Opakowanie instafriendly

Nowe spojrzenie na projektowanie opakowań

Nowe spojrzenie na projektowanie opakowań

Dobór opakowań kosmetycznych to bardzo trudna sztuka. Od zawsze należało brać pod uwagę wiele czynników, a ostatnimi czasy jest ich coraz więcej. Funkcje techniczne opakowań są wszystkim znane, mają być odpowiednio dobrane do produktu, idealnie go dozować, być poręczne i sprawić, żeby klient był zadowolony z ich niezawodnego funkcjonowania.

Lejek zakupowy czy kłębek splątanych nici?

Jednak opakowanie pełni też szereg funkcji marketingowych: musi przykuć wzrok na sklepowej półce, wyróżnić się spośród innych konkurencyjnych produktów, być na tyle „inne”, żeby zaciekawiło klienta. Aktualnie e-commerce jest rosnącym kanałem sprzedaży, w którym bardzo trudno przebić się przez ogrom ofert. Projektując opakowanie, trzeba pamiętać, że mamy dwie sekundy na oddziaływanie na osoby po drugiej stronie ekranu smartfona. W tych dwóch sekundach zapada decyzja – scrolluję dalej lub klikam, a to przecież o tę drugą reakcję nam chodzi.

Dziś tzw. lejki zakupowe są totalnie zaburzone i przedstawiane przez ekspertów w postaci grafiki jako splątany kłębek nici, a nie regularny, logiczny wykres, jak to było do niedawna. Marketerzy oraz projektanci opakowań i etykiet muszą wziąć pod uwagę nowy schemat działania, kiedy prawie wszyscy są w ciągłej fazie tzw. pasywnych zakupów. Znaczy to tyle, że każdy, kto jest w sieci, może spontanicznie podjąć działanie zakupowe. Niezależnie od tego, czy scrolluje social media, czy robi przegląd portali informacyjnych albo podłącza się do spotkania na Zoomie, każda czynność w sieci to potencjalna gotowość zakupowa.

Ważnym czynnikiem są ogromne ułatwienia w płatnościach online. Samo posiadanie mobilnej bankowości nie jest już najważniejszym rozwiązaniem, istnieją dodatkowe funkcje typu BLIK, podłączenie karty do Google Pay czy inne systemy, które ułatwiają natychmiastowe finalizowanie transakcji. „Samouzupełniające się” formularze z danymi do wysyłki też przyśpieszają procesy zamawiania w sieci.

Do poważnych zakupów konsument zasiada faktycznie przed komputerem i poświęca czas na zapoznanie się z ofertą sklepów, porównuje produkty i ich ceny, analizuje zebrane dane i dopiero na tej podstawie podejmuje decyzje. Większość jednak zakupów dzieje się spontanicznie, szczególnie jeśli chodzi o artykuły szybko zbywalne lub modowe.

Jeśli już mamy świadomość, że naszego klienta spotykamy w sieci, musimy poznać jego onlinowe zachowania.

Teoretyczna rewolucja, którą ma wywołać Meta, ewoluuje od lat na naszych oczach i co najważniejsze z naszym czynnym udziałem. Niemalże każdy częściej lub rzadziej korzysta z Internetu. Światy on-line i off-line przenikają się do tego stopnia, że granice zostały zatarte tworząc spójną całość, którą śmiało można nazwać światem człowieka XXI-wiecznego.

Parę lat temu rodzice nastolatków z dużym przekąsem opowiadali, że ich dziecko chce zostać influencerem czy youtuberem. Dziś pomału przestają takie marzenia dziwić. Mnogość nowych zawodów związanych z branżą IT, Internetem czy właśnie social mediami z roku na rok rośnie w siłę. Dlatego wprowadzając nowe produkty, warto znać nie tylko grupę odbiorców, ale i ich sposób działania w sieci i w off-line.

Rola opakowania w social mediach

Jeśli produkt ma dobrze wyglądać na tradycyjnej półce drogeryjnej oraz w sklepie online, musi być finalnie też instafriendly. Wiele osób podejmuje próby zostania influencerem – relacjami z własnego życia przyciąga followersów.

Ludzie dzielą się doświadczeniami, problemami, ale też codzienną pielęgnacją. Stories instagramerów to miejsce, o obecność w którym projektanci opakowań i właściciele marek powinni zabiegać. Kosmetyki trafiające w ręce osób aktywnych w social mediach powinny być instafriendly, czyli muszą prezentować się dobrze na zdjęciach i na rolkach użytkowników. Właściciel konta w odpowiedzi na pytanie followersów, o to, jakim szamponem myje włosy, będzie chciał się pochwalić czymś, co nie tylko działa cuda na jego włosach, ale też ma świetne opakowanie.

Ideologiczne opakowanie

Zdjęcie produktu musi być spójne z wizją życia internetowego twórcy, który jest aktywny w swoich social mediach. Jeśli promuje ekologię, zrównoważone podejście do wykorzystania zasobów ziemi, warto zapewnić mu opakowanie wpisujące się w tę filozofię. Czyli np. kosmetyki weganfriendly muszą być restrykcyjnie opakowane według najnowszych technologii gwarantujących przyjazność środowisku.

Jeśli natomiast profil przypomina barokową katedrę, a jego właściciel/-ka lubuje się w dekoracjach, złotej biżuterii i niezliczonej ilości dodatków, targetowanie w takich odbiorców powinno wiązać się z opakowaniem np. ze złotym dozownikiem, bogatymi zdobieniami i uszlachetnieniami druku na etykiecie.

Do niedawna mówiło się, że Internet dużo wybacza. Dziś natomiast wiadomo, że fake newsy są tępione, nic w Internecie nie ginie i każde potknięcie może stać się wiralem. Ważne są zatem szczerość i spójność w przekazie. Jeśli marka nie bierze udziału w pogoni za byciem eko, to niech będzie w tym konsekwentna.

Jeśli na przestrzeni czasu postanawia np. zredukować opakowanie przez zastosowanie mniejszej ilości plastiku, fajnie będzie o tym powiedzieć, ale niekoniecznie budować na tym całą komunikację.

Dziś wiemy, że DNA marki to spójności, które są konsekwentnie promowane i komunikowane, a jednorazowe, niespójne z resztą komunikacji działania mogą zachwiać dotychczasowy przekaz.

Prowadzenie marketingu marki to m.in. trudne określenie grupy lub grup docelowych. Dziś bardziej niż kiedykolwiek należy brać również aktywność określonej grupy w SM. W zasadzie w każdej z grup możemy mieć do czynienia z konsumentem bardzo aktywnym w social mediach. Jeśli dodaje on posty, poleca i przekazuje informacje o naszym produkcie, to niech jego opakowanie będzie fotogeniczne.

Szczegóły, które zrobią z Twojego opakowania gwiazdę internetów

Czarne opakowania mogą wyglądać elegancko na półce w drogerii, w łazience, na toaletce. Jednak zrobienie im dobrego zdjęcia jest trudne, ale już dodanie do opakowania kontrastowego elementu, np. złotego, srebrnego lub ekstrawaganckiej czerwieni, ułatwi jego obfotografowanie. Podobnie sprawa ma się z transparentnymi opakowaniami, opatrzonymi dodatkowo foliową, transparentną etykietą. W offline wygląda to interesująco. W online wymaga podłożenia dłoni lub nadania tła.

Uszlachetnienia druku na etykiecie, jak sama nazwa wskazuje, sprawiają, że nasz produkt staje się w odbiorze jeszcze bardziej interesujący. Jednak zastosowanie złoceń i lakieru UV może spowodować, że w obiektywie będzie odbijał światło i napisy nie będą czytelne. Nałożenie matowego wykończenia nie tylko dodałoby elegancji, ale również byłoby łaskawsze dla obiektywu.

Na etapie prototypu opakowania warto w zaciszu biura spróbować telefonem zrobić zdjęcia, nagrać filmik i zobaczyć, jak grają błyski, jaka jest czytelność nazwy i marki produktu na etykiecie. Oko obiektywu, choć widzi to samo, co ludzkie, widzi obraz inaczej. Warto o tym pamiętać, będąc na drodze do podbicia Internetu.

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/