Innowacyjne rozwiązania opakowaniowe w branży kosmetycznej

Kategoria: Opakowania kosmetyczne
6 min. czytania

Wspomniane podejście dotyczy zarówno nowych produktów wprowadzanych na rynek, jak i tych, których projekty zostały jedynie „odświeżone”. Analizując dostępne raporty odnoszące się do wartości sprzedaży branży kosmetycznej w Polsce można zauważyć, iż na przestrzeni ostatnich lat poziom jej stopniowo się zwiększał.

Przedstawiona wartość uwzględnia wpływy z:

  • kosmetyków do pielęgnacji osobistej;
  • kosmetyków do pielęgnacji skóry;
  • kosmetyków do makijażu;
  • perfum oraz wód toaletowych.

Ostatnie dwa lata ze względu na panującą pandemię oraz sytuację polityczną mającą miejsce poza granicami naszego kraju spowodowały, iż branża produktów kosmetycznych zachowywała się w sposób bardzo dynamiczny. Czas ten w znaczącym stopniu wpłynął zarówno na płynność finansową przedsiębiorców, jak i na dostępność asortymentu u producentów. Tendencja związana ze zmianą składu „koszyka zakupowego” konsumentów powinna stanowić impuls dla podjęcia przez producentów decyzji o wprowadzeniu bardziej odważnych rozwiązań dla opakowań i etykiet, które sprawią, że klient zdecyduje się wybrać właśnie po ich produkt.

Klarowność i eko-odpowiedzialne podejście w zakresie tworzenia projektów etykiet i opakowań

Pierwszym aspektem, jaki należy rozważyć przy kreowaniu projektów opakowań bądź etykiet jest przyjęcie za punkt wyjścia jej czytelności. Producenci osiągną to poprzez zamieszczanie na niej informacji w widocznym miejscu, z użyciem odpowiednio dostosowanej czcionki, którą w prosty sposób można odczytać. Związane jest to z faktem, iż produkty z sektora kosmetycznego niejednokrotnie zawierają w składzie substancje mogące wywołać reakcje alergiczne będące w sporadycznych przypadkach zagrożeniem dla zdrowia człowieka, dlatego też informacje o tym powinny być jasno i precyzyjnie opisane.

Niezwykle istotne jest również podejście ekologiczne przy projektowaniu opakowania bądź etykiety pojawiające się już na etapie podejmowania decyzji o wyborze surowca. Związane jest to bezpośrednio z wprowadzeniem w życie postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego dotyczącej opakowań i odpadów opakowaniowych. W chwili obecnej branża opakowań i etykiet posiada wachlarz rozwiązań bardziej przyjaznych dla środowiska.

Firmy zajmujące się produkcją etykiet samoprzylepnych oferują materiały pochodzące z recyklingu, jak i takie, powstałe na bazie surowców odnawialnych. Główną ich zaletą jest fakt, że w procesie ich produkcji wykorzystano mniej surowców, energii i wody czy surowca pierwotnego (nieprzetworzonego), dzięki czemu w mniejszym stopniu obciążają środowisko naturalne. Wszystkie podjęte w zakresie eko-odpowiedzialności działania skłaniają się ku zwiększenia udziału materiałów przetworzonych w ogólnej ilości materiałów wykorzystywanych do produkcji. Ponadto, mają za cel ograniczenie ilości generowanych odpadów, a także przyczynienie się do zredukowania śladu węglowego, a tym samym ograniczenia zmian klimatycznych.

Personalizacja jako sposób na wyróżnienie naszego produktu

Branża etykiet i opakowań wychodzi naprzeciw oczekiwaniom Klientów w indywidualnym podejściu do produktu proponując tym samym wiele rozwiązań, które mogą pomóc wyróżnić produkt na tle konkurencji. Narzędziami wykorzystywanymi do nadania niepowtarzalnego, przyciągającego uwagę wyglądu produktu mogą być zarówno stosowane farby i lakiery, dostępne oprogramowania czy też aplikacje wprowadzające etykiety w świat rozszerzonej rzeczywistości.

Unikalny design

Jedną z możliwości na wykreowanie niepowtarzalnego projektu opakowania jest zastosowanie oprogramowania z serii HP SmartStream Designer. Pierwsze z proponowanych przez producenta cyfrowych maszyn drukujących rozwiązań to HP SmartStream Mosaic . Algorytm, który przy pomocy skalowania, transpozycji oraz obrotu pliku bazowego umożliwia zaprojektowanie nieograniczonej ilości wariantów opakowań i etykiet. Oprogramowanie to może zostać wykorzystane również przy produkcji opakowań shrink sleeve.

Etykiety termokurczliwe zyskują coraz silniejszą pozycję na rynku, a to za sprawą faktu, iż między innymi charakteryzują się niezwykłą wytrzymałością oraz elastycznością, dzięki czemu dopasowują się kształtem. Dodatkowo, dzięki zastosowaniu perforacji umożliwiającej szybkie oddzielenie opakowania od pojemnika z produktem ułatwiają prawidłową segregację odpadów.

Drugim rozwiązaniem wchodzącym w skład HP SmartStream

Designer jest oprogramowanie HP SmartStream Collage również służące do obsługi zmiennych danych. Podobnie jak wspomniany wcześniej algorytm HP Mosaic HP Collage przyczynia się do stworzenia przykuwających uwagę projektów opakowań i etykiet, z tą różnicą, że przy wykorzystaniu HP Collage użytkownik na wstępie deklaruje stałe elementy graficzne, jak i teksty, jakie mają się znaleźć na wszystkich wygenerowanych projektach. Umożliwia to między innymi zachowanie spójności powstałej przy wykorzystaniu algorytmu serii opakowań względem postrzegania wizerunku graficznego marki.

Niestandardowe podejście do farb i lakierów

Rosnąca liczba firm konkurencyjnych działających w branży produktów kosmetycznych przyczynia się do poszukiwania przez producentów sposobów wyróżnienia produktu na sklepowej półce. W chwili obecnej rynek zdobień wykorzystywanych w przemyśle etykiet i opakowań oferuje wachlarz możliwości, które nadadzą wyjątkowy charakter naszemu produktowi. Jednym z nich są farby termochromowe, które można podzielić na farby z efektem odwracalnym i nieodwracalnym. Pierwsza grupa wykorzystywana jest w dużej mierze przy realizowaniu zaplanowanych kampanii reklamowych odnoszących się do promocji produktu. Przy ich pomocy można zakryć grafiki bądź treści, które „pojawią się” dopiero z chwilą osiągnięcia przez farbę temperatury zmiany oraz znikną w chwili jej spadku.

Firmy prowadzące działalność w obszarze branży kosmetycznej mogą również skorzystać z możliwości, jakie daje naniesienie lakieru zapachowego na opakowanie bądź etykietę. Poprzez umieszczenie na etykiecie fragmentu pokrytego lakierem zapachowym dajemy klientowi możliwość powąchania bez konieczności rozpylania aerozolu/perfum w sklepie. Można wyróżnić dwa sposoby na wyprodukowanie lakierów zapachowych. Pierwszy z nich opera skupia się na technologii opartej na dodaniu zapachu bezpośrednio do lakieru. Drugi natomiast związany jest z zamknięciem esencji zapachowej w kapsułkach. Pierwsze rozwiązanie daje mocniejszy efekt zapachowy. W tym przypadku producenci mogą zdecydować się na dodatkowe zabezpieczenie fragmentu pokrytego lakierem wydłużając tym samym czas, przez jaki będzie utrzymywał się zapach. Ochrona ta związana jest z naniesieniem na wspomniany fragment folii z klejem peel-off, dzięki czemu zapach będzie się unosił dopiero w chwili odklejenia folii zabezpieczającej. Drugim rozwiązaniem jest lakier uzyskany poprzez zamknięcie esencji zapachowej w mikrokapsułkach, efekt w postaci dłuższego utrzymywania się zapachu. Jest to związane z faktem, iż w przypadku lakieru z mikrokapsułkami aromat uwalniany jest w chwili potarcia fragmentu pokrytego lakierem zapachowym.

Nie tylko doznania zapachowe mogą przemówić na korzyść naszego produktu. Z preparatów dostępnych na rynku możemy wybrać również takie, które wpłyną na doznania dotykowe, takie jak lakiery soft-touch, dzięki którym powierzchnia etykiety będzie zbliżona do zamszu bądź satyny, czy też lakier „skórka pomarańczy”, którego zastosowanie sprawi, iż na powierzchni utworzy się warstwa z efektem skórki pomarańczy.

Spraw, aby Twoje produkty opowiedziały historię

Kolejnym z rozwiązań umożliwiających wyróżnienie się na tle konkurencji jest tworzenie projektów w taki sposób, aby z ich pomocą przekazać pewną historię. Jest to możliwe poprzez wykorzystanie przy projektowaniu koncepcji brand blockingu, dzięki której zestawienie kilku sztuk ukaże nam opowieść. Projektowanie zgodnie z nurtem brand blockingu można najprościej opisać jako tworzenie serii projektów dla opakowań skupiających się na charakterystycznym elemencie, przy pomocy którego wyróżnimy naszą grupę produktów. Koncepcja ta może zostać wykorzystana zarówno przy projektowaniu etykiet na jedną konkretną grupę produktów, jak na przykład mleczko do demakijażu, czy też na różne produkty, z których można korzystać w tym samym czasie. Wyobraźmy sobie opakowania kremu do twarzy na dzień i na noc, które po postawieniu obok siebie na półce stworzą harmonijną całość, a ich projekty graficzne przedstawią nam wspólną historię. Nasz pomysł możemy opowiedzieć na różne sposoby. Różniącym się od wykorzystania przy projektowaniu idei brand blockingu jest opowiedzenie jej z wykorzystaniem najnowszych technologii cyfrowych.

Etykiety stosowane na produktach powoli wkraczają w świat rozszerzonej rzeczywistości. Z pomocą specjalnie przygotowanej aplikacji nasz produkt może przemówić do klienta za pomocą ruchomych obrazów czy słów Aktualnościalnych osobiście przez właściciela firmy. Jest to doskonały i jakże innowacyjny sposób zakomunikowania konsumentowi np. o najważniejszych właściwościach produktu bądź o ciekawostkach związanych z wykorzystanym przy produkcji surowcem. Wachlarz możliwości jest ogromny, dzięki czemu ogranicza nas tak naprawdę tylko wyobraźnia.

Podsumowanie

Rynek produktów dostępnych w branży kosmetycznej nieustannie się rozrasta. Z roku na rok zauważamy zwiększającą się liczbę firm oferujących konkurencyjne produkty, co w konsekwencji niejako wymusza na producentach kreatywność, a tym samym poszukiwanie pomysłów na zwrócenie uwagi klientów. Możemy to osiągnąć z wykorzystaniem możliwości, jakie daje branża opakowań i etykiet. Oferowane przez nich rozwiązania pozwalają na skuteczne wpisanie się w obowiązujące Aktualności związane z wykorzystaniem surowców bardziej przyjaznych dla środowiska, ale także pozwalają na podążanie zgodnie z kierunkiem, jaki wyznacza trend mówiący o personalizacji opakowań. Możliwości na uzyskanie unikalnego wyglądu oferowanego produktu niejednokrotnie wymagają od nas tylko odwagi, aby podjąć decyzję i wyjść poza obowiązujące standardy.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2023