Marki kosmetyczne
1 NA 4 OSOBY CZUJE SIĘ SPOŁECZNIE WYKLUCZONA
NIVEA RUSZA Z PROGRAMEM EDUKACJI EMOCJONALNEJ W POLSKICH SZKOŁACH
NIVEA rozpoczyna misję walki z izolacją społeczną, publikuje globalne wyniki badań i łączy siły z Fundacją Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa, aby przeciwdziałać izolacji społecznej wśród młodzieży. We współpracy z fundacją w ramach programu NIVEA CONNECT, wdraża program edukacji emocjonalnej w szkołach, odpowiadając na alarmujące dane lokalne: 67% dzieci w wieku 12–13 lat doświadczyło izolacji społecznej, a 58% wskazuje złość jako dominującą emocję.
SAMOTNOŚĆ I IZOLACJA SPOŁECZNA – CORAZ POWAŻNIEJSZY PROBLEM
Izolacja społeczna stała się jednym z najpoważniejszych wyzwań dla zdrowia fizycznego i psychicznego we współczesnym świecie. Nowe globalne badanie opublikowane przez markę NIVEA ukazuje skalę tego zjawiska, analizując jego przyczyny oraz konsekwencje, jeśli nie zostanie ono odpowiednio zaadresowane. NIVEA ogłosiło start globalnej misji społecznej NIVEA CONNECT, której celem jest walka z izolacją społeczną i promowanie prawdziwych, międzyludzkich więzi.
86% uczestników badania uważa, że samotność i izolacja społeczna stają się coraz poważniejszym problemem. Co czwarta osoba (25%) często lub stale czuła się wykluczona społecznie w ciągu ostatnich 12 miesięcy, a 1 na 5 badanych (20%) nie ma ani jednego bliskiego przyjaciela.
Skutki przedłużającej się izolacji mogą być dramatyczne. Samotność i izolacja społeczna wiążą się ze wzrostem ryzyka chorób serca o 29% oraz udaru mózgu o 32%, częściowo z powodu podwyższonego poziomu kortyzolu i innych hormonów stresu, które z czasem mogą negatywnie wpływać na zdrowie.
48% osób dotkniętych izolacją społeczną zauważyło pogorszenie swojego zdrowia fizycznego, a 53% – pogorszenie zdrowia psychicznego, co zwiększa ryzyko depresji i lęków. 58% odczuwa bezradność, 56% wycofało się z aktywności towarzyskich, a 46% zaniedbało ważne obowiązki życiowe.
Z badania wynika również, że najbardziej samotne grupy to osoby młode w wieku 16–24 lata (38%), pracownicy w trybie hybrydowym (52%) oraz intensywni użytkownicy mediów społecznościowych (34%).
Jednocześnie wciąż silna pozostaje stygmatyzacja samotności, która powstrzymuje ludzi przed szukaniem pomocy – 40% badanych przyznaje, że wstydzi się tego, że czuje się samotna, a 58% czuje się bezradna. Mimo że 67% badanych wie, gdzie szukać wsparcia, tylko 46% uznaje, że łatwo jest poprosić o pomoc. Największą trudność mają w tym osoby w wieku 16–24 lata i 55–74 lata – czyli grupy najbardziej narażone na samotność.
NIVEA odpowiada na ten globalny problem poprzez program NIVEA CONNECT – inicjatywę, która edukuje i wspiera społeczności, organizacje oraz jednostki na całym świecie, by przełamać tabu wokół samotności i wspierać budowanie realnych więzi międzyludzkich. Program realizuje się w trzech krokach:
- Uruchomienie lokalnych projektów NIVEA CONNECT we współpracy z partnerami w 40 krajach do 2026 roku.
- Wykorzystanie globalnego zasięgu marki NIVEA do komunikacji i zaangażowania społecznego.
- Współpraca z międzynarodową społecznością naukowców, ekspertów i organizacji zajmujących się przeciwdziałaniem izolacji społecznej.
Wśród głównych przyczyn wzrostu izolacji społecznej respondenci wskazują: lęk społeczny (20%), dużą odległość od bliskich (30%), brak środków finansowych (27%), dyskryminację, wykluczenie i przemoc (22%) oraz wiek (17%).
Badanie pokazuje również, że izolacja społeczna pogłębia brak zaufania społecznego – 81% uważa, że „każdy dziś dba tylko o siebie”. 50% badanych czuje, że nikt ich dobrze nie zna, a 58% przyznaje, że czuje się samotna nawet wśród innych ludzi.
Z pozytywnej strony – prawie 90% badanych, którzy znają kogoś samotnego, próbowało pomóc. Wśród tych, którym się to nie udało, głównym powodem było nieumiejętne podejście lub obawa przed wywołaniem poczucia wstydu. Według badanych, za pomoc osobom samotnym powinni odpowiadać: rodzina i przyjaciele (75%), instytucje społeczne (36%) oraz same osoby dotknięte izolacją (34%).
Grita Loebsack, Global President marki NIVEA, apeluje: „W tej chwili ktoś, na kim ci zależy, czuje się samotny. Kiedy naprawdę zrozumiemy, jak głęboki wpływ ma izolacja społeczna i samotność, czujemy się zobowiązani do działania – nie tylko z empatii, ale także ze świadomości, że nasze dobro zależy od więzi z innymi. Tworząc przestrzeń pełną akceptacji i zrozumienia, możemy wywołać falę pozytywnej zmiany, dzięki której nikt nie będzie musiał samotnie zmagać się z bólem samotności.”
Program NIVEA CONNECT ma na celu wzmacnianie relacji międzyludzkich, edukowanie, jak udzielać wsparcia, oraz inspirowanie do tworzenia środowisk, w których proszenie o pomoc nie budzi lęku ani wstydu. Przeciwdziałanie izolacji społecznej wymaga globalnego zaangażowania i otwartej rozmowy o samotności. Wspólnie możemy przełamać tabu, zwiększyć świadomość i wprowadzić skuteczne rozwiązania.
Walka z izolacją społeczną i budowanie więzi międzyludzkich to także wyraz zaangażowania NIVEA i firmy Beiersdorf w tworzenie bardziej inkluzywnego społeczeństwa, zgodnie z założeniami strategii zrównoważonego rozwoju CARE BEYOND SKIN.
INICJATYWA LOKALNA: NIVEA CONNECT x FUNDACJA EMOCJA
Aby przeciwdziałać izolacji i wykluczeniu emocjonalnemu, NIVEA nawiązała współpracę z Fundacją Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa w celu realizacji ogólnopolskiego programu edukacyjnego w polskich szkołach podstawowych — ze szczególnym uwzględnieniem uczniów klas 6. i 7.
To grupa wiekowa znajdująca się na kluczowym etapie rozwoju emocjonalnego i społecznego. Przejście między dzieciństwem a okresem dojrzewania, które przypada właśnie na klasy 6. i 7., wiąże się z ogromnymi zmianami fizycznymi, emocjonalnymi i społecznymi. W mózgu nastolatka zachodzi wielka przebudowa – to jeden z najbardziej intensywnych okresów zmian neurologicznych w całym życiu. To czas pełen emocjonalnych zawirowań – intensywnych emocji, poszukiwania tożsamości oraz nasilonego lęku przed oceną, wyśmianiem czy niezrozumieniem. W tym okresie uczniowie zaczynają tworzyć głębsze relacje rówieśnicze, jednocześnie zmagając się z presją społeczną związaną z potrzebą przynależności i akceptacji.
KONTEKST SPOŁECZNY
Środowisko szkolne odgrywa kluczową rolę w życiu młodych ludzi. To miejsce, w którym spędzają większość czasu — nie tylko zdobywając wiedzę, ale też ucząc się funkcjonowania w relacjach i kształtując poczucie przynależności. Dla wielu uczniów szkoła jest główną wspólnotą społeczną. Działając w tym środowisku, NIVEA i Fundacja EmocJa chcą wspierać młodzież w rozwoju inteligencji emocjonalnej ze szczególnym uwzględnieniem jej głównych filarów: samoświadomości, rozumienia emocji, empatii, które mają ogromne znaczenie w przeciwdziałaniu poczuciu wykluczenia, zanim się ono utrwali.
W ramach globalnej inicjatywy NIVEA CONNECT, program ten opiera się na przekonaniu, że szkoły powinny być miejscem sprzyjającym włączeniu społecznemu i emocjonalnemu bezpieczeństwu – przestrzenią, w której wspiera się rozwój przyjaźni, empatii i zrozumienia społecznego. Bazując na doświadczeniu i misji Fundacji EmocJa, inicjatywa wyposaży uczniów w narzędzia pomagające lepiej rozumieć i wyrażać emocje, wspierać się nawzajem oraz budować silniejsze więzi międzyludzkie.
Program będzie cykliczny i długofalowy i obejmuje:
- 600 warsztatów w dwóch cyklach dla uczniów klas 6. i 7.
- 20.000 uczniów klas podstawowych
- Psychoedukacja dotycząca inteligencji emocjonalnej ze szczególnym uwzględnieniem jej głównych filarów: samoświadomości, rozumienia emocji, empatii
- Grupy wsparcia rówieśniczego, zachęcające do otwartości i dialogu
Warsztaty będą prowadzone przez wykwalifikowanych specjalistów: psychologów, psychoterapeutów, coachów oraz trenerów rozwoju osobistego z wykorzystaniem sprawdzonych, opartych na dowodach naukowych metod.
„Młodzież biorąca udział w warsztatach mówi o tym, że dzięki tym spotkaniom ze specjalistami w swoich szkołach czują się zauważeni, wysłuchani i zrozumiani. To im daje odwagę i przestrzeń do dzielenia się swoimi trudami i proszenia o pomoc. Młodzież w informacji zwrotnej po warsztatach pisze, że dzięki poznaniu bliżej tematu emocji i empatii wiedzą jak lepiej wspierać siebie i innych.”
– podkreśla Anna Zmysłowska, Prezes Fundacji EmocJa
Za koordynację i wsparcie w zakresie projektu odpowiadała agencja GoldenSubmarine.
DANE LOKALNE PODKREŚLAJĄ POTRZEBĘ DZIAŁANIA
Przeprowadzone w kwietniu 2025 roku badanie lokalne wśród 600 uczestników (100 dzieci i 500 rodziców) dodatkowo uzasadnia konieczność podjęcia działań. Wyniki badania pokazują:
- 58% dzieci wskazuje złość jako dominującą emocję
- 50% czuje się niezrozumianych
- Emocje pozytywne są rzadko wymieniane, co wskazuje na brak poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego i radości
- 84% uczniów i 87% rodziców uważa, że szkoły powinny częściej poruszać temat emocji
- Istnieje rozdźwięk między postrzeganiem a rzeczywistością: 75% rodziców uważa się za główne wsparcie dla swojego dziecka, podczas gdy wiele dzieci nie odczuwa tego w ten sposób
Skupiając się na tym kluczowym etapie rozwoju, NIVEA CONNECT i Fundacja EmocJa dążą do wzmocnienia odporności emocjonalnej oraz poczucia przynależności do społeczności tam, gdzie ma to największe znaczenie – zanim pojawi się izolacja.
Local Research Methodology:
Próba: 100 dzieci (w wieku 12–13 lat) oraz 500 rodziców.
Metody:
- CATI (wywiady telefoniczne z dziećmi)
- CAWI (ankiety online z rodzicami za pośrednictwem panelu SW)
Termin realizacji: 10–16 kwietnia 2025 roku
Research Methodology:
Badanie NIVEA zostało przeprowadzone przez Ipsos – globalną firmę badawczą i analizującą opinię publiczną – metodą wspomaganych komputerowo wywiadów internetowych (CAWI) wśród 8 000 osób z ośmiu krajów (po 1 000 wywiadów na kraj): Brazylia, Chiny, Francja, Niemcy, Filipiny, RPA, Wielka Brytania i Stany Zjednoczone. Respondenci byli w wieku od 16 do 74 lat i mieli dostęp do internetu. Badanie przeprowadzono w dniach 3–16 stycznia 2024 r.
Badanie ilościowe zostało uzupełnione badaniem jakościowym uczestników z pięciu krajów (Brazylia, Kanada, RPA, Wielka Brytania i USA), które obejmowało prowadzenie dzienników online, indywidualne wywiady oraz mini-grupy dyskusyjne. Badanie jakościowe odbyło się w terminie od 2 lutego do 6 marca 2024 r.
***
O FUNDACJI EMOCJA
Fundacja Rozwoju Świadomości Emocjonalnej EmocJa, działająca od 2017 roku, wspiera rozwój kompetencji emocjonalno- społecznych dzieci, młodzieży oraz dorosłych poprzez warsztaty, programy i szkolenia , których celem jest rozwijanie inteligencji emocjonalnej, w szczególności poszerzanie samoświadomości, rozumienia świata emocji, empatii. Misją Fundacji EmocJa jest rozwijanie kompetencji miękkich, czyli komunikacji bez przemocy, motywacji oraz umiejętność budowania wspierających relacji z drugim człowiekiem. Dodatkowo Fundacja promuje szeroko rozumiane działania i postawy prozdrowotne oraz ekologiczne.
O Beiersdorf AG
Beiersdorf od ponad 140 lat jest symbolem innowacyjnej pielęgnacji skóry i pionierskich badań. Firma z siedzibą w Hamburgu zatrudnia ponad 22 000 pracowników na całym świecie. W roku finansowym 2024 Beiersdorf osiągnął sprzedaż na poziomie 9,9 mld euro i wynik operacyjny (EBIT bez czynników nadzwyczajnych) w wysokości 1,4 mld euro. Wiodące międzynarodowe marki, takie jak NIVEA (nr 1 na świecie w pielęgnacji skóry*), Eucerin, La Prairie i Hansaplast są codziennie wybierane przez miliony ludzi na całym świecie. Renomowane marki, takie jak Aquaphor, Coppertone i Chantecaille uzupełniają rozbudowane portfolio w segmencie Consumer. Poprzez swoją spółkę zależną tesa SE, Beiersdorf jest także wiodącym na świecie producentem technicznych taśm samoprzylepnych dla przemysłu, rzemiosła i konsumentów. Kierując się misją „Care Beyond Skin”, Beiersdorf realizuje ambitną agendę zrównoważonego rozwoju, dążąc do osiągnięcia zerowej emisji netto do 2045 roku oraz budowy bardziej inkluzywnego społeczeństwa.
Dodatkowe informacje dostępne są na stronie: www.beiersdorf.com
*Źródło: Euromonitor International Limited; NIVEA by umbrella brand name in the categories Body Care, Face Care, and Hand Care; in retail value terms, 2024.
Dodatkowe informacje
Źródło: informacja prasowa

