Uszlachetnienia opakowań dla branży beauty

Uszlachetnienia wykorzystywane w druku istnieją niemal tak długo, jak sam druk. Stosuje się je dla zabezpieczenia przed uszkodzeniem druku oraz dla podkreślenia charakteru produktu czy nadania opakowaniu luksusowego wyglądu. Rodzajów uszlachetnień jest kilkanaście, a każde z nich pozwala uzyskać inny efekt. Szczególnie często uszlachetnienia wykorzystywane są w projektowaniu opakowań dla branży kosmetycznej. Możliwości jest naprawdę wiele, dlatego chcemy przybliżyć poszczególne metody.

Uszlachetnienia kiedyś

Dziełowe introligatornie skoncentrowane na pracy rzemieślników, długa droga do mistrzowskiego fachu, ludzkie ręce jako główne narzędzie. Tak można zobrazować pracę jednego człowieka, którego zadaniem było wykonanie oprawy dla powierzonej mu księgi. Kilkaset lat temu to właśnie one wymagały dodatkowego nakładu pracy, by zwiększyć walory estetyczne. Przede wszystkim jednak uszlachetnienia miały chronić dzieło przed zniszczeniem. Zatem kiedyś, jak i dzisiaj cel wykończeń drukarskich jest dokładnie taki sam – zwiększyć atrakcyjność i uchronić przed zniszczeniem. Jednym z pierwszych uszlachetnień, jakie pojawiło się na rynku, było brązowanie. Metoda ta miała imitować pokrycie powierzchni metalem. Dla uzyskania efektu, wykorzystywano pył aluminiowy dla barwy srebrnej i mosiężny dla barwy złotej, który był nakładany na mokrą farbę. Po wyschnięciu farby nadmiar pyłu usuwano. Efekt metaliczności, dzięki zastosowaniu tej metody, był bardzo wyraźny.

Był to pierwszy rodzaj uszlachetnienia stosowany w poligrafii. I tak mijały lata, dekady. W tym czasie na półkach pojawiło się wiele różnych produktów. Ich mnogość powoduje, że konsumenci często podejmują decyzje pod wpływem emocji i opakowania, które przyciągnie ich uwagę. Produkt, by został zauważony, musi się wyróżnić. Tutaj z pomocą przyszedł rozwój różnych technik uszlachetnień, które nadają opakowaniom wyjątkowe właściwości.

 

Tłoczenie / hot-stamping

Kolejnym rodzajem uszlachetnienia jest tłoczenie, zwane również suchym tłokiem. Proces ten polega na nadaniu wypukłego lub wklęsłego kształtu poprzez tłoczenia na materiale (papier, skóra, inne) za pomocą ściśnięcia matrycy / patrycy. Po zwolnieniu tłoka, otrzymujemy odkształcony surowiec z wytłoczonym motywem. Proces ten odbywa się na maszynach płaskich. Dzisiejsza technologia grawerowania matryc mosiężnych daje możliwość uzyskania efektu przetłoczenia micro lub 3D. Obie metody pozwalają na uzyskanie bardzo ozdobnego uszlachetnienia.

Tłoczenie folią na gorąco to znana od wielu lat technika uszlachetnienia druku, gdzie folia jest aplikowana na maszynach płaskich lub rotacyjnych, przeznaczonych do tego procesu. Oba typy maszyn mają swoje wady i zalety. Pewnych prac nie wykonamy na maszynie płaskiej i na odwrót. W przemyśle poligraficznym początkowo hot-stamping stosowano do zwiększenia walorów estetycznych opraw książkowych czy zaproszeń. Rynek opakowaniowy szybko jednak zainteresował się tym rozwiązaniem i w latach 80’ mogliśmy zaobserwować folię na opakowaniach, zaczynając od branży kosmetycznej aż po spożywczą. W przypadku hot-stampingu poza czynnikiem ludzkim, maszyną i folią, bardzo istotną rolę odgrywa rodzaj zastosowanej matrycy. Dla prac niskonakładowych, gdzie motywy nie są aż tak wymagające, możemy wykorzystać matryce magnezowe, które uzyskujemy w procesie trawienia. Należy jednak pamiętać, że nie uzyskamy w ten sposób reliefów półokrągłych lub 3D. W przypadku wymagających projektów o małych motywach, zaleca się stosowanie mosiężnych matryc grawerowanych, które dają nieograniczone możliwości, jeśli chodzi o kształt reliefu i łączenie z reliefem 3D. Rozwiązanie to daje bardzo ekskluzywny efekt. Żywotność matryc grawerowanych jest najwyższa z możliwie dostępnych na rynku, jednak czas wykonania takiej matrycy jest znacznie dłuższy niż w przypadku procesu trawienia.

Możliwości w doborze folii do hot-stampingu są spore. Producenci oferują folie pigmentowe, kolorowe, w różnych odcieniach srebra i złota. Istnieją opakowania, w których zadruk stanowi zaledwie ułamek projektu, a główne motywy pokryte są folią lub różnymi rodzajami folii. Dobrze dobrana folia podkreśli kreację i zwiększy walory estetyczne. Opcji jest bardzo wiele – wybór zależy od koncepcji kreatywnej.

 

Pragmatyzm i estetyka – lakiery offsetowe i dyspersyjne

Wraz z pojawianiem się druku off setowego poszukiwano nowych rozwiązań, łatwiejszych w aplikacji oraz o zwiększonym spektrum. Lakierowanie off setowe i dyspersyjne ma na celu przede wszystkim zabezpieczenie druku przed ścieraniem. Walory estetyczne idą tutaj w parze z użytkowymi. W zależności od wybranego lakieru, możemy zwiększyć połysk zadrukowanej powierzchni lub pogłębić efekt matu. Proces schnięcia lakierów wodnych odbywa się poprzez odparowywanie (do atmosfery) i wsiąkanie (w podłoże), przez co ta metoda jest bardziej przyjazna dla środowiska.

Producenci lakierów oferują szeroką gamę produktów dopasowanych do zróżnicowanych potrzeb rynku. Wybór uwarunkowany jest efektem końcowym, jaki chcemy osiągnąć. Sposób aplikacji lakieru pozwala na uzyskanie różnych efektów wizualnych i funkcjonalnych. Walory estetyczne to najczęściej efekt wizualny matu lub połysku. W ofercie dostawców znajdziemy całą gamę lakierów od głębokiego matu, przez półbłysk, na wysokim połysku kończąc.

Lakierem, który bez wątpienia wyróżnia się na tle pozostałych, jest lakier Soft Touch, którego właściwości zagwarantują nam zwiększone odczucia organoleptyczne. Lakier nadaje aksamitną, miłą w dotyku strukturę. Dodatkowo otrzymujemy efekt wyjątkowo głębokiego matu na poziomie poniżej 10 stopni. Atutem tego rozwiązania jest także aspekt ekologiczny. Wspomniany efekt uzyskujemy poprzez nałożenie lakieru, a nie folii Soft Touch, dzięki czemu opakowanie może zostać poddane recyklingowi. Kolejnym plusem jest fakt, iż rozwiązanie to jest tańsze i optymalizujemy w ten sposób koszty produkcji.

W przypadku lakierów funkcjonalnych nie możemy pominąć lakierów blistrowych, które mają zastosowanie np. w pakowaniu pomadek ochronnych czy maszynek do golenia. Dobór podłoża, które posiada dobre właściwości zgrzewalne, w połączeniu z odpowiednią aplikacją lakieru za pomocą wałków rastrowych o odpowiedniej pojemności, tworzy powłokę na zadrukowanej powierzchni. Pod wpływem temperatury dochodzi do zgrzania podłoża z wytłoczką. W ten sposób otrzymujemy zapakowany produkt, który jest bardzo dobrze wyeksponowany w opakowaniu.

 

Czy opakowanie sprzedaje produkt?

Często decyduje o tym czy konsument w ogóle zwróci uwagę na produkt na półce. Opakowanie bardzo pomaga w sprzedaży. Większość z nas lubi „ładne” rzeczy, nie ma w tym nic dziwnego. Branża opakowaniowa ma tyle do zaoferowania, że uszlachetnienia odgrywają istotną rolę w projektowaniu opakowań dla produktów w każdej gałęzi przemysłu. Do jednego z najczęściej stosowanych uszlachetnień druku zaliczamy lakiery z grupy UV. Stosowanie lakierów UV, podobnie jak dyspersyjnych, ma określone zadanie. Wspólną cechą jest zabezpieczenie zewnętrzne / wewnętrzne i uszlachetnienie wizualne. Jednak w obu przypadkach mówimy o zupełnie innym poziomie połysku. Dla porównania, dla lakieru dyspersyjnego błyszczącego połysk to 30-50 stopni, gdzie przy zastosowaniu lakieru UV uzyskujemy połysk na poziomie 75-90 stopni. Pomiar wykonuje się przy pomocy specjalnego urządzenia – połyskomierza.

Lakiery UV utrwalane są za pomocą promieniowania o odpowiedniej intensywności. Spolimeryzowana warstwa lakieru jest wyraźnie wyczuwalna i widoczna. Odporność na zarysowania, ścieranie i uszkodzenia mechanicznie jest znacznie wyższa niż w przypadku lakierów wodnych. Dodatkowymi atutami są odporność na wodę i warunki atmosferyczne.

Aplikowanie lakieru może odbywać się w linii, na maszynach lakierujących, z zespołu farbowego maszyny off setowej lub na maszynach sitodrukowych. Powłoka lakieru może zostać nałożona po całości arkusza lub wybiórczo. Dzięki selektywnemu aplikowaniu lakieru za pomocą płyt elastomerowych lub polimerowych możemy polakierować najdrobniejsze elementy, co przy dobrze zaprojektowanym opakowaniu daje bardzo estetyczny efekt fi nalny, a kontrast pomiędzy lakierami jest bardzo wyraźny.

 

Nowe technologie, więcej możliwości tworzenia

Jednym z rozwiązań, które można wykonać na maszynie drukującej „inline” w technologii UV jest efekt drip-off, zwany również efektem hybrydowym lub efektem skórki pomarańczy.

Drip-off uzyskujemy poprzez zestawienie ze sobą dwóch lakierów w celu stworzenia kontrastu, pomiędzy powierzchnią efektu strukturalnego i elementami o wysokim połysku. Lakier UV, nadający połysk, aplikowany jest z wieży lakierującej, natomiast lakier do efektów hybrydowych, wybiórczo z zespołu farbowego za pomocą płyty offsetowej. Lakiery ważą się i dochodzi do efektu rozwarstwienia, dzięki czemu w obszarze pokrytym przez oba lakiery otrzymujemy pożądany efekt strukturalny.

 

Surowiec istotny w procesie projektowym

Dobór właściwego materiału jest bardzo istotny dla efektu końcowego. Najczęściej stosowane grupy surowców w branży opakowaniowej to: GC1, GC2, SBS, GD2, GT2 i GT4. Dodatkowo każdy z nich może zostać uprzednio pokryty folią metalizowaną lub holograficzną, która nada opakowaniu niepowtarzalny efekt wizualny. Zadruk w technologii UV pozwala na zastosowanie niewsiąkliwych podłoży drukowych. Papier metalizowany gwarantuje atrakcyjne wykończenie i pozwala na uzyskanie oryginalnych efektów, które przyciągną uwagę konsumentów.

Warto zaznaczyć, że laminat nie stanowi bariery przed zastosowaniem dodatkowych uszlachetnień druku w postaci lakierów UV, wspomnianego już efektu drip-off czy brokatowania.

Należy jednak pamiętać, że wysokiej jakości efekty w segmencie opakowań premium, wymagają dobrego projektu graficznego, który uwydatni walory laminatu i zastosowanych uszlachetnień. Motywy zadruku, które chcemy pozbawić „metaliczności” wymagają białego poddruku.

 

Opakowanie bardziej przyjazne środowisku

Zwiększony popyt na surowce certyfikowane FSC i pochodzące z recyklingu (np. GD2, GT2) otwiera kolejne drzwi w branży opakowaniowej. Projekt, gdzie główną rolę będzie odgrywał surowiec, jego barwa i struktura, a uszlachetnienie będzie tłem, może być bardzo trafnym rozwiązaniem. Idealnym połączeniem będzie surowiec niepowlekany, barwiony w masie, farba i tłoczenie. Pomimo niewielkiej ingerencji można uzyskać gustowne opakowania dla branży beauty.

Kolejnym sprawdzonym połączeniem jest zadruk na surowcach z grupy Kraft. Do produkcji papieru tego typu bardzo często wykorzystuje się surowce makulaturowe, które mogą zostać poddane dalszemu recyklingowi. Oferta surowców przyjaznych dla środowiska jest bardzo bogata i różnorodna. Jako ciekawostkę warto wskazać, iż w produkcji niektórych surowców wykorzystuje się np. roślinne odpady z produkcji spożywczych, odpady z produkcji materiałów bawełnianych czy wełnianych, które nadają niepowtarzalny charakter papierowi. Analogicznie do zadruku na folii metalizowanej, i w tym przypadku motywy, które chcemy pozbawić barwy surowca, wymagają białego poddruku.

 

Trudno się zdecydować?

Kluczem nie jest ilość zastosowanych uszlachetnień, a ich odpowiedni dobór do projektu.W podjęciu decyzji może pomóc Twoje studio projektowe czy drukarnia. Rozmowa, wymiana pomysłów, realna ocena pod względem wykonalności projektu, to najlepszy początek współpracy. Prezentacja możliwości za pomocą sample book drukarni może ukierunkować w doborze uszlachetnień. Istotne, aby w ramach współpracy, klient otrzymał od drukarni wsparcie w zakresie doradztwa technologicznego. Taka komunikacja jest wskazana już na etapie projektu, aby był on właściwie przygotowany do druku oraz zoptymalizowany kosztowo.

Jak widać możliwości jest wiele, a główne czynniki to dobre połącznie projektu graficznego z uszlachetnieniami i wybór właściwej drukarni, której park maszynowy i narzędzia sprostają Twoim wymaganiom. Pamiętaj, że opakowanie wpływa na decyzje zakupowe klientów. Dzięki rozwiązaniom o wysokim standardzie uszlachetnień, można uzyskać właściwy efekt, wzmacniając wizerunek Twojej marki.

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2021

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/