Czy aby na pewno opakowanie to jest bezpieczne, a wyroby są w jak najlepszy sposób zabezpieczone przed możliwością zarażenia się SARS-CoV-2. Nowa rzeczywistość znacząco wpłynęła na trendy i zwyczaje zakupowe Polaków, jak i reszty Europejczyków.
Pojawiły się również dyskusje dotyczące kwestii materiałów używanych do pakowania – które z nich będą lepsze w utrzymaniu czystości przesyłki, a jednocześnie nie będą miały złego wpływu na środowisko. Czy przy takim zwiększeniu liczby przesyłek w ostatnim kwartale pandemicznym, powinniśmy zwrócić uwagę na fakt, iż liczba generowanych odpadów związanych z używaniem nieodpowiednich komponentów do pakowania chwilowo gwałtownie wzrosła. W dużej mierze wynikało to z faktu, iż wiele firm nie było gotowych do tak drastycznego zwiększenia liczby przesyłek, co przełożyło się na mało zrównoważone pakowanie. Czas jednak pokazał, że konsumenci sami poniekąd wymusili na swoich dostawcach nie tylko większą dbałość o bezpieczne pakowanie, ale także o jego ekologiczną stronę.
Wymuszona zmiana preferencji zakupowych
Przypomnijmy sobie czas sprzed pandemii, gdzie galerie handlowe pękały w szwach i większość z nas nie wyobrażała sobie kupić jakiejś rzeczy, nie dotykając jej na żywo. Handel internetowy w tamtym czasie rozwijał się stabilnie, jednak był to raczej umiarkowany wzrost. Pierwszy kwartał 2020 r. pokazał, jak szybko konsumenci potrafią dostosować się do nowej rzeczywistości i zmienić swoje nawyki.
W kwietniu był zauważalny nagły, gigantyczny wzrost sprzedaży e-commerce. Przedsiębiorstwa, które odłożyły decyzję wejścia w handel w intrenecie, szybko pożałowały tego kroku, a ci, którzy byli gotowi, odnieśli spektakularne wzrosty sprzedaży mimo pandemii.
W obecnych czasach konsumenci czują się znacznie bezpieczniej, kupując produkt online, co do którego mają pewność, że nie był wcześniej zbyt często dotykany przez innych oraz mają poczucie komfortu w postaci dostarczenia zakupów do domu. Nie muszą narażać siebie i swojej rodziny na kontakty z postronnymi osobami.
Większość sklepów internetowych dała możliwość zrobienia zakupów online oraz opcje zwrotu tą sama drogą bądź stacjonarnie bez dodatkowych kosztów. Skłoniło to w dużej mierze wszystkich sceptyków wirtualnych zakupów do spróbowania bezpieczniejszej formy zakupów.
Bezpieczeństwo opakowań
Opakowanie nie powinno nigdy stwarzać zagrożenia dla użytkownika i konsumenta zapakowanego produktu. Jedną z podstawowych grup zagrożeń są zagrożenia biologiczne, a wśród nich mikroorganizmy, przede wszystkim bakterie chorobotwórcze, saprofityczne oraz pleśnie, drożdże i wirusy.
Fińska firma Affix Labs, specjalizująca się w produkcji preparatów do powlekania, poinformowała, że opracowała pierwsze na świecie trwałe i niezawodne zabezpieczenie powierzchni przed SARS-CoV-2.
Si-Quat jest połączeniem bezpiecznego i sprawdzonego środka dezynfekcyjnego z opatentowaną techniką wiązania chemicznego, która umożliwia składnikowi aktywnemu unieszkodliwienie wirusów, łącznie z SARS-CoV-2. Kolejną firmą, która podjęła wyzwanie w kierunku stworzenia czystej mikrobiologicznie powierzchni opakowania, jest firma Arctic Paper. Planuje ona rozwinięcie technologii produkcji wysokobarierowego, biodegradowalnego papieru. Spółka zawarła umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie projektu „Opracowanie i wdrożenie technologii produkcji wysokobarierowego papieru biodegradowalnego”. Innowacja produktowa wprowadzi do segmentu papierów opakowaniowych wyroby charakteryzujące się doskonałymi właściwościami barierowymi oraz nadające się do biodegradacji, w połączeniu z zachowaniem możliwości wysokiej jakości wydruku. Dzięki realizacji tego projektu producenci opakowań odniosą wymierne korzyści. Nowo powstałe papiery barierowe znajdą zastosowanie nie tylko w branży farmaceutycznej, kosmetycznej, cateringowej, torebek na żywność, ale także sprawdzą się w produkcji ulotek czy bezpośredniego kontaktu z żywnością.
Również firma Rbeco Sp. z o.o. wraz ze swoim partnerem firmą Nano-Tech stworzyła technologię powlekania powierzchni unikalnym preparatem aXonnite® Silver. Pozwala on uzyskać mikrobiologicznie czystą powierzchnię każdego papieru i kartonu, które będą służył do produkcji opakowań, wypełniaczy i wszelkiego rodzaju produktów z papieru. Początkiem 2021 r. planowane jest rozpoczęcie produkcji unikalnego powleczenia we współpracy z jednym z globalnych producentów powleczeń na świecie. Preparat aXonnite® Silver jest całkowicie naturalnym produktem na bazie srebra i wody. Srebro łączy w sobie cechy metalu szlachetnego (bierność chemiczna), czyli wykazuje minimalną aktywność chemiczną, a jego oddziaływanie ogranicza się do działania fizycznego. Z tego też powodu bardzo trudnowytworzyć bakteriom mechanizmy obronne.
Srebro aXonnite® a konserwanty
Srebro, aby skutecznie działać wobec mikroorganizmów, musi być małych rozmiarów, wtedy wzrasta możliwość bezpośredniego kontaktowania się z ich komórkami. Jony srebra cechuje właśnie taka aktywność, jednak są one także toksyczne. Efektywność srebra zwiększa się, gdy mają one postać nanocząstek (AgNPs) – wtedy wzrasta ich powierzchnia aktywna i zdolność oddziaływania na mikroorganizmy. Stosunek powierzchni nanocząstek do ich masy jest wysoki, podobnie do ich zdolności do wiązania i przenoszenia innych związków. Mechanizm antymikrobowy polega na wielu procesach fizycznych, w tym na uwrażliwieniu błon komórkowych bakterii na czynniki zewnętrzne poprzez tworzenie w ścianach komórkowych zagłębień, co w dalszym etapie prowadzi do zniszczenia komórki i wpływanie na indukowanie procesów oksydacyjnych niszczących komórki bakterii.
Duża aktywność AgNPs wobec mikroorganizmów wydaje się wspaniałą alternatywą dla antybiotyków, dezynfektantów i konserwantów. Wykazywały one wysoką aktywność zarówno wobec bakterii, jak i grzybów. W przeciwieństwie do form jonowych AgNPs hamowały wzrost Candida spp. poniżej stężeń toksycznych dla ludzkich fibroblastów (30 mg/L). Preparat aXonnite® Silver staje się również dużą szansą dla producentów kosmetyków na wyeliminowanie konserwantów czy antybiotyków ze swoich produktów.
Konsumenci kontra sprzedawcy
Coraz bardziej świadome społeczeństwo oczekuje, aby sprzedawca zaspokoił ich oczekiwania nie tylko co do jakości oferowanego produktu, ale także w kwestii idealnego opakowania. Jak pokazują badania przeprowadzone przez DS Smith, klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt, który jest zapakowany w ekologiczne opakowanie, niż za ten sam oferowany w opakowaniu mało przyjaznym dla środowiska. Czas pokazał, że do ekologicznego aspektu opakowania dochodzi również jego bezpieczeństwo i czystość. Już teraz część przewoźników, odbierając paczki od klientów i segregując je na sortowniach, poddaje je procesowi ozonowania w celu pozbycia się wirusów i bakterii z ich powierzchni. Działania te są szybką odpowiedzią na sytuację, z jaką przyszło nam się zmierzyć. Dając wartość dodaną do usługi podstawowej, firmy kurierskie walczą w ten sposób o klientów. Wprowadzenie opcji ozonowania paczek jest również wyraźnym sygnałem, że potrzeby konsumentów w czasie pandemii znacznie się zmieniły, gdyż wcześniej nikt nawet nie myślał o takich rozwiązaniach. Pytanie zatem, czy opakowania czysto mikrobiologicznie to tylko chwilowa fanaberia, czy konieczność przyszłości? Patrząc na to, jak wiele firm na świecie decyduje się na badania nad tym zagadnieniem i jak wiele z nich inwestuje w technologie pozwalające dostarczyć swoim klientom mikrobiologicznie czysty produkt, możemy być pewni, że takie rozwiązanie jest czymś, co wejdzie do standardów sprzedaży w przyszłości. Klienci z pewnością wybiorą produkt, który poza udanym unboxingiem i jego ekologiczną odsłoną, będzie spełniał najwyższe standardy czystości i bezpieczeństwa.
Czystość mikrobiologiczna początkiem nowej ery pakowania
Jaki potencjał drzemie więc w nowym podejściu do pakowania? Producenci nie muszą się obawiać, że wzrost ceny ich produktu z powodu ekologicznych komponentów do jego zapakowania i użycia materiałów opakowaniowych z powłoką biobójczą zmniejszy popyt konsumencki. Wręcz przeciwnie! Kurczowe trzymanie się jak najtańszego opakowania, które nie spełnia tych norm, może już w niedługim czasie znacznie obniżyć sprzedaż ich produktów.
Sprzedawcy ze wszystkich sektorów, którzy chcą zwiększyć sprzedaż wysyłkową, obowiązkowo muszą nadążyć za trendem opakowań eko i czystych mikrobiologicznie. W przeciwnym razie mogą zderzyć się z falą negatywnych komentarzy w internecie, które przełożą się niewątpliwie na ich zyski. Nowa „moda” stanie się w niedługim czasie standardem w branży opakowaniowej. Jak pokazują najnowsze prognozy, pandemia na pewno zostanie z nami na dłużej, a świadomość konsumentów w kwestii ich wyborów niewątpliwie wejdzie na inny poziom. Zastanawiając się dzisiaj nad odpowiedzią, czy opakowanie czyste mikrobiologicznie jest tylko wymysłem, czy koniecznością, powinniśmy raczej zapytać, czy wysyłki przyszłości bez tego typu rozwiązań w ogóle mają rację bytu…
Patrycja Bylak
COO RBECO Sp. z o.o.
Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020