Trendy w opakowaniach w 2022 roku

Moda lubi zaskakiwać. Rynek etykiet i opakowań podobnie jak inne ma swoje trendy, za którymi producenci starają się podążać, dbając o atrakcyjność swoich produktów oraz starając się zaspokoić zmieniające się potrzeby rynku. W takim razie, jakie trendy w obecnym roku sprawią, że klient uzna konkretne opakowanie za przyciągające wzrok i sięgnie po nie z półki sklepowej? Jakich elementów powinni wystrzegać się producenci opakowań i etykiet w trosce o zachowanie modnego designu opakowania?

Wydawać by się mogło, że na rynku etykiet i opakowań widzieliśmy już wszystko, a mnogość form, materiałów i uszlachetnień może niektórych doprowadzić o zawrót głowy. Wśród trendów opakowań wyróżnić można różne nurty, które wraz z biegiem czasu i potrzebami rynku ewoluowały, odsłaniając swoją zupełnie nową twarz: takie, które co prawda istnieją na rynku już wiele lat, ale dopiero teraz zaczynają być wybierane przez szersze grono producentów oraz te, które swoje triumfy święcą już od lat i nic nie wróży temu, by miało się to w najbliższym czasie zmienić.

Pierwszy wspomniany nurt to szeroko rozumiana ekologiczność. Jeszcze kilkanaście lat temu opakowania ekologiczne funkcjonowały tylko w głowach wynalazców i wizjonerów. O ile opakowania szklane mają status recyklingowy już od dawna, to jeszcze dekadę temu w Polsce nie mieliśmy ich jak sortować, nie wspominając okresu skupu butelek, który dla młodych konsumentów jest tematem nieznanym. Jednak od tego czasu kwestie ochrony środowiska stały się jednym z nieodłącznych elementów stylu życia, wobec czego udział, także w światowej sprzedaży opakowań eko stale wzrasta, co coraz mocniej możemy zaobserwować w Polsce. Ciekawostką jaką obserwujemy, jest fakt, że na zrównoważone podejście do produktu i samego opakowania częściej stawiają na rynku firmy nowe, budując swój branding na ekologicznym podejściu do środowiska i chcące być z nim kojarzone już od samego początku istnienia. Firmy, które mają już swoją ugruntowaną i stałą pozycję, dopiero po latach decydują się otwarcie na bycie eko. To nie jest tak, że do tej pory o tym nie myślały, ale jednak z wdrożeniem czekały bardzo długo – aż do momentu, kiedy zostały zmuszone do tego poprzez presję klientów, sieci handlowych lub rozporządzeniami.

Dla nich wiązało się to z tym, że stosowanie opakowań eko dość znacząco zwiększało koszt finalnego produktu. Tak, powiedzmy sobie szczerze, opakowania i produkty w wydaniu eko są droższe i decyzja o zmianie wizji istniejącego już produktu będzie miała konsekwencje finansowe.

Co konkretnie jest eko? Trendy w opakowaniach dla branży beauty

Kluczową kwestią jest surowiec, który został użyty do produkcji opakowania. Na przykładzie etykiet, które znajdziemy praktycznie na każdym produkcie kosmetycznym, producenci oferują szerokie portfolio materiałów samoprzylepnych, które możemy podzielić na następujące kategorie:

  • pierwsza – materiały, które pochodzą z recyklingu. Producent może wybierać w szerokiej gamie surowców zarówno foliowych, jak i papierowych powstałych w całości lub określonym stopniu z produktów przetworzonych;
  • druga – materiały, które powstały na bazie różnego rodzaju pozostałości poprodukcyjnych, takich jak odpady z procesów przetworzenia owoców, drewna, a nawet marmuru lub olejów naturalnych;
  • trzecia – materiały o właściwościach biodegradowalnych lub kompostowalnych. Zaciekawienie tym segmentem w ostatnim czasie znacząco rośnie;
  • czwarta – materiały, które chcą zadomowić się w branży beauty, a które częściej są spotykane w Europie w branży beverage – to surowce, które w łatwy sposób konsument może odkleić od opakowania w procesie mycia.

Produkcja ekologicznych opakowań zmniejsza zanieczyszczenie środowiska i świadczy o odpowiedzialnym działaniu marki, a 2022 r. zapowiada niemały przewrót w podejściu do ekoopakowań.

Dużo powiedziałem o surowcach, ale nie można zapomnieć o kluczowych kwestiach, jakimi są wizerunek produktu i to, na co drukarnia ma bezpośredni wpływ, czyli jakość wykonania. Co zrobić, żeby opakowanie wyróżniło się na półce? Jakie zastosować techniki druku i uszlachetnienia?

Wizerunek, design, pomysł, kolory… Agencje prześcigają się w graficznych pomysłach przedstawienia produktu. W tym aspekcie 2022 r. przynosi zdecydowane, wręcz skrajne podejście działów marketingu. Z jednej strony minimalizm grafik i kolorów, subtelność, często połączona z elementami retro lub z dodatkiem niewielkiego blasku metalizy, co wpisuje się też w strategię ekologii wynikającą z użycia mniejszej ilości farb do produkcji, a z drugiej – ogromne bogactwo, przesyt kolorystyczny, zastosowanie wielu uszlachetnień. Przypadki etykiet realizowanych na polski rynek, gdzie zastosowano 10 kolorów, dodatkowo dwa cold stampingi czy wypukły sitodruk to niemal coraz częstszy standard dla niektórych producentów kosmetyków. Pomimo że reprezentuję drukarnię i nie powinienem tego mówić, osobiście wybieram to pierwsze przedstawienie produktu, które bardziej wpisuje się w trend eko i w mój styl życia. No cóż, wybór zależy od szerokiej grupy zróżnicowanych konsumentów i na pewno w tym roku nic się w tym temacie nie zmieni. Mimo wszelkich problemów ekonomicznych, wynikających z przeciągającej się pandemii, zawsze będzie grupa ludzi, do której kolor oraz błysk przemawiają najbardziej i po taki produkt z półki sięgnie.

Zdecydowany trend rynkowy to stosowanie metalicznych folii, a także użycie cold czy hot stampingów, nie tylko złotego i srebrnego, ale też rainbow, a nawet w formie różnej formy geometrii metalicznej. Tak, takich produktów w tym roku pojawi się wiele na sklepowych półkach.

Nieodzownym liderem materiałów etykietowych na kosmetyki pozostaje transparentna folia clear on clear. Jej zalety to możliwość uzyskania efektu jakby grafika została zadrukowana bezpośrednio na opakowaniu. W połączeniu z dopasowaną grafiką sprawdza się w projektach minimalistycznych, jak i w przypadku zastosowania licznych kolorów oraz uszlachetnień.

Producenci kosmetyków często stosują na swoich produktach sitodruk w celu podkreślenia sensorycznego na kluczowych elementach grafiki. Dlatego 2022 r. może być początkiem wejścia w sensualny kontakt z opakowaniem, na co pozwala zastosowanie coraz to nowszych rozwiązań lakierów strukturalnych w stylu wet lub soft touch, drip off , a nawet lakierów sand o wyraźnie charakterystycznej, piaskowej strukturze.

W regularnej ofercie naszej drukarni Eticod posiadamy też kilka pyłków metalicznych, które stosowane jako dodatek do farb i lakierów wykorzystaliśmy do produkcji etykiet na kosmetyki i nie tylko. W tym przypadku ogromną rolę odgrywa wiedza technologów, żeby uzyskany efekt spełnił oczekiwania danej marki.

Mogę podpowiedzieć branży beauty, że w bardzo małym stopniu wykorzystuje dość proste rozwiązanie, jakim jest niestandardowy kształt etykiety. Większość realizacji wykonywanych na kosmetyki to etykiety prostokątne. Osobiście uważam, że w wielu opakowaniach sprawdziłby się nietypowy kształt albo ciekawe rozwiązanie, jakim jest wyjęcie jakiegoś obiektu z etykiety w celu podejrzenia tego, co jest w środku.

Większość opakowań kosmetycznych to kartoniki i etykiety. Coraz częściej firmy kosmetyczne są zainteresowane technologią shrink sleeve jako formą opakowania. Już teraz na mydłach w płynie czy szamponach możemy odnaleźć tego typu etykietę. W mojej ocenie etykieta typu shrink sleeve będzie powszechnie dostępna na kremach, tonikach i innych opakowaniach kosmetycznych, ponieważ stanowi nie tylko nową, ciekawą formę, ale też bezpieczeństwo przed otwarciem opakowania.

Ostatnim rozwiązaniem, który może wstrząsnąć wizerunkiem etykiet kosmetycznych, jest druk cyfrowy. Największą zaletą tej technologii jest nieograniczona personalizacja informacyjna i graficzna, która wpisuje się w trend młodych konsumentów. Gra formą i kolorem, wirtualna rzeczywistość to niedaleka przyszłość dla opakowań kosmetycznych. Pozwala na to druk cyfrowy i w najbliższych latach na pewno zobaczymy tego typu realizacje.

Charakterystycznym dla marketingu kosmetycznego jest dedykowanie poprzez formę opakowania i grafikę produktów do określonych grup konsumenckich zróżnicowanych pod kątem np. wieku, płci, a nawet kulturowości. Każda z tych grup ma inne potrzeby, inne oczekiwania od opakowania i produktu, co stwarza niemały problem dla firm kosmetycznych, ponieważ muszą się one zmagać z modyfikowaniem składów swoich produktów i z ogromną liczbą różnego typu opakowań.

Producentom kosmetyków podpowiadam: pytajcie nas o nowe rozwiązania, nowe technologie i możliwości produkcyjne. Weźcie pod uwagę nie tylko wspomniane wyżej propozycje, ale zweryfikujcie dostawcę opakowania, czy rozumie i zna potrzeby klientów. Jeśli ważna jest dla was idea ekologii, to warto zapytać, co drukarnia robi dla środowiska, ponieważ ekologia to nie tylko recykling. Szukając partnera do współpracy, warto wziąć takie aspekty też pod uwagę.

Podsumowując, pomimo trudnego czasu w jakim żyjemy, branża trzyma się dobrze. W 2022 r. możemy się spodziewać wielu ciekawych produktów, nieszablonowych opakowań i wielu nowych brandów, które będą próbować rozpychać się na rynku, kreując nowe wizje i standardy.

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/