Hair Care Trends 2024 — innowacje i trendy w produktach do pielęgnacji włosów

Kategoria: Badania i rozwój
7 min. czytania

Dzisiejszy rynek kosmetyczny jest bardzo dynamiczny, świadomość dopasowanej pielęgnacji włosów stale rośnie, a konsumentki i konsumenci poszukują coraz bardziej innowacyjnych i efektywnych rozwiązań. W dziedzinie produktów do pielęgnacji włosów innowacja nieustannie wdziera się na rynek, wprowadzając nowe trendy i technologie, które rewolucjonizują podejście do świadomego dbania o włosy. Innowacje te nie tylko zapewniają skuteczne rozwiązania dla różnych potrzeb pielęgnacyjnych, ale także odzwierciedlają ewolucję stylu życia i preferencji konsumentów. Znajomość najnowszych trendów i innowacji w produktach do pielęgnacji włosów to podstawa stworzenia skutecznego produktu kosmetycznego przez producenta, tym samym nowoczesne technologie, składniki naturalne i zrównoważone podejście do produkcji wpływają na kształtowanie oferty produktów do pielęgnacji włosów, tworząc tym samym przyszłość dla branży beauty.

Od skóry głowy wszystko się zaczyna

Choć domyślnie się mówi o “kosmetykach do włosów”, to dotyczą one także (a czasami przede wszystkim) pielęgnacji skóry głowy. Wiele trychologów podkreśla, że zdrowe włosy zaczynają się od zdrowej skóry głowy, bo to właśnie na tym opiera się fundament długotrwałej i efektywnej pielęgnacji włosów od zewnątrz. Kondycja skalpu w dużej mierze decyduje o wyglądzie i jakości włosów, tym samym podkreślając, że zaburzona równowaga skóry głowy, w tym takie problemy jak np. łupież, łojotok i przesuszenie będą prowadzić do osłabienia włosów, przerzedzenia i ogólnego pogorszenia ich jakości. Konsumenci także mają coraz większą wiedzę w tym zakresie, co jest informacją dla producentów, by skupić się na produktach dedykowanych pielęgnacji skóry głowy. Przede wszystkim producenci powinni skupić się na przedstawianiu korzyści danego produktu także dla skóry głowy. Warto w tym przypadku zainspirować się trendem Hair Skinification opisanym poniżej.

Hair Skinification

Trend znany już od dłuższego czasu, ale dalej wznoszący się na szczyty popularności w pielęgnacji włosów. Dzisiaj staje się podstawową regułą, do której powinni się dostosować producenci kosmetyków do włosów. Dotyczy on zastosowania składników popularnych w kosmetykach do twarzy w pielęgnacji włosów i skóry głowy. To także wynik zwiększania świadomości o pielęgnacji włosów wśród klientów. Skalp, tak samo jak skóra twarzy, może być nadmiernie przesuszony, łuszczyć się czy nadmiernie przetłuszczać i także potrzebuje odpowiedniej, dostosowanej do potrzeb pielęgnacji.

To także dobra wiadomość dla producentów pod względem optymalizacji produkcji i redukcji ilości surowców — w końcu wiele z nich można zastosować zarówno w kosmetykach do włosów, jak i twarzy oraz ciała. Warto tu szczególnie wziąć pod uwagę poniższe składniki używane w kosmetykach do twarzy:

  • kwasy AHA, które ze względu na zdolność złuszczania naskórka dobrze sprawdzą się także w peelingach do skóry głowy,
  • kwas salicylowy — kwas BHA często znajduje się w produktach do cery trądzikowej ze względu na swoje działanie seboregulujące. Tym samym z powodzeniem może być zastosowany np. w serum do skóry głowy jako składnik zmniejszający wydzielanie sebum,
  • peptydy — bardzo szeroka grupa składników aktywnych, których popularność dynamicznie wzrasta w 2024 roku. W tej grupie znajdują się m.in. peptydy miedziowe, sygnałowe czy neuropeptydy. Jednym z peptydów szczególnie poszukiwanych w produktach na wypadanie włosów jest Biotinoyl Tripeptide-1 (połączenie peptydu GHK i biotyny) – składnik stymulujący wzrost włosów,
  • kofeina — często znajduje się w produktach pod oczy, dzięki temu, że poprawia mikrokrążenie krwi. Tym samym z powodzeniem stosowana jest w produktach na wypadanie włosów,
  • aminokwasy, kwas hialuronowy, ceramidy, niacynamid to kolejne składniki, które świetne sprawdzą się także w przypadku pielęgnacji skóry głowy i włosów.

Warto także wspomnieć, że większość z tych składników wpisuje się także w trend Hero Ingredients, które cały czas wnosi się na szczyty popularności. Statystyki wyszukiwań w Google na podstawie Google Trends wskazują na rosnące zainteresowanie szczególnie tematem peptydów. Peptydy to grupa składników, których działanie opiera się na stymulowaniu produkcji białek niezbędnych do prawidłowego wzrostu włosów i ich jakości. Dzięki temu, że mają także działanie poprawiające mikrocyrkulację krwi w skalpie, wpływają tym samym na właściwe odżywienie i dotlenienie mieszków włosowych, co bezpośrednio wspomaga na wzrost włosów.

Idea Hair Cycling — prosty plan na piękne włosy

Od pewnego czasu szeroko mówi się o trendzie Skin Cycling, który został spopularyzowany przez dermatolożkę z Nowego Jorku. Dotyczy on świadomej pielęgnacji cery w określonych cyklach z zastosowaniem konkretnych grup składników. Jako że włosy również są obszarem, który należy systematycznie pielęgnować, powstał trend Hair Cycling — nowy trend w pielęgnacji włosów. Dotyczy on 3 głównych filarów w pielęgnacji włosów: regeneracji, nawilżenia i odżywienia. Chodzi przede wszystkim rutynę pielęgnacyjną, którą wykonuje się cyklicznie i dostosowuje produkty do potrzeb włosów. Pierwszy etap dodatkowo zakłada oczyszczanie skóry mocniejszym szamponem, a kolejne dwa — szamponem dostosowanym do codziennej pielęgnacji. Choć o idei Hair Cycling mówi się stosunkowo od niedawna, to w Polsce od wielu lat mówi się o bardzo podobnym podejściu, które opiera się także na 3 filarach w pielęgnacji włosów (proteiny, emolienty, humektanty), które wpływają na regenerację, odżywienie i nawilżenie włosów.

Idea Hair Cycling składa się z 3 etapów powtarzanych cyklicznie:

1. etap: regeneracja — dotyczy dokładnego oczyszczenia włosów i skóry głowy oraz silnej regeneracji. Oczyszczenie dotyczy pozostałości tzw. depozytu na skalpie (kosmetyków stylizacyjnych, sebum i martwego naskórka). Na włosach i skalpie mogą się osadzać minerały znajdujące się w wodzie, w efekcie powodując świąd skóry głowy oraz pogorszenie wyglądu włosów. W takim przypadku warto, aby szampon zawierał substancje chelatujące (INCI: Disodium EDTA, Tetrasodium Glutamate Diacetate). Do regeneracji można zastosować maskę o działaniu odbudowującym z zawartością protein (np. INCI: Hydrolyzed Wheat Protein).

2. etap: nawilżenie — kolejny rytuał pielęgnacyjny dotyczy zastosowania codziennego szamponu do skóry głowy oraz np. odżywki o działaniu nawilżającym z aloesem czy kwasem hialuronowym.

3. etap: odżywienie — rytuał kończący cykl rutyny pielęgnacyjnej dotyczy odżywienia włosów. Tak samo, jak w przypadku etapu drugiego stosuje się szampon codzienny, natomiast do odżywienia — np. serum z emolientami.

Co to oznacza dla producentów kosmetyków? Przede wszystkim pomysł na nowe linie kosmetyczne, które dadzą konsumentom gotowy, prosty plan na piękne włosy. Taka podstawowa linia może składać się z dwóch szamponów (delikatniejszego i mocniej oczyszczającego np. z zawartością enzymów) oraz trzech produktów dostosowanych do etapów, np. regenerującej maski, nawilżającej odżywki i odżywczego serum/kremu bez spłukiwania. Producenci powinni dostosować linię do potrzeb konsumentów, którzy dzisiaj przez zabiegany styl życia mają coraz mniej czasu.

Innowacyjne technologie w produktach do pielęgnacji włosów

W dzisiejszym świecie pielęgnacji włosów innowacje technologiczne zyskują na znaczeniu, wprowadzając zaawansowane formuły, które wychodzą poza ramy tradycyjnych kosmetyków. Nanotechnologia, jako jedno z najnowocześniejszych osiągnięć w tej dziedzinie, umożliwia manipulację strukturą cząsteczek. W kontekście produktów do pielęgnacji włosów i skóry głowy oznacza to, że składniki aktywne mogą być zoptymalizowane do rozmiaru, który gwarantuje lepszą przenikalność, co przekłada się na skuteczność surowca.

Mikrokapsułkowanie składników aktywnych to kolejny krok w ewolucji produktów do pielęgnacji włosów. Ta zaawansowana technologia polega na zamknięciu substancji aktywnych w mikroskopijnych kapsułkach, które uwalniają składniki stopniowo w trakcie dnia. Dzięki temu procesowi składniki odżywcze są dostarczane do mieszka włosowego w sposób kontrolowany, co może przyczynić się do zwiększenia skuteczności działania składnika aktywnego, jednocześnie minimalizując jego działanie drażniące (jeśli takowe posiada).

Trend NeuroGlow a kosmetyki do włosów

NeuroGlow to trend przedstawiony przez firmę Mintel, który będzie towarzyszył w 2024 roku. Coraz większa świadomość społeczeństwa i chęć dbania o samopoczucie poszła o krok dalej — w końcu pielęgnacja, dbanie o siebie ma nie tylko pozytywny wpływ na samą skórę czy włosy, ale także na nasze samopoczucie. Trend NeuroGlow zapowiada, że kolejnym rozdziałem dobrego samopoczucia będzie piękno ciała i umysłu, gdzie dobre samopoczucie psychiczne i wygląd fizyczny są ze sobą powiązane. Zdecydowanie można stwierdzić, że codzienna rutyna, rytuały pielęgnacyjne i ogólne dbanie o siebie wpływa także na dobre samopoczucie. Warto tu wspomnieć o pojęciu neurokosmetyków, których ilość będzie znacznie się zwiększać w tym roku na rynku. Neurokosmetyki to produkty, które oprócz tego, że kompleksowo dbają o skórę i włosy, wprowadzają nas także w stan relaksu i rozluźnienia. W przypadku kosmetyków do włosów można z powodzeniem wprowadzić ten trend, oferując konsumentom kompleksowe podejście do piękna oraz stosując np. elementy aromaterapii, wprowadzając do formuł olejki eteryczne. Od dawna wiadomo, że aromaterapia ma terapeutyczne właściwości, a kuracje zapachami były wykorzystywane już w okresie starożytności do leczenia schorzeń oraz w celach relaksacyjnych. Olejki eteryczne, oprócz swoich szerokich właściwości aromaterapeutycznych, są silnymi substancjami aktywnymi, które w przypadku kosmetyków do włosów mogą niwelować łupież, pobudzać porost włosów czy działać przeciwzapalnie, a wszystko zależy od rośliny, z której taki olejek eteryczny został pozyskany.

Podsumowanie

Obserwujemy dynamiczny rozwój w kategorii pielęgnacji włosów, który obejmuje innowacyjne podejścia i trendy. Pojęcie „hair skinification” rewolucjonizuje podejście do pielęgnacji, wykorzystując składniki znane z pielęgnacji twarzy również w produktach do włosów i skóry głowy. Ideologia „hair cycling” otwiera drogę do kompleksowej pielęgnacji, angażując trzy kluczowe etapy: regenerację, nawilżenie i odżywienie. Nanotechnologia i mikrokapsułkowanie surowców aktywnych, choć znane są od wielu lat, nadal są stosowane w produktach do pielęgnacji i zapewniają precyzyjne dostarczanie składników odżywczych tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Trend NeuroGlow, oparty na holistycznym podejściu do pielęgnacji, rozumieniu wpływu stresu na kondycję włosów i skóry otwiera nowe możliwości, popularyzując m.in. aromaterapię w kosmetykach do włosów. Te dynamiczne zmiany wskazują na obiecującą przyszłość w pielęgnacji włosów, która będzie zarówno skuteczna, jak i dostosowana do indywidualnych potrzeb użytkowników.

Bibliografia

  1. https://www.vogue.com/article/skin-cycling-tiktok-trend, data dostępu: 15.02.2024 r.
  2. https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/rynek-kosmetyczny/mintel-trendy-ktore-zmieniaja-branze-kosmetyczna-2502136, data dostępu: 15.02.2024 r.
  3. J. Marwicka, K. Niemyska, S. Podraza, Terapeutyczne właściwości aromaterapii, Kosmetologia Estetyczna, 6, 2015, 525-530.
  4. B. Matuszewska: Aromaterapia praktyczna, Wydawnictwo Studio Astro Psychologii, Białystok 2012.
  5. https://www.wiadomoscikosmetyczne.pl/rynek-kosmetyczny/andrew-mcdougall-mintel-trzy-trendy-beda-rzadzic-branza-w-najblizszym-roku-sophisticated-simplicity-neuroglow-i-beaut-ai-fbk-2023-2494333, data dostępu: 15.02.2024 r.
  6. R. Nurzyńska-Wierdak: Terapeutyczne właściwości olejków eterycznych, Annales UMCS, 1, 2015, 1-19.
  7. https://www.mintel.com/press-centre/mintel-announces-global-beauty-and-personal-care-trends-for-2024/, data dostępu: 15.02.2024 r.
  8. Sehyun K., et al., Efficacy of caffeine in promoting hair growth by enhancing intracellular activity of hair follicles, Korean Journal of Cosmetic Science, 2019, 11-18.

Dodatkowe informacje

Artykuł został opublikowany w kwartalniku „Świat Przemysłu Kosmetycznego” 1/2024

Autorzy

  • Agata Kowalczyk

    mgr technologii kosmetyku, kosmetolog, trycholog
    Członkini Polskiego Stowarzyszenia Trychologicznego i Polskiego Towarzystwa Chemików Kosmetologów