Polacy i Europejczycy o niezbędności kosmetyków. Wyniki badania Cosmetics Europe

Higiena, pielęgnacja, zdrowie, dobre samopoczucie – te wszystkie potrzeby możemy zaspokoić, używając... kosmetyków. W europejskim badaniu percepcji konsumentów aż 72% Europejczyków i 78,5% Polaków postrzega kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała jako ważne lub bardzo ważne w codziennym życiu.

O tym, że kosmetykiem jest krem, żel pod prysznic, szampon wie pewnie każdy. Ale klasyfikacja pasty do zębów, nawilżanego papieru toaletowego czy farby do włosów nie jest już dla osób niezwiązanych z branżą kosmetyczną tak oczywista. A w świetle prawa każdy z tych produktów to kosmetyk! Jego definicję określa w sposób jednoznaczny artykuł 2 tzw. rozporządzenia kosmetycznego (pełna nazwa to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009), objaśniający, że produkt kosmetyczny to każda substancja lub mieszanina przeznaczona do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (tj. z naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, której wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała.

Co ciekawego o kosmetykach i ich codziennym stosowaniu myślą Polacy, a co Europejczycy? Tu z pomocą przychodzą wyniki badania percepcji konsumenckiej w Europie, przeprowadzonego przez instytut Ifop na zlecenie Cosmetics Europe w marcu br.

KOSMETYKI WAŻNE DLA POLAKÓW I WAŻNE DLA EUROPEJCZYKÓW

Dla Polaków najłatwiejsze do zidentyfikowania jako kosmetyki były grupy produktów do pielęgnacji ciała (żele pod prysznic, mydła, antyperspiranty i balsamy) – 90,4% i skóry (kremy, pianki do golenia itd.) – 87,3%. Najrzadziej wskazywali zaś produkty do makijażu (62%) i ochrony przeciwsłonecznej (63,9%). Jednak aż 85-93% polskich konsumentów uważa produkty przeznaczone do pielęgnacji jamy ustnej, ciała, włosów i skóry za ważne lub bardzo ważne. Wśród Europejczyków przedział ten otwiera 80%, a zamyka 90%.

Analiza zwyczajów konsumentów wskazuje, że Polacy korzystają z ponad 8 różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. Biorąc pod lupę tylko grupę kobiet, jest to nawet więcej – średnio prawie 11 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 16 tygodniowo. Z kolei osoby w wieku 18-24 lat korzystają z 14 różnych kosmetyków tygodniowo. Polacy nie różnią się w tych zwyczajach od przeciętnych Europejczyków, którzy korzystają z ponad 7 różnych kosmetyków dziennie i z prawie 13 różnych kosmetyków tygodniowo. W grupie kobiet te liczby to odpowiednio prawie 9 różnych produktów kosmetycznych dziennie i 15 tygodniowo, a wśród młodych użytkowników (18-24 lata) – dokładnie tyle samo, czyli 16 różnych kosmetyków tygodniowo.

Ciekawe są również motywy stosowania produktów kosmetycznych. Wśród najważniejszych powodów ich używania Polacy wskazują czystość i higienę osobistą (32,6%), poprawę wyglądu (26,7%) oraz przyzwyczajenie lub część codziennej rutyny (24,2%). Europejczycy najczęściej wskazują z kolei zapewnienie właściwego poziomu higieny osobistej, możliwość poczucia się dobrze we własnej skórze i ochronę skóry lub włosów. Co ciekawe, w Polsce tylko 14,2% respondentów w wieku 18-24 lata odpowiedziało, że stosuje makijaż w celu zwiększenia pewności siebie. To mniej, niż średnia z badania dla wszystkich krajów, która wyniosła 27%.

Ciekawe są również spostrzeżenia na temat roli kosmetyków w codziennym życiu. 86% Polaków i 71% europejskich konsumentów uważa, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji odgrywają ważną lub bardzo ważną rolę w podnoszeniu jakości ich życia. 83,9% Polaków i 70% konsumentów w Europie przyznało, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji odgrywają ważną lub bardzo ważną rolę w podnoszeniu ich samooceny. 80,3% polskich konsumentów sądzi, że kosmetyki i produkty do pielęgnacji ciała mają wpływ lub duży wpływ na to, jak postrzegają ich inni ludzie, a 74,8% – że wpływają na ich relacje z nimi. Podobnie uważa średnio mniej, bo 62% europejskich konsumentów.

Zwyczaje konsumenckie mimo wszystko są zmienne w czasie i zależne od wielu zjawisk. Wśród kluczowych w ostatnich latach jest oczywiście pandemia COVID-19. Prawie co czwarty respondent i częściej niż co piąty przyznał, że zmieniła ona sposób, w jaki obecnie korzystają z produktów do pielęgnacji ciała (24,5%) i skóry (22,6%). 45% Polaków kupuje też więcej produktów do pielęgnacji ciała i kosmetyków przez Internet, odkąd zaczęła się pandemia.

To oczywiste, że nie ma higieny i pielęgnacji bez kosmetyków. Badanie Cosmetics Europe potwierdziło, że produkty kosmetyczne są w tych podstawowych rolach niezastąpione i doceniane przez konsumentów – podsumowuje Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektorka generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego. Rolą przemysłu – polskiego i europejskiego – jest mówić częściej i głośniej o tym, że czasami kosmetyki mają też szersze zastosowania i jeszcze ważniejsze funkcje. Niektórzy używają ich po to, by czuć się ze sobą dobrze, ale te produkty są też niezastąpione w dbaniu o zdrowie całego ciała (np. zdrowe zęby to zdrowe serce, ochrona przeciwsłoneczna to zdrowa skóra i niższe ryzyko zachorowania na czerniaka itd.). Coraz ważniejsze jest też dbanie o zdrowie psychiczne i ogólnie tzw. well-being, poprawianie jakości życia, czasami nawet przywracanie godności. Jak często – pokazują to sytuacje graniczne, takie jak wojna, którą znowu obserwujemy w Europie z bardzo bliska. Graniczne są też doświadczenia osób przechodzących terapie onkologiczne. Z doświadczeń Fundacji Piękniejsze Życie wiemy, jak bardzo makijaż potrafi dodać kobietom chorym na raka odwagi i zmotywować do walki chorobą.

O badaniu

W marcu br. instytut Ifop przeprowadził na zlecenie Cosmetics Europe badanie percepcji konsumenckiej w Europie. Ankiety online wypełniło ponad 6000 konsumentów z 10 krajów europejskich: Bułgarii, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Niemiec, Polski, Szwecji, Wielkiej Brytanii i Włoch. Po raz pierwszy częściowe wyniki badania zostały zaprezentowane w Polsce podczas konferencji zorganizowanej we wrześniu br. z okazji jubileuszu 20-lecia Kosmetycznych. W dyskusji poświęconej wątkowi niezbędności kosmetyków (ang. essentiality), ważny głos zabrał dyrektor generalny Cosmetics Europe, John Chave, prezentując kluczowe dane z tego paneuropejskiego badania postrzegania kosmetyków  przez konsumentów w codziennym życiu.

Udostępnij materiał w

Aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4192

    Kosmetyczne rozwiązania z efektem „wow”

    Zabiegi bankietowe przed świętami i sylwestrem Czytaj dalej

  • 4188

    Kolekcja Holiday od florence by mills

    Eksperci alarmują, że młodzi ludzie coraz bardziej uciekają od życia offline w świat wirtualny. Jak pokazują wyniki badań młodzież w wieku 16-19 lat spędza przy komputerze aż 28 godzin tygodniowo*! Z kolei blue light, czyli niebieskie światło emitowane przez te urządzenia, ma bardzo negatywny wpływ na kondycję cery, wnika głęboko w warstwy naskórka i ma zdolność do niszczenia wszystkich warstw ‒ osłabia barierę naskórkową, powoduje powstawanie przebarwień pozapalnych, przyczynia się do przedwczesnego starzenia skóry. Czytaj dalej

  • 4187

    Krok numer 2: pielęgnacja domowa czyli jak przedłużyć efekty zabiegów gabinetowych?

    Profesjonalne zabiegi w gabinecie kosmetycznym to obecnie stały punkt kalendarza wielu z nas. Zabieg… i co dalej? Jak przedłużyć działanie składników aktywnych wykorzystanych w gabinecie? Jak sprawić, by skóra na dłużej zachowała oczekiwany efekt? Odpowiedź stanowi profesjonalna pielęgnacja domowa, czyli „krok nr 2”. Czytaj dalej

  • 4186

    3 zabiegi trychologiczne na piękne włosy i zdrową skórę głowy jesienią

    Niekorzystne warunki atmosferyczne, z jakimi zmagamy się w okresie jesienno-zimowym, stanowią wyjątkowe wyzwanie dla kondycji naszych włosów. Jak im pomóc? Najlepiej skorzystać z konsultacji u trychologa, który dobierze odpowiedni zabieg oraz wskaże ewentualne przeciwskazania. Czytaj dalej

  • 4185

    SERIA ZIMOWA NOC OD YOPE

    Tej zimy YOPE dba o skórę i jednocześnie rozpieszcza zmysły. Limitowana seria kosmetyków o nazwie Zimowa Noc to połączenie naturalnych składników, esencji, masła oraz olejów roślinnych z cudownie kojącym zapachem cynamonu, goździków imbiru i nutą słodkiego rumu. Od teraz sen o miękkim, aksamitnym ciele staje się rzeczywistością dzięki YOPE. Czytaj dalej

  • 4184

    Zabłyśnij fryzurą podczas „wielkich wyjść”. 5 zasad perfekcyjnej pielęgnacji.

    Miękkie fale, wet look, kucyk w stylu Barbie lub perfekcyjny sleek bun – to fryzjerskie hity zimy 2022. Już niebawem zadasz nimi szyku podczas świątecznych spotkań w firmie, przy wigilijnym stole oraz w czasie sylwestrowych szaleństw i karnawału. Będzie bosko! Perfekcyjna fryzura to jeden ze sposobów na zrobienie piorunującego wrażenia. Jest jeden warunek – włosy muszą wyglądać zdrowo i być idealnie wypielęgnowane. Czytaj dalej

  • 4183

    Nowości do naturalnej pielęgnacji twarzy od Hagi

    Firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe linie kosmetyków do naturalnej pielęgnacji twarzy. Produkty są odpowiedzią na potrzeby skóry na każdym etapie codziennej rutyny: oczyszczania, tonizacji i pielęgnacji właściwej. Wśród kosmetyków do oczyszczania twarzy znajdziemy produkty do demakijażu i mycia o różnej konsystencji i przeznaczeniu. Wśród produktów pielęgnacyjnych wyróżniono dwie linie: dedykowane skórze bardzo wrażliwej i wymagającej: COMFORT ZONE oraz przeznaczone dla skóry dojrzałej: POWER ZONE. Wszystkie nowe produkty są wegańskie i pełne naturalnych, skutecznie działających składników aktywnych. Czytaj dalej

  • 4182

    Pielęgnacja… jak po maśle!

    Masło mango tłoczone jest na zimno z pestek mango indyjskiego, czyli Mangifera Indica. Taki proces sprawia, że zachowuje wszystkie naturalne substancje odżywcze, a co za tym idzie właściwości pielęgnacyjne. A ma ich całe mnóstwo! Jego wszechstronne – nawilżające, natłuszczające i kojące – działanie na skórę można poznać dzięki kosmetykom z serii Botanic Origin. Czytaj dalej

  • 4175

    3 zasady pielęgnacji skóry suchej jesienią

    …czyli demakijaż, nawilżanie i emolienty Czytaj dalej

  • 4173

    Jesienna pielęgnacja skóry. O czym należy pamiętać?

    Jesień to czas, kiedy dużo więcej chwil spędzamy w domu. Możemy więc skupić się na dbaniu o siebie i swoją skórę. Z jednej strony należy zadbać o oczyszczanie po lecie, z drugiej przygotować się na zimę. Jak powinna wyglądać pielęgnacja skóry jesienią? Jakie domowe zabiegi pielęgnacyjne i kosmetyki najlepiej sprawdzą się teraz? Radzimy! Czytaj dalej

  • 4172

    MARKA: Equilibra, SERIA: Argan – NOWE OPAKOWANIA

    ASORTYMENT: - Arganowy przeciwzmarszczkowy krem do twarzy Equilibra – 50 ml - Arganowy złuszczający peeling do twarzy Equilibra – 75 ml - Arganowa woda micelarna Equilibra- 400 ml Czytaj dalej

  • 4171

    Nowość! Emulsja stymulująca Bionigree — pomoc dla skóry głowy i włosów

    Stres, niewłaściwa dieta, czynniki zewnętrzne, nieprawidłowa pielęgnacja — przyczyn złego stanu włosów i skóry głowy może być wiele. Szukając źródła problemów, warto zwrócić się o pomoc trychologa lub sięgnąć po profesjonalne kosmetyki. Czytaj dalej

  • 4169

    Pierwsza certyfikowana maska do włosów 4w1 od Nature Box firmy Henkel

    Nature Box z nowym wegańskim produktem do pielęgnacji włosów Czytaj dalej

  • 4168

    Pielęgnacyjne SOS. Jak w kilka dni przed Świętami Bożego Narodzenia poprawić kondycję skóry?

    Boże Narodzenie i Sylwester to wyjątkowy czas. Wiąże się ze spotkaniami w szerokim gronie rodzinnym oraz okazją do rozmowy z dawno niewidzianymi krewnymi i przyjaciółmi. Jeśli jednak stan Twojej skóry pozostawia wiele do życzenia, służymy pomocą. Przedstawiamy kilka zabiegów, które bez problemu wykonasz w domu, a Twoja twarz odzyska zdrowy, młodzieńczy wygląd. Czytaj dalej

  • 4167

    Miesiąc świadomości raka piersi. Marka kosmetyczna Yolyn przyłącza się do kampanii ,,różowego października’’

    Polska marka kosmetyczna Yolyn wspiera międzynarodową kampanię ,,różowego października’’, który na świecie określany jest jako miesiąc świadomości raka piersi. Do fundacji ,,OnkoCafe’’ oraz ,,Pokonaj raka’’ trafią produkty Yolyn. Kosmetyki będą przekazywane kobietom, które pomimo choroby pokazują siłę i determinację. Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/