Magia z CMYK-a, czyli jak powstają drukowane cyfrowo etykietowe dzieła sztuki

Kategoria: Artykuł Opakowania kosmetyczne
3 min. czytania

Czasy, kiedy na półkach sklepowych widniało dosłownie kilka rodzajów kosmetyków bezpowrotnie minęły. Dziś ilość rodzajów mydeł, kremów czy balsamów przyprawia o zawrót głowy. Pojawiają się nowi producenci i nowe marki. Konkurują składem produktu, ceną i przede wszystkim opakowaniem. To właśnie ono w znaczący sposób może wyróżnić produkt na półce.

Pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz, dlatego koncepcja opakowania, a w szczególności etykiety, która pojawia się na większości produktów, musi być dopracowana, pasująca do idei marki, przystająca do rynku, na którym produkt będzie sprzedawany, pasująca do grupy docelowej itd., innymi słowy szyta na miarę. Dodatkowym utrudnieniem szczególnie dla nowych producentów jest fakt, że w dzisiejszych czasach produkcja zaczyna się nie od jednego kosmetyku, ale na rynek wchodzi od razu seria, składająca się z co najmniej kilku różnych produktów. I to oznacza duże rozdrobnienie także w opakowaniach i etykietach.

Idealnym rozwiązaniem staje się zatem druk cyfrowy, który w ostatnich latach niesamowicie się rozwija i udoskonala, szczególnie mam na myśli druk UV. Nowoczesne maszyny cyfrowe mogą odwzorowywać kolory Pantone w 70–85%, a te wzbogacone systemem OVG nawet do 95%, a czasami 100%. Te różnice zależą od kolorów, gdyż niektóre są po prostu bardzo trudne w odwzorowaniu w druku cyfrowym. Wiele dostępnych na rynku maszyn posiada też kolor biały. To pozwala osiągać przepiękne zadruki na materiałach transparentnych oraz na folii srebrnej.

Czy tej technologii można zaufać? Zdecydowanie tak!!!

Jakie mogą być zatem korzyści z wyboru technologii digital?

Przede wszystkim finansowe i wizualne.

Główne korzyści finansowe to:

  • brak kosztów kompletu matryc fleksograficznych, czyli tzw. polimerów;
  • niskie koszty druku małych nakładów;
  • podłoża do druku wysokiej jakości – są takie same jak w technologii flekso – papier, folia biała, transparentna, srebrna, cler&clear, polipropylen i polietylen, leipa, folia bezklejowa pet45;
  • wydruk stosunkowo niedużych ilości saszetek, sleevów czy kartoników;
  • etykiety są na roli, czyli nadają się do mechanicznego oklejania;
  • możliwość stosowania druku łączonego – wiele drukarni wzory w tym samym rozmiarze i na tym samy podłożu liczy w kalkulacji łącznej;
  • możliwość częstych zmian na etykietach bez ponoszenia dodatkowych kosztów narzędzi (w przypadku druku flekso każda zmiana to koszty nowego polimera lub nawet całego kompletu polimerów);
  • stosunkowo krótki czas realizacji zleceń;
  • szybkie i często przez drukarnie praktykowane bezkosztowe drukowanie etykiet próbnych.

Czy etykiety cyfrowe są ładne i wysokiej jakości? Kolejne zdecydowane tak!

Etykiety drukowane cyfrowo można uszlachetniać poprzez:

  • lakiery: matowy błyszczący, ttr, efekt piasku, brokatowy, perłowy, zapachowy, wypukły;
  • laminaty matowy i błyszczący;
  • coldstamping lub hotstamping;
  • na folii srebrnej w druku cyfrowym można osiągnąć piękną imitację różnych kolorów folii CS lub HS;
  • metallic doming – przepiękny, wręcz spektakularny efekt zastosowania wypukłości, pokrytych foliami HS lub CS. Poszczególne elementy grafiki na etykiecie mogą poprzez zaprojektowane wypukłości stwarzać efekty różnych struktur. Możliwy do wykonania na specjalnych maszynach do finishingu.

Tak jak maszyny drukujące, tak też maszyny uszlachetniające etykiety są coraz bardziej rozbudowane i stwarzają niezwykłe możliwości stosowania wielu uszlachetnień na jednej etykiecie. Tak więc jednocześnie możemy np. zastosować laminat, coldstamping i lakier wypukły. Ten ostatni jest bardzo popularny w branży kosmetycznej, bo coraz częściej w drukarniach spotykamy sito płaskie, dzięki czemu możemy np. zastosować na etykiecie czy kartoniku język Braille’a albo uwypuklić wybrane napisy.

Warto wiedzieć:

  • na CMYK składają się cztery kolory – cyan (niebieski), magenta (różowy), yellow (żółty) i black (czarny). Z nich powstają wszystkie kolory, jakie dostrzec może ludzkie oko;
  • wiele maszyn cyfrowych (ale nie wszystkie!) drukuje etykiety z drukiem wypukłym – oznacza to, że nie używając żadnych uszlachetnień możemy palcami wyczuć wypukłość liter;
  • druk cyfrowy może być rolowy lub arkuszowy. Arkuszowy często ma wiele ograniczeń, jeżeli chodzi o uszlachetnienia, rolowy daje możliwość klejenia etykiet mechaniczną etykieciarką;
  • na rynku mamy wiele modeli drukarek cyfrowych – oznacza to, że wydruk na każdej z nich może się od siebie znacznie różnić. Warto przed złożeniem zamówienia ustalić z drukarnią, jakie ma możliwości odwzorowania drukowanych wcześniej etykiet;
  • w niektórych projektach graficznych, szczególnie tych zawierających przejścia tonalne, druk cyfrowy dominuje nad flekso z uwagi na większą precyzyjność. Warto wtedy nawet przy większych ilościach rozważyć te opcję, aby uniknąć nieprzyjemnych reklamacji.

Każda etykieta jest indywidualna, niepowtarzalna, jedyna w swoim rodzaju i najważniejsza dla jej twórcy, dlatego przy doborze technologii druku i uszlachetnień warto kierować się sugestiami doświadczonej drukarni. Magiczny efekt gwarantowany

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 2/2024

Autorzy

  • Renata Kuczyńska-Marczak

    Kierownik DH w drukarni Etidruk Etykiety.pl