Zależność kondycji naszej skóry a nasz umysł – rozwój trendu wellbeing/wellness w przemyśle kosmetycznym jako nowe oczekiwanie konsumenta

Kategoria: Badania i rozwój
6 min. czytania

Psychodermatologia

W ostatnich latach zwiększyło się zainteresowanie psychodermatologią – dziedziną wiedzy, która uważana jest za stosunkowo młodą naukę, łączącą zainteresowanie procesami emocjonalnymi, chorobami i stanem skóry. Opisuje ona złożone procesy między psychiką, umysłem a naszą skórą, łącząc wiedzę z zakresu dermatologii, psychiatrii oraz psychologii.

Wyniki wielu badań naukowych potwierdzają, że stres wpływa na dermatozy, takie jak np. łuszczyca, wyprysk, trądzik, łysienie i atopowe zapalenie skóry. Natomiast najczęstszymi objawami stresu czy emocji w przypadku obszaru naszej skóry są przede wszystkim nadmierne pocenie się, zadrapania neurotyczne, łysienie, trądzik różowaty, świąd czy liszaj płaski. Jednak rozmiar wzajemnego oddziaływania między psychiką a naszą skórą oraz mechanizmy nim rządzące są wciąż nie do końca poznane i wymagają wciąż dalszych badań.

Skóra a układ nerwowy

Na poziomie biologicznym związki dermatologii z psychiatrią zaczynają się już w życiu płodowym. Skóra i układ nerwowy rozwijają się z ektodermy, a więc interakcje między nimi zaczynają się we wczesnym procesie rozwoju. Skóra jest największym organem naszego ciała, biorącym udział w komunikacji ze środowiskiem zewnętrznym podczas całego naszego życia. Co więcej, jest narządem zmysłu, z aferentnymi włóknami przekazującymi bodźce zewnętrzne do ośrodkowego układu nerwowego. Poza tym skóra odzwierciedla nasze emocje, takie jak smutek, złość czy lęk. Jest ona ważnym elementem w kształtowaniu się poczucia naszej wartości i samooceny. Z jednej strony stan naszej skóry wpływa na stan emocjonalny, a z drugiej – nasze emocje, takie jak przeżywany stres, lęk, obniżony nastrój, nasilają objawy wielu dermatoz. Badania wykonane w ostatnich latach potwierdziły, że skóra aktywnie uczestniczy w odpowiedzi organizmu na czynniki stresowe. Przyczynia się to do holistycznego podejścia do osób ze zmianami skórnymi i wnikliwej, rozszerzonej analizy, a także do rozwoju nowych dziedzin wiedzy w kosmetologii, gdzie w przypadku pielęgnacji skóry i jej starzenia szczególnie uwzględnienia się stres, tworzy się zabiegi z elementami masażu oraz prowadzi do ogólnego „dobrostanu” konsumenta.

Wellbeing i wellness

Obecne doniesienia naukowe, ostatnie wydarzenia oraz otaczające środowisko silnie wpływają na pojawiające się Aktualności w zachowaniach konsumenckich. Nowe dane, prognozujące kluczowe Aktualności, które zdefiniują rynek kosmetyczny, to głównie takie hasła jak „wellbeing” i „wellness”.

W najbliższych latach społeczeństwo będzie budowane wokół indywidualnej oraz grupowej przyjemności. Chcąc wytłumaczyć znaczenie słowa „wellbeing”, należy sięgnąć do definicji słowa „dobrostan”. Według Encyklopedii PWN: „Dobrostan – psychol. subiektywnie postrzegane przez osobę poczucie szczęścia, pomyślności, zadowolenie ze stanu życia”.

Definicja

Trend wellness dotknął każdej branży, od nieruchomości, przez odżywianie, po fitness, a nawet nowe inicjatywy w miejscu pracy (np. strefy chilloutu – wydzielone miejsca przeznaczone do relaksu w biurze). Ponadto każdy, kto uważnie ogląda reklamy, widzi, że sięgają one po dobre samopoczucie konsumenta. Według Global Wellness Institute (GWI – Globalnego Monitora Gospodarki Wellness) przemysł wellness, osiągający wartości 4,4 bln dolarów, koncentruje się na wzbogacaniu ludzkich umysłów, ciał i dusz rozwiązaniami, które pomagają zapobiegać, łagodzić i/lub opóźniać skutki chorób fizycznych oraz psychicznych, środowiskowych i społecznych, różnych stresorów i naturalnego starzenia. Ponadto organizacja ta prognozuje, że rynek ten osiągnie 7 bln dolarów do 2025 r. GWI na swojej stronie definiuje wellness jako „aktywne dążenie do aktywności, wyborów i stylu życia, które prowadzą do stanu holistycznego zdrowia”. Wellness traktowany jest wielowymiarowo, łącząc co najmniej sześć wymiarów: fizyczny, mentalny, emocjonalny, duchowy, społeczny, środowiskowy.

Marki kosmetyczne, by wesprzeć konsumentów w ich dążeniu do dobrego samopoczucia fizycznego, emocjonalnego oraz psychicznego, rozpoczęły również poszukiwania nowych rozwiązań, by tworzyć innowacyjne produkty, które nie tylko dostarczą poprawy wyglądu oraz stanu skóry, ale pomogą odkryć przyjemność i radość z własnej pielęgnacji. Rewolucja wellness i urody wkracza w nową fazę. Produkty kosmetyczne będą musiały koncentrować się na zapewnieniu „trwałego, długotrwałego piękna”, które nie polega tylko na „natychmiastowej satysfakcji”, ale na rytuałach stylu życia, które oferują trwałe, sprawdzone rezultaty, poprawiają samopoczucie psychiczne i fizyczne oraz zmniejszają skutki starzenia. W jednym z raportów beauty powstała „A Wellness Beauty Checklist”, która podaje, jakie cechy produkt w trendzie wellness powinien spełniać, tj.: korzyści dla dobrego samopoczucia emocjonalnego, fizycznego i psychicznego;

• deklaracje marketingowe udowodnione naukowo;

• rytuały pasujące do stylu życia;

• dostępność sprzedaży i odpowiednia cena produktu;

• zażyłość z klientem dzięki cyfrowo zintegrowanym platformom (nowe narzędzia do konsultacji z klientem).

Marki kosmetyków będą musiały tworzyć holistyczne rytuały, które konsumenci mogą włączyć do swojego stylu życia, aby osiągnąć znaczące długoterminowe korzyści.

Rozwój Beauty Sleep

Koncentrując się na efektach zmniejszających i łagodzących stres oraz jego skutki, producenci będą musieli swoje zainteresowanie skupić także na wspomaganiu snu. Wiele danych wskazuje, że mnóstwo osób cierpi na zaburzenia snu – stąd ogromne ciekawość tym tematem wśród branży beauty. Istnieje bezpośrednia korelacja między jakością snu a stanem naszej skóry. Sen reguluje hormony, np. kortyzol. Jego poziom spada podczas snu. Zwiększona ilość kortyzolu w komórkach skóry rozkłada kolagen i elastynę, zwiększa stan zapalny, pobudza produkcję sebum i spowalnia gojenie. Ponadto brak snu sprawia, że do skóry dostaje się mniej tlenu i składników odżywczych.

W trendzie beauty sleep pojawia się wiele innowacji produktowych na światowym rynku kosmetycznym. Często kosmetyki sprzedawane są wraz z poduszkami czy piżamami, oferując tym samym bardziej holistyczną koncepcję dla kupujących. Bardzo popularne stały się mgiełki, tzw. pillow mists, którymi należy spryskać ciało oraz poduszkę czy pościel przed/lub w ramach przygotowywania do snu. Mają one za zadanie zwiększyć jakość snu oraz wprowadzić w stan relaksu i odprężenia.

Innowacyjne formulacje jako nowe oczekiwanie konsumentów

Obecny użytkownik kosmetyków jest głodny ofert, które przyniosą mu dodatkowe korzyści, jak ulga i uwolnienie choć na chwilę od stresu dnia codziennego. Wiele marek zastanawia się, jak sprostać tym wyzwaniom, by stworzyć innowacyjne formuły w trendzie wellbeing oraz wellness. Przy kreowaniu nowych produktów należy wziąć pod uwagę najważniejsze aspekty, takie jak kolor, zapach, tekstura o wyjątkowej sensoryczności, działanie składników aktywnych oraz przyjemność i radość stosowania. Przy doborze koloru masy czy opakowania można wykorzystać wiedzę z chromoterapii, inaczej koloroterapii – metody oddziaływania i leczenia kolorami. Nie od dziś wiadomo, że kolory mają silny wpływ na nasz nastrój oraz samopoczucie. Niektóre z nich mogą uspokajać, a inne nas rozdrażniać.

Warto skupić się na barwach kojarzących się ze szczęściem i radością czy zainspirować się modnymi kolorami zachęcającymi do zakupu danego produktu. Istotną rolę w tworzeniu kosmetyków w trendzie wellbeing/wellness odgrywa zapach, który powinien wprawiać nas w optymistyczny nastrój, energizować oraz przywoływać szczęśliwe wspomnienia. Wiele marek sięga do inspiracji aromaterapią, która jako forma medycyny alternatywnej, skupia się na leczeniu przy użyciu olejków eterycznych. Są to naturalne wyciągi z dzikich roślin, a dokładnie lotne mieszaniny posiadające w swoim składzie od kilkudziesięciu do kilkuset związków.

Pozyskiwane z różnych części rośliny, jak korzenie, liście, kwiaty, owoce, kora czy nasiona. Olejki eteryczne cechują się wieloma właściwościami zdrowotnymi, np. olejek lawendowy o działaniu relaksującym i odprężającym, znany ze wspomagana snu, czy olejek cytrynowy o działaniu pobudzającym i poprawiającym nastrój. Charakteryzują się one silnym oraz przyjemnym zapachem.

Pozostałymi składnikami aktywnymi, które można odnaleźć oraz zastosować w formulacjach wpisujących się w trend wellness, są: super foods, witaminy, elektrolity, CBD, prebiotyki/probiotyki/postbiotyki oraz adaptogeny. Ta ostatnia grupa obecnie staje się coraz bardziej popularna.

Jest to grupa roślin, które wykazują właściwości adaptogenne, zwiększają odporność na stres i utrzymują odpowiednią równowagę organizmu.

Łagodzą niepokój i stres, pozwalają się szybciej zrelaksować. Są to przede wszystkim lecznicze zioła, korzenie i grzyby stosowane od lat w medycynie chińskiej oraz ajurwedyjskiej. Niektóre z nich są spożywane, niektóre mogą być zastosowane miejscowo. Ich zastosowanie jest wciąż nowe w pielęgnacji skóry.

W sektorze pielęgnacji skóry nastąpił wzrost liczby produktów wielofunkcyjnych z zastosowaniem rytuałów upiększających. Marki mogą zaoferować poczucie normalności w formie codziennych rytuałów pielęgnacyjnych na bazie świadomie zaprojektowanych produktów, które zapewnią konsumentom ochronę, wniosą wartość do decyzji zakupowych i pozwolą odbudować relacje oparte na zaufaniu.

Podkreślanie roli, jaką pełnią rutynowe zabiegi pielęgnacyjne w zwalczaniu lęku i stresu oraz przywracaniu poczucia normalności w niepewnych czasach, będzie czynnikiem decydującym o wartości dla konsumenta w długofalowej perspektywie.

Podsumowanie

Trend wellness i wellbeing odgrywa oraz będzie odgrywać duże znaczenie w świecie kosmetycznym. Przede wszystkim produkty będą mogły zaproponować konsumentowi wizję osiągnięcia holistycznego dobrostanu poprzez zadbanie o zdrowie ciała, umysłu i ducha. Rozwój tego trendu jest świetną okazją do tworzenia innowacyjnych produktów kosmetycznych, które będą zachęcały do poświęcania czasu na pielęgnację, przyjemność oraz relaks.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022