Systemy jakościowe w produkcji kosmetyków w MPS International

Kategoria: Produkcja
5 min. czytania

Skuteczność, efektywność, rzetelność, bezpieczeństwo, etyka i osiąganie zadowalającej rentowności – to najważniejsze czynniki, jakie powinny być istotne dla każdej funkcjonującej na lokalnym i globalnym rynku organizacji.

Bez względu na wielkość czy branżę każda firma dąży do poprawy swoich działań. Niejednokrotnie pomaga jej w tym System Zarządzania Jakością. W celu poprawy jakości produkowanych wyrobów, a tym samym wyprodukowania jak najbardziej bezpiecznego produktu, stosuje się tzw. dobre praktyki. Wytyczne są oparte na skutecznych i sprawdzonych na przestrzeni długiego czasu metodach postępowania. Zostały one ustalone, sformalizowane i zapisane w postaci norm i aktów prawnych m.in. dla sektora kosmetycznego. W MPS International pierwsze standardy zostały wprowadzone niemal na samym początku działalności firmy – blisko 30 lat temu.

Dobra Praktyka Produkcji

Ustawa o kosmetykach zobowiązuje producentów do posiadania metody produkcji zgodnej z Dobrą Praktyką Produkcji (GMP = Good Manufacturing Practice). W celu ułatwienia realizacji zasad GMP opracowano i opublikowano normę PN-EN ISO 22716:2009 Kosmetyki – Dobre Praktyki Produkcji (GMP) – Przewodnik Dobrych Praktyk Produkcji.

Norma ta zawiera wskazówki dotyczące produkcji, kontroli, składowania i transportu produktów kosmetycznych. Poszczególne rozdziały tej normy w uporządkowany sposób określają obszary, które wymagają nadzoru: Personel, Pomieszczenia, Procedury, Produkcja i Produkty – 5P. Wszystko sprowadza się do tego, by wykluczyć z procesu produkcyjnego wszelkie działania przypadkowe i zapewnić, aby proces przebiegał zgodnie z wymaganiami znajdującymi się m.in. w instrukcjach i procedurach.

– Obecna sytuacja na rynku zatrudnienia sprawia, że widzimy dużą potrzebę budowania świadomości zachowań higienicznych wśród nowo zatrudnionych pracowników – mówi Iwona Motyl, kierownik Działu Kontroli Jakości. – Zaraz po zatrudnieniu w MPS International kładziemy duży nacisk na to, żeby skutecznie wyszkolić młodych stażem pracowników w obszarze higieny. Każdy z nich przechodzi szereg szkoleń higienicznych z uwzględnieniem wszelkich ryzyk, które mogą zagrażać bezpieczeństwu produktu.

Sekcja Mikrobiologii nieustannie czuwa nad potwierdzeniem dobrych praktyk higienicznych poprzez badanie czystości mikrobiologicznej surowców, komponentów, powietrza, powierzchni, wyrobów gotowych czy linii procesowych (zbiorniki i linie napełniające), a także dłoni oraz odzieży ochronnej pracowników.

Dbając o bezpieczeństwo produktu i zapewniając wyprodukowanie wyrobu bezpiecznego dla konsumenta, w MPS International funkcjonuje zespół ds. analizy ryzyka procesów. Każdy nowy element procesowy jest analizowany i oceniany pod kątem wymagań prawnych, wpływu na zdrowie i potencjalnego wpływu na otoczenie. Zespół przygotowuje zalecenia zapewniające bezpieczeństwo procesu wdrożeniowo-produkcyjnego.

W MPS International od startu projektowania wyrobu, bierzemy pod uwagę bezpieczeństwo produktu i konsumenta. Projektowanie i wdrażanie wyrobów kosmetycznych, chemicznych czy medycznych, a także opakowaniowych jest za każdym razem działaniem procesowym, angażującym różnych specjalistów i opiera się m.in. na analizie ryzyka produktu. Istnieje także prężnie działająca komórka rozwoju produktów i wdrożeń, która opracowując receptury kosmetyków, wyrobów medycznych czy profesjonalnej chemii gospodarczej uwzględnia wszelkie potencjalne ryzyka, które nieuwzględnione na etapie projektowania mogłyby wpłynąć negatywnie na wytworzony wyrób. Do zadań tej sekcji należy opracowanie całej niezbędnej dokumentacji kosmetycznej zgodnie z wytycznymi rozporządzenia 1223/2009 i innych niezbędnych dokumentów dla wyrobów medycznych oraz profesjonalnej chemii gospodarczej. Ważnym ciałem doradczym dla naszych technologów jest Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego, który na bieżąco udziela informacji m.in. w zakresie wszelkich zmian w prawie polskim i unijnym.

Dodatkowa gwarancja

Obecne wymagania rynkowe zmotywowały nas już pięć lat temu do wdrożenia standardu IFS HPC (International Featured Standard Household and Personal Care Standard).

– Dzięki niemu w znacznie szerszy sposób możemy dzisiaj przeanalizować nasze grupy produktowe oraz procesy, w tym projektowanie i transport, mające wpływ na bezpieczeństwo produktu – mówi Joanna Morawska, pełnomocnik zarządu ds. Zintegrowanego Systemu Zarządzania. System IFS HPC zyskuje w Polsce coraz większą popularność. Związane jest to z rosnącymi wymaganiami sieci handlowych w stosunku do jakości i bezpieczeństwa tych produktów.

IFS HPC jest międzynarodowym standardem oceny zgodności produktu i procesu wytwórczego w odniesieniu do bezpieczeństwa i jakości produktów konsumenckich. Jego wdrożenie wzmocnią również kluczowe punkty Systemów Zarządzania Jakością, takie jak m.in.: identyfikowalność, zarządzanie ryzykiem, czy działania zapobiegawcze i korygujące.

Celem standardu jest stworzenie jednolitego systemu oceny oraz zapewnienie porównywalności i przejrzystości w całym łańcuchu dostaw, co przekłada się na redukcję kosztów i czasu, zarówno dla dostawców, jak i przedstawicieli handlu detalicznego, a także na zwiększenie zaufania klientów do produktu.

– IFS HPC obejmuje swoim zasięgiem najważniejsze obszary działania MPS International z punktu widzenia jakości oraz bezpieczeństwa wytwarzanych produktów – tłumaczy Joanna Morawska. – Stanowi poszerzenie istniejącego Systemu Zarządzania Jakością o dodatkowe wymagania bezpieczeństwa: aspekty utrzymania higieny w zakładzie, higieny personelu oraz określone wymagania dla infrastruktury przedsiębiorstwa.

Dzisiaj wymagania rynku kosmetycznego idą nieco dalej. Stosowne warunki wytwarzania, bezpieczeństwo produkcji (procesu i produktu) są już podstawą i nie podlegają dyskusji.

Od pięciu lat MPS International uzyskuje certyfikat IFS HPC na najwyższym poziomie high level.

Kolejnym krokiem jest odpowiedź na potrzeby dzisiejszego rynku kosmetycznego, które to idą już dużo dalej w swoich wymaganiach zapewnienia standardów jakościowych aniżeli GMP czy IFS HPC – chodzi o wyselekcjonowaną grupę produktową, czyli wyroby ECOCERT/COSMOS, Vegan, Nordic Swan.

W przypadku tych standardów niezbędne jest stworzenie i wdrożenie bezpiecznych warunków produkcyjnych, obejmujących m.in. odpowiedni sposób magazynowania, naważania, mieszania masy kosmetycznej, konfekcjonowania, mycia i dezynfekcji, higieny pomieszczeń i personelu, który nie doprowadzi do skażenia krzyżowego. Takie standardy od wielu lat posiada MPS International.

Przestrzeganie zasad

Wdrażając wymagania normy EN ISO 22716 należy również sformalizować i ustanowić zasady mycia i dezynfekcji urządzeń, czas przechowywania brudnego lub czystego urządzenia, określić sposoby ich zabezpieczenia przed kurzem i ustanowić wytyczne dotyczące ponownej dezynfekcji przed rozpoczęciem produkcji bez względu na okres przestoju, opracować harmonogramy wzorcowania i konserwacji urządzeń.

– Poza stosowanymi standardowymi zasadami higieny urządzeń bezpośrednio produkcyjnych. szczególną uwagę zwracamy na czyszczenie i dezynfekcję całego obszaru produkcji, urządzeń peryferyjnych, zwłaszcza w miejscach trudno dostępnych – mówi Dariusz Synowiec, kierownik Wydziału Produkcji Kosmetyków w MPS International. – W naszej fabryce działa też osobna Sekcja Utrzymania Ruchu, która dysponuje długoterminowymi planami produkcji, dzięki czemu zabezpiecza odpowiedniej jakości infrastrukturę produkcyjno-techniczną, gwarantując tym samym bezpieczeństwo procesu i produktu.

Prowadzenie produkcji zgodnie ze standardami i normami wymaga kontrolowania procesu i zbierania o nim danych, które służą do przewidywania potencjalnych ryzyk. Umożliwia to odpowiednio wczesne wprowadzanie działań zapobiegających odchyleniom.

Korzyści, wynikające z wdrożenia GMP zgodnych z ISO 22716 oraz IFS HPC, jakie dostrzegamy w MPS International, to przede wszystkim: poprawa jakości wyrobów gotowych oraz funkcjonowania organizacji jako całości, klarowny i przejrzysty system dokumentacji, zmniejszenie ryzyka związanego z wprowadzeniem wyrobu niezgodnego na rynek, wzrost konkurencyjności podmiotu oraz jego marki, wzrost zaufania klientów, wzrost świadomości pracowników, przedłużenie żywotności urządzeń poprzez właściwe ich eksploatowanie oraz konserwację, szybkie wykrywanie niezgodności oraz zapobieganie ich wystąpieniu – wylicza Małgorzata Tołwińska, dyrektor Działu Komercyjnego w MPS International.

Artykuł promocyjny