Jak wyjść z komunikacyjnego impasu?

Od kilku lat producenci kosmetyków są w wirze informacyjnym, dotyczącym ekologii. Jednego dnia dowiadują się, że plastik to największe zło, a szkło jest remedium na wszystkie problemy związane z ekologią. Kolejnego dnia okazuje się, że jednak produkcja oraz transport szkła pozostawiają na naszej planecie ogromny ślad węglowy i wodny, co przyczynia się do coraz większego efektu cieplarnianego.

Kolejne dni i kolejne wyniki badań przynoszą informacje, że papier jest tym, czego powinniśmy używać, gdyż jest łatwy w utylizacji i w recyklingu, dzięki czemu jest ponownie wprowadzany na rynek. Szybko następuje weryfikacja tych doniesień, które mówią, że owszem papier można przetwarzać, ale tylko suchy i czysty, zaś jego barierowość pozostawia wiele do życzenia, a żeby uzyskać ją na najwyższym z wymaganych poziomów, należy dodać powłokę z lakieru, czyli de facto tworzywo sztuczne. Finalnie dodanie takiej powłoki tworzy laminat, czyli materiał niezdatny do recyklingu we frakcji papierowej. Następne informacje, które przychodzą na temat papieru wskazują na dewastację gospodarki wodnej, podczas jego produkcji oraz przetwórstwa, a nawet recyklingu. Zużycie wody i emisja ścieków jest rekordowo wysoka w porównaniu z przetwórstwem innych tworzyw.
Wśród optymistycznych informacji, pomijany przez fanów papieru pozostaje fakt, że jest on produkowany z drzew, których wycinka negatywnie wpływa na cały nasz ekosystem.

Wynikiem analiz tych doniesień może być już tylko wybieranie mniejszego zła…

Wreszcie jednak przychodzą logiczne argumenty za plastikiem pochodzącym z recyklingu!
Zgodnie z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego, odpowiednio przetworzony może być zastosowany w kontakcie z kosmetykami. Wszystko staje się klarowne, aż do publikacji informacji na temat tego, że stosowanie regranulatu w kontakcie z żywnością nie zostało formalnie uregulowane przez UE. Nie ma żadnej pewności, jakie odpady przetworzono i w jakich warunkach. Badania migracyjne powinny być wykonywane dla każdego gotowego opakowania, bo nie ma pewności, w które miejsce opakowania trafi najbardziej zanieczyszczony element regranulatu.
Zaczyna działać też wyobraźnia, jeśli wypłukanie butelki po szamponie w domowych warunkach trwa kilkanaście minut, a mimo tego ciągle pojawia się piana… To jak myte są przemysłowe ilości takich odpadów? Czy aby na pewno są czyste? Jaka ilość wody musiała zostać do tego celu zużyta?

W co pakować?

Na jakimś etapie działalności należało podjąć decyzję o rodzaju opakowania dla wytwarzanego produktu. Można prowadzić działalność, sprzedaż i komunikację marketingową, pomijając informacje o ekologicznym wymiarze opakowania.
Co robić, kiedy uwierzyło się w jedną z ekologicznych teorii i na niej zbudowało DNA marki?
Wiele firm boryka się z tym problemem. Postawiło sobie zadanie bycia firmą proekologiczną. Mając najlepsze intencje i wiedzę, która w danym momencie była aktualna, zdecydowało się na przykład na szklane opakowania do swoich kosmetyków.

Wzięte zostały pod uwagę wszystkie czynniki, które w momencie podejmowania tej decyzji były popularyzowane. Szkło, jako tworzywo nadające się do wielokrotnego przetwarzania, fakt, że Polacy najlepiej odróżniają i segregują szkło ze swoich domowych odpadów oraz to, że nawet porzucone na wysypisku nie będzie emitowało do gleby niekorzystnych związków chemicznych.

Marki propagowały te informacje w swoich Social Mediach, zapewniając klientów o słuszności tego wyboru.
Aż wreszcie nadszedł moment, w którym trzeba by było się z tego wycofać… Ale jak?

Nikt nie lubi przyznawać się do pomyłki, szczególnie do dużej, której się zaciekle broniło przez wiele lat. Ale, jeśli słychać w tłumie podszepty, że król jest nagi, warto z podniesioną głową potwierdzić ten fakt i zmierzyć się z zaistniałą sytuacją.

Można użyć do tego PR-owych metod zarządzania kryzysem. Można też zatrudnić specjalistów. Ale najprościej głośno powiedzieć prawdę, że ekologia jest dziedziną żywą, ciągle badaną i aktualizowaną. To co było uznawane za przyjazna środowisku wczoraj, dziś okazuje się nieprawdą.
Tworząc markę bazowaliśmy na ówczesnej wiedzy, dziś wiemy więcej i zmieniamy się, zgodnie z najnowszymi wynikami badań. Dla uwiarygodnienia tych komunikatów można podać źródła do najnowszych publikacji oraz zaprosić klientów do dyskusji.

Pierwszym krokiem jest decyzja o zmianie rodzaju opakowania. Drugim - zebranie informacji i argumentów, dlaczego rezygnujemy z poprzedniego wyboru na rzecz nowego.
Przed rozpoczęciem zmian, należy wyposażyć się w pełen oręż argumentów.
Zebrać informacje nie tylko na temat emisji CO2, czy dewastacji zasobów wodnych, ale też dołączyć do tego fakt, że do produkcji szkła wykorzystuje się piasek z den rzek i mórz. Taka ingerencja w środowisko negatywnie wpływa na gospodarkę wodną danych regionów, ale także na żyjącą tam faunę i florę.
Można mieć zasób chwytliwych ciekawostek, które przekonają niedowiarków i pokazać np., że w niektórych rejonach Stanów Zjednoczonych szkło zawracane jest do postaci proszku, a z niego odzyskiwany jest piasek i wysypywany z powrotem do miejsc, z których został wykopany.

Podobnie należy się przygotować, by rzeczowo uargumentować nasz nowy wybór, który też nie zawsze będzie dla naszych klientów tak oczywisty, jak jest dla nas.
Będziemy musieli go obronić!
Warto w takiej komunikacji zostawić sobie otwartą furtkę, sygnalizując, że to nie jest nasze ostatnie słowo. Mówiąc głośno, że podążamy za najaktualniejszymi informacjami z dziedziny opakowań, odpadów i ich przetwarzania. Jeśli nasz dzisiejszy wybór za rok okaże się nietrafiony, chętnie go zmienimy.
Klienci, widząc taką postawę dostrzegą w niej przyjazną firmę. Po pierwsze zobaczą jej ludzką i swoją własną, omylną, twarz.
Zobaczą markę, która nie boi się przyznać do błędu, zamiast go ślepo powielać.
A wreszcie zobaczy prawdziwie ekologiczną postawę, która wykazuje się edukacją, zbieraniem aktualnych informacji, ich analizowaniem i wprowadzaniem w życie.

Poziom naszego rozwoju to nieustanna zmiana i ciągłe próby udoskonalania świata.
Mówi się, że kto stoi w miejscu, ten się cofa.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/