Personalizacja etykiet i opakowań – czy jest i co oznacza dla właściciela marki

Kategoria: Opakowania kosmetyczne
6 min. czytania

Przez bardzo długi czas główną funkcją, nad którą skupiali się projektanci przy tworzeniu kreacji etykiet bądź opakowań była funkcja związana z informowaniem o właściwościach produktów. Z czasem kiedy rynek zaczął oferować coraz to większe ilości konkurencyjnych produktów w trakcie procesu projektowania zaczęto zwracać baczną uwagę na to, aby projekt, nie tylko przekazywał treść, ale także przyciągał wzrok, a niekiedy zaskakiwał, aby wzbudzić zainteresowanie Klienta. W tym celu zaczęto wykorzystywać możliwości jakie daje personalizacja. Z pojęciem personalizacji spotykamy się na co dzień między innymi w obszarze kosmetyków, gdzie formuły kremów dostosowane są do cery dojrzałej, suchej czy też wrażliwej. Opracowanie preparatów będących odpowiedzią na potrzeby różnych grup Klientów daje szansę na zdobycie nowych rynków, gdzie świadomy Konsument posiada wiedzę na temat tego co dokładnie potrzebuje. Nie inaczej jest z personalizacją wykorzystywaną przy projektowaniu etykiet i opakowań, z tą różnicą, że w tym przypadku mówimy o zaspokojeniu potrzeb związanych z indywidualnym podejściem do nas jako do Konsumentów. Jako jednostka cenimy unikalne produkty, których nie posiada nikt inny i w przypadku personalizacji jest to właśnie punkt wyjścia przy tworzeniu projektów.

Personalizacja etykiet i opakowań – zalety druku cyfrowego

Mianem personalizacji w projektowaniu określamy sposób na stworzenie unikalnej kreacji produktu. Niezwykle istotne w tym podejściu jest nadanie etykiecie bądź opakowaniu osobistego charakteru poprzez naniesienie na projekt niepowtarzalnych elementów.

Jednym z rozwiązań umożliwiających stworzenie oryginalnego projektu jest zastosowanie technologii druku cyfrowego, przy wykorzystaniu której jesteśmy w stanie wydrukować niepowtarzalne projekty bez generowania dodatkowych kosztów związanych między innymi z koniecznością zastosowania płyt fotopolimerowych jak ma to miejsce w technologii druku fleksograficznego. Druk cyfrowy daje nam jeszcze jedną szansę mianowicie możemy skorzystać z zalet jakie daje produkcja łączona, w wyniku której możemy zrealizować produkcję kilku/kilkunastu/kilkudziesięciu projektów w jednym przebiegu produkcyjnym przy zachowaniu jednowymiarowości etykiet i jednego rodzaju podłoża. Wykorzystanie technologii druku cyfrowego daje również szansę na zaprojektowanie etykiet i opakowań opartych na idei storytellingu, czy zasad zgodnie z którymi tworzymy serię opakowań „opowiadających” i niosących ze sobą pewną historię czy też brand blockingu,mianem, którego określamy zestawienie produktów tej samej marki na półce w taki sposób, aby zwracały uwagę Klienta. W obu przypadkach niezwykle ważne jest prawidłowe określenie grupy docelowej której dedykujemy produkt, i do której owa historia ma być skierowana. Należy również pamiętać, aby przy tworzeniu projektu uwzględnić kolorystykę, różne formy uszlachetnień oraz odpowiedni materiał, który będzie spójny z przyjętymi w strategii marki założeniami. Wspomniane założenia mogą wynikać między innymi z kierowaniem się eko-projektowaniem. W takiej sytuacji należy zwrócić uwagę, iż zastosowany surowiec powinien w mniejszym stopniu oddziaływać na środowisko naturalne. Niezwykle ważne przy tworzeniu personalizowanych kreacji etykiet i opakowań jest zdanie sobie sprawy, że unikalna seria etykiet nie musi dotyczyć tylko jednego rodzaju produktów. Wykorzystanie personalizacji można zaobserwować coraz częściej jako sposób na stymulowanie sprzedaży poprzez tworzenie projektów dla produktów komplementarnych, bądź takich które chcemy ze sobą połączyć. Branża kosmetyczna daje szereg możliwości na zastosowanie personalizacji na produktach uzupełniających się, mowa m.in. o kremach na dzień/noc, czy też dla całych zestawów kosmetyków do pielęgnacji skóry w przypadku których możemy zaprojektować „wspólną” etykietę bądź opakowanie na piankę do mycia twarzy, toniku, serum, kremu do twarzy, itp. W tym przypadku jeden projekt niejako podzielony na poszczególne produkty najprawdopodobniej zachęci kupującego do zakupu całej serii.

Ale wróćmy do pełnej personalizacji, czyli stworzenia serii etykiet, gdzie każda będzie inna. Jak to osiągnąć? Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu oprogramowania HP SmartStream Designer.

Czym jest HP SmartStream Designer?

HP SmartStream Designer to rozwiązanie udostępnione przez producenta maszyn drukujących. W skład wspomnianego oprogramowania wchodzą HP Mosaic oraz HP Collage, umożliwiające wygenerowanie niezliczonej ilości projektów na podstawie jednego pliku graficznego. Jak to możliwe? Wszystko odbywa się za sprawą specjalnie przygotowanego programu, który poprzez skalowanie, transpozycję i obrót danego projektu jest w stanie wygenerować nieograniczoną liczbę unikalnych wzorów. Międzynarodowe koncerny z branży spożywczej i alkoholowej doceniły szereg korzyści wynikających z wykorzystania oprogramowania. Należy zaznaczyć, że produkty oznakowane etykietami zaprojektowanymi przy użyciu HP Mosaic nie tylko sprzedawały się w zaskakującym tempie, ale także wpłynęły na wzrost zainteresowania oferowanymi napojami. Klienci, którzy stali się posiadaczami unikalnego opakowania zamieszczali w mediach społecznościowych fotografie oraz firmy z zakupionymi produktami. Zarówno HP Mosaic jak i HP Collage jest rozwiązaniem dedykowanym dla stworzenia akcji marketingowej skupiającej się na indywidualnym podejściu do Klienta. Jest to możliwe dzięki generowaniu zmiennych danych w obszarze obrazów oraz tekstów, z zachowaniem możliwości nanoszenia zmian do otrzymanych projektów. Wspomniane unikalne grafiki mogą być nanoszone zarówno na etykiety samoprzylepne czy termokurczliwej jak i na opakowania, jednym słowem na każdy produkt, który wytworzono z użyciem technologii druku cyfrowego.

A co z ograniczeniami w druku cyfrowym w postaci braku możliwości zastosowania zdobień?

Technologia druku cyfrowego i uszlachetnienia – czym jest druk hybrydowy?

Tutaj z pomocą przychodzi nam technologia druku hybrydowego, czyli technika łącząca zalety druku cyfrowego z szerokim spektrum możliwości uszlachetnień, które daje druk fleksograficzny. Na realizację produkcji we wspomnianej technologii druku hybrydowego składają się dwa etapy. Pierwszy związany jest z wydrukiem projektu w technologii cyfrowej, drugi natomiast wiąże się z „nałożeniem” uszlachetnień oraz warstwy zabezpieczającej w technologii fleksograficznej. Dzięki takiej kombinacji otrzymane etykiety spełnią oczekiwania nawet najbardziej wymagających Klientów. Zastosowanie takiego rozwiązania pozwala na uzyskanie w stosunkowo krótkim czasie (dla przypomnienia technologia druku cyfrowego umożliwia realizację produkcji w krótszym czasie w porównaniu do technologii druku fleksograficznego między innymi ze względu na brak konieczności przygotowania płyt fotopolimerowych) projektów wykorzystujących zmienne dane bądź niepowtarzalne grafiki wraz z zdobieniami typu cold stamping, lakiery strukturalne, czy farby termochromowe, które zwiększają atrakcyjność oraz indywidualny charakter etykiet i opakowań.

Czy personalizacja jest dla każdego?

Aby odpowiedzieć na to pytanie należy dokładnie przeanalizować strategię marki oraz kierunek rozwoju, w którym ona podąża. Pewne jest natomiast to, że z personalizacji skorzystać może każdy. Zwracając uwagę na fakt, że personalizacja to nie tylko unikalna grafika, ale również treść, możliwość zastosowania numeracji czy zdjęć, można odnaleźć dla niej zastosowanie w każdej branży oferującej produkty. Będąc producentem na co dzień korzystającym z technologii druku fleksograficznego ze względu na wysokonakładową produkcję możemy wykorzystać personalizowany druk cyfrowy dla zrealizowania krótkiej serii limitowanych produktów pojawiających się między innymi przy okazji świąt bądź innego ważnego dla przedsiębiorstwa wydarzenia. Edycje limitowane charakteryzują się większym popytem wśród Konsumentów, dla których indywidualne podejście ma znaczenie, a z chwilą, kiedy sprawdzą oni jakość oferowanych przedmiotów może się okazać, że zostaną stałym odbiorcom nawet w przypadku, kiedy projekty opakowań kierowane będą do szerszego grona odbiorców. Zastosowanie w tym przypadku personalizacji jest doskonałym sposobem na dotarcie do większej grupy Klientów, celem zachęcenia ich do nabywania produktów określonej marki. Personalizacja związana z drukiem cyfrowym może być również wykorzystywana przy niskonakładowych produkcjach. Ze względu na brak kosztów przygotowalni rozwiązanie to często wybierane są przez producentów, którzy potrzebują kilkudziesięciu/kilkuset opakowań. Może mieć to związek z faktem, iż na rynku działają stosunkowo krótko bądź są niewielkimi manufakturami oferującymi ręczne wykonane produkty. Realizacja produkcji w technologii druku cyfrowego ma również znaczenie w przypadku, kiedy jako projektant nie jesteśmy w stanie do końca przewidzieć efektu grafiki na etykiecie, w tym momencie z pomocą przychodzi fakt, iż druk cyfrowy daje możliwość dokonywania zmian w projekcie na każdym etapie prac, a także umożliwia wykonania proofów bezpośrednio z maszyny.

Personalizacja, od czego zacząć?

Pierwszą i zarazem najważniejszą rzeczą nad jaką projektant musi się skupić przy tworzeniu spersonalizowanych etykiet i opakowań jest określenie ogólnej wizji na serię etykiet. Z uwagi na fakt, iż personalizacja daje nam szeroki wachlarz możliwych do zastosowania rozwiązań jako punkt wyjścia należy sprecyzować, czy stworzone zostaną etykiety, gdzie każda będzie unikalna, czy projekt będzie się skupiał na przedstawieniu pewnej historii. Kolejnym etapem jest wybór drukarni, która ma możliwość zrealizowania produkcji w technologii druku cyfrowego, jak wspomniano we wcześniejszej części artykułu niewątpliwą zaletą owej technologii jest realizacja produkcji łączonej, na którą decydują się firmy chcące stymulować sprzedaż kilku produktów często uzupełniających się.

Wszystkie te zabiegi zmierzają do osiągnięcia sytuacji, w której Konsument podążając alejką w sklepie, mijając niekiedy setki konkurencyjnych produktów zwróci uwagę na konkretną markę i podejmie decyzję o jego zakupie.

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2023

Autorzy

  • Marzena Pawłowska

    Aniflex Głowacka Wojtaszek Spółka Jawna