Nowości i trendy w opakowaniach

Przemyślany marketing i dobrze zdefiniowane, zapadające w pamięć opakowanie stanowią dziś jeden z kluczowych filarów sprzedaży na rynku kosmetycznym. Nie od dziś wiadomo, że o uwagę klienta walczy się w dużej mierze opakowaniem, które stanowi wartość dodaną produktu. Nie oznacza to już tylko wzbogacenia wyrobu o aspekty wizualne, ale pokazuje, że projektowanie opakowań wkroczyło na zupełnie inny poziom. Chcąc być konkurencyjnymi i zyskiwać lojalność klientów wobec marki, producenci budują całą kampanię marketingową, która daje jasny przekaz, dlaczego ten produkt, a nie inny jest wyjątkowy, dlaczego to ich opakowanie będzie najlepszym wyborem. W jaki sposób to robią? Przyjrzyjmy się innowacjom i trendom na rynku opakowaniowym.

Storytelling

Jednym ze sposobów jest stworzenie projektu opakowania, które „opowiada” i niesie ze sobą pewną historię, czyli tzw. storytelling. Marketing opakowania opiera się na potrzebie ekspresji, a design i umieszczona na nim grafi ka budują opowieść uderzającą w określone grupy odbiorców, typy osobowości, wyznawane idee. Opakowanie zyskuje swoistą osobowość, cechy, z którymi identyfikuje się klient. Marka buduje w ten sposób swój obraz oraz relację z klientem wyznającym podobne do niej wartości. Bardzo istotne jest tu określenie grupy docelowej oraz czynników, jakie przyciągną uwagę konsumenta, do którego chcemy skierować produkt. Opakowanie musi swoją formą, kolorystyką, materiałem i deklaracjami być spójne z założeniami strategicznymi i polityką, z jaką dana marka chce być kojarzona. Konsumenci chętniej niż dotychczas wyrażają siebie i swoje indywidualne poglądy, szukając produktów mocno spersonalizowanych, co często podkreślane jest poprzez odpowiednie opakowanie. Budowanie odpowiedniej historiijest szczególnie istotne w dobie nasilonych zakupów online, podczas których klient kieruje się jedynie opisem produktu i zdjęciem opakowania.

Ekologia ponad wszystko

Ekorozwiązania w świecie opakowań to bez wątpienia najprężniej rozwijająca się kategoria innowacji i jednocześnie trend, który z pewnością zostanie z nami na długo. Nie mamy planety B, więc dbanie o środowisko nigdy nie wyjdzie z mody. Wspomniane wcześniej storytelling bardzo często bazuje na ekologii i nawiązuje do natury. Kreowanie proekologicznego wizerunku odpowiedzialnej marki poprzez stosowanie zrównoważonych opakowań staje się nie tylko wiodącą strategią marketingową, ale polityką działania fi rm, po których produkty świadomy konsument sięga chętniej. Większa odpowiedzialność społeczna producenta równa się większa wartość dodana opakowania. Wiele marek decyduje się na restyling swoich produktów w zrównoważonym środowiskowo kierunku, co wiąże się głównie ze zmianą opakowania na bardziej ekologiczne.

Bardziej ekologiczne, czyli jakie?

Nowoczesne ekoopakowanie powinno gwarantować zrównoważone zużycie energii, zmniejszenie śladu węglowego, być zgodne z obowiązującymi normami i regulacjami, podlegać łatwo recyklingowi, a jednocześnie zachowywać funkcje barierowe i gwarantować bezpieczeństwo produktu. Coraz częściej wybieranym materiałem jest szkło, które nie reaguje z formułą oraz łatwo ulega recyklingowi. Zasadniczą jego wadą jest jednak zużycie wysokich zasobów energii podczas produkcji, a także waga i wytrzymałość, które powodują utrudnienia transportowe (zwiększona emisja CO2 oraz ślad węglowy).

Trend water save i wzrost popularności kosmetyków w formach stałych wymusza zmianę opakowań najczęściej na papierowe, z certyfi katem FSC. Niska barierowość oraz odporność na czynniki typu wilgoć, odkształcenia, ciśnienie, szczelność sprawiają, że materiał ten nie sprawdzi się jednak w przypadku form płynnych. Z pewnością ogromną innowacją będzie wprowadzenie pierwszej butelki papierowej. Wyzwania podjęła się grupa L’Oréal, która we współpracy z PaBoCO planuje wdrożenie opakowania z celulozy drzewnej z barierą na bazie biomateriałów. Inną alternatywą jest łatwe w obróbce aluminium.

Po analizie LCA (Life Cycle Assessment) wybranych rozwiązań materiałowych okazuje się, że plastik tak naprawdę nie jest złym rozwiązaniem. Jest on jedynie nieumiejętnie wykorzystywany i utylizowany. Silnym trendem jest zatem odpowiedzialne zarządzanie plastikiem oraz włączenie go do obiegu zamkniętego. Cele te realizowane są m.in. poprzez używanie innowacyjnych, ekologicznych tworzyw sztucznych.

Wśród dostępnych rozwiązań mamy biotworzywa bazujące np. na trzcinie cukrowej lub kukurydzy, tworzywa biodegradowalne, czy też cieszący się największą popularnością PCR (Post Consumer Recycled). Zawartość procentowa PCR w opakowaniach jest sukcesywnie zwiększana przez producentów, co wiąże się z równoczesnym pobudzeniem rynku do zwiększania liczby zakładów zajmujących się przetwórstwem odpadów. Dla producenta opakowania stają się one źródłem zaopatrzenia w surowiec.

Przełomową innowacją w zakresie tworzyw z odzysku, a jednocześnie rozwiązaniem mocno wpisującym się w trend storytelling jest wprowadzenie przez jeden z dużych koncernów kosmetycznych materiału tzw. social plastic. Jest to odpad plastikowy wydobywany z mórz i plaż przy wsparciu organizacji Plastic Bank angażującej w jego zbiórkę lokalne społeczności. Projekt zapewnia dochód i godne życie wielu rodzinom żyjącym w biedniejszych rejonach, przyczynia się do oczyszczania środowiska, a jednocześnie daje zrównoważony surowiec do produkcji opakowań plastikowych. Konsument, kupując taki produkt, ma poczucie dobrego wyboru, przyczynia się do działań dla dobra planety i drugiego człowieka.

Promowanie i rozwijanie podobnych kampanii prospołecznych, organizowanie zbiórek opakowań lub wymienianie ich na nagrody i rabaty staje się coraz częstszym kierunkiem działań producentów opakowań. Wyzwaniem w przypadku tworzyw z odzysku z pewnością jest uzyskanie powtarzalności kolorystycznej, jasnych i żywych barw czy transparentności opakowania. Ważnym aspektem w przypadku opakowań z tworzyw jest dostosowanie ich do procesu recyklingu. Kluczem do sukcesu jest minimalizm opakowaniowy. Ograniczenie różnorodności użytych tworzyw na rzecz monomateriałów o jasnych barwach z jak najmniejszą ilością zdobień ułatwia ponowne przetworzenie opakowania. Ważne jest, aby poszczególne części opakowania były łatwe do rozdzielenia przez konsumenta. Jasny, transparentny przekaz co do oddzielania, segregowania i postępowania z opakowaniem po zużyciu produktu może przyczynić się do wyboru klienta. Trend minimalistycznych opakowań nasila tendencję do redukcji ilości użytego materiału i produkcji cieńszych opakowań, a także do rezygnowania z kartoników jednostkowych i ulotek. Efektem jest redukcja wagi, zużycia surowców i zasobów naturalnych przy jednoczesnym obniżeniu kosztów wytwarzania. Nie bez znaczenia pozostaje również kwestia etykiety umieszczanej na opakowaniu. Dostępne są już coraz cieńsze folie z dodatkiem PCR oraz specjalne technologie klejenia (cleanFLAKE, WashOFF) ułatwiające dokładne oddzielenie etykiety od opakowania. Coraz większą popularnością cieszą się etykiety termokurczliwe, czyli shrink sleeve. Innym kierunkiem zmian są opakowania wielokrotnego użytku, tzw. refill. Coraz więcej firm decyduje się na opakowania z użyciem specjalnych, wymiennych wkładów lub inwestuje w stacje napełniania, co wpływa na ograniczenie ilości odpadów, edukuje i zachęca klienta do aktywnego działania w trosce o środowisko. Stacjami refill mogą pochwalić się już firmy OnlyBio, Yope czy Beiersdorf.

Kategorią produktów, w której ciężko zastosować wiele z wyżej wymienionych rozwiązań, są aerozole. Jak producenci odnajdują się w nowej, ekologicznej rzeczywistości? Aluminium i stal, z których wytwarzane są pojemniki aerozolowe, to materiały bardzo korzystne pod kątem gospodarki o obiegu zamkniętym ze względu na wydłużony cykl życia opakowania oraz możliwość łatwej obróbki i recyklingu. Wielu producentów oferuje komponenty aerozolowe z wysoką już zawartością PCR.

Pionierem z pewnością jest firma Nussbaum, która oferuje puszki aluminiowe wykonane w 100% z PCR. Produkcja takich puszek pozwala oszczędzić aż 6,5 ton CO2 na tonę wytworzonego aluminium. Popularne stają się także rozwiązania umożliwiające efektywne zastosowanie przyjaznych dla środowiska propelentów oraz technologii compressed, pozwalającej wtłoczyć taką samą pojemność produktu do mniejszego niż dotychczas opakowania, a tym samym zredukować jego gabaryty i ilość użytych materiałów.

Oddziaływanie na zmysły, czyli opakowania multisensoryczne

Opakowania multisensoryczne to kolejny rozwijający się trend opakowaniowy. Produkt zaprojektowany w myśl tej idei dostarcza konsumentowi nowych doświadczeń zakupowych poprzez oddziaływanie na jego zmysły, przede wszystkim wzrok, węch i dotyk. Przykładem może być stosowanie innowacyjnych technik pozwalających uzyskać efekt trójwymiaru w tworzywach przy zastosowaniu pigmentów perłowych lub użycie form dających wyróżniającą się, przyjemną w dotyku teksturę tworzywa (elementy bardziej miękkie i delikatne lub chropowate, przypominające krople wody).

Trendy opakowaniowe w czasach pandemii

Świat opakowań nie pozostał obojętny na obecną sytuację epidemiologiczną. Pandemia przyniosła rozwój rozwiązań opakowaniowych dla produktów do higieny i dezynfekcji rąk. Rosnącą popularnością cieszą się opakowania wpisujące się w format „on the go”. Wartym uwagi rozwiązaniem jest tu z pewnością produkt duo, którego specjalnie zaprojektowane, innowacyjne opakowanie umożliwia jednoczesną aplikację dezynfektantu i serum/kremu odżywczego. Opakowania duo zyskują na popularności także w świecie aerozoli. Dostępne są innowacyjne aplikatory umożliwiające szeroki, mgiełkowy rozpył lub wąski i bardziej skoncentrowany. Poza aspektem praktycznym jest to także przyciągające uwagę rozwiązanie marketingowe. Użytkownik sam decyduje, jakiego typu aplikacja mu odpowiada w danym momencie, ma możliwość wyboru i towarzyszy mu uczucie zwiększonej personalizacji produktu. Pandemia zmieniła również podejście do designu opakowania, nasilając tendencję do wyboru opakowań minimalistycznych, zaprojektowanych w zgodzie z naturą. Powierzchowność i przepych ustąpiły miejsca rozwiązaniom prezentującym zdrowy balans i dbałość o środowisko, czyli wartości pozamaterialne.

Podsumowanie

Funkcjonalność, minimalizm, ekologia, budowanie świadomości, transparentność, bezpieczeństwo, odpowiedzialność – to dziś fundamentalne hasła w świecie innowacyjnych opakowań kosmetycznych. Zrównoważone projektowanie oraz dodatkowy przekaz, historia, jaką buduje producent, chcąc dotrzeć do indywidualnego klienta, przenoszą opakowania kosmetyczne na inny niż dotychczas poziom. Dynamiczny wzrost ilości rozwiązań technicznych i materiałowych rozwijanych w odpowiedzi na te tendencje daje nieskończone możliwości wyboru – sprawia, że każdy konsument jest w stanie znaleźć markę czy produkt, z którym się identyfikuje.

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3757

    Nowość od Affect paleta cieni Lunar Spell

    Poczuj magię dwunastu odcieni inspirowanych blaskiem księżyca. Siedem matowych, chłodnych cieni zestawionych z pięcioma kosmicznymi, migoczącymi barwami srebra, błyszczącego różu, księżycowego pyłu i ametystu. Łącząc je dowolnie możemy stworzyć marzycielskie, pełne klasy makijaże z nutka tajemnicy. Nów efektów i pełnia kobiecości w jednym. Czytaj dalej

  • 3756

    JESIENNA PIELĘGNACJA SKÓRY TWARZY WEDŁUG EKSPERTA

    Skóra po wakacjach? Najwyższy czas o nią zadbać! Po urlopowych szaleństwach wracamy do rzeczywistości i spokojnego rytmu. Także skórę trzeba ukoić, uspokoić oraz przygotować na trudniejszy okres jesieni i zimy. Jak to zrobić? Odpowiada dr n. med. Magdalena Łuczkowska, dermatolog i ekspert. Czytaj dalej

  • 3751

    Ten owoc ma moc... pielęgnacji!

    Owoc mango to często wykorzystywany składnik w kuchni indyjskiej. Cztery tysiące lat temu Hindusi uznali go nawet za "owoc bogów". Nie każdy jednak wie, że to nie miąższ, a pestka jest tu prawdziwą gwiazdą. Pomijana w kuchni, z powodzeniem znalazła swoje miejsce w kosmetyce. Tłoczone z pestki masło mango bogate jest w mnóstwo naturalnych substancji odżywczych. Jego wszechstronne – nawilżające, natłuszczające i kojące – działanie na skórę można poznać dzięki kosmetykom z serii Botanic Origin. Czytaj dalej

  • 3743

    Nowy zapach od Avon – stworzony dla kobiety, takiej jak Ty!

    Czasem elegancka i stylowo ubrana, a czasem naturalna i bez makijażu. Zazwyczaj towarzyska i wygadana, dzisiaj nieco introwertyczna i ceniąca sobie spokój – jedna kobieta, a ma tak wiele różnych oblicz. By odzwierciedlić wszystkie aspekty kobiecej osobowości, Avon stworzył nowe perfumy w linii Eve – Embrace, dzięki którym pokochasz każdą wersję siebie i poczujesz się dobrze w swojej skórze. Ambasadorką całej linii zapachów Eve została artystka Natalia Kukulska. Czytaj dalej

  • 3737

    Twoje HAIR SPA z Philip Kingsley!

    Włosy zmęczone mocnym słońcem, wilgotnym powietrzem i wiatrem są przesuszone i matowe. Trudno się je czesze i układa. Na ratunek przychodzi dogłębne nawilżenie, czyli specjalnie przygotowany na te okazję rytuał SPA od Philip Kingsley, do przygotowania w domu! Czytaj dalej

  • 3732

    Oto nowy, kremowy róż Nature Enhanced Blush od IsaDora!

    Pod koniec lata, nie mamy jeszcze ochoty na pełny makijaż. Noszenie ciężkich fluidów czy pudrów to zbyt duży wysiłek dla naszej cery, która, tak jak my, chce jak najdłużej cieszyć się ciepłym powietrzem i swobodą. Wystarczy tak naprawdę lekki krem, tusz do rzęs i róż. Najlepiej taki, który nada nam delikatnego rumieńca, jakbyśmy spędziły całe popołudnie na upalnej plaży. Przed Wami nowy, naturalny róż do policzków w kremie Nature Enhanced Blush od IsaDora! Czytaj dalej

  • 3726

    Lato lekkich stóp!

    Wsunięte w odkryte sandałki, japonki czy tenisówki bez skarpetek – lato to czas, kiedy stopy mogą wreszcie odpocząć. Ale czy na pewno? Odpowiedź brzmi nie, a na pewno niekoniecznie! Często wysoka temperatura czy nie do końca wygodne obuwie (ale za to jakie ładne!) sprawiają, że nogi wyjątkowo szybko się męczą, puchną, a nawet bolą. Dlatego należy dbać o nie przez cały rok, ale pielęgnację dopasowywać do sezonu. Pomogą w tym profesjonalne produkty z linii Nivelazione Skin Therapy PROTECT oraz EXPERT. Czytaj dalej

  • 3725

    Najlepsze scenariusze pisze samo życie. Mydło Biały Jeleń często odgrywa w nich główną rolę

    Mydło potasowe jest niewątpliwie kosmetycznym i gospodarczym dziedzictwem krajowym. Formulacje oparte o ten drogocenny składnik stanowią podróż do przeszłości, gdy mydło potasowe stanowiło nieodzowny element codziennych rytuałów higienicznych oraz piorących. Czytaj dalej

  • 3719

    Delikatne wybielanie Pasty do zębów [BE YOU.] od Curaprox

    Używanie pasty jest nieodłącznym elementem codziennej higieny jamy ustnej. I mogłoby nam się wydawać, że już nic w tej kwestii nas nie zaskoczy, a jednak. W ofercie marki Curaprox znajdziemy pasty do zębów [BE YOU.] w sześciu orzeźwiających smakach i w sześciu żywych kolorach, które są tak piękne, że rozjaśniają nawet poniedziałkowy poranek. Zawierają wyłącznie naturalne składniki, a w tym enzym oksydazę glukozową dającą efekt delikatnego wybielenia zębów. Dodatkowo zamknięte są w ekologicznych opakowaniach o pojemności 60 ml, co umożliwia szybszą zmianę ulubionych smaków. Poznaj nowy wymiar zdrowia jamy ustnej i poczuj świeżość oraz pewność siebie długo po umyciu zębów. Czytaj dalej

  • 3717

    Włos na Radical-nej terapii!!

    Wypadanie, przetłuszczanie się i łupież – to bez wątpienia 3 najczęstsze problemy, jakie dotykają włosy i skórę głowy. Przyczyny? Nieprawidłowa pielęgnacja, źle zbilansowana dieta, ogólnoustrojowe choroby czy skutki uboczne zażywanych lekarstw. Na szczęście w większości to kłopoty przejściowe, z którymi uporać się pomagają odpowiednio dobrane preparaty. Takie jak te z linii RADICAL med, których wysoce aktywne składniki zapewniają kompleksową terapię o szerokim spektrum działania w zależności od indywidualnych potrzeb. Czytaj dalej

  • 3715

    Odkryj soczyste kompozycje z Grasse od Adopt!

    Lato w pełni! A podczas cieplejszych dni mamy ochotę na trochę słodsze i lżejsze kompozycje zapachowe. Adopt’ posiada w swojej ofercie zapachy zawierające w sobie owocowe, soczyste szaleństwo! Wszystkie znajdziesz na półce w drogeriach Rossmann. Czytaj dalej

  • 3713

    POLSKA PREMIERA MARKI RITUALS COSMETICS

    Już 4 sierpnia, Rituals Cosmetics otworzy swój pierwszy sklep w Polsce. Marka powstała w 2000 roku w Holandii. Zachęca do tego, aby odnajdować szczęście w małych rzeczach i pragnie zmieniać nawet codzienne, rutynowe czynności w wyjątkowe momenty. Jak mówi założyciel i CEO marki Raymond Cloosterman “naszym zamiarem nie jest to, aby sprzedać Ci piękno – naszym celem jest zapewnić Ci doskonałe samopoczucie”. Rituals, zgodnie ze swoją ideą, podkreśla, że każdy moment dnia, pozornie nieistotne, jak poranny prysznic czy nałożenie kremu na ręce, mogą być wyjątkowe, o ile w ten sposób będziemy je traktować. Dzięki bogatej gamie produktów do domu i do pielęgnacji ciała, inspirowanych mądrością i tradycjami starożytnych kultur, codzienne czynności stają się chwilami, które nabierają głębszego znaczenia. Czytaj dalej

  • 3710

    Nowość od Matis Paris – Cell Expert & Cell Skin na ratunek oznakom lockdown ageing!

    Współczesny styl życia większości społeczeństwa oraz niepewna sytuacja związana z pojawieniem się pandemii wywołała u wielu z nas bardzo duży stres, który nie wpłynął jedynie na nasze samopoczucie, ale także zostawił ślad na naszych skórach. Lockdown ageing to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w kosmetologii. Jest to efekt wywołany przez skutki pandemii i życie w niepokoju z nią związane. Czytaj dalej

  • 3701

    Słoneczna matematyka

    Wybierając preparat „na słońce” często, nawet o tym nie wiedząc, kierujemy się matematyką. Wydaje nam się, tak na logikę, że wyższa liczba przy literach SPF, to lepsza ochrona. Ile w tym prawdy? Czym jest w ogóle ten skrót i dlaczego „pięćdziesiątka” jest naprawdę skuteczniejsza od „dwudziestki”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w towarzystwie zapewniającej przeciwsłoneczną ochronę linii Nivelazione Skin Therapy SUN. Czytaj dalej

  • 3700

    Poznaj najnowszy zapach z linii Little Black Dress

    Historia zapachów Little Black Dress rozpoczęła się dwie dekady temu. Od tego czasu są one jednymi z najchętniej wybieranych przez kobiety na całym świecie. Z okazji celebracji 20. urodzin kultowej linii powstał nowy, ekskluzywny wariant zapachu – The Dress. To urzekająca, kwiatowo-orientalna kompozycja, dzięki której zostaniesz królową letnich nocy! Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/