Najnowsze badanie firmy SAMOSEO – co wpływa na decyzje zakupowe Polaków?

Kategoria: Aktualności
2 min. czytania

Fot. ChromaStock

Zakupy online zyskały ogromną popularność w Polsce, co zostało potwierdzone między innymi w raporcie Głównego Urzędu Statystycznego zatytułowanym „Społeczeństwo informacyjne w Polsce w 2023 roku”. Z raportu wynika, że aż 64,3% osób w wieku od 16 do 74 lat, mieszkających w Polsce, dokonało w ubiegłym roku zakupów online. Firma SAMOSEO postanowiła zgłębić temat i przeprowadziła własne badania, w których sprawdziła, kto, gdzie i ile wydaje najwięcej pieniędzy na zakupy online.

Badanie SAMOSEO

Badania SAMOSEO zostały przeprowadzone w pierwszym kwartale 2024 roku metodą CAWI. Wzięło w nich udział 1001 respondentów. Na podstawie przeprowadzonych badań można zauważyć, że duży wpływ na decyzje zakupowe klientów, a także wartość koszyków, ma inflacja.

Kto najczęściej kupuje w Internecie?

Z badań wynika, że 75,8% Polaków dokonuje zakupów przez Internet przynajmniej kilka razy w miesiącu. Najliczniejszą grupą dokonującą w ten sposób zakupów są osoby w wieku od 30 do 39 lat, stanowią one aż 40,3%. Z kolei Katowice są miastem, w którym najwięcej mieszkańców wydaje na ten typ zakupów ponad 1000 złotych w skali miesiąca.

Na co zwracają uwagę Polacy robiąc zakupy w Internecie?

Aż 90,2% ankietowanych przyznało, że ich decyzje zakupowe są podyktowane opiniami znalezionymi w Internecie, przy czym 17,9% respondentów przyznaje, że kieruje się nimi tylko czasami. Z kolei 95,9% osób biorących udział w badaniu w wieku od 18 do 29 lat kieruje się oceną danych produktów pozostawioną w Internecie przez innych użytkowników, z czego 10,9% osób deklaruje, iż kieruje się tym zdaniem jedynie czasami.

Co najczęściej kupują Polacy w Internecie?

Na zakupowym szczycie podium znajdują się produkty z kategorii elektronika/sprzęty RTV/AGD. 13,8% ankietowanych potwierdza, że najczęściej decyduje się na zamówienie produktów z tej kategorii przez Internet. 10,8% respondentów deklaruje, że najczęściej przez Internet zamawia książki. Również dużą popularnością cieszą się produkty z kategorii artykuły dziecięce oraz produkty dla zwierząt, których zakup przez Internet deklaruje około 5% ankietowanych.

Zakupy kosmetyków przez Internet

W przeprowadzonym przez SAMOSEO badaniu znalazła się również informacja o zakupach kosmetyków. To właśnie kategoria „Zdrowie i Uroda” znalazła się na drugim miejscu w rankingu najczęściej kupowanych produktów przez Internet. Aż 12,1% ankietowanych potwierdziło, że najczęściej kupuje produkty należące do tej kategorii w Internecie.

Inflacja a nawyki zakupowe

Wpływ inflacji można obserwować niemal na każdym rynku. 86% ankietowanych uznało, że to właśnie inflacja przyczyniła się do zmiany ich nawyków zakupowych. Wśród respondentów osoby w wieku od 30 do 39 lat stanowią grupę, która najmocniej odczuła skutki inflacji, tylko 8,7% osób w tej grupie wyznaje, że inflacja nie wpłynęła na ich decyzje zakupowe.

Zakupy online stały się nieodłącznym elementem życia wielu Polaków. Niemal połowa ankietowanych przyznaje, że wybiera tę formę zakupów ze względu na ceny, które często są niższe niż w sklepach stacjonarnych.

Zapraszamy do zapoznania się z pełnym raportem: https://samoseo.pl/nawyki-e-zakupowe-polakow-raport-2024/