V edycja EKObarometr ujawnia jakie są priorytety Polaków przy wyborze kosmetyków.

Kategoria: Aktualności
2 min. czytania

Wzrost Eko Entuzjastów i Eko Zagubionych

Najliczniejszą grupę wśród badanych stanowią Eko Zagubieni, to aż 32% badanych osób. Wynik ten może być efektem zamieszania wokół wdrażanej polityki środowiskowej przez Unię Europejską. Mimo iż przeważająca grupa ankietowanych deklaruje przynależność do Eko Zagubionych, to wśród Eko Entuzjastów został odnotowany wzrost na poziomie 9% w stosunku do poprzedniego roku.

Edukacja i budowanie Eko świadomości Polaków

Przedstawione wyniki ukazują, że edukacja oraz budowanie eko świadomości Polaków jest niezbędna w kontekście przyszłości. W badanej grupie aż 99% respondentów przynajmniej raz odpowiedziało nieprawidłowo na podstawowe pytanie związane ze zużytymi opakowaniami i ich segregacją. W przypadku pytań o cechy charakterystyczne kosmetyków zrównoważonych 41% ankietowanych odpowiedziało prawidłowo. Wynik ten ukazuje, że istnieje świadomość dotycząca kosmetyków zrównoważonych, jednak wynika z nich też, że co piąty Polak nie potrafi scharakteryzować tego typu produktów. Ankietowani mają też problem z rozróżnieniem naturalności, ekologii, czy zrównoważonej produkcji FMCG.

Dr inż. Ewa Starzyk, dyrektorka ds. naukowych i legislacyjnych oraz ekspertka z zakresu regulacji zielonoładowych podkreśla „Jesteśmy w wyjątkowym momencie historii, jeśli chodzi o wymagania środowiskowe. Już niebawem wszystkie produkty i opakowania na rynku unijnym będą musiały być zrównoważone. Na poziomie lokalnym wdrożone zostały właśnie przepisy dyrektywy ws. produktów plastikowych do jednorazowego użycia, przepisy dot. np. oznakowania chusteczek nawilżanych i podobnych produktów. Wciąż nie doczekaliśmy się wdrożenia przepisów dot. zarządzania odpadami opakowaniowymi, a na szczeblu unijnym przygotowywane są już kolejne wymogi. Trwa wypracowywanie szczegółów największego projektu regulacyjnego UE – Zielonego Ładu. Nowe prawo wpłynie na warunki, w których funkcjonują producenci kosmetyków, a także charakterystykę produktów na półce – ich właściwości, wygląd, cenę czy oznakowanie i deklarowane właściwości oraz opakowanie, czyli kluczowe kryteria wyboru dla konsumentów. Wyniki raportu rodzą więc pytania branży o przyszłe relacje z klientem i wskazują nam, jakie działania edukacyjne jako branża powinniśmy podjąć już teraz”.

Prosty i konkretny przekaz

Na pytanie – „Czy przed zakupem nowego kosmetyku jest Pan(i) zainteresowany(a) zapoznaniem się z informacjami o wpływie danego kosmetyku na środowisko?” aż 40% badanych odpowiedziało, że tak – jednak z zaznaczeniem, że oczekuje krótkiego i rzeczowego przekazu na ten temat. Z kolei niemal 30% ankietowanych w ogóle nie wykazuje chęci zapoznania się z tego typu informacjami.

Badanie pokazuje, że Polacy nauczyli się czym jest greenwashing i są dalecy od wyboru kosmetyków, bazując jedynie na sloganach reklamowych. Znacznie częściej zwracają uwagę na deklaracje związane z naturalnością produktów, składem oraz skutecznością działania. Jednak cały czas zauważalna jest potrzeba edukacji, zwłaszcza w obszarze znajomości definicji oraz wiedzy związanej z procesami produkcji i bezpośrednim wpływem na środowisko produktów, opakowań oraz procesów produkcji.