Opakowanie instafriendly

Nowe spojrzenie na projektowanie opakowań

Nowe spojrzenie na projektowanie opakowań

Dobór opakowań kosmetycznych to bardzo trudna sztuka. Od zawsze należało brać pod uwagę wiele czynników, a ostatnimi czasy jest ich coraz więcej. Funkcje techniczne opakowań są wszystkim znane, mają być odpowiednio dobrane do produktu, idealnie go dozować, być poręczne i sprawić, żeby klient był zadowolony z ich niezawodnego funkcjonowania.

Lejek zakupowy czy kłębek splątanych nici?

Jednak opakowanie pełni też szereg funkcji marketingowych: musi przykuć wzrok na sklepowej półce, wyróżnić się spośród innych konkurencyjnych produktów, być na tyle „inne”, żeby zaciekawiło klienta. Aktualnie e-commerce jest rosnącym kanałem sprzedaży, w którym bardzo trudno przebić się przez ogrom ofert. Projektując opakowanie, trzeba pamiętać, że mamy dwie sekundy na oddziaływanie na osoby po drugiej stronie ekranu smartfona. W tych dwóch sekundach zapada decyzja – scrolluję dalej lub klikam, a to przecież o tę drugą reakcję nam chodzi.

Dziś tzw. lejki zakupowe są totalnie zaburzone i przedstawiane przez ekspertów w postaci grafiki jako splątany kłębek nici, a nie regularny, logiczny wykres, jak to było do niedawna. Marketerzy oraz projektanci opakowań i etykiet muszą wziąć pod uwagę nowy schemat działania, kiedy prawie wszyscy są w ciągłej fazie tzw. pasywnych zakupów. Znaczy to tyle, że każdy, kto jest w sieci, może spontanicznie podjąć działanie zakupowe. Niezależnie od tego, czy scrolluje social media, czy robi przegląd portali informacyjnych albo podłącza się do spotkania na Zoomie, każda czynność w sieci to potencjalna gotowość zakupowa.

Ważnym czynnikiem są ogromne ułatwienia w płatnościach online. Samo posiadanie mobilnej bankowości nie jest już najważniejszym rozwiązaniem, istnieją dodatkowe funkcje typu BLIK, podłączenie karty do Google Pay czy inne systemy, które ułatwiają natychmiastowe finalizowanie transakcji. „Samouzupełniające się” formularze z danymi do wysyłki też przyśpieszają procesy zamawiania w sieci.

Do poważnych zakupów konsument zasiada faktycznie przed komputerem i poświęca czas na zapoznanie się z ofertą sklepów, porównuje produkty i ich ceny, analizuje zebrane dane i dopiero na tej podstawie podejmuje decyzje. Większość jednak zakupów dzieje się spontanicznie, szczególnie jeśli chodzi o artykuły szybko zbywalne lub modowe.

Jeśli już mamy świadomość, że naszego klienta spotykamy w sieci, musimy poznać jego onlinowe zachowania.

Teoretyczna rewolucja, którą ma wywołać Meta, ewoluuje od lat na naszych oczach i co najważniejsze z naszym czynnym udziałem. Niemalże każdy częściej lub rzadziej korzysta z Internetu. Światy on-line i off-line przenikają się do tego stopnia, że granice zostały zatarte tworząc spójną całość, którą śmiało można nazwać światem człowieka XXI-wiecznego.

Parę lat temu rodzice nastolatków z dużym przekąsem opowiadali, że ich dziecko chce zostać influencerem czy youtuberem. Dziś pomału przestają takie marzenia dziwić. Mnogość nowych zawodów związanych z branżą IT, Internetem czy właśnie social mediami z roku na rok rośnie w siłę. Dlatego wprowadzając nowe produkty, warto znać nie tylko grupę odbiorców, ale i ich sposób działania w sieci i w off-line.

Rola opakowania w social mediach

Jeśli produkt ma dobrze wyglądać na tradycyjnej półce drogeryjnej oraz w sklepie online, musi być finalnie też instafriendly. Wiele osób podejmuje próby zostania influencerem – relacjami z własnego życia przyciąga followersów.

Ludzie dzielą się doświadczeniami, problemami, ale też codzienną pielęgnacją. Stories instagramerów to miejsce, o obecność w którym projektanci opakowań i właściciele marek powinni zabiegać. Kosmetyki trafiające w ręce osób aktywnych w social mediach powinny być instafriendly, czyli muszą prezentować się dobrze na zdjęciach i na rolkach użytkowników. Właściciel konta w odpowiedzi na pytanie followersów, o to, jakim szamponem myje włosy, będzie chciał się pochwalić czymś, co nie tylko działa cuda na jego włosach, ale też ma świetne opakowanie.

Ideologiczne opakowanie

Zdjęcie produktu musi być spójne z wizją życia internetowego twórcy, który jest aktywny w swoich social mediach. Jeśli promuje ekologię, zrównoważone podejście do wykorzystania zasobów ziemi, warto zapewnić mu opakowanie wpisujące się w tę filozofię. Czyli np. kosmetyki weganfriendly muszą być restrykcyjnie opakowane według najnowszych technologii gwarantujących przyjazność środowisku.

Jeśli natomiast profil przypomina barokową katedrę, a jego właściciel/-ka lubuje się w dekoracjach, złotej biżuterii i niezliczonej ilości dodatków, targetowanie w takich odbiorców powinno wiązać się z opakowaniem np. ze złotym dozownikiem, bogatymi zdobieniami i uszlachetnieniami druku na etykiecie.

Do niedawna mówiło się, że Internet dużo wybacza. Dziś natomiast wiadomo, że fake newsy są tępione, nic w Internecie nie ginie i każde potknięcie może stać się wiralem. Ważne są zatem szczerość i spójność w przekazie. Jeśli marka nie bierze udziału w pogoni za byciem eko, to niech będzie w tym konsekwentna.

Jeśli na przestrzeni czasu postanawia np. zredukować opakowanie przez zastosowanie mniejszej ilości plastiku, fajnie będzie o tym powiedzieć, ale niekoniecznie budować na tym całą komunikację.

Dziś wiemy, że DNA marki to spójności, które są konsekwentnie promowane i komunikowane, a jednorazowe, niespójne z resztą komunikacji działania mogą zachwiać dotychczasowy przekaz.

Prowadzenie marketingu marki to m.in. trudne określenie grupy lub grup docelowych. Dziś bardziej niż kiedykolwiek należy brać również aktywność określonej grupy w SM. W zasadzie w każdej z grup możemy mieć do czynienia z konsumentem bardzo aktywnym w social mediach. Jeśli dodaje on posty, poleca i przekazuje informacje o naszym produkcie, to niech jego opakowanie będzie fotogeniczne.

Szczegóły, które zrobią z Twojego opakowania gwiazdę internetów

Czarne opakowania mogą wyglądać elegancko na półce w drogerii, w łazience, na toaletce. Jednak zrobienie im dobrego zdjęcia jest trudne, ale już dodanie do opakowania kontrastowego elementu, np. złotego, srebrnego lub ekstrawaganckiej czerwieni, ułatwi jego obfotografowanie. Podobnie sprawa ma się z transparentnymi opakowaniami, opatrzonymi dodatkowo foliową, transparentną etykietą. W offline wygląda to interesująco. W online wymaga podłożenia dłoni lub nadania tła.

Uszlachetnienia druku na etykiecie, jak sama nazwa wskazuje, sprawiają, że nasz produkt staje się w odbiorze jeszcze bardziej interesujący. Jednak zastosowanie złoceń i lakieru UV może spowodować, że w obiektywie będzie odbijał światło i napisy nie będą czytelne. Nałożenie matowego wykończenia nie tylko dodałoby elegancji, ale również byłoby łaskawsze dla obiektywu.

Na etapie prototypu opakowania warto w zaciszu biura spróbować telefonem zrobić zdjęcia, nagrać filmik i zobaczyć, jak grają błyski, jaka jest czytelność nazwy i marki produktu na etykiecie. Oko obiektywu, choć widzi to samo, co ludzkie, widzi obraz inaczej. Warto o tym pamiętać, będąc na drodze do podbicia Internetu.

 

 

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/