Jakość i bezpieczeństwo
Mechanizmy wpływu społecznego w jakości
Ale nie zapominajmy, że poza stroną narzędziową, jest również strona ludzka, w której tkwi istotny potencjał do poprawy jakości. Narzędzia jakościowe oraz umiejętność ich zastosowania, procesy kontroli, procedury, to nie wszystko, gdyż na samym początku konieczna jest motywacja człowieka do ich zastosowania. A z tą motywacją różnie bywa. Wiele zależy od dojrzałości organizacji i poziomu kierownictwa, zwłaszcza średniego szczebla. W zmaganiach z motywacją do zapewnienia jakości z pomocą przychodzi psychologia. W artykule skupię się na zachowaniach społecznych i mechanizmach psychologicznych, ponieważ na bazie swojego doświadczenia uważam, że rozumiejąc motywacje, postawy ludzi i zachodzące między nimi relacje, można w sposób znaczący wpłynąć na zwiększenie zaangażowania pracowników w rozwój kultury jakości a także na ich satysfakcję z jej pielęgnowania.
Naśladownictwo
Użytecznym mechanizmem do wykorzystania przy modelowaniu kultury jakości jest naśladownictwo. Przebiega poprzez obserwowanie cudzych zachowań i automatycznego ich przejmowania – mimikry. Przykłady z życia to przysłowiowa zaraźliwość ziewania, czy otwieranie ust, podczas karmienia dziecka. Wykorzystanie mechanizmu naśladownictwa wymaga oczywiście ustalenia oczekiwań i zasad oraz ich przekazania nie tylko poprzez szkolenia i procedury, ale poprzez ambasadorów zmiany – w tym przypadku ambasadorów kultury jakości, którzy zachowują się w oczekiwany przez nas sposób i demonstrują na co dzień kolegom i koleżankom pożądane zachowania. Mechanizm ten można wykorzystać stosując benchmark z innymi organizacjami z branży. Stosując na przykład metodykę Cambden BRI, czy odnosząc się do badań Gartnera. [źródło: https://www.campdenbri.co.uk/culture-excellence.ph; https://www.gartner.com/en/supply-chain/trends/culture-of-quality).
Konformizm
Drugim mechanizmem jest konformizm, czyli presja społeczna.