Trendy w opakowaniach w 2022 roku

Moda lubi zaskakiwać. Rynek etykiet i opakowań podobnie jak inne ma swoje trendy, za którymi producenci starają się podążać, dbając o atrakcyjność swoich produktów oraz starając się zaspokoić zmieniające się potrzeby rynku. W takim razie, jakie trendy w obecnym roku sprawią, że klient uzna konkretne opakowanie za przyciągające wzrok i sięgnie po nie z półki sklepowej? Jakich elementów powinni wystrzegać się producenci opakowań i etykiet w trosce o zachowanie modnego designu opakowania?

Wydawać by się mogło, że na rynku etykiet i opakowań widzieliśmy już wszystko, a mnogość form, materiałów i uszlachetnień może niektórych doprowadzić o zawrót głowy. Wśród trendów opakowań wyróżnić można różne nurty, które wraz z biegiem czasu i potrzebami rynku ewoluowały, odsłaniając swoją zupełnie nową twarz: takie, które co prawda istnieją na rynku już wiele lat, ale dopiero teraz zaczynają być wybierane przez szersze grono producentów oraz te, które swoje triumfy święcą już od lat i nic nie wróży temu, by miało się to w najbliższym czasie zmienić.

Pierwszy wspomniany nurt to szeroko rozumiana ekologiczność. Jeszcze kilkanaście lat temu opakowania ekologiczne funkcjonowały tylko w głowach wynalazców i wizjonerów. O ile opakowania szklane mają status recyklingowy już od dawna, to jeszcze dekadę temu w Polsce nie mieliśmy ich jak sortować, nie wspominając okresu skupu butelek, który dla młodych konsumentów jest tematem nieznanym. Jednak od tego czasu kwestie ochrony środowiska stały się jednym z nieodłącznych elementów stylu życia, wobec czego udział, także w światowej sprzedaży opakowań eko stale wzrasta, co coraz mocniej możemy zaobserwować w Polsce. Ciekawostką jaką obserwujemy, jest fakt, że na zrównoważone podejście do produktu i samego opakowania częściej stawiają na rynku firmy nowe, budując swój branding na ekologicznym podejściu do środowiska i chcące być z nim kojarzone już od samego początku istnienia. Firmy, które mają już swoją ugruntowaną i stałą pozycję, dopiero po latach decydują się otwarcie na bycie eko. To nie jest tak, że do tej pory o tym nie myślały, ale jednak z wdrożeniem czekały bardzo długo – aż do momentu, kiedy zostały zmuszone do tego poprzez presję klientów, sieci handlowych lub rozporządzeniami.

Dla nich wiązało się to z tym, że stosowanie opakowań eko dość znacząco zwiększało koszt finalnego produktu. Tak, powiedzmy sobie szczerze, opakowania i produkty w wydaniu eko są droższe i decyzja o zmianie wizji istniejącego już produktu będzie miała konsekwencje finansowe.

Co konkretnie jest eko? Trendy w opakowaniach dla branży beauty

Kluczową kwestią jest surowiec, który został użyty do produkcji opakowania. Na przykładzie etykiet, które znajdziemy praktycznie na każdym produkcie kosmetycznym, producenci oferują szerokie portfolio materiałów samoprzylepnych, które możemy podzielić na następujące kategorie:

  • pierwsza – materiały, które pochodzą z recyklingu. Producent może wybierać w szerokiej gamie surowców zarówno foliowych, jak i papierowych powstałych w całości lub określonym stopniu z produktów przetworzonych;
  • druga – materiały, które powstały na bazie różnego rodzaju pozostałości poprodukcyjnych, takich jak odpady z procesów przetworzenia owoców, drewna, a nawet marmuru lub olejów naturalnych;
  • trzecia – materiały o właściwościach biodegradowalnych lub kompostowalnych. Zaciekawienie tym segmentem w ostatnim czasie znacząco rośnie;
  • czwarta – materiały, które chcą zadomowić się w branży beauty, a które częściej są spotykane w Europie w branży beverage – to surowce, które w łatwy sposób konsument może odkleić od opakowania w procesie mycia.

Produkcja ekologicznych opakowań zmniejsza zanieczyszczenie środowiska i świadczy o odpowiedzialnym działaniu marki, a 2022 r. zapowiada niemały przewrót w podejściu do ekoopakowań.

Dużo powiedziałem o surowcach, ale nie można zapomnieć o kluczowych kwestiach, jakimi są wizerunek produktu i to, na co drukarnia ma bezpośredni wpływ, czyli jakość wykonania. Co zrobić, żeby opakowanie wyróżniło się na półce? Jakie zastosować techniki druku i uszlachetnienia?

Wizerunek, design, pomysł, kolory… Agencje prześcigają się w graficznych pomysłach przedstawienia produktu. W tym aspekcie 2022 r. przynosi zdecydowane, wręcz skrajne podejście działów marketingu. Z jednej strony minimalizm grafik i kolorów, subtelność, często połączona z elementami retro lub z dodatkiem niewielkiego blasku metalizy, co wpisuje się też w strategię ekologii wynikającą z użycia mniejszej ilości farb do produkcji, a z drugiej – ogromne bogactwo, przesyt kolorystyczny, zastosowanie wielu uszlachetnień. Przypadki etykiet realizowanych na polski rynek, gdzie zastosowano 10 kolorów, dodatkowo dwa cold stampingi czy wypukły sitodruk to niemal coraz częstszy standard dla niektórych producentów kosmetyków. Pomimo że reprezentuję drukarnię i nie powinienem tego mówić, osobiście wybieram to pierwsze przedstawienie produktu, które bardziej wpisuje się w trend eko i w mój styl życia. No cóż, wybór zależy od szerokiej grupy zróżnicowanych konsumentów i na pewno w tym roku nic się w tym temacie nie zmieni. Mimo wszelkich problemów ekonomicznych, wynikających z przeciągającej się pandemii, zawsze będzie grupa ludzi, do której kolor oraz błysk przemawiają najbardziej i po taki produkt z półki sięgnie.

Zdecydowany trend rynkowy to stosowanie metalicznych folii, a także użycie cold czy hot stampingów, nie tylko złotego i srebrnego, ale też rainbow, a nawet w formie różnej formy geometrii metalicznej. Tak, takich produktów w tym roku pojawi się wiele na sklepowych półkach.

Nieodzownym liderem materiałów etykietowych na kosmetyki pozostaje transparentna folia clear on clear. Jej zalety to możliwość uzyskania efektu jakby grafika została zadrukowana bezpośrednio na opakowaniu. W połączeniu z dopasowaną grafiką sprawdza się w projektach minimalistycznych, jak i w przypadku zastosowania licznych kolorów oraz uszlachetnień.

Producenci kosmetyków często stosują na swoich produktach sitodruk w celu podkreślenia sensorycznego na kluczowych elementach grafiki. Dlatego 2022 r. może być początkiem wejścia w sensualny kontakt z opakowaniem, na co pozwala zastosowanie coraz to nowszych rozwiązań lakierów strukturalnych w stylu wet lub soft touch, drip off , a nawet lakierów sand o wyraźnie charakterystycznej, piaskowej strukturze.

W regularnej ofercie naszej drukarni Eticod posiadamy też kilka pyłków metalicznych, które stosowane jako dodatek do farb i lakierów wykorzystaliśmy do produkcji etykiet na kosmetyki i nie tylko. W tym przypadku ogromną rolę odgrywa wiedza technologów, żeby uzyskany efekt spełnił oczekiwania danej marki.

Mogę podpowiedzieć branży beauty, że w bardzo małym stopniu wykorzystuje dość proste rozwiązanie, jakim jest niestandardowy kształt etykiety. Większość realizacji wykonywanych na kosmetyki to etykiety prostokątne. Osobiście uważam, że w wielu opakowaniach sprawdziłby się nietypowy kształt albo ciekawe rozwiązanie, jakim jest wyjęcie jakiegoś obiektu z etykiety w celu podejrzenia tego, co jest w środku.

Większość opakowań kosmetycznych to kartoniki i etykiety. Coraz częściej firmy kosmetyczne są zainteresowane technologią shrink sleeve jako formą opakowania. Już teraz na mydłach w płynie czy szamponach możemy odnaleźć tego typu etykietę. W mojej ocenie etykieta typu shrink sleeve będzie powszechnie dostępna na kremach, tonikach i innych opakowaniach kosmetycznych, ponieważ stanowi nie tylko nową, ciekawą formę, ale też bezpieczeństwo przed otwarciem opakowania.

Ostatnim rozwiązaniem, który może wstrząsnąć wizerunkiem etykiet kosmetycznych, jest druk cyfrowy. Największą zaletą tej technologii jest nieograniczona personalizacja informacyjna i graficzna, która wpisuje się w trend młodych konsumentów. Gra formą i kolorem, wirtualna rzeczywistość to niedaleka przyszłość dla opakowań kosmetycznych. Pozwala na to druk cyfrowy i w najbliższych latach na pewno zobaczymy tego typu realizacje.

Charakterystycznym dla marketingu kosmetycznego jest dedykowanie poprzez formę opakowania i grafikę produktów do określonych grup konsumenckich zróżnicowanych pod kątem np. wieku, płci, a nawet kulturowości. Każda z tych grup ma inne potrzeby, inne oczekiwania od opakowania i produktu, co stwarza niemały problem dla firm kosmetycznych, ponieważ muszą się one zmagać z modyfikowaniem składów swoich produktów i z ogromną liczbą różnego typu opakowań.

Producentom kosmetyków podpowiadam: pytajcie nas o nowe rozwiązania, nowe technologie i możliwości produkcyjne. Weźcie pod uwagę nie tylko wspomniane wyżej propozycje, ale zweryfikujcie dostawcę opakowania, czy rozumie i zna potrzeby klientów. Jeśli ważna jest dla was idea ekologii, to warto zapytać, co drukarnia robi dla środowiska, ponieważ ekologia to nie tylko recykling. Szukając partnera do współpracy, warto wziąć takie aspekty też pod uwagę.

Podsumowując, pomimo trudnego czasu w jakim żyjemy, branża trzyma się dobrze. W 2022 r. możemy się spodziewać wielu ciekawych produktów, nieszablonowych opakowań i wielu nowych brandów, które będą próbować rozpychać się na rynku, kreując nowe wizje i standardy.

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/