Aktualności
Nowy raport o stanie branży od Kosmetycznych dostępny!
Branża kosmetyczna w Polsce odpowiada za 5,5% wartości dodanej brutto europejskiego rynku kosmetycznego. Przez ostatnią dekadę rodzimy rynek kosmetyków wzrósł o 75,3%. Polska jest też 9. eksporterem kosmetyków na świecie (3,8% – udział w eksporcie) oraz 5. w Unii Europejskiej (8%). Co jeszcze warto wiedzieć o branży kosmetycznej w Polsce? Kluczowe dane dotyczące sektora kosmetycznego w Polsce podsumował właśnie Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego w swoim najnowszym raporcie „Kosmetyczna Polska”.
Przez kilka miesięcy Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego wraz z partnerem, WiseEuropa, zbierał i opracowywał dane niezbędne do przygotowania raportu o stanie branży „Kosmetyczna Polska”. Na taki raport sektor kosmetyczny w Polsce czekał 7 lat. Przez kilkanaście miesięcy przygotowywaliśmy publikację maksymalnie szeroko zakrojoną, jeszcze dogłębniej porządkującą dostępne na polskim i europejskim rynku dane. Chcieliśmy, by przedsiębiorcy z sektora kosmetycznego mieli solidny materiał do dobrego planowania i adaptowania swoich modeli biznesowych, a obserwatorzy rynku – dostęp do najbardziej aktualnych liczb – mówi Justyna Żerańska, dyrektor generalna Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego.
Branża kosmetyczna w nowym świetle
Raport składa się z 5 rozdziałów poświęconych kolejno zagadnieniom: Polski na europejskim i światowym rynku kosmetycznym, rynku krajowego i jego charakterystyki, prognoz rynkowych, strategii konkurencji oraz zrównoważonego rozwoju w branży w najbardziej historycznym i praktycznym ujęciu. Każdy z nich to porcja najświeższych danych i kompleksowych analiz, rzucających nowe światło na sektor kosmetyczny w Polsce.
Z lektury raportu dowiadujemy się, że Polska jest 5. największym rynkiem kosmetyków w Unii Europejskiej, a jej udział w unijnym rynku w 2023 roku wyniósł 6,4%. Nasz kraj jest także dziewiątym eksporterem kosmetyków na świecie (3,8% – udział w eksporcie) oraz piątym w Unii Europejskiej (8%). Od 2014 roku polski rynek kosmetyków wzrósł o 75,3% – zdecydowanie więcej niż cały rynek UE27 (34,0%). Był to drugi największy wzrost w Unii Europejskiej w tym okresie. Od przystąpienia Polski do UE wartość polskiego rynku kosmetycznego wzrosła prawie 3-krotnie – komentuje Krzysztof Bocian, analityk, Instytut WiseEuropa. Branża kosmetyczna w Polsce dogania liderów Europy w szybszym tempie, niż oni się rozwijają – zgodnie z trendem konwergencji. Nie widać oznak słabnięcia tego wzrostu, wręcz przeciwnie – istnieje przestrzeń do dalszego doganiania krajów liderów, a Polska to robi – co dobrze widać po dynamice wzrostu polskiego rynku w ostatnich latach.
Na osiągane przez branżę wyniki składa się wiele czynników. Przede wszystkim rynek jest otwarty, charakteryzuje się dużą różnorodnością i dywersyfikacją oferty. Na półkach stale pojawiają się produkty od nowych graczy, a sam sektor dostarcza przeróżnych możliwości biznesowych. Zwłaszcza w Polsce, gdzie posiadamy szerokie zaplecze produkcyjne, laboratoryjne, technologiczne – tutaj produkty mogą powstawać od zera do gotowego do sprzedaży wyrobu. Biznes jest zatem wciąż obiecujący – dodaje Justyna Żerańska.
Branża w Polsce okazała się też wyjątkowo odporna na kryzysy ostatnich lat. Sprzyja temu m.in. mocne nastawienie producentów na eksport. Sektor produkcji kosmetyków podołał kryzysom ostatnich dwóch dekad (kryzys finansowy 2008–2009, kryzys Strefy Euro, pandemia COVID-19, kryzys energetyczny) i konsekwentnie wraca na ścieżkę rozwoju po okresach dekoniunktury. Dodatkowo produkcja kosmetyków w Polsce charakteryzuje się bardzo wysoką rentownością na tle pozostałych branż w gospodarce. W latach 2013–2023 wyniosła ona średnio 8,3% – prawie 2-krotnie więcej niż w przetwórstwie przemysłowym oraz średnio w gospodarce – wyjaśnia Krzysztof Bocian.
Zrównoważony rozwój – ujęcie praktyczne
Po raz pierwszy Kosmetyczni uporządkowali także kluczowe kwestie związane z regulacjami wynikającymi m.in. z Europejskiego Zielonego Ładu w rozdziale „Zrównoważony rozwój w branży kosmetycznej – od deklaracji politycznych do obowiązków regulacyjnych”. Ta piąta część raportu to nowa jakość dla branży kosmetycznej w Polsce. Jest to nie tylko historyczny rys idei zrównoważonego rozwoju czy uporządkowanie kluczowych dla niej globalnych i regionalnych inicjatyw. To przede wszystkim zbiór praktycznych wskazówek i rad dotyczących tego, jak działać, jak raportować, jak strategicznie podejść do kwestii zielonych w prowadzeniu kosmetycznego biznesu. Otoczenie regulacyjne dotyczące polityki klimatycznej jest dynamiczne, a w perspektywie następnych lat należy spodziewać się kolejnych inicjatyw mających na celu redukowanie wpływu działalności człowieka (a więc i biznesu) na środowisko. Przy okazji tworzenia raportu staraliśmy się więc stworzyć pierwszą kompleksową mapę tej części przestrzeni regulacyjnej, by ułatwić firmom działalność i zrozumienie regulacji, które będą miały kluczowy wpływ na nasz sektor – podsumowuje Justyna Żerańska.
Cały raport można bezpłatnie pobrać ze strony Kosmetycznych [klik].
***
O Polskim Związku Przemysłu Kosmetycznego (Kosmetyczni.pl)
Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, jako jedyna organizacja w Polsce, reprezentuje i wspiera cele strategiczne przedsiębiorców wyłącznie branży kosmetycznej. Od 22 lat jest aktywnym głosem sektora w procesie stanowienia prawa. Skutecznie współpracuje na co dzień z instytucjami administracji polskiej i europejskiej, a razem z firmami członkowskimi wypracowuje i wdraża rozwiązania, które prowadzą do rozwoju rynku kosmetycznego w Polsce, który dziś jest 5. w Unii Europejskiej.
Związek należy do Cosmetics Europe – europejskiej organizacji branżowej i Konfederacji Lewiatan – najbardziej wpływowej organizacji pracodawców w Polsce. Angażuje się też w działania budujące pozycję sektora za granicą – wspiera promocję eksportu polskich kosmetyków, buduje sieć partnerstw i wspólnie z partnerami znosi bariery w handlu międzynarodowym. Organizacja pełni również funkcję platformy wymiany doświadczeń – edukuje i szkoli firmy, podnosząc jakość całego sektora. Od 18 lat prowadzi też projekt społeczny Fundacja Piękniejsze Życie.
Związek skupia ponad 250 firm, w tym producentów i dystrybutorów kosmetyków, laboratoria, firmy doradcze i ośrodki dydaktyczne, a także ich partnerów okołobranżowych – dostawców opakowań i surowców. Zrzesza i działa na rzecz zarówno startupów, małych, rodzinnych przedsiębiorstw, jak i dużych, międzynarodowych korporacji i największych polskich firm kosmetycznych, które w atmosferze wzajemnego szacunku i zaufania działają razem skutecznie, zachowując przy tym wszelkie zasady konkurencji. Więcej informacji na stronie www.kosmetyczni.pl.
Dodatkowe informacje
Źródło: informacja prasowa Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego