Jak wyjść z komunikacyjnego impasu?

Od kilku lat producenci kosmetyków są w wirze informacyjnym, dotyczącym ekologii. Jednego dnia dowiadują się, że plastik to największe zło, a szkło jest remedium na wszystkie problemy związane z ekologią. Kolejnego dnia okazuje się, że jednak produkcja oraz transport szkła pozostawiają na naszej planecie ogromny ślad węglowy i wodny, co przyczynia się do coraz większego efektu cieplarnianego.

Kolejne dni i kolejne wyniki badań przynoszą informacje, że papier jest tym, czego powinniśmy używać, gdyż jest łatwy w utylizacji i w recyklingu, dzięki czemu jest ponownie wprowadzany na rynek. Szybko następuje weryfikacja tych doniesień, które mówią, że owszem papier można przetwarzać, ale tylko suchy i czysty, zaś jego barierowość pozostawia wiele do życzenia, a żeby uzyskać ją na najwyższym z wymaganych poziomów, należy dodać powłokę z lakieru, czyli de facto tworzywo sztuczne. Finalnie dodanie takiej powłoki tworzy laminat, czyli materiał niezdatny do recyklingu we frakcji papierowej. Następne informacje, które przychodzą na temat papieru wskazują na dewastację gospodarki wodnej, podczas jego produkcji oraz przetwórstwa, a nawet recyklingu. Zużycie wody i emisja ścieków jest rekordowo wysoka w porównaniu z przetwórstwem innych tworzyw.
Wśród optymistycznych informacji, pomijany przez fanów papieru pozostaje fakt, że jest on produkowany z drzew, których wycinka negatywnie wpływa na cały nasz ekosystem.

Wynikiem analiz tych doniesień może być już tylko wybieranie mniejszego zła…

Wreszcie jednak przychodzą logiczne argumenty za plastikiem pochodzącym z recyklingu!
Zgodnie z ideą Gospodarki Obiegu Zamkniętego, odpowiednio przetworzony może być zastosowany w kontakcie z kosmetykami. Wszystko staje się klarowne, aż do publikacji informacji na temat tego, że stosowanie regranulatu w kontakcie z żywnością nie zostało formalnie uregulowane przez UE. Nie ma żadnej pewności, jakie odpady przetworzono i w jakich warunkach. Badania migracyjne powinny być wykonywane dla każdego gotowego opakowania, bo nie ma pewności, w które miejsce opakowania trafi najbardziej zanieczyszczony element regranulatu.
Zaczyna działać też wyobraźnia, jeśli wypłukanie butelki po szamponie w domowych warunkach trwa kilkanaście minut, a mimo tego ciągle pojawia się piana… To jak myte są przemysłowe ilości takich odpadów? Czy aby na pewno są czyste? Jaka ilość wody musiała zostać do tego celu zużyta?

W co pakować?

Na jakimś etapie działalności należało podjąć decyzję o rodzaju opakowania dla wytwarzanego produktu. Można prowadzić działalność, sprzedaż i komunikację marketingową, pomijając informacje o ekologicznym wymiarze opakowania.
Co robić, kiedy uwierzyło się w jedną z ekologicznych teorii i na niej zbudowało DNA marki?
Wiele firm boryka się z tym problemem. Postawiło sobie zadanie bycia firmą proekologiczną. Mając najlepsze intencje i wiedzę, która w danym momencie była aktualna, zdecydowało się na przykład na szklane opakowania do swoich kosmetyków.

Wzięte zostały pod uwagę wszystkie czynniki, które w momencie podejmowania tej decyzji były popularyzowane. Szkło, jako tworzywo nadające się do wielokrotnego przetwarzania, fakt, że Polacy najlepiej odróżniają i segregują szkło ze swoich domowych odpadów oraz to, że nawet porzucone na wysypisku nie będzie emitowało do gleby niekorzystnych związków chemicznych.

Marki propagowały te informacje w swoich Social Mediach, zapewniając klientów o słuszności tego wyboru.
Aż wreszcie nadszedł moment, w którym trzeba by było się z tego wycofać… Ale jak?

Nikt nie lubi przyznawać się do pomyłki, szczególnie do dużej, której się zaciekle broniło przez wiele lat. Ale, jeśli słychać w tłumie podszepty, że król jest nagi, warto z podniesioną głową potwierdzić ten fakt i zmierzyć się z zaistniałą sytuacją.

Można użyć do tego PR-owych metod zarządzania kryzysem. Można też zatrudnić specjalistów. Ale najprościej głośno powiedzieć prawdę, że ekologia jest dziedziną żywą, ciągle badaną i aktualizowaną. To co było uznawane za przyjazna środowisku wczoraj, dziś okazuje się nieprawdą.
Tworząc markę bazowaliśmy na ówczesnej wiedzy, dziś wiemy więcej i zmieniamy się, zgodnie z najnowszymi wynikami badań. Dla uwiarygodnienia tych komunikatów można podać źródła do najnowszych publikacji oraz zaprosić klientów do dyskusji.

Pierwszym krokiem jest decyzja o zmianie rodzaju opakowania. Drugim - zebranie informacji i argumentów, dlaczego rezygnujemy z poprzedniego wyboru na rzecz nowego.
Przed rozpoczęciem zmian, należy wyposażyć się w pełen oręż argumentów.
Zebrać informacje nie tylko na temat emisji CO2, czy dewastacji zasobów wodnych, ale też dołączyć do tego fakt, że do produkcji szkła wykorzystuje się piasek z den rzek i mórz. Taka ingerencja w środowisko negatywnie wpływa na gospodarkę wodną danych regionów, ale także na żyjącą tam faunę i florę.
Można mieć zasób chwytliwych ciekawostek, które przekonają niedowiarków i pokazać np., że w niektórych rejonach Stanów Zjednoczonych szkło zawracane jest do postaci proszku, a z niego odzyskiwany jest piasek i wysypywany z powrotem do miejsc, z których został wykopany.

Podobnie należy się przygotować, by rzeczowo uargumentować nasz nowy wybór, który też nie zawsze będzie dla naszych klientów tak oczywisty, jak jest dla nas.
Będziemy musieli go obronić!
Warto w takiej komunikacji zostawić sobie otwartą furtkę, sygnalizując, że to nie jest nasze ostatnie słowo. Mówiąc głośno, że podążamy za najaktualniejszymi informacjami z dziedziny opakowań, odpadów i ich przetwarzania. Jeśli nasz dzisiejszy wybór za rok okaże się nietrafiony, chętnie go zmienimy.
Klienci, widząc taką postawę dostrzegą w niej przyjazną firmę. Po pierwsze zobaczą jej ludzką i swoją własną, omylną, twarz.
Zobaczą markę, która nie boi się przyznać do błędu, zamiast go ślepo powielać.
A wreszcie zobaczy prawdziwie ekologiczną postawę, która wykazuje się edukacją, zbieraniem aktualnych informacji, ich analizowaniem i wprowadzaniem w życie.

Poziom naszego rozwoju to nieustanna zmiana i ciągłe próby udoskonalania świata.
Mówi się, że kto stoi w miejscu, ten się cofa.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2022

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4353

    AXE w nowej globalnej kampanii reklamowej, w której postprodukcję obrazu zrealizowało polskie studio Platige Image

    <strong>Znana marka męskich kosmetyków AXE rusza z nową globalną kampanią reklamową. Za przygotowanie animacji 2D i 3D, VFX oraz korekcję kolorów odpowiadało polskie studio Platige Image. Projekt został pozyskany dzięki działającemu od ponad roku na amerykańskim rynku zespołowi Platige USA.</strong> Czytaj dalej

  • 4352

    Więcej nowych i mocnych włosów dzięki serum pobudzającemu od Bionigree

    <strong>Produkty polskiej marki to wynik połączenia fachowej wiedzy trychologicznej i technologii wytwarzania kosmetyków, opartych na naturalnych składnikach. Serum pobudzające włosy do wzrostu to jeden z bestsellerów Bionigree.</strong> Czytaj dalej

  • 4347

    Na górze róże… i czarnuszka. Jak odżywić końcówki włosów?

    Pierwsze promienie wiosennego słońca motywują nas do regeneracji włosów. Eksperci podpowiadają, że prawdziwego odżywienia nasze kosmyki wymagają od nasady aż do samych końcówek. Tradycja pokazuje, że do pielęgnacji dolnych partii włosów idealnie sprawdzają się olejki. Nasze babcie stawiały na olejek różany i czarnuszkę. I miały rację, ponieważ taki duet nawilża, chroni i odżywia pasma. Czytaj dalej

  • 4340

    Przygotuj skórę dojrzałą do wiosny. Duet: odbudowa mikrobiomu i składniki odmładzające

    Pierwsze promienie słońca zwiastują upragnioną wiosnę. Przedwiośnie to w świecie beauty czas odbudowy, regeneracji i nawilżenia skóry. Kosmetolodzy wskazują, że w przypadku cery dojrzałej do tych kluczowych haseł należy dodać dwa kolejne: odbudowa mikrobiomu i działania anti-aging. Co korzystnie wpłynie na kondycję skóry wczesną wiosną i przyśpieszy przygotowanie do słonecznych dni? Specjaliści stawiają na pre- i probiotyki oraz kompleksy peptydowe. Czytaj dalej

  • 4339

    Wieczór – czas rytuałów pielęgnacyjnych dzieci i rodziców

    Niezależnie od tego, w jakim wieku są Wasze dzieci, kluczem do ich oraz Waszego dobrego snu są wieczorne rytuały. Szczególnie ważne są one w okresie niemowlęcym, ponieważ regularna pielęgnacja daje dzieciom poczucie bezpieczeństwa, pomaga się wyciszyć oraz ułatwia zasypianie. Dla rodziców to też może być czas na wspólny odpoczynek po dniu pełnym wyzwań. Warto więc zatrzymać się na moment w codziennym pędzie i wpleść do swojej wieczornej rutyny odrobinę przyjemności dla całej rodziny. Czytaj dalej

  • 4335

    Hagi MEN - nowości w męskiej pielęgnacji!

    Z okazji Dnia Mężczyzny firma Hagi wprowadziła na rynek 3 nowe produkty do pielęgnacji twarzy i ciała z męskiej linii Ahoj Kapitanie. Kosmetyki stanowią idealną propozycję dla kosmetycznych minimalistów, kochających multifunkcjonalność i prawdziwych koneserów oryginalnych zapachów. Produkty pachną bryzą morską, wiatrem i kapitańskim rumem. Wśród nowości znajdziemy: żel do mycia twarzy, multikrem do twarzy, ciała i rąk oraz krem przeciwzmarszczkowy. Czytaj dalej

  • 4334

    Pod rękę z pielęgnacją! Oczyszczenie i nawilżenie – duet dla dłoni wiosną

    Za moment rozpocznie się wiosna – czas manicure’owego szaleństwa. W nadchodzących miesiącach będą królowały intensywne kolory, zdecydowane formy i biżuteria na paznokciach. Jak sprawić, by dłonie prezentowały się w nich perfekcyjnie? Kosmetolodzy podpowiadają – zacznij od pielęgnacji! A, ściślej mówiąc, od nawilżenia, ponieważ właśnie po zimie nasze ręce wymagają najbardziej troskliwej opieki. Czytaj dalej

  • 4333

    Polski startup chce poprawić satysfakcję z życia intymnego kobiet

    W pojedynkę, w nowym związku czy w wieloletnim małżeństwie – intymność jest szalenie ważna dla budowania relacji, dobrego samopoczucia, a często też zdrowia fizycznego i psychicznego. Jednak aż 55% kobiet cierpi z powodu zaburzeń pożądania, a wiele z nich nie odczuwa przyjemności z seksu. Czytaj dalej

  • 4332

    Nowość od Your KAYA – pierwszy dezodorant pod pachy i piersi na rynku

    Your KAYA, polska marka produktów menstruacyjnych i kosmetyków do pielęgnacji twarzy i ciała, rozszerza swoją ofertę o kolejną już rewolucyjną formułę. Delikatny dezodorant ze składem przyjaznym wrażliwej skórze zapełnia tym samym realną lukę w rynku – zadba o komfort kobiet, które zmagają się z problemem zapachu potu pod biustem. Czytaj dalej

  • 4325

    Pielęgnacja dłoni i stóp - jak dbać o te dwie „wizytówki”?

    <strong>Dłonie są bez wątpienia jednym z najbardziej widocznych atrybutów urody, a jednocześnie najbardziej „prawdomównym”, bowiem wiele o stylu życiu osoby można wyczytać z ich stanu. Stopy zaś nawet przez połowę roku pozostają „w ukryciu” jesienno-zimowego obuwia i o zadbaniu o nie przypominamy sobie wyciągając z szafy sandały. Jak więc dbać o te dwie wizytówki na co dzień tak, aby pielęgnacja była przyjemna, szybka i skuteczna? Odpowiedź to The Rich Hand Cream i The Rich Foot Cream od Herbus Cosmetics – dwa kremy stanowiące idealny upominek nie tylko na Dzień Kobiet.</strong> Czytaj dalej

  • 4322

    Męska skóra… czyli jaka? Oblicza spersonalizowanej pielęgnacji

    Jeden z bardziej znanych mitów kosmetycznych to: „męska skóra zniesie wszystko”. Na drugim miejscu podium znajduje się: „mężczyźnie wystarczy jakieś mydło”. Badania pokazują, że panowie – podobnie jak my – potrzebują spersonalizowanej pielęgnacji. A jeśli mają cerę suchą lub bardzo wrażliwą, odpowiednia pielęgnacja to warunek konieczny zdrowego, zadbanego looku. Jak dbać o potrzeby męskiej skóry? Kosmetolodzy stawiają na arnikę, szałwię, prebiotyki i kwas hialuronowy. Czytaj dalej

  • 4321

    Phlov by Anna Lewandowska & Intimissimi. Współpraca, dzięki której jeszcze mocniej będziesz chciała celebrować kobiecość

    W zabieganym świecie pełnym wrażeń łatwo zapominamy, że powinniśmy poświęcić sobie nieco więcej uwagi. By skupić się na własnych potrzebach i celebrować kobiecość oraz wyjątkowe chwile, dwie marki postanowiły połączyć siły. Phlov by Anna Lewandowska oraz Intimissimi znalazły dobry sposób, aby skutecznie zadbać o każdą z nas. Czytaj dalej

  • 4320

    Piękne włosy po leczeniu?! Marka Nachemii ma receptę

    Wiele chorób, szczególnie onkologicznych wiąże się z nadmierną, a nawet całkowitą utratą włosów. Z tego powodu niemal każda osoba po zakończeniu procesu leczenia dąży do odzyskania dawnego obrazu samego siebie. Wypadanie włosów to często najtrudniejszy moment podczas walki z chorobą, zwłaszcza dla kobiet. Nie dość, że uderza w ich poczucie pewności siebie i jest sporym obciążeniem psychicznym, to również stanowi źródło stresu. Jednak ten proces jest z reguły odwracalny. Rozwiązaniem jest stosowanie kosmetyków, które odżywią włosy oraz wspomogą proces reaktywacji cebulek, dzięki czemu staną się one gęstsze i mocniejsze. Czytaj dalej

  • 4319

    Błyskawiczna regeneracja skóry głowy z nową gamą Scalp Advanced od L’Oréal Professionnel Paris

    Piękne i lśniące włosy to z pewnością marzenie wielu z nas. By osiągnąć ten cel poddajemy się luksusowym zabiegom koloryzacji i same, niekiedy nawet codziennie, stylizujemy pasma. Ale czy zdajemy sobie sprawę z tego, że wygląd i kondycja włosów zależą w głównej mierze od stanu skóry głowy? Wie o tym marka L’Oréal Professionnel Paris, która wspólnie z profesjonalistami w dziedzinie włosów oraz dermatologami, opracowała gamę Scalp Advanced. To profesjonalne produkty o właściwościach silnie oczyszczających i łagodzących. Z nimi każda skóra głowy zyska to, czego potrzebuje, a efektem będą zdrowo wyglądające, silne i pełne blasku włosy. Czytaj dalej

  • 4317

    NATURALNIE CZYSTY DOM Z SERIĄ FAMILOVE OD YOPE

    Linia FAMILOVE jest o rodzinie, cieple i bezpieczeństwie, dlatego od teraz oprócz naturalnych kosmetyków znajdują się w niej również produkty do pielęgnacji domu. Uniwersalne i przyjemne zapachy oraz rodzinny format butelek pozwolą delikatnie, a zarazem skutecznie wyczyścić wszystkie powierzchnie. To produkty, które pokocha cała rodzina! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/