 2025 r. nabywcy kupili 251 tys. ton tych produktów. Coraz więcej konsumentów sięga po kosmetyki ekologiczne i koreańskie, ale jednocześnie kupuje je rozsądniej, częściej w promocjach i głównie w drogeriach. Takie dane płyną z analiz firmy badawczej YouGov.

W okresie od sierpnia 2024 r. do lipca 2025 r. polskie gospodarstwa domowe zakupiły 251 tys. ton kosmetyków i zapłaciły za nie ponad 18 mld złotych. W porównaniu do analogicznego okresu rok wcześniej oznacza to wzrost odpowiednio o 4 proc. w ujęciu wolumenowym i 7 proc. wartościowo.

Mimo, że rynek kosmetyków rośnie, to nabywcy podchodzą do tych zakupów z dużą ostrożnością. Lata wysokiej inflacji i niepewnej sytuacji gospodarczej umocniły trend tzw. sprytnych zakupów i sprawiły, że konsumenci coraz chętniej korzystają z promocji, także w kategorii kosmetyków. W analizowanym okresie liczba transakcji promocyjnych wzrosła aż o 16 proc. Polacy kupują na promocjach częściej i więcej, a jednocześnie spada udział zakupów w cenach regularnych.

podkreśla Agnieszka Gorecka, dyrektorka ds. klientów lokalnych i regionalnych w YouGov.

Na topie kosmetyki eko i koreańskie

Według danych YouGov rośnie popularność kosmetyków ekologicznych. W tej grupie produktów zakupy wzrosły o 58 proc. wolumenowo i o prawie 30 proc. wartościowo. Jeszcze szybsze tempo wzrostu notuje segment kosmetyków koreańskich – tu zarówno liczba, jak i wartość zakupów wzrosły o 100 proc.

Trudno nie wspomnieć o trendach związanych z markami własnymi. Choć tego typu produkty cieszą się niesłabnącą popularnością, to nadal są kategorie zakupowe, w przypadku których konsumenci chętniej wybierają produkty markowe. Jednym z przykładów są właśnie kosmetyki. W analizowanym okresie to właśnie zakupy produktów brandowych rosły szybciej, notując wzrost o 6 proc.

zaznacza Agnieszka Gorecka.

Co najczęściej trafia do koszyków?

W segmencie pielęgnacji skóry największy wzrost liczby nabywców firma YouGov odnotowała w kategoriach kremów do twarzy i masek do twarzy – odpowiednio o ponad 11 proc. i prawie 40 proc. w ujęciu wolumenowym. Analiza pierwszej kategorii pokazuje, że konsumenci kupili najwięcej kremów przeciwzmarszczkowych, choć wkładali je do koszyków nieco rzadziej. Największy wzrost wolumenu zakupów dotyczył kremów nawilżających (+19%), które przyciągnęły najszersze grono nowych nabywców i były kupowane częściej niż w ubiegłym roku (+5%).

Po kosmetyki – głównie do drogerii

Spośród wszystkich kanałów sprzedaży, drogerie jako jedyne przyciągnęły więcej nabywców kosmetyków niż rok wcześniej. W analizowanym okresie 82 proc. polskich gospodarstw zakupiło tam przynajmniej jeden kosmetyk. Więcej zakupów zrealizowano w sieciach Rossmann, Hebe i Superpharm.

Wzrost zakupów w drogeriach wynikał zarówno z pozyskania nowych nabywców, jak i większej częstotliwości oraz wolumenu zakupionego podczas jednej wizyty. Warto również podkreślić coraz większe znaczenie kanału online, który w analizowanym okresie wzrósł o 17 proc.

dodaje Agnieszka Gorecka.

Dane z YouGov Shopper Panel (8.000 polskich gospodarstw domowych, zakupy dokonywane przez gospodarstwa domowe na swoje potrzeby – przynoszone do domu)

***

O YouGov Shopper Intelligence

YouGov Shopper Intelligence (dawniej Consumer Panel Services) to kompleksowe źródło wiedzy o zachowaniach zakupowych konsumentów. Dostarczamy szczegółowe dane o tym, co, gdzie, za ile i jak często kupują konsumenci, a także dlaczego wybierają (lub nie) konkretne produkty. Nasze analizy pomagają największym markom z branży FMCG i retail lepiej rozumieć potrzeby klientów oraz optymalizować ich doświadczenia zakupowe na każdym etapie ścieżki zakupowej.

Shopper Intelligence jest częścią YouGov PLC –  organizacji o globalnym zasięgu, która od ponad 20 lat zajmuje się badaniami rynku i analizą danych. Dzięki jednej z największych na świecie sieci paneli badawczych (29 milionów zarejestrowanych użytkowników) dostarcza rzetelne informacje o opiniach i zachowaniach konsumentów. Dane YouGov są najczęściej cytowanym źródłem wśród firm badawczych na świecie*.

*Meltwater 2023

Dodatkowe informacje

Źródło: informacja prasowa