Co wpływa na decyzje zakupowe Polaków? Najnowsze analizy

Kategoria: Aktualności
3 min. czytania

Fot. ChromaStock

Raport przygotowany przez zespół Selectivv Data Tank rzuca nowe światło na nawyki zakupowe Polaków związane z kosmetykami oraz wpływem influencerów i social mediów na te decyzje. Analiza została przygotowana na podstawie badania ankietowego przeprowadzonego wśród użytkowników aplikacji mobilnej oferującej kupony rabatowe i cashback. Badanie objęło 670 osób, były to zarówno kobiety, jak i mężczyźni powyżej 18. roku życia.

Najczęstsze powodu zakupu kosmetyków przez Polaków

Większość Polaków sięga po nowe kosmetyki głównie dlatego, że poprzedni produkt się skończył – taki powód podało 8 na 10 ankietowanych. Zaledwie 2,7% respondentów wskazało reklamę jako impuls do zakupu, a tylko 2,5% skłania się do zakupu ze względu na poszukiwanie nowości na rynku. Ponad 10% badanych decyduje się na zakup pod wpływem rekomendacji od znajomych.

Znaczna część konsumentów chętniej korzysta z ofert sklepów kosmetycznych, które oferują programy lojalnościowe – regularnie korzysta z nich 55,4% respondentów, podczas gdy tylko 6,3% deklaruje sporadyczne korzystanie z takich ofert. Ponad 9% badanych nie kieruje się programami lojalnościowymi przy wyborze miejsca zakupu kosmetyków, a 29% w ogóle nie zwraca na nie uwagi. Dodatkowo, wyniki ankiety wskazują, że Polacy chętnie testują kosmetyki polecane przez sprzedawców – taką deklarację złożyło 38,5% respondentów.

Gdzie, jak często i za ile Polacy kupują kosmetyki?

Aż 46% respondentów deklaruje dokonywanie zakupów kosmetyków mniej więcej raz w miesiącu, natomiast kolejne częste odpowiedzi to zakupy raz w tygodniu. Rzadziej niż raz w miesiącu kupuje kosmetyki co 4 ankietowany. Z kolei zaledwie 3% respondentów przyznało się do codziennych zakupów.

Ankietowani zapytani o miejsce zakupu kosmetyków najczęściej wybierali drogerie, to właśnie tam 57% respndentów najczęściej kupuje szampony i kremy. Kolejnym wyborem są sklepy internetowe, z których korzysta 23%, a także hipermarkety, gdzie 18% ankietowanych kupuje kosmetyki.

Co do wydatków, około 7% ankietowanych deklaruje, iż ich miesięczny wydatek na kosmetyki nie przekracza 20 zł, z kolei 22% podaje, że kwota ta sięga przedziału od 21 do 50 zł miesięcznie. Największa grupa respondentów (39%) utrzymuje swoje kosmetyczne wydatki w przedziale od 51 do 100 złotych miesięcznie. Niemal 23% deklaruje, iż wydawaną kwotą na miesięczne zakupy kosmetyków jest kwotą w przedziale od 101 do 200 złotych, a 9% ankietowanych wydaje wyższe kwoty na tego typu comiesięczne zakupy.

Kogo Polacy darzą zaufaniem w kwestii doboru kosmetyków?

Zdanie influencerów przestało odgrywać już kluczowy czynnik wpływający na decyzje zakupowe konsumentów. Jak wynika z badania, ponad 61% ankietowanych nie kieruje się trendami wyznaczanymi przez influencerów w social mediach. Ukazuje to zmieniający się kierunek zaufania wśród klientów, którzy poszukują sprawdzonych porad chociażby wśród pracowników sklepu. Jest to duża zmiana w porównaniu z trendami, które dominowały w ostatnich latach. Jeszcze kilka lat temu reklama stworzona w social mediach przez influencera była jednym z kluczowych czynników wpływającym na decyzje zakupowe konsumentów. Mylnie mogłoby się wydawać, że przy tak rozpowszechnionym dostępie do internetu takie praktyki są kluczowe. Jednak na przestrzeni ostatnich lat ukazuje się inny trend, który zdobywa coraz większą popularność, jest nim poszukiwanie informacji u osób związanych bezpośrednio z tematem pielęgnacji, którzy mają zarówno wiedzę, jak i doświadczenie w doborze odpowiednich produktów pielęgnacyjnych, na przykład pracowników wspomnianych drogerii.

Czy aspekty związane z ekologią mają znaczenie?

Niemal 30% respondentów nie zwraca uwagi na kwestie związane z przydatnością opakowania do recyklingu, gdy sięgają po kosmetyki. Ponad 21% ankietowanych zdecydowało się na odpowiedź “raczej nie, ale coraz częściej zwracam na to uwagę”.  15% respondentów podkreśla, że “tak, i to zdecydowanie”.  Z deklaracji ankietowanych wynika też, że dla 34% respondentów nie jest to czynnikiem decydującym o zakupie kosmetyku, ale zwracają uwagę na kwestie związane z recyklingiem opakowań.

Gdy w ankiecie pojawiło się pytanie o świadomy wybór większych opakowań, ponad 59% odpowiedziało, że kieruje się takim wyborem ze względów oszczędnościowych, a nie ekologicznych. Ponad 17% nie zwraca szczególnej uwagi na powiązanie pojemności z ekologią. Kolejne 17% ankietowanych zauważa w takich zakupach działanie proekologiczne oraz wpływ na zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska. Dla 6% takie powiązania i zakupy nie mają znaczenia, przyjmują postawę obojętną.

Respondenci otrzymali też pytania o kwestie związane z łatwością opróżniania opakowań. Dla 38,2% jest to istotny czynnik przy wyborze kosmetyków, dla 27,5% jest to istotne, ale nie wpływa na końcową decyzję zakupową, 14% zaczyna zwracać uwagę na tą kwestię, dla ponad 20% w ogóle nie ma to znaczenia.