Aktualności
Niebieskie złoto – woda w kosmetykach
Przedstawione liczby wskazują na rosnącą świadomość konsumentów dotyczącą ochrony środowiska. Klient, kupując produkty naturalne i organiczne, nie tylko robi to dla własnego, lepszego samopoczucia, ale także dla dobra i ochrony planety. Eko-świadomość nie jest trendem, lecz ruchem, który przekształca i kreuje przemysł. Jak powiedział Michael Nolte, dyrektor kreatywny Beautystreams, „bezpieczeństwo, prostota i piękno stają się jednym z ważniejszych tematów, wzrośnie także zapotrzebowanie i wymagania rynku w ekoprzyjaznym procesie produkcji i wdrażania innowacji” (źródło: Cosmetics Business).
W 2019 r. we Francji, Hiszpanii i Włoszech powyżej 75 proc. zapytanych konsumentów oświadczyło, że zrównoważony program powinien zastąpić naturalne źródła surowców, których firmy używają do tworzenia kosmetyków (źródło: Lightspeed/Mintel). Klienci są coraz bardziej świadomi skutków konsumpcyjnego podejścia, które ma negatywny wpływ na środowisko. Obecnie marki muszą się dostosować i mieć długoterminowy wpływ na środowisko, aby nadal istnieć na rynku. Jeśli nie zmienią swojego podejścia, przestaną w przyszłości istnieć.
Zrównoważony rozwój jest często powiązany z pojęciami, takimi jak: etyczne pozyskiwanie, organiczny, wegański lub naturalny składnik. Ale gdzie w tym wszystkim jest woda? Woda (łac. aqua) jest najbardziej popularnym produktem używanym w przemyśle kosmetycznym. W dzisiejszych czasach klienci są coraz bardziej świadomi poziomu jej konsumpcji, dlatego zaczynają kwestionować rytuały pielęgnacyjne.
Woda – podstawa życia
Woda (H2O) jest polarnym, nieorganicznym związkiem chemicznym, który w temperaturze pokojowej występuje pod postacią płynu bez smaku i zapachu, jest prawie bezbarwny z odcieniem niebieskiego (Acadamia). Woda stanowi ok. 71 proc. składu Ziemi, dlatego niektórzy nazywają ją niebieską planetą. Woda cały czas jest w ruchu, przechodzi różne cykle, przemieszcza się z jednego miejsca do innego, zmienia się z jednej formy w inną: płynną, stałą i gazową.Woda jest także znana jako „uniwersalny rozpuszczalnik życia”, gdyż jest w stanie rozpuścić więcej substancji niż jakakolwiek inna substancja płynna.
Oceany i morza stanowią 96 proc. całkowitej zawartości wody na planecie i jest to woda słona, w konsekwencji cze-go pozostaje 3,5 proc. wody słodkiej, przeznaczonej do picia oraz użytkowania przez ludzi (źródło: USGS). W tym 69 proc. wody słodkiej występuje pod postacią lodu, 31 proc. stanowią wody gruntowe, a 0,3 proc. to łatwo dostępne wody w jeziorach i rzekach. Mimo że ludzie stworzyli nowe, szybsze metody pozyskiwania czystej wody, to zmienia się klimat i wzrasta liczba zanieczyszczeń. Dotyka to cyklu wody, co prowadzi do jej niedoborów, czyli braku dostatecznych, dostępnych źródeł, które pokryją jej zapotrzebowanie w danym regionie (źródło: Science Daily).
W dzisiejszych czasach więcej niż 1,2 biliona ludzi nie ma dostępu do czystej wody pitnej.
Woda jest podstawowym składnikiem naszego ekosystemu, bioróżnorodności, a także ekonomii, które odgrywają kluczową rolę w zrównoważonym rozwoju naszej planety. Poniżej przedstawiono kluczowe fakty prezentujące ważność wody w naszym codziennym życiu:
- mniej niż 1 proc. wody na planecie jest naturalnie zdatnej do picia i dostępnej,
- woda jest źródłem życia dla organizmu ludzkiego,
- 71 proc. wody zużywane jest na rolnictwo, które stanowi podstawowe źródło żywności dla człowieka,
- woda jest wspaniałym rozpuszczalnikiem dla różnorodnych substancji chemicznych, dlatego jest używana na szeroką skalę w procesach przemysłowych, praniu i gotowaniu,
- drogą morską transportowane są długodystansowe towary.
Woda, kluczowy składnik w branży kosmetycznej
W ubiegłym roku w Europie zostało wyprodukowanych 33 161 kosmetyków zawierających wodę, czyli 44,6 proc. całkowitej liczby wprowadzonych do obrotu towarów w tym okresie (GNPD). Z tych produktów 40 proc. dotyczyło kosmetyków do pielęgnacji skóry, 21,6 proc. do pielęgnacji włosów i 16,7 proc. kosmetyków myjących. Bez wątpienia woda jest kluczowym składnikiem produktów kosmetycznych. Nawiązując do ekspertów z Laboratorium Univar Solutions, receptura kremu zawiera od 60 do 85 proc. wody, loti on aż do 90 proc., a żel pod prysznic czy szampon nawet do 95 proc. Jest ona używana jako główny składnik służący do rozpuszczania stałych, płynnych i gazowych surowców hydrofilowych. Proces produkcji także wymaga tysięcy litrów wody do czyszczenia, odświeżania linii produkcyjnych oraz do wytworzenia produktu, i ta część wody w cyklu wytwarzania nazywana jest wodą wirtualną. Dlatego też wytworzenie produktów kosmetycznych wiąże się ze zwiększeniem konsumpcji wody. Ponadto, jako kluczowy składnik życia, staje się ona rzadkim zasobem – z tego powodu konsumenci są coraz bardziej zaniepokojeni słowem aqua, znajdującym się w składzie receptury ich kosmetyku. Ten fakt nasuwa następujące pytania: czy metody do produkcji wody są wydajne? Czy firmy używają wody podczas procesu produkcji? Jak surowiec wykorzystany w recepturze będzie miał wpływ na zużycie wody? Konsumenci chcą wiedzieć, czy kosmetyki, których używają, są etyczne czy nie i w jaki sposób marki, których używają codziennie, zwracają uwagę na problem niedoboru wody przed, w trakcie i po używaniu produktu.
Linda Treska, założyciel i prezes Pinch of Colour, oświadczyła, że „oszczędzanie wody stało się globalną inicjatywą, polegającą na byciu świadomym skutków użycia wody, i stanie się głównym tematem w 2019 r., a także w kolejnych latach”. Aktualnie rynek zmienia się w świetle racjonalnego i odpo-wiedzialnego korzystania z wody, dając markom możliwość przodowania i bycia pionierami – tą zasadą kierują się firmy indyjskie i wiodące marki kosmetyczne. Przykładem może być główny producent w przemyśle kosmetycznym, który w 2017 r. wyprodukował linie liquid-free, skupiającą się na redukcji czy wyeliminowaniu użycia wody, zaś inna marka wypuściła nową opatentowaną szybkoschnącą technologię, aby skrócić czas kąpieli pod prysznicem.
W jaki sposób możemy zmienić branżę kosmetyczną w perspektywie świadomego zużycia wody? Procesy produkcyjne można zoptymalizować w celu zmniejszenia i wyeliminowania zużycia wody produkcyjnej, zwanej wodą wirtualną, a tak-że zmniejszyć dozowanie wody w recepturze lub niezbędnej do użycia produktu. Marka może modyfikować produkt we wszystkich obszarach, zmieniając te parametry.
Bezwodne formulacje
Bezwodne formulacje nie zawierają wody w swoim składzie, dlatego oznaczane są hasłem water-free. Przykładem takich produktów są receptury na bazie olejowej (olejki) lub serum, bazujące na fazie tłuszczowej, a także produkty suche o konsystencji proszku. Dobrze znane tekstury i formy produktów do makijażu mogą być świetnym rozwiązaniem wykorzystywanym w kosmetykach do pielęgnacji skóry i włosów lub produktów myjących, takich jak balsamy pielęgnujące i myjące, masła, maści, blendy olejowe, serum, proszki i produkty w kostkach. Zauważalna jest rosnąca liczba balsamów myjących podobnych w konsystencji do balsamów pielęgnacyjnych, co pozwala na redukcję przemysłowego zużycia wody w recepturze, a także podczas używania kosmetyku. W przypadku produktów do pielęgnacji włosów suche szampony umożliwiają redukcję wody wirtualnej podczas wytwarzania, eliminację wody w recepturze i redukcję jej zużycia przez konsumentów poprzez zachowanie większego odstępu pomiędzy kolejnym myciem włosów. Dlatego też bezwodne formulacje mogą mieć pozytywny wpływ na zmniejszenie konsumpcji wody.
Woda jako dodatek i wodne formulacje
Wodne formulacje zawierające wodę lub bezwodne formulacje, które wymagają użycia wody podczas stosowania, mogą mieć pozytywny wpływ na redukcję zużycia wody.
- Skoncentrowane receptury: redukcja współczynnika wody w recepturze; rozpuszczalnikiem mogą być inne surowce użyte w formulacji, np. skoncentrowane serum anti-aging może być dodane do kremu do twarzy używanego codziennie.
- Produkty 2w1: ograniczenie liczby produktów i kroków w codziennej pielęgnacji, aby zredukować konsumpcję wody przez konsumentów. Przykładem może być produkt 2w1 – szampon i odżywka, które redukują zużycie kosmetyku, ale także wody podczas mycia włosów.
- Niespłukiwalne roztwory wodne: roztwory na bazie wody używane do oczyszczania skóry i włosów, które nie potrzebują użycia dodatkowej wody, np. chusteczki typu wet wipesi wody micelarne umożliwiają oczyszczenie bez spłukiwania.
- Produkty w kostkach: to świetna opcja, aby zredukować konsumpcję wody; są to np. szampony w kostce.
- Innowacje: są także metodą na redukcję konsumpcji wody przez rozwinięcie świadomych ekotechnologii, np. 57 proc. amerykańskich konsumentów kosmetyków myjących byłoby zainteresowanych produktami niskopiennymi, co ułatwia ich szybsze spłukanie. Wprowadzenie innowacji w recepturze, a także w procesie produkcyjnym może skutkować redukcją konsumpcji wody.
Możliwości
Układy bezwodne oferują inne korzyści dla firm kosmetycznych. Jest to świetna możliwość ożywienia wizerunku marki i zdobycia zaufania konsumentów poprzez budowanie silnego, etycznego profilu. Ponadto formulacje water-free przynoszą także dodatkowe korzyści, takie jak:
- redukcja liczby opakowań: np. opakowania papierowe lub brak opakowań stają się realistyczne, jeśli możemy zaoferować konsumentom suche i rozpuszczalne produkty,
- redukcja lub eliminacja konserwantów: w formulacjach water-free nie ma ryzyka rozwoju bakterii w środowisku wodnym, dlatego można zredukować lub wyeliminować użycie konserwantu,
- redukcja emisji CO2 i zużycia energii: suche formulacje nie wymagają podgrzania, co redukuje zużycie energii. Dodatkowo takie receptury są lżejsze, a jednocześnie bardziej skoncentrowane. Roztwory i produkty 2w1 umożliwiają redukcję energii na transport towaru, prowadząc tym samym do zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko,
- formulacje on-the-go: takie formulacje są lżejsze, redukują liczbę etapów pielęgnacji, podczas ich stosowanie nie jest potrzebne użycie wody, ponadto są wygodniejsze.
Produkty water-free oferują szerokie spectrum możliwości nie tylko dla konsumentów, ale także dla producentów. Należy jednak zaznaczyć, że produkty bezwodne są zazwyczaj bardziej skomplikowane podczas recepturowania i mogą zmniejszyć moż-liwości osiągnięcia pożądanej konsystencji. Jakość i bezpieczeństwo Univar Soluti ons opracowały konceptualne receptury ready-to-use dla produktów do pielęgnacji skóry, włosów oraz produktów myją-cych. Nasze portf olio oferuje również specjalistyczne produkty przystosowane do formulacji water-free. Natomiast nasi eksperci techniczni zapewnią kompleksową pomoc przy recepturowaniu i dobiorą odpowiednie surowce zgodne z najnowszymi trendami.
Bibliografia
- https://btyaly.com/articles/trend-water-free-cosmetics/
- Cosmetics Business: the top 25 trends in cosmetics formulation.
- Hungry Planet trend, Mintel.
- https://www.sciencedaily.com/terms/water_scarcity.html
- https://www.cosmeticsbusiness.com/news/article_page/Cosmetics_Business_predicts_5_Global_Beauty_Trends_of_2019_in_new_report/149971
Autorzy
-
Ghislaine Vigier
Marketing Specialist Beauty & Personal Care EMEA -
Aurelia Chartonowicz
Sales Representative Beauty & Personal Care CEE & Poland
Univar Soluti ons Beauty Personal Care