Deregulacja szansą dla branży kosmetycznej? Ekspertka L’Oréal o absurdach unijnych przepisów

Kategoria: Aktualności Rynek kosmetyczny
2 min. czytania
Flakony perfum obok dokumentów z pieczątką UE – symboliczna ilustracja unijnych regulacji wpływających na branżę kosmetyczną.

Czy Unia Europejska zniechęca do innowacji? Czy etanol w perfumach może zniknąć z rynku? W najnowszym odcinku programu „Z pierwszej strony” prowadzonego przez Szymona Glonka (Dziennik Gazeta Prawna) głos zabrała Blanka Chmurzyńska-Brown – dyrektorka Public Affairs L’Oréal Polska i Kraje Bałtyckie. Tematem rozmowy była deregulacja prawa, szczególnie w kontekście branży kosmetycznej.

Branża dusi się od przepisów

W ciągu ostatnich 4-5 lat powstało aż 300 unijnych regulacji wpływających bezpośrednio lub pośrednio na produkty kosmetyczne – od pozyskiwania surowców, przez projektowanie formuł, aż po zarządzanie odpadami. Branża alarmuje, że niektóre z nich są nieracjonalne i hamują innowacyjność.

Jednym z przykładów jest potencjalny zakaz stosowania etanolu w perfumach – mimo że substancja ta jest powszechnie spożywana i bezpieczna w kosmetykach. Podobnie problematyczne są regulacje dotyczące zielonej herbaty, a konkretnie zawartej w niej teofiliny.

Dyrektywa Ściekowa – nierówne traktowanie

Chmurzyńska-Brown skrytykowała również projekt Dyrektywy Ściekowej, który przewiduje obciążenie kosztami modernizacji oczyszczalni jedynie dwóch branż: kosmetycznej i farmaceutycznej. Pomija to inne sektory korzystające z tych samych substancji i łamie zasadę „zanieczyszczający płaci”.

Polska inicjatorem zmian

Polska zainicjowała przegląd przepisów na szczeblu unijnym i rozpoczęła własny proces deregulacji. W rozmowie podkreślono pozytywną rolę polskiej administracji oraz szansę, jaką niesie prezydencja Polski w UE na wprowadzenie realnych zmian poprzez dialog z biznesem.

Wniosek? Potrzebna jest równowaga

– Deregulacja nie oznacza braku zasad – mówi Blanka Chmurzyńska-Brown. Ekspertka apeluje o racjonalne i oparte na nauce podejście do tworzenia prawa, które z jednej strony chroni konsumentów, a z drugiej nie blokuje rozwoju firm.

Branża kosmetyczna oczekuje przepisów, które będą wspierać innowacje i konkurencyjność, a nie je tłumić. Jak podkreślają eksperci, to rynek i konsumenci najlepiej weryfikują jakość produktów.

Cały odcinek dostępny na kanale YouTube Dziennik Gazeta Prawna: Zobacz tutaj
Tytuł odcinka: „Deregulacja to nie brak zasad”