Czy opakowania mają wpływ na budowanie świadomego biznesu w branży kosmetycznej?

Gospodarka opakowaniowa to dziedzina, która na stałe zaistniała w codziennym życiu każdego człowieka. Bez względu na to, czy zamawiamy produkty, czy dokonujemy zakupu stacjonarnie w sklepie, zazwyczaj mamy styczność najpierw z papierowym kartonikiem, który kryje w sobie przedmiot naszego pożądania. Opakowania mają wpływ na nasze wybory i decyzje zakupowe, cieszą oko na sklepowych półkach, a także mogą być pomocne przy budowaniu świadomego biznesu w różnych branżach, szczególnie w branży kosmetycznej, o czym mowa w dalszej części artykułu.

Jak ważna jest rola opakowań w biznesie?

Opakowanie niezależnie od branży pełni kluczową rolę w procesie transportowym, a tym samym w interakcji z klientem i otaczającym go środowiskiem.

Przyjrzyjmy się zatem, jakie funkcje musi ono spełnić w odniesieniu do branży kosmetycznej. Newralgiczne funkcje opakowania to ochrona samego produktu oraz podstawowa informacja dla konsumenta, z jakim produktem ma do czynienia. Analizując funkcję ochronną, to zadanie możemy podzielić na dwa rodzaje: ochronę bezpośrednią i pośrednią. Ta pierwsza, jak sama nazwa wskazuje, ma bezpośredni kontakt z produktem i tym samym chroni go przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz chemicznymi, jednak nie w takim stopniu jak opakowanie do wysyłki, ale o tym za chwilę.

Pudełeczko na słoiczek z kremem nie tylko izoluje produkt od czynników zewnętrznych, ale w głównej mierze jest nośnikiem informacji, takich jak skład produktu, jego przeznaczenie, sposób przechowywania czy proces utylizacji po zużyciu. Warto podkreślić, że dobrze zaprojektowane opakowanie może przynieść niewiarygodne korzyści dla producentów dbających o obszar marketingu. To ono przykuwa wzrok potencjalnych klientów, kształtuje popyt, a nawet cieszy oko, gdy stoi na łazienkowym regale, i tym samym sprawia, że klient chętnie powróci po kolejną sztukę.

Naszą codzienną rutynę urozmaicają aktywności na portalach społecznościowych, gdzie nieustannie obserwujemy różnych inspirujących nas ludzi, komentujemy dodawane przez nich posty, a co najważniejsze, sami dzielimy się tym, co sprawiło, że nasze serce zabiło szybciej. Nie da się więc ukryć, że dużo chętniej robimy zdjęcia estetycznie wyglądającym produktom. Atrakcyjne opakowanie sprawia, że chętniej chcemy się podzielić naszym nowym odkryciem z innymi. Tym samym zwiększamy zasięgi i wpływamy na rozwój danej marki, realizując cele marketingowe konkretnej firmy. Takie działanie często przybiera efekt kuli śniegowej, gromadząc obserwatorów wokół produktu, dzięki czemu producenci zyskują darmową formę reklamy oraz nowych odbiorców.

Ochrona pośrednia produktów ma na celu zapewnić bezpieczną dostawę produktów, czy to jako zaopatrzenie do sklepów, czy jako zamówienie bezpośrednio do klienta. Podstawowym elementem jest pudełko, którego głównym zadaniem jest zabezpieczenie zbiorowe zamówienia przed zniszczeniem w czasie transportu i manipulacji przesyłką. Obecnie na rynku opakowaniowym mamy dostępne różne rodzaje i rozmiary pudełek. Najbardziej popularnym są pudełka klapowe lub fasonowe. Gdy pakujemy produkty, ważny jest dobór odpowiedniego rozmiaru pudełek – warto wziąć pod uwagę to, że zbyt duże pudełko zwiększa ryzyko uszkodzenia produktu. W celu dodatkowej ochrony warto więc sięgać po ekologiczne wypełniacze, które wypełnią przestrzeń paczki.

Jedną z wielu zalet pudełka jest jego ekologiczna forma, ponieważ surowiec, który jest wykorzystywany do jego stworzenia, to tektura. Drugą formą potwierdzającą przyjazny dla środowiska aspekt jest zaprojektowanie pudełka w taki sposób, aby istniała możliwość wykorzystania go ponownie, np. podczas ewentualnego zwrotu. Elementem, który zapewnia takie rozwiązanie, jest wyposażenie pudełka w dodatkowy pasek klejowy, tzw. zrywkę. Dzięki temu konsument, któremu nie będzie odpowiadała zamówiona rzecz, wykorzysta przesłane już pudełko i tym samym ograniczy produkcję odpadów. Czym jest świadomy biznes w branży kosmetycznej?

Świadomy biznes jest pojęciem złożonym i możemy rozpatrywać go w różnych aspektach.

Definicja, jaką proponuje nam portal swiadomybiznes.org, odnosi się do każdego człowieka i jego umiejętności, które zostają nabyte poprzez rozwój świadomości na skutek różnych sytuacji biznesowych. Kolejnym aspektem, w odniesieniu do którego możemy rozważać pojęcie świadomego biznesu, jest odpowiedzialna polityka firmy w stosunku do środowiska wewnętrznego i zewnętrznego. Firma opierająca swoją działalność na świadomych zasadach odnoszących się do konkretnych wartości i służących wyższej idei staje się bardziej widoczna dla potencjalnych klientów. Działa to m.in. na zasadzie skojarzeń, konsekwentna realizacja danego procesu w ściśle określony sposób, np. wykorzystywanie ekologicznych komponentów do pakowania, powoduje, że przedsiębiorstwo będzie odbierane w środowisku zewnętrznym jako firma eco-friendly.

Odnosząc się do konkretnego przykładu z branży kosmetycznej, polska marka kosmetyków do pielęgnacji ciała i twarzy YOPE realizuje tworzenie świadomego biznesu poprzez proponowanie swoim klientom opakowania typu refill. Takie rozwiązanie pokazuje, że firma chce wspierać ochronę środowiska poprzez obniżenie ilości produkowanych odpadów, których nadal w obiegu jest bardzo dużo.

Innym przykładem ukazującym ekologiczne oblicze firmy jest oferowanie kremów do twarzy, emulsji czy żeli w szklanych opakowaniach. Takie rozwiązanie możemy znaleźć m.in. w produktach marki Koi lub D’Alchemy. Jak wiemy, szklane opakowania przysparzają wielu problemów w procesie transportowym i wymagają dobrze przemyślanej ochrony. W odpowiedzi na to zapotrzebowanie przychodzą popularne opakowaniowe marketplace, które oferują w pełni ekologiczne i dopasowane do najbardziej wymagających potrzeb rozwiązania. Przykładem jest sklep internetowy selglam.com, który dysponuje szeroką ofertą ekologicznych komponentów do pakowania – od podstawowych elementów, czyli pudełek, po ekologiczne wypełniacze z wiórek papierowych oraz ekskluzywne jedwabne papiery pakowe. To, co warte podkreślenia, to możliwość personalizacji każdego z tych produktów. Dzięki temu tworzymy proces pakowania spójny z własnym brandem.

Czy opakowania mają wpływ na budowanie świadomego biznesu w branży kosmetycznej?

W branży kosmetycznej znajduje się wiele możliwości budowania świadomego biznesu. Jak wcześniej wspominaliśmy, świadomy biznes opiera się na konkretnych fundamentach, które są odzwierciedleniem konkretnych wartości. Pierwszą z nich jest ekologia. W dobie zalewającej nas zewsząd fali różnego rodzaju odpadów niezwykle istotnym jest zapewnienie dbałości o ekologię i wybranie jej jako jednego z fi larów firmy. Według raportu sporządzonego przez Deloitte, masa opakowań w branży kosmetycznej wprowadzanej do obrotu to 5%. Jest to więc 287 tys. ton z 5565 ton całości opakowań wprowadzanych do obrotu2.

Jeśli rozważymy pojęcie świadomego biznesu przez pryzmat ochrony środowiska, to jest to przedsiębiorstwo z proekologiczną polityką fi rmy, oferujące produkty m.in. o czystych składach, nietestowane na zwierzętach, w opakowaniach niezawierających domieszek z tworzyw sztucznych.

Skupmy się jednak na opakowaniach, ponieważ to właśnie one stają się wyznacznikiem tego, czy marka posiada w pełni ekologiczny wizerunek. Czy samo wprowadzenie ekologicznych opakowań dla produktów kosmetycznych wystarczy? Otóż nie, ponieważ istotne jest wykonanie pracy u podstaw, czyli udzielenie konsumentowi informacji, z jakim rodzajem opakowania ma do czynienia, czy nadaje się do recyklingu, jak może je zutylizować lub ponownie wykorzystać.

Z analizy przeprowadzonej przez firmę Deloitte jedynie 27% branży kosmetycznej prowadzi dodatkową działalność, która ma na celu edukację konsumentów w zakresie gospodarki odpadami3.

Kolejnym rozwiązaniem wpływającym na budowanie świadomego biznesu w branży kosmetycznej jest wprowadzenie zamkniętego obiegu w gospodarce opakowaniowej. Opakowania z tworzyw sztucznych stanowią 26% całości opakowań generowanych przez przemysł kosmetyczny w Polsce, a gospodarowanie nimi stało się wyzwaniem. Zasadę zamkniętego obiegu możemy odnieść do każdego rodzaju odpadów, aby ułatwić jego zrozumienie, przeanalizujmy rysunek 1.

Gospodarka o obiegu zamkniętym (GOZ) to zamknięty łańcuch, w którym wyprodukowany słoiczek po zużyciu jego zawartości należy wykorzystać ponownie – zgodnie z jego pierwotnym przeznaczeniem, napełniając go np. ulubionym kosmetykiem, albo można pobudzić swoją kreatywność i znaleźć dla niego inny rodzaj zastosowania .

Jeszcze wiele producentów funkcjonuje w liniowym systemie gospodarki odpadami, a to oznacza, że nie przewidują oni możliwości ponownego wykorzystania butelki, np. z serum, po żelu pod prysznic, czy pudełka, w który był zapakowany produkt. Jednak z roku na rok sytuacja się polepsza. Poszerza się bowiem grono producentów, którzy chcą prowadzić świadomy biznes w branży kosmetycznej.

Wsparciem dla GOZ są ekologiczne komponenty do pakowania oraz opakowania na produkty jednostkowe. Bardzo ważnym etapem produkcji opakowań jest jego projektowanie, które uwzględnia wszystkich uczestników łańcucha dostaw, a nie tylko konsumenta. Podsumowując, tworzenie świadomego biznesu może odbywać się na wiele sposobów. Wspólnym mianownikiem wszystkich jest wsparcie konkretnych wyższych wartości. W tym artykule odnieśliśmy się do wartości, jaką jest ekologia, która bardzo często przewija się w misjach wielu firm branży kosmetycznej. Niemałą częścią ochrony środowiska jest gospodarka opakowaniowa, która spędza sen z powiek niejednemu przedsiębiorstwu. Odpowiedni dobór komponentów do pakowania i dobrze zaprojektowany proces pakowania wpływa na jego proekologiczny wizerunek, a także buduje świadomość całego biznesu i jego uczestników.

 

Bibliografia:

1. https://www.kosmetyczni.pl

2. https://blog.dssmith.com/pl/

3. https://swiadomybiznes.org/

4. Raport Polskiego Związku Kosmetycznego, „Strategia Plastikowa i Kosmetyki”.

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2021

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3757

    Nowość od Affect paleta cieni Lunar Spell

    Poczuj magię dwunastu odcieni inspirowanych blaskiem księżyca. Siedem matowych, chłodnych cieni zestawionych z pięcioma kosmicznymi, migoczącymi barwami srebra, błyszczącego różu, księżycowego pyłu i ametystu. Łącząc je dowolnie możemy stworzyć marzycielskie, pełne klasy makijaże z nutka tajemnicy. Nów efektów i pełnia kobiecości w jednym. Czytaj dalej

  • 3756

    JESIENNA PIELĘGNACJA SKÓRY TWARZY WEDŁUG EKSPERTA

    Skóra po wakacjach? Najwyższy czas o nią zadbać! Po urlopowych szaleństwach wracamy do rzeczywistości i spokojnego rytmu. Także skórę trzeba ukoić, uspokoić oraz przygotować na trudniejszy okres jesieni i zimy. Jak to zrobić? Odpowiada dr n. med. Magdalena Łuczkowska, dermatolog i ekspert. Czytaj dalej

  • 3751

    Ten owoc ma moc... pielęgnacji!

    Owoc mango to często wykorzystywany składnik w kuchni indyjskiej. Cztery tysiące lat temu Hindusi uznali go nawet za "owoc bogów". Nie każdy jednak wie, że to nie miąższ, a pestka jest tu prawdziwą gwiazdą. Pomijana w kuchni, z powodzeniem znalazła swoje miejsce w kosmetyce. Tłoczone z pestki masło mango bogate jest w mnóstwo naturalnych substancji odżywczych. Jego wszechstronne – nawilżające, natłuszczające i kojące – działanie na skórę można poznać dzięki kosmetykom z serii Botanic Origin. Czytaj dalej

  • 3743

    Nowy zapach od Avon – stworzony dla kobiety, takiej jak Ty!

    Czasem elegancka i stylowo ubrana, a czasem naturalna i bez makijażu. Zazwyczaj towarzyska i wygadana, dzisiaj nieco introwertyczna i ceniąca sobie spokój – jedna kobieta, a ma tak wiele różnych oblicz. By odzwierciedlić wszystkie aspekty kobiecej osobowości, Avon stworzył nowe perfumy w linii Eve – Embrace, dzięki którym pokochasz każdą wersję siebie i poczujesz się dobrze w swojej skórze. Ambasadorką całej linii zapachów Eve została artystka Natalia Kukulska. Czytaj dalej

  • 3737

    Twoje HAIR SPA z Philip Kingsley!

    Włosy zmęczone mocnym słońcem, wilgotnym powietrzem i wiatrem są przesuszone i matowe. Trudno się je czesze i układa. Na ratunek przychodzi dogłębne nawilżenie, czyli specjalnie przygotowany na te okazję rytuał SPA od Philip Kingsley, do przygotowania w domu! Czytaj dalej

  • 3732

    Oto nowy, kremowy róż Nature Enhanced Blush od IsaDora!

    Pod koniec lata, nie mamy jeszcze ochoty na pełny makijaż. Noszenie ciężkich fluidów czy pudrów to zbyt duży wysiłek dla naszej cery, która, tak jak my, chce jak najdłużej cieszyć się ciepłym powietrzem i swobodą. Wystarczy tak naprawdę lekki krem, tusz do rzęs i róż. Najlepiej taki, który nada nam delikatnego rumieńca, jakbyśmy spędziły całe popołudnie na upalnej plaży. Przed Wami nowy, naturalny róż do policzków w kremie Nature Enhanced Blush od IsaDora! Czytaj dalej

  • 3726

    Lato lekkich stóp!

    Wsunięte w odkryte sandałki, japonki czy tenisówki bez skarpetek – lato to czas, kiedy stopy mogą wreszcie odpocząć. Ale czy na pewno? Odpowiedź brzmi nie, a na pewno niekoniecznie! Często wysoka temperatura czy nie do końca wygodne obuwie (ale za to jakie ładne!) sprawiają, że nogi wyjątkowo szybko się męczą, puchną, a nawet bolą. Dlatego należy dbać o nie przez cały rok, ale pielęgnację dopasowywać do sezonu. Pomogą w tym profesjonalne produkty z linii Nivelazione Skin Therapy PROTECT oraz EXPERT. Czytaj dalej

  • 3725

    Najlepsze scenariusze pisze samo życie. Mydło Biały Jeleń często odgrywa w nich główną rolę

    Mydło potasowe jest niewątpliwie kosmetycznym i gospodarczym dziedzictwem krajowym. Formulacje oparte o ten drogocenny składnik stanowią podróż do przeszłości, gdy mydło potasowe stanowiło nieodzowny element codziennych rytuałów higienicznych oraz piorących. Czytaj dalej

  • 3719

    Delikatne wybielanie Pasty do zębów [BE YOU.] od Curaprox

    Używanie pasty jest nieodłącznym elementem codziennej higieny jamy ustnej. I mogłoby nam się wydawać, że już nic w tej kwestii nas nie zaskoczy, a jednak. W ofercie marki Curaprox znajdziemy pasty do zębów [BE YOU.] w sześciu orzeźwiających smakach i w sześciu żywych kolorach, które są tak piękne, że rozjaśniają nawet poniedziałkowy poranek. Zawierają wyłącznie naturalne składniki, a w tym enzym oksydazę glukozową dającą efekt delikatnego wybielenia zębów. Dodatkowo zamknięte są w ekologicznych opakowaniach o pojemności 60 ml, co umożliwia szybszą zmianę ulubionych smaków. Poznaj nowy wymiar zdrowia jamy ustnej i poczuj świeżość oraz pewność siebie długo po umyciu zębów. Czytaj dalej

  • 3717

    Włos na Radical-nej terapii!!

    Wypadanie, przetłuszczanie się i łupież – to bez wątpienia 3 najczęstsze problemy, jakie dotykają włosy i skórę głowy. Przyczyny? Nieprawidłowa pielęgnacja, źle zbilansowana dieta, ogólnoustrojowe choroby czy skutki uboczne zażywanych lekarstw. Na szczęście w większości to kłopoty przejściowe, z którymi uporać się pomagają odpowiednio dobrane preparaty. Takie jak te z linii RADICAL med, których wysoce aktywne składniki zapewniają kompleksową terapię o szerokim spektrum działania w zależności od indywidualnych potrzeb. Czytaj dalej

  • 3715

    Odkryj soczyste kompozycje z Grasse od Adopt!

    Lato w pełni! A podczas cieplejszych dni mamy ochotę na trochę słodsze i lżejsze kompozycje zapachowe. Adopt’ posiada w swojej ofercie zapachy zawierające w sobie owocowe, soczyste szaleństwo! Wszystkie znajdziesz na półce w drogeriach Rossmann. Czytaj dalej

  • 3713

    POLSKA PREMIERA MARKI RITUALS COSMETICS

    Już 4 sierpnia, Rituals Cosmetics otworzy swój pierwszy sklep w Polsce. Marka powstała w 2000 roku w Holandii. Zachęca do tego, aby odnajdować szczęście w małych rzeczach i pragnie zmieniać nawet codzienne, rutynowe czynności w wyjątkowe momenty. Jak mówi założyciel i CEO marki Raymond Cloosterman “naszym zamiarem nie jest to, aby sprzedać Ci piękno – naszym celem jest zapewnić Ci doskonałe samopoczucie”. Rituals, zgodnie ze swoją ideą, podkreśla, że każdy moment dnia, pozornie nieistotne, jak poranny prysznic czy nałożenie kremu na ręce, mogą być wyjątkowe, o ile w ten sposób będziemy je traktować. Dzięki bogatej gamie produktów do domu i do pielęgnacji ciała, inspirowanych mądrością i tradycjami starożytnych kultur, codzienne czynności stają się chwilami, które nabierają głębszego znaczenia. Czytaj dalej

  • 3710

    Nowość od Matis Paris – Cell Expert & Cell Skin na ratunek oznakom lockdown ageing!

    Współczesny styl życia większości społeczeństwa oraz niepewna sytuacja związana z pojawieniem się pandemii wywołała u wielu z nas bardzo duży stres, który nie wpłynął jedynie na nasze samopoczucie, ale także zostawił ślad na naszych skórach. Lockdown ageing to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w kosmetologii. Jest to efekt wywołany przez skutki pandemii i życie w niepokoju z nią związane. Czytaj dalej

  • 3701

    Słoneczna matematyka

    Wybierając preparat „na słońce” często, nawet o tym nie wiedząc, kierujemy się matematyką. Wydaje nam się, tak na logikę, że wyższa liczba przy literach SPF, to lepsza ochrona. Ile w tym prawdy? Czym jest w ogóle ten skrót i dlaczego „pięćdziesiątka” jest naprawdę skuteczniejsza od „dwudziestki”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w towarzystwie zapewniającej przeciwsłoneczną ochronę linii Nivelazione Skin Therapy SUN. Czytaj dalej

  • 3700

    Poznaj najnowszy zapach z linii Little Black Dress

    Historia zapachów Little Black Dress rozpoczęła się dwie dekady temu. Od tego czasu są one jednymi z najchętniej wybieranych przez kobiety na całym świecie. Z okazji celebracji 20. urodzin kultowej linii powstał nowy, ekskluzywny wariant zapachu – The Dress. To urzekająca, kwiatowo-orientalna kompozycja, dzięki której zostaniesz królową letnich nocy! Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/