Zamykanie obiegu opakowań z tworzyw sztucznych w sektorze kosmetycznym

Ostatnie lata dla podmiotów związanych z opakowaniami z tworzyw sztucznych – zarówno ich producentów, użytkowników jak i gospodarujących odpadami, bezsprzecznie były czasem pełnym zmian. Co więcej, skala wyzwań i konieczność adaptacji do zmieniających się warunków stale rośnie.

Postępujące zmiany w zakresie opakowań – nie ma czasu na bierność

Rewolucja czeka nas na wszystkich poziomach – globalnym, europejskim i krajowym i dotykać będzie całego łańcucha wartości opakowań z tworzyw sztucznych. Począwszy od skali globalnej, do końca 2024 roku powstać ma Traktat ONZ dotyczący zanieczyszczenia tworzywami sztucznymi (UN Treaty on Plastic Pollution) – przełomowy dokument, którego rangę porównuje się do Porozumienia Paryskiego. Choć kształt i zakres traktatu jest jeszcze negocjowany, to jeśli uda się przyjąć jego ambitne brzmienie, czeka nas globalna rewolucja w zakresie gospodarowania tworzywami sztucznymi i ich odpadami. W listopadzie zeszłego roku ukazał się projekt rozporządzenia w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWR) Komisji Europejskiej. Propozycja wyznacza wysoki poziom ambicji, stawiając cele w zakresie m.in. redukcji wytwarzanych odpadów opakowaniowych, ponownego użycia opakowań, czy minimalnej zawartości materiałów pochodzących z recyklingu w opakowaniach. W dokumencie zaproponowano również wprowadzenie ograniczeń w stosowaniu wybranych formatów opakowań, m.in. jednorazowych miniaturowych opakowań hotelowych na szampony, balsamy i inne podobne produkty (więcej o szczegółach PPWR znaleźć można na kanale YouTube Polskiego Paktu Plastikowego). W Polsce wciąż czekamy na kluczową z perspektywy cyrkularnego gospodarowania opakowaniami ustawę dotyczącą rozszerzonej odpowiedzialności producenta, a także inne regulacje wspierające ten cel, takie jak ustawa wdrażająca Dyrektywę Single Use Plastics, czy wdrożenie systemu kaucyjnego. Konieczność podejmowania działań w zakresie transformacji w kierunku gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ) przez firmy jest więc oczywista.

Cyrkularna transformacja sektora kosmetycznego

Szacuje się, że opakowania plastikowe wprowadzane do obrotu przez firmy z branży kosmetycznej stanowią około 7% całkowitej masy opakowań z tworzyw sztucznych wykorzystywanych w gospodarstwach domowych. Niestety, tylko w niewielkim stopniu wpisują się dziś one w model GOZ. Jedną z największych trudności wskazywaną przez przedstawicieli sektora jest konieczność wyróżnienia się na półce, realizowana obecnie najczęściej w sprzeczności z zasadami GOZ, a więc stosowanie opakowań jednorazowych, bogato zdobionych, wielomateriałowych i zaprojektowanych bez uwzględnienia przydatności do recyklingu. Wciąż wszechobecne są opakowania nadmierne, np. za duże względem zawartości, czy posiadające podwójne ścianki.

Jak firmy z branży kosmetycznej powinny przygotować się na nadchodzące zmiany?

Przede wszystkim na GOZ należy patrzeć holistycznie. Cyrkularne gospodarowanie opakowaniami oprócz zmian w obrębie ich projektu, to konieczność uwzględnienia modelu dostawy, czy formuły samego produktu, a podstawę podejmowanych działań zawsze powinna stanowić hierarchia postępowania z odpadami. Ścieżka poszukiwania cyrkularnych rozwiązań nie może zaczynać się i kończyć wyłącznie na projektowaniu opakowań z myślą o recyklingu. Narzędziem, które opiera się na tej filozofii jest 9 Złotych Zasad Projektowania Polskiego Paktu Plastikowego. Wytyczne te skierowane są do wszystkich firm wprowadzających opakowania z tworzyw sztucznych do obrotu, niezależnie od reprezentowanego sektora.

Podążając za hierarchią gospodarowania odpadami, w pierwszej kolejności firmy powinny skupić się na przeanalizowaniu możliwości eliminacji opakowania, np. wtedy gdy jest ono nadmierne, a więc jego usunięcie nie wpływa na ograniczenie niezbędnych funkcji opakowania lub poszukując innowacji w zakresie formuły produktu, która umożliwi eliminację lub znaczną minimalizację opakowania. W sektorze kosmetyków i detergentów widzimy coraz więcej przykładów takich działań i są nimi np. rozpuszczalne w wodzie detergenty, czy kosmetyki w formule stałej.

Kolejna ścieżka, eksplorowana obecnie przez pionierów cyrkularnych rozwiązań, to testowanie i wdrażanie opakowań wielokrotnego użytku. Modele ponownego użycia są zróżnicowane (więcej na ten temat przeczytać można w Raporcie otwarcia). Ich wdrażanie nie jest proste i aby były skuteczne należy zadbać o m.in. jak najlepsze doświadczenie użytkownika (user experience), tak aby oferowane rozwiązanie było wygodne i atrakcyjne dla konsumentów, zaplecze logistyczne, zapewnienie ochrony produktu, czy wreszcie aspekty ekonomiczne i całkowity wpływ środowiskowy rozwiązania. Pomimo wielu wyzwań, istnieją firmy, które testują m.in. kosmetyki w opakowaniach zwrotnych wielokrotnego użytku w ramach programu Loop, czy coraz częściej spotykane na polskim rynku rozwiązania umożliwiające ponowne napełnienie opakowań, które oferuje m.in. Carrefour we współpracy z marką Yope.

Ostatnią ścieżką, która obecnie cieszy się największym zainteresowaniem firm jest zapewnienie cyrkularności materiałów, m.in. poprzez projektowanie opakowań z myślą o recyklingu. W tym zakresie warto zwrócić uwagę na działania Polskiego Związku Przemysłu Kosmetycznego, który od lat edukuje branżę kosmetyczną, m.in. opracowując przewodnik do ekoprojektowania opakowań dla tego sektora. Wprowadzając do obrotu opakowania należy zadbać również o to, aby nie były one problematyczne. Cechy, po których rozpoznać można opakowania problematyczne, a także ich przykłady z polskiego rynku (materiały, formaty, czy substancje) znaleźć można w Raporcie Opakowania nadmierne i problematyczne Polskiego Paktu Plastikowego. Już w marcu 2023 roku ukaże się kolejna publikacja Paktu, pokazująca praktyczny, składający się z szczęściu kroków model wdrażania zmian w opakowaniach problematycznych i nadmiernych, z którego skorzystać będą mogły wszystkie chętne firmy.

Wreszcie – podstawą do cyrkularnych działań podejmowanych przez firmy, wpisaną w samo serce GOZ jest otwartość na współpracę. Aby była ona efektywna, powinna mieć miejsce na różnych płaszczyznach. W firmach brakuje dziś współpracy wewnątrz różnych pionów organizacji. Zmiana w kierunku cyrkularnego gospodarowania opakowaniami wymaga różnorodnego grona zaangażowanych pracowników – od specjalistów ds. opakowań, R&D, logistyki, ochrony środowiska, działu zakupów, czy marketingu. Wdrażanie GOZ będzie wydajne, jeśli wszyscy interesariusze wewnętrzni organizacji będą grać do jednej bramki, rozumiejąc potrzebę i kierunek podejmowanych działań. Drugą płaszczyzną są działania wspólne z innymi podmiotami na rynku – zarówno z branży, jak i reprezentantami innych etapów łańcucha wartości opakowań. Bez międzysektorowej współpracy nie jest bowiem możliwe wypracowanie długofalowych rozwiązań systemowych. W Polsce, największą platformą, która łączy wszystkie etapy łańcucha wartości opakowań z tworzyw sztucznych, przedstawicieli świata nauki oraz organizacje pozarządowe jest Polski Pakt Plastikowy. Wszystkie firmy gotowe do włączenia się w cyrkularną transformację, zapraszamy do aktywnego zaangażowania się w prace Paktu!

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2023

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/