Branża projektowania opakowań w czasach pandemii

Czas, w jakim przyszło nam obecnie funkcjonować, zmienił się nie do poznania w zaledwie kilka miesięcy. Wszystko za sprawą pandemii COVID-19, o której słyszy się na każdym kroku.

Skutki obecnej sytuacji na świecie dotknęły również branżę projektowania, ponieważ zmieniły się potrzeby klientów końcowych. W tej chwili kiedy idziemy do sklepu, rozglądamy się zdecydowanie częściej za produktami do higieny i dezynfekcji, bardziej zwracamy uwagę na skład i jakość kupowanych produktów oraz na ich termin przydatności. Te zmiany mają odzwierciedlenie w projektowaniu opakowań.

Na projektowanie opakowań składa się kilka elementów:

forma opakowania, w ramach której dopasowuje się kształt i materiał do produktu, a także uwzględnia wymagania dotyczące dostawy,
oprawa graficzna, czyli wykonanie projektu, który będzie odzwierciedlał cechy marki oraz aspekty prawne, takie jak teksty informacyjne, skład produktu i kody kreskowe. Znajdą się tam również piktogramy i pozostałe ważne elementy, które muszą się znaleźć na etykiecie według wymagań prawnych i technologicznych dla danego produktu,
przygotowanie do druku, czyli ustalenie, z jakich technologii i możliwości druku chcemy skorzystać. Mamy do wyboru różne uszlachetnienia druku, takie jak lakier UV, UV 3D czy lakier hybrydowy, hot stamping, foliowanie, metaliza, które nadadzą naszemu opakowaniu odpowiedni charakter i blask. Właściwie od tego punktu powinno rozpocząć się projektowanie opakowań, ponieważ to właśnie możliwości druku i ich cena końcowa często determinują to, jak będzie w konsekwencji wyglądać opakowanie.

Przygotowanie opakowania wyróżniającego się na półce, przyciągającego wzrok i wzbudzającego emocje nie jest takie proste, choć jest to główne zadanie branży projektowania opakowań. Wiemy, że ludzie często podejmują decyzje zakupowe pod wpływem impulsu i często jest on wywoływany wyglądem pudełka znajdującego się na sklepowej półce. Jeśli jest dobrze zaprojektowane, mamy większą szansę, że to nasz produkt, a nie produkt konkurencji będzie częściej wybieranym podczas zakupów.

Jak się to wszystko ma do czasów pandemii?

Projektowanie opakowań dla kosmetyków czy środków dezynfekcji to nie tylko przygotowanie atrakcyjnego pudełka, to także zawarcie w nim przekazu o jakości produktu i bezpieczeństwie. Takie myślenie wychodzi daleko poza wiedzę teoretyczną na temat projektowania opakowań. Wiąże się z psychologią konsumencką – ma długofalowe skutki sprzedażowe i buduje podświadomy wizerunek marki. Wyobraźmy sobie sytuację, kiedy mamy do wyboru środki do dezynfekcji z tym samym składem i w podobnej cenie. Jednak jedno z nich zapakowane jest w trwałe opakowanie z minimalistyczną, elegancką grafiką, a drugie zostało wrzucone jedynie do foliowego worka z naklejoną instrukcją obsługi i nazwą produktu. W zdecydowanej większości przy takich warunkach konsument wybierze produkt lepiej zapakowany, ponieważ opakowanie będzie niosło za sobą podświadomy przekaz o jakości i bezpieczeństwie produktu.

Kolejnym aspektem w branży projektowania opakowań, na który wpływ ma panująca pandemia, jest wybór przez producentów materiałów, z jakich wykonane są opakowania. Obecnie bardziej zwracamy uwagę na to, czy wybrany podczas projektowania opakowań materiał zapewnia najwyższy poziom bezpieczeństwa, jeśli chodzi o rozprzestrzenianie wirusów i bakterii. Szczególnie ważny jest wybór materiału przeznaczonego do bezpośredniego kontaktu z żywnością czy kosmetykami. Ma on nie tylko chronić przed uszkodzeniem czy zabrudzeniem, ale przede wszystkim przed bakteriami, wirusami i pleśniami, które mogą przedostawać się przez materiał opakowaniowy. „Może się zdarzyć, że osoba może zarazić się COVID-19, dotykając powierzchni lub przedmiotu, na którym znajduje się wirus” – podaje amerykańska agencja zdrowia Centers for Disease Control and Prevention (CDC) na swojej stronie internetowej , choć „nie uważa się, by był to główny sposób rozprzestrzeniania się wirusa”. Trwają badania nad przenoszeniem wirusa SARS-CoV-2 przez opakowania. Najnowsze analizy pokazują, że w warunkach laboratoryjnych koronawirus może przetrwać na opakowaniach z plastiku od 3 do 7 dni, a na opakowaniach z papieru od 3 godzin do 4 dni. Czas jego utrzymywania się na powierzchni zależy w dużej mierze od wilgotności i temperatury powietrza . Pandemia wymusiła również na branży projektowania opakowań pełną mobilizację i dostarczanie wszystkich zamówień na czas. Wiemy, że opóźnienia w przygotowaniu opakowań znacząco wpływają na łańcuch dostaw produktów niezbędnych do życia. W ciągu kilku ostatnich miesięcy widzimy zwiększony popyt na artykuły żywnościowe i medyczne, a także jak bardzo rozwinął się w tym czasie sektor e-commerce. Z danych Polskiej Izby Opakowań wynika, że w dobie COVID-19 wzrósł o10- 12% udział w rynku opakowań dla przemysłu spożywczego, o 3% dla farmacji i o 2% dla przemysłu kosmetycznego oraz środków higieny i ochrony osobistej. Mimo to odnotowano
również ok. 15% zmniejszenie udziału w sprzedaży opakowań wyrobów przemysłowych (AGD, RTV, farby i chemia gospodarcza), co oznacza wstrzymania produkcji przez te działy gospodarki.

Globalne zmiany w branży projektowania opakowań

Ograniczenia, jakie są nakładane na przedsiębiorstwa w czasie pandemii, praca zdalna lub zmianowa, sprawiają, że mamy więcej pracy niż dotychczas. Wszystko to wpływa znacząco na sektor projektowania opakowań. Pandemia to jednak nie jedyny czynnik zmieniający branżę – już na początku roku w artykule na temat projektowania opakowań zwracałam uwagę na proekologiczne podejście krajów do tego zagadnienia. Nie zostało ono zapomniane przez producentów ani konsumentów, lecz zeszło na drugi plan w czasie pierwszej fali pandemii, kiedy najważniejsze było szybkie i bezpieczne dostarczenie podstawowych środków higieny i dezynfekcji. Teraz, kiedy na świecie odnotowujemy drugą falę kryzysu, jesteśmy już dużo bardziej świadomi i przygotowani. Powoli wracają zagadnienia związane z ekologią i produkcją w obiegu zamkniętym, a nie liniowym, gdzie znaczenie ma możliwość ponownego przetwarzania opakowań i dbanie o środowisko naturalne. Regulacje unijne dotyczące rozszerzonej odpowiedzialności producenta powinniśmy wdrożyć w Polsce jeszcze w tym roku. Wpływ na to ma fakt, że według GUS w 2019 r. na rynek krajowy z wyrobami trafiało 5,5 mln ton opakowań typu B2B (zbiorczych) i opakowań typu B2C, czyli adresowanych do klientów prywatnych. Obecnie zarówno producenci opakowań, jak i wprowadzający na rynek zapakowane produkty stoją przed licznymi wyzwaniami związanymi z implementacją unijnego pakietu gospodarki o obiegu zamkniętym (GOZ), szczególnie w zakresie rozszerzonej odpowiedzialności producenta (ROP). Krajowa Izba Gospodarcza wspólnie z przedstawicielami przemysłu opakowaniowego przygotowała w sierpniu 2020 r. opracowanie „Środowiskowe aspekty projektowania opakowań” . W trakcie prac nad dokumentem brano pod uwagę nowe wymagania Unii Europejskiej związane z pakietem gospodarki o obiegu zamkniętym i konieczne zmiany prawne dotyczące gospodarowania odpadami oraz trwającą dyskusję na temat ostatecznego kształtu polskiego systemu rozszerzonej odpowiedzialności producenta.

„Polska ma obecnie jedną z najniższych opłat produktowych w Europie i niezależnie od tego, jak Ministerstwo Klimatu sformułuje nową Rozszerzoną Odpowiedzialność Producenta, na pewno ceny pójdą w górę. Firmy, które wprowadzają na rynek wyroby w opakowaniach, będą zapewne dążyć do zrekompensowania wyższych cen kosztem klientów albo producentów opakowań. To będzie miało na nas duży wpływ. Również nowe rozporządzenia, dotyczące np. poziomów recyklingu czy udziału recyklatu w materiale opakowaniowym, będą wymagały dostosowania się branży do tych przepisów” – zauważa Beata Pyś-Skrońska, zastępca dyrektora Polskiej Izby Opakowań.

Autorzy opracowania „Środowiskowe aspekty projektowania opakowań” zauważają, że nowy system rozszerzonej odpowiedzialności producenta będzie łączył możliwości recyklingu opakowań z kosztami jego wprowadzenia na rynek. Oznacza to fundamentalną zmianę w sposobie projektowania opakowań, gdzie już na wstępie będzie trzeba myśleć o tym, gdzie i w jakiej formie opakowanie zostanie przetworzone po jego wykorzystaniu. W przypadku opakowań szczególnie trudnych do przetworzenia koszt produkcji dla producenta może wzrosnąć nawet 20-30-krotnie przy uwzględnieniu kosztów recyklingu.

Wspomniane opracowanie zawiera wskazówki dla branży projektowania opakowań – uwzględnia aspekty techniczne, logistyczne i przede wszystkim ekologiczne. Przedstawia również wspólne rekomendacje producentów opakowań co do możliwości ekoprojektowania zgodnie z ideą gospodarki o obiegu zamkniętym i przydatnością do recyklingu. Główne elementy opakowań, jakie zostały wymienione w tym opracowaniu, to:

• łatwe w demontażu oraz intuicyjne w segregacji po opróżnieniu ich całkowicie z zawartości,
• na ogół wykonane z materiału jednorodnego, a jeśli nie, to łączone materiały powinny w prosty sposób dać się rozdzielić,
• nadające się w całości do recyklingu, bez konieczności ponoszenia wysokich kosztów ich przygotowania/doczyszczenia,
• wykonane z materiału, który w znacznej części pochodzi z recyklingu.

To ostatni moment dla firm, aby zastanowić się nad stosowanymi opakowaniami i wdrożyć w pełni świadomy system ich wytwarzania i gospodarowania. Już teraz jesteśmy świadomi, ile odpadów wytwarza branża i jak ważny jest aspekt środowiskowy. Klienci, wybierając produkty coraz bardziej świadomie, decydują się na produkty proekologiczne. Za rok lub dwa jako społeczeństwo zauważymy również istotne skutki pandemii dla branży projektowania opakowań i konieczność wytwarzania opakowań nie tylko proekologicznych, ale także w pełni bezpiecznych dla naszego zdrowia i życia – będziemy chętniej sięgać po takie opakowania na sklepowych półkach. Połączenie tych dwóch aspektów spowoduje istotne, pozytywne zmiany w branży projektowania opakowań w Polsce i na świecie. Jest to kwestia nie lat, a kilku lub kilkunastu miesięcy.

Bibliografia
1. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/faq.html/, sekcja Spread z dnia 08.11.2020 r.
2. https://www.healthline.com/health/how-long-does-coronavirus-last-on-surfaces#temperature/ z dnia 8.11.2020 r.
3.http://www.pakowanie.info/aktualnosci/opakowania-dla-branzy-spozywczej/ oraz http://www.pakowanie.info/aktualnosci/rynek-opakowan-w-warunkach-pandemii z dnia 08.11.2020 r.
4. https://kig.pl/wp-content/uploads/2020/08/EKO_PROJEKTOWANIE.pdf/ z dnia 08.11.2020 r.

Anna Zakrzewska-Maciak
Art director
ZAK STUDIO Agencja reklamowo-wydawnicza
603 853 235

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3597

    Z SPF czekasz na letni sezon? To błąd!

    Mimo wzrostu świadomości konsumenckiej, z produktów z ochroną UV nadal korzystamy głównie w okresie wiosenno-letnim. Aby zmienić te nawyki i podejście, Pure by Clochee wypuściło na rynek nowy kosmetyk – BB SPF 30 Krem mineralny. Z pewnością będzie to całoroczny sprzymierzeniec dla dobrej kondycji skóry. Jego formuła została opracowana tak, aby spełniał swoje zadania w codziennej pielęgnacji, niezależnie od pory roku. Czego możemy się po nim spodziewać? Czytaj dalej

  • 3551

    Świat u stóp!

    26 kości, 107 mięśni oraz żyły, tętnice i nerwy o całkowitej długości 1,6 km, a także setki tysięcy gruczołów potowych – ludzkie stopy to ewolucyjny majstersztyk. Ale tylko w pełni zdrowe i sprawne stanowią stabilną podporę ciała! Tymczasem coraz więcej Polaków boryka się z dolegliwościami takimi jak nadmierne pocenie czy, w efekcie, z grzybicą. Dlatego o stopy należy dbać w każdym wieku i właściwie pielęgnować je przez cały rok, a bezpiecznych, skutecznych i sprawdzonych dermokosmetyków i wyrobów medycznych szukać w aptekach. Czytaj dalej

  • 3549

    Idea zdrowej pielęgnacji włosów

    Linia Jantar Medica to intensywna kuracja do włosów zniszczonych i wymagających regeneracji z wyciągiem z bursztynu dostępna wyłącznie w aptekach. Wysokie stężenie składników aktywnych oraz rezultaty działania potwierdzone w badaniach konsumenckich to gwarancja skuteczności od pierwszego zastosowania. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/