Od epokowego „brutala” do współcześnie zadbanego drwala – czyli rozwój segmentu kosmetyków męskich na przestrzeni ostatnich lat

Kategoria: Surowce kosmetyczne
5 min. czytania

Fot: materiały Safic-Alcan

Kiedy sobie wspominam, jak wyglądała „męska” część półki na kosmetyki w rodzinnym domu w łazience – to na pewno nie przypominała ona aktualnie „męskiej” część szafki mojego partnera. Oprócz szarego mydła, tytułowej wody kolońskiej „Brutal” i może od czasu do czasu kremu „Nivea”, aktualnie patrzę na asortyment przeróżnego rodzaju aplikacji: maseczki do twarzy, kremy do stóp, kremy do rąk, sól do kąpieli, balsamy do ciała, wcierki do włosów, szampony koloryzujące a nawet znalazłam serum liftingujące pod oczy. Są pięknie pachnące perfumy, roll-on pod pachy, a w sezonie letnim nawet talk do ciała. I tak sobie myślę…. TAK POWINNO BYĆ!

               Coraz większą świadomość konsumenta – mężczyzny – oddają badania rynku sprzedaży kosmetyków na całym świecie. Według nich sprzedaż produktów do pielęgnacji dla mężczyzn osiągnęła w 2018 roku poziom prawie 51 miliardów dolarów (+1,8%). Prognoza stóp wzrostu w kolejnych latach:

Wśród kilkunastu badanych kategorii sprzedaży produkty do golenia mężczyzn nieznacznie tracą (-0,6%), natomiast kosmetyki i perfumy zyskują (+4%/+1,5%). Źródło to wskazuje również, iż 81% dystrybucji kosmetyków męskich odbywa się poprzez sprzedaż detaliczną w sklepach (supermarkety, apteki, drogerie), natomiast sprzedaż internetowa jest niewielka (7,3%) w porównaniu ze sprzedażą bezpośrednią (10,3%).

Czym różni się męska skóra od kobiecej?

Pod względem anatomicznym oraz fizjologicznym są duże różnice w wyglądzie skóry u mężczyzn:

  • Grubość: Męska skóra jest nawet o 25% grubsza o czym decyduje przede wszystkim hormon testosteron.
  • Kolagen: Zawiera więcej włókien kolagenowych i ma mocniejszy i solidniejszy wygląd. Kolagen jako największy zbiornik wilgoci w skórze odpowiada za jej sprężystość i elastyczność – kobiety częściej niż mężczyźni wykazują przedwczesne oznaki starzenia, mimo iż są w tym samym wieku.
  • Sebum: Mężczyźni mają powiększone pory i wytwarzają więcej sebum. Większa ilość sebum sprawia, iż skóra jest bardziej skłonna do problemów takich jak wypryski, zatkane pory, zaskórniki, łojotokowe zapalenie skóry.  Problemy skórne mogą się więc utrzymywać  dłużej w męskiej skórze. W przeciwieństwie do kobiet, w przypadku męskiej skóry produkcja sebum pozostaje taka sama przez całe życie i nie zmniejsza się wraz z wiekiem.
  • Tekstura: Tekstura męskiej skóry różni się od kobiecej. Jest twardsza i bardziej szorstka ze względu na grubszą warstwę rogową naskórka. Jest to również przyczyną różnic w zmarszczkach twarzy, które rozwijają się przez lata. Mężczyźni są bardziej podatni na powstawanie głębszych zmarszczek na twarzy, również związanych z utratą podskórnej tkanki tłuszczowej.
  • Zarost na twarzy: Regularne golenie się obciąża męską skórę twarzy i może prowadzić do nadmiernego uwrażliwienia skóry. Golenie może prowadzić również do skaleczeń, oparzeń brzytwą, wrastania włosków, a także nadmiernego narażenia skóry na czynniki zewnętrzne, ponieważ usuwa mikroskopijne kawałki martwego naskórka, oraz z powodu osłabienia funkcji barierowej skóry.

Szeroka oferta surowców aktywnych Safic-Alcan Polska idealnie sprawdza się w projektach kosmetyków dedykowanych mężczyznom. Poniżej znajduje się lista najciekawszych propozycji.  

ARCOLYS® (producent Greentech) -Aktywny składnik pozyskiwany z korzeni leczniczych ziół Ajurwedy  Picrorhiza scrophulariiflora. Wpływa na mechanizmy odpowiedzialne za siwienie włosów, zwiększa ekspresję genów NRF2, HOMX-1 i SLC7A11, stymuluje naturalną pigmentację, spowalnia proces siwienia włosów. Skuteczność w testach in-vitro i in-vivo: wzmocnienie ochrony antyoksydacyjnej, redukcja stresu oksydacyjnego, zmniejszenie liczby siwych włosów.

MelanoGray™ (producent Mibelle Biochemistry) – Upcyklingowy surowiec pozyskiwany z skórek mandarynek z wyspy Chios dający widoczny i przedłużony efekt (powyżej 1 m-ca) redukcji siwych włosów (o 21,6%), nawet pod wpływem długotrwałego stresu, który zwyczajowo przyśpiesza proces siwienia. Badania in vitro oraz in vivo: stymulacja melanogenezy poprzez zwiększoną produkcję eumelaniny i zwiększoną proliferację melanocytów; chroni melanocyty przed stresem oksydacyjnym; redukuje negatywne skutki wpływu noradrenaliny na melanocyty.

LACTOPHYT® (producent Greentech) -Aktywny składnik bazujący na potencjale Lactococcus lactis, bakterii mlekowej wykazującej specyficzne działanie przeciwbakteryjne. Ogranicza rozprzestrzenianie się odpowiedzialnych za nieprzyjemne zapachy bakterii bez tłumienia innych szczepów.

AZELAIC ACID (producent Corum) -Surowiec przeciwtrądzikowy, który zapewnia działanie antybakteryjne i komedolityczne. Skuteczny w walce z trądzikiem łagodnym do umiarkowanego. Kwas azelainowy to także odwracalny inhibitor tyrozynazy, zapewniający efekt wybielania skóry.

Densorphin™ (producent Mibelle Biochemistry) -Składnik w 100% naturalny oparty na skoncentrowanym ekstrakcie z niepokalanka pospolitego zwanego „pieprzem mnichów”, który stymuluje aktywność ß-endorfiny i DHEA (dehydroepiandrosteronu). Jest swoistym afrodyzjakiem dla starzejącej się skóry, którą szybko i skutecznie regeneruje zarówno u kobiet, jak i u mężczyzn. Wpływa na zwiększenie gęstości skóry już po miesiącu, widocznie wygładza zmarszczki, przywraca elastyczność, buduje warstwę poduszkową w cienkiej skórze.

ExpoZen® (producent Greentech) -GREENTECH opracował substancję aktywną zdolną do ochrony skóry przed szkodliwym działaniem ekspozomów – ExpoZen®. Surowiec na bazie unikalnej czerwonej algi Halymenia durvillei bardzo bogatej w polisacharydy. Surowiec zawiera również fikokoloidy o własnościach nie tylko biologicznych, ale także teksturalnych. Zastosowanie w kosmetyku daje natychmiastowy efekt łagodzący i uspokajający skórę, zmniejsza rumień, niweluje odczucie gorąca i pieczenia; w dłuższej perspektywie zmniejsza widoczność zmarszczek i zapobiega przedwczesnemu starzeniu.

Lipobelle Glacier (producent Mibelle) -Surowiec aktywny oparty na czystej wodzie szwajcarskiego lodowca kapsułkowanej w liposomach, przez co zwiększa jego penetrację w głąb skóry. Powoduje głębokie i długotrwałe nawilżenie. Ponadto fosfolipidy tworzące liposomy poprawiają gładkość skóry, równowagę nawilżenia i elastyczność. Wykazano, że lodowiec w Lipobelle chroni komórki skóry przed stresem cieplnym. Długotrwałe nawilżenie można uzyskać już po jednorazowym zastosowaniu.

SCENTARCTM (producent Arcaea) – Unikatowa mieszanka prebiotyków ScentARCTM powstała dzięki najnowszym osiągnięciom biotechnologii i bioinformatyki z amerykańskich laboratoriów,  która zmienia profil zapachowy w obszarze pod pachami na neutralny. Badania pokazują, że wybiórczo hamuje rozwój bakterii powodujących nieprzyjemny zapach, jednocześnie wspierając wzrost substancji bezzapachowych bakterii. Delikatnie równoważy mikroflorę skóry pod pachami.

Porównując problemy z jakimi powinien się zmierzyć projekt kosmetyku męskiego musimy pamiętać, iż męska skóra potrzebuje innej pielęgnacji niż kobieca, a kluczowe cechy są następujące:

  • lżejsze formulacje
  • łagodzenie i nawilżenie skóry zestresowanej po codziennym goleniu
  • dbanie o wzmocnienie bariery ochronnej i odporność skóry
  • skóra mężczyzn jest naturalnie bardziej świecąca się oraz posiada większe pory, więc matowienie jest dodatkowym atutem

Miło jest umówić się na randkę z zadbanym mężczyzną, pójść do teatru z elegancko ubranym przyjacielem, pojechać na wymarzony urlop z mężem, który wzbudza zachwyt nad basenem. Dobrze jest umówić się na drinka z kolegą z pracy i napawać się przyjemnie piżmowym męskim zapachem. Ale żadne z tych wydarzeń nie będzie przyjemne, jeśli nie zadbamy o codzienną higienę osobistą, jeśli nie będziemy korzystać z urozmaiconej oferty kosmetyków dedykowanej właśnie potrzebom skóry męskiej.

Większość z nas jest wzrokowcami, lubimy otaczać się tym, co ładnie wygląda, pachnie, smakuje. I na szczęście na prezent imieninowy, urodzinowy lub nawet na „Gwiazdkę” z chęcią kupujemy i dostajemy kosmetyki – bo zdrowy i ładny wygląd – TO PRZYJEMNOŚĆ A CZASEM I ODROBINA LUKSUSU.

Artykuł promocyjny

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 4/2023

Autorzy

  • Agnieszka Mikołajczyk

    Product Manager – Cosmetics
    Safic-Alcan Polska Sp. z o.o