Produkcja
Inteligentne procesy na liniach produkcyjnych w branży kosmetycznej. Personalizacja produktów kosmetycznych i optymalizacja produkcji jest przyszłością i właściwym kierunkiem rozwoju branży
Źródło: grafika wygenerowana za pomocą AI
Dynamiczny postęp w przemyśle kosmetycznym jest obecnie ściśle powiązany z rosnącym zapotrzebowaniem na produkty kosmetyczne dostosowane do indywidualnych potrzeb klientów. Na rynku pojawiają się innowacyjne rozwiązania umożliwiające spełnienie ich unikalnych oczekiwań na dotąd nieosiągalną skalę. Kolejnym istotnym zagadnieniem jest również zauważalny trend wzrostu automatyzacji procesów produkcyjnych, od produkcji i obsługi opakowań, poprzez systemy kontroli jakości, mechanizmy dozujące, aż do procesów pakowania produktów do opakowań zbiorczych, paletyzacji i dalej autonomicznego transportu do magazynu, gdzie część operacji jest już także zautomatyzowana. Przyszłość produkcji kosmetycznej wyraźnie kieruje się ku minimalizacji wielkości serii produkcyjnych. Każda firma dążąca do rozwoju i zaspokojenia potrzeb klientów musi skupić się na minimalizacji kosztów produkcji, przy jednoczesnym utrzymaniu wysokiej jakości swoich produktów, co jest kluczowe dla zdobycia i utrzymania zaufania konsumentów. W procesie budowania zaufania kluczowe jest spełnianie oczekiwań nabywców, co pozwala firmom na rozwój i inwestycje w nowe technologie. W tym kontekście, to właśnie zadowolenie klienta, a nie finansowanie zewnętrzne, decyduje o możliwościach rozwoju i implementacji nowoczesnych rozwiązań. Warto tutaj wykazać, że ostatnie miesiące i nadchodzące lata prezentują, iż inwestycje coraz częściej koncentrują się na wykorzystaniu możliwości, jakie oferuje sztuczna inteligencja (AI) i uczenie maszynowe (ML). Wielkie koncerny już teraz tworzą specjalistyczne zespoły skoncentrowane na pracach nad AI, wykorzystując te technologie głównie w dwóch obszarach: rozwijaniu wirtualnych asystentów i doradców klienta oraz optymalizacji procesów produkcyjnych i logistycznych. Dlatego zajmiemy się innowacjami technologicznymi, ponieważ tradycyjne linie produkcyjne, zaprojektowane do wytwarzania kosmetyków w dużych ilościach, coraz częściej ustępują miejsca inteligentnym rozwiązaniom, które oferują nie tylko wyższą efektywność, ale także możliwość dostosowania produktów do indywidualnych potrzeb klientów. Zastanowimy się jak technologie AI i ML są wykorzystywane do transformacji procesów produkcyjnych w przemyśle kosmetycznym, z naciskiem na potencjał personalizacji masowej.
Sztuczna Inteligencja (AI) oraz uczenie maszynowe (ML) – kierunek czy konieczność?
Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe to dziedziny, które na przestrzeni ostatnich dekad zrewolucjonizowały wiele aspektów życia codziennego i działalności gospodarczej. Te postępy technologiczne, szczególnie widoczne w ostatnich miesiącach sugerują, że jesteśmy na początku ich potencjału. AI odnosi się do symulacji inteligencji ludzkiej w maszynach, które są zaprogramowane do myślenia jak ludzie i naśladowania ich działań. Uczenie maszynowe, będące podzbiorem AI, umożliwia maszynom uczenie się na podstawie zdobytego doświadczenia, automatycznie poprawiając ich działanie. W kontekście przemysłowym, te technologie umożliwiają automatyzację skomplikowanych procesów, optymalizację produkcji i personalizację produktów na poziomie, który był nieosiągalny za pomocą tradycyjnych metod. Integracja AI i ML pozwala na dogłębną analizę danych, monitorowanie działania urządzeń i, co kluczowe, zwiększenie efektywności zarządzania procesami produkcyjnymi. Dzięki analizie zebranych danych, nieefektywne procesy lub wadliwe produkty mogą być natychmiast identyfikowane i modyfikowane lub eliminowane. Ciągłe zbieranie i analizowanie danych w czasie rzeczywistym umożliwia także prognozowanie i zapobieganie potencjalnym problemom, co skutkuje optymalizacją kosztów i poprawą efektywności linii produkcyjnych.
Drugi aspekt to wykorzystanie AI i ML w zakresie koncepcji personalizacji masowej, która jeszcze kilka lat temu wydawała się być odległą przyszłością. Te innowacje umożliwiają analizę dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym, co pozwala na dostosowanie składu kosmetyków do specyficznych potrzeb skóry klienta, preferencji zapachowych czy kolorystycznych. Na przykład za pomocą AI firmy są w stanie w krótkim czasie opracować nowe składy kremów do twarzy, dostosowanych nie tylko do typu skóry klienta, ale również do jego aktualnego stanu, pory roku, a nawet poziomu zanieczyszczenia w miejscu zamieszkania. Ta głęboka personalizacja przekłada się na lepsze doświadczenia klientów i buduje większą lojalność wobec marki.
Praktyczne zastosowanie mechanizmów uczenia maszynowego i algorytmów sztucznej inteligencji
W erze cyfrowej transformacji, gdzie nowe technologie rewolucjonizują każdy aspekt produkcji, algorytmy sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) stają się kluczowymi narzędziami w optymalizacji i automatyzacji procesów produkcyjnych. Te innowacyjne podejścia nie tylko znacząco zwiększają efektywność i produktywność, ale także minimalizują ryzyko i koszty związane z nieplanowanymi przestojami i awariami. W praktyce te rozwiązania znajdują zastosowanie w poniższych procesach.
Planowanie produkcji
Algorytmy sztucznej inteligencji odgrywają kluczową rolę w planowaniu produkcji, dostosowując te procesy do dynamicznych zmian rynkowych i oczekiwań konsumentów. Poprzez analizę danych historycznych i prognozowanie przyszłego popytu, AI umożliwia firmom produkcyjnym elastyczne reagowanie na zmiany rynkowe, zapewniając optymalną realizację zamówień klientów na podstawie przeszłych interakcji i dostępności zasobów. Sztuczna inteligencja i uczenie maszynowe przyczyniają się do usprawnienia procesów w całym łańcuchu dostaw, pozwalając na tworzenie precyzyjnych prognoz opartych na wielorakich czynnikach, w tym na warunkach pogodowych, trendach konsumenckich, stanie ekonomii, dostępności zasobów ludzkich i zapasów. Coraz częściej kluczowe są tutaj mechanizmy wyboru kryteriów dla tworzenia raportów czy analiz a połączenie inwencji człowieka z możliwościami AI jest niezastąpione. Właśnie dzięki wykorzystaniu AI jako asystenta w zarządzaniu całym łańcuchem dostaw, producenci otrzymują nowe możliwości optymalizacji, kluczowe dla efektywnego planowania, zwiększania produktywności i redukcji kosztów.
Kontrola i poprawa jakości wyrobów
Technologie uczenia maszynowego mogą służyć jako zaawansowane systemy ostrzegawcze i autokorekcyjne, minimalizujące ryzyko wystąpienia zakłóceń na linii produkcyjnej, które mogłyby negatywnie wpłynąć na jakość wyrobu. Rozwiązania takie, jak inspekcja wizyjna czy wizja maszynowa, wykorzystujące zaawansowane kamery i czujniki wizyjne, są przykładami aplikacji ML, które przewyższają ludzkie możliwości w zakresie szybkości i efektywności wykrywania błędów oraz oceny jakości produktu końcowego. Dzięki zastosowaniu specjalistycznych algorytmów do analizy danych, te systemy mogą automatycznie analizować detale opakowania czy dozownika, wykorzystując do tego kontrolę kamer. Automatyczna identyfikacja i dokumentacja wad czy defektów produkcyjnych umożliwia szybką reakcję i ograniczenie błędów procesowych. Ponadto, gromadzenie danych o kontroli jakości na etapie produkcji pozwala inżynierom na późniejszą analizę wyników i dostosowywanie procesów produkcyjnych. W efekcie, systemy te stają się narzędziem wspierającym projektowanie optymalizacji, na przykład parametrów maszyn lub technologii produkcji, co przyczynia się do redukcji ilości defektów w gotowych wyrobach podczas przyszłych cykli produkcyjnych.
Optymalizacja procesów produkcyjnych
Dzięki technologiom AI umożliwiającym zbieranie danych w czasie rzeczywistym prosto z linii produkcyjnych, menadżerowie mogą efektywnie monitorować i reagować na wszelkie nieprawidłowości w procesach produkcyjnych, zgłaszane przez operatorów maszyn. To pozwala na natychmiastowe wdrażanie działań prewencyjnych, które minimalizują problemy i przyczyniają się do redukcji strat, co bezpośrednio przekłada się na obniżenie kosztów produkcji, m.in. poprzez eliminację błędnych założeń dotyczących czasów produkcji. Długoterminowe gromadzenie danych i zastosowanie uczenia maszynowego sprzyjają łatwiejszej optymalizacji procesów, co jest kluczowe dla efektywnego zarządzania produkcją. Dodatkowo, zaawansowane możliwości wirtualizacji i symulacji procesów produkcyjnych pozwalają na modelowanie całego cyklu produkcji – od przestrzeni pracy po technologie wytwarzania – zanim fizycznie rozpocznie się produkcję. Przygotowanie dokładnych modeli i symulacji pozwala na identyfikację potencjalnych problemów i wąskich gardeł na wczesnym etapie projektowania. Takie działanie pozwala na dokonywanie niezbędnych korekt przed rozpoczęciem produkcji, minimalizując koszty ewentualnych błędów. Ta sama technologia oferuje również możliwość szkolenia nowych pracowników i operatorów maszyn za pomocą wirtualnych modeli linii produkcyjnych, co eliminuje potrzebę wprowadzania ich do rzeczywistej przestrzeni produkcyjnej (przykład zastosowania technologii VR – Virtual Reality i AR – Augmented Reality, które zyskują na popularności w szkoleniach /edukacji). Te metody są szczególnie korzystne, ponieważ pozwalają na oszczędność czasu i środków przeznaczonych na tradycyjne szkolenia, jednocześnie minimalizując ryzyko błędów produkcyjnych.
Utrzymanie ruchu, przeglądy i konserwacja
Konserwacja sprzętu stanowi znaczącą część kosztów operacyjnych w produkcji. W 2018 roku, nieoczekiwane przestoje w produkcji spowodowały globalne straty rzędu 50 miliardów dolarów, gdzie awarie urządzeń odpowiadały za ponad 40% tych strat. W odpowiedzi na te wyzwania, przedsiębiorstwa zwróciły się ku konserwacji predykcyjnej, jako kluczowemu rozwiązaniu. Oszczędności wynikające z minimalizacji możliwości wystąpienia awarii, mają istotny wpływ na rentowność firmy oraz pomagają zminimalizować ryzyko zakłóceń w łańcuchu dostaw. Z tego powodu, managerowie coraz częściej eksplorują wykorzystanie AI w celu optymalizacji utrzymania ruchu. Obecnie około 29% implementacji AI w sektorze produkcyjnym dotyczy utrzymania i konserwacji maszyn oraz zasobów produkcyjnych. Sztuczna inteligencja oferuje podejście prewencyjne do zarządzania maszynami, umożliwiając predykcję potencjalnych czynności serwisowych. Dzięki połączeniu maszyn z platformami diagnostycznymi, możliwe jest gromadzenie danych o nieprawidłowościach w pracy urządzeń, na przykład poprzez monitorowanie drgań kluczowych komponentów czy zmian temperaturowych. Użycie zaawansowanych algorytmów uczenia maszynowego do analizy tych danych umożliwia systemowi przewidywanie nie tylko terminów przeglądów, ale i identyfikowanie, kiedy wadliwy element może podlegać wymianie. Rozwiązania te pozwalają na planowanie przeglądów, organizowanie niezbędnych przerw produkcyjnych, zamawianie części zamiennych i koordynowanie prac naprawczych, co znacząco przyczynia się do zwiększenia efektywności operacyjnej. Warto jednak podkreślić, że choć AI może przewidywać potrzebę przeglądów i konserwacji, sama definicja awarii wskazuje na jej nieprzewidywalny charakter, co oznacza, że całkowite wyeliminowanie ryzyka awarii może nie być możliwe. Niemniej jednak, zastosowanie AI w utrzymaniu ruchu maszynowego znacząco podnosi poziom zapobiegania awariom i optymalizuje procesy produkcyjne.
Alternatywne wykorzystanie AI – projektowanie i rozwój produktów
Projektowanie generatywne to innowacyjna metoda, która wykorzystuje zaawansowane technologie sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML), umożliwiając przekształcenie tradycyjnych, często czasochłonnych procesów projektowania inżynierskiego w dynamiczną współpracę między inżynierem a maszyną. Dzięki tej metodzie, algorytmy analizują określone przez projektanta kryteria, takie jak efektywność, rodzaje materiałów, preferowane techniki produkcji, a także ograniczenia budżetowe i terminowe, w celu wygenerowania wielu optymalnych propozycji projektowych. Każda z sugerowanych alternatyw może być dopasowana do określonych wymagań, co pozwali na szybkie iteracje i doskonalenie projektu, aż do uzyskania optymalnego rozwiązania.
Proces ten nie tylko znacznie skraca czas potrzebny na opracowanie projektu, ale również otwiera nowe możliwości w zakresie innowacyjności i efektywności, umożliwiając realizację skomplikowanych projektów inżynierskich z nieporównywalną dotąd precyzją i kreatywnością. Dodatkowo, dzięki temu podejściu, docelowy proces produkcyjny i wyrób gotowy może być właściwie zwymiarowany również pod kątem kosztów produkcji oraz optymalizacji łańcucha dostaw.
Perspektywy i kierunki rozwoju
Rozwój sztucznej inteligencji (AI) i uczenia maszynowego (ML) zwiastuje znaczące przemiany w branży kosmetycznej, otwierając drzwi do nowych możliwości na różnych płaszczyznach – od automatyzacji i zwiększania wydajności procesów produkcyjnych, po innowacje w tworzeniu produktów doskonale dostosowanych do potrzeb konsumentów.
Przyszłość jeszcze się kreuje ale już widać perspektywy w zakresie inteligentnych systemów zdolnych do adaptacji do zmieniających się trendów kosmetycznych w czasie rzeczywistym oraz większą symbiozę z technologiami osobistymi czy raczej „noszonymi”, które pozwolą na precyzyjne monitorowanie stanu skóry i dostosowywanie do niej produktów. Ważnym aspektem tych zmian będą mechanizmy cyberbezpieczeństwa, gwarantujące zarówno większe bezpieczeństwo danych, jak i ich etyczne wykorzystanie. Szczególnie, gdy mowa o AI, ponieważ ta technologia będzie w najbliższych latach kluczowa dla budowania zaufania konsumentów i promowania zrównoważonego rozwoju sektora.
Natomiast w kontekście szerszego obrazu przemysłu wytwórczego, robotyka, analiza danych i automatyzacja już od lat odgrywają kluczową rolę, podkreślając nieuchronność jeszcze większej integracji AI w procesach produkcyjnych w szczególności, gdy mowa o krótkich i dedykowanych seriach produkcyjnych. Potencjał tej technologii wydaje się nieograniczony, sugerując jej fundamentalną rolę w przyszłości produkcji. Dlatego też stajemy przed pytaniem: czy jesteśmy gotowi na te zmiany? Ważne, aby przed podjęciem działań dokładnie zbadać wszystkie aspekty wprowadzania AI, w tym potencjalne konsekwencje. Jasne określenie celów i staranne rozważenie, które rozwiązania AI najlepiej wspierają realizację tych zamierzeń, staną się fundamentem skutecznej adaptacji do nadchodzących innowacji. Przygotowanie się na przyszłość to nie tylko kwestia technologii, ale również strategii, która pozwoli maksymalnie wykorzystać możliwości AI w dążeniu do sukcesu.
Dodatkowe informacje
Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 1/2024
Autorzy
-
Robert Goncerz
Brand Creator | CEO
Cyber Head