Zapachy od najmłodszych lat – perfumy dla dzieci

Perfumy dla dzieci są obecne na rynku i wszystko wskazuje na to, że wraz ze wzrostem branży kosmetycznej i tutaj tendencja będzie dodatnia. Czym się wyróżniają? Czy są bezpieczne? I czy to w ogóle jest etyczne? Zapraszam serdecznie do lektury.

Być może dla wielu tytuł artykułu brzmi nieco szokująco. W końcu kto by kiedyś pomyślał o tym, aby produkować perfumy dla dzieci. Fakt – część pachnącego asortymentu była kierowana do młodej grupy docelowej, ale potem coraz pewniej wypełniała się nisza produktów dla nastolatków. Marki jednak coraz częściej szukają rynku wśród najmłodszych.

Jeżeli przeanalizujemy sprawę przez pryzmat marketingu, rozwój perfumerii dla dzieci staje się oczywistością. Pierwszą kwestią będzie naturalna tendencja marek do poszerzania asortymentu, również poprzez docieranie do zróżnicowanych grup docelowych. Same perfumy można podzielić na te kierowane do kobiet, mężczyzn, osób zamożnych (perfumy niszowe) czy osób uprawiających sport. I oczywiście zostaje kryterium wieku. Jeżeli jest szansa odniesienia sukcesu na rynku dziecięcym, pojawia się pytanie: „Dlaczego by nie spróbować?”.

Z drugiej strony, pojawia się potrzeba szukania niezagospodarowanej niszy. W dobie nasycenia rynku, kiedy nowości rynkowe pojawiają się z każdej strony, a konsument aż gubi się w różnorodności ofert, znalezienie „wolnego” miejsca zdaje się być na wagę złota. Perfumy dla dzieci są jednak kategorią nieoczywistą. Jak wielokrotnie zaznaczałem na łamach „Świata Przemysłu Kosmetycznego”, każdy produkt ma swój rdzeń i rozszerzenie.

W przypadku produktów perfumeryjnych rdzeniem będzie zapach – jego charakter i trwałość. Funkcję rozszerzenia może stanowić wiele czynników, np. opakowanie, konotacje marki, reklama. I tak jak w przypadku perfum standardowych waga poszczególnych czynników może rozkładać się na wiele sposobów – i mimo że znajdzie się wiele przypadków, gdzie „sprzedaje” opakowanie czy reklama – to decydujący jest najczęściej jednak zapach.

Jeżeli chodzi o perfumy dla najmłodszych, akcent jest zdecydowanie postawiony na otoczkę produktu, a zapach staje się drugorzędny. Zarówno butelka, jak i kartonik perfum muszą nie tylko przyciągać wzrok, ale również stanowić wystarczający powód do zakupu. Z uwagi na powyższe, w niniejszym artykule zaczniemy od zabiegów marketingowych, aby przejść przez kwestie zapachu, składu (w tym bezpieczeństwa), a skończyć na rozważaniach etycznych.

Atrakcyjne opakowanie i licencje
Aby wyróżnić opakowanie i zainteresować najmłodszych, producenci stosują różne taktyki. Kluczowe stają się produkty oparte na licencjach, gdzie opakowanie czy nazwa nawiązują do bajek albo ulubionych filmów. I tak w ofercie sieci ZARA możemy znaleźć asortyment, na którego opakowaniach widnieją postacie z Króla Lwa, Toy Story czy Myszki Miki. Znajdziemy też perfumy na licencji Gwiezdnych Wojen, Jurassic World, Spider-Mana o raz t akie o znaczone sławnym nietoperzem – znakiem Batmana1.

Oczywiście perfumy oparte na świadectwie popkultury obecne są nie tylko w ofercie hiszpańskiego giganta. Na polskim rynku znajdziemy m.in. produkty Bi-Es, oparte na licencji Barbie czy Atomówek. Podobnie będzie w przypadku La Rive, gdzie na opakowaniach rozpoznamy Auta, Gwiezdne Wojny czy Krainę Lodu 2.

Producenci często idą o krok dalej, oferując produkty w opakowaniach, które mają kształt postaci ze znanej produkcji. Przykładem może być marka Air-Val i jej seria inspirowana Minionkami. Taki zabieg jest stosowany z dwóch powodów. Po pierwsze, w ten sposób stworzone opakowanie przyciąga wzrok i niejako przekłada konotacje popkulturowe na produkt sensu stricto. Takie opakowanie często jest samo w sobie powodem do zakupu – może być potem ustawione na szafce w pokoju dziecięcym lub służyć jako zabawka. Funkcja perfumeryjna staje się wtedy tylko przyjemnym dodatkiem. Kolejnym zabiegiem służącym do przekonania (najczęściej rodziców) do zasadności zakupu stanowią dodatki. Często więc perfumy są sprzedawane z innymi kosmetykami – szamponami do włosów, żelami pod prysznic czy płynami do kąpieli. Niekiedy dodatkowo w zestawach znajdują się zabawki. Nie zawsze jednak perfumy dla dzieci tożsame są z licencjami. Marka może stworzyć własnego bohatera marki (ang. brand hero). Może też w ogóle odejść od tego i tworzyć opakowanie w oparciu o fantazyjne kolory, inspirujące grafiki czy chodliwe slogany.

Marketing w miejscu sprzedaży
Podstawą będzie odpowiednia ekspozycja. Większość produktów z kategorii FMCG – dóbr szybko zbywalnych – jest kupowana w przypływie impulsu. Zakupów nie planujemy. Widzimy jednak w sklepie dany wyrób, który jest odpowiednio wyeksponowany (np. na standzie reklamowym czy przy kasie), i impulsywnie go kupujemy. Perfumy są pewnym wyjątkiem z uwagi na ich najczęściej wysoką cenę. Jednak te dla dzieci niejako wracają do trendu panującego w kategorii. Po pierwsze, ich cena jest dużo niższa, a po drugie… cóż, tutaj każdy, kto był kiedyś na zakupach z dzieckiem, wie. Jeżeli chcemy więc zwrócić uwagę dzieci, musimy zadbać o ekspozycję perfum. Wciąż pomocne będą standy, wzmacniające przekaz plakaty (np. wieszane przy kasie), jak i inne materiały POS. Produkty u stawiane w pobliżu kasy również zwiększą swoją szansę na bycie dostrzeżonymi. Warto też mieć w pamięci, że dzieci są niższe więc produkty kierowane do nich powinny też znaleźć się na niższych półkach, aby dziecko dojrzało je na wysokości „naturalnej”.

Nieoczywista konkurencja
Absolutnie uwielbiam wracać do tekstu Pawła Tkaczyka, w którym opisuje konkurencję jako coś szerszego niż firmy/marki proponujące podobny produkt. Jako konkurencję dla meksykańskiej restauracji, wskazuje np. biurowego „Pana Kanapkę” czy szefa, który pozbawia pracownika przerwy na lunch3.

W odniesieniu do perfum dla dzieci również warto spojrzeć szerzej. Różne marki posiadają w ofercie produkty dla najmłodszych, które są w pewien sposób konkurencyjne. Ale dużo większą konkurencją będzie np. pluszowa zabawka, bo to ona walczy o atencję dziecka i zasoby rodzica.

Rodzice
Powyżej wskazałem to, co jest kluczowe dla przyciągnięcia uwagi najmłodszych. Pamiętajmy jednak, że dziecko samego zakupu nie dokonuje. Robi to rodzic. Tutaj znowu można wspomnieć o zestawach, które dużo bardziej przemawiają do rodzica ze względu na większą użyteczność i wszechstronność. I nie zapominajmy o komunikacji kierowanej do rodziców. Może wzmianka o wnikliwych badaniach produktu nie jest atrakcyjna dla dzieci, ale dla rodziców może stanowić kluczową informację.

Zapachy, skład i bezpieczeństwo
Jak wcześniej zaznaczyłem, zapach staje się kwestią drugorzędną. Najczęściej w perfumach dla dzieci znajdziemy nuty delikatne, słodkie, owocowe. Trwałość ich raczej będzie krótsza, co ma związek z bezpieczeństwem. Dłuższa trwałość wynika z większego stężenia kompozycji zapachowej, a co za tym idzie większego nasycenia alergenów.

Przechodzimy zatem do składu. Trzeba mieć świadomość, że każda kompozycja zapachowa zawiera alergeny. A perfumy są produktem w głównej mierze opartym właśnie na niej. Spotkałem się z informacjami w internecie, jakoby dane perfumy miały w pełni bezpieczny skład. Warto jednak pamiętać, że zawsze występuje pewne ryzyko, dlatego do każdego produktu podchodźmy z pewną dozą uwagi, szczególnie jeżeli chodzi o pociechy. W tym przypadku lepiej aplikować kosmetyk na ubranie, a nie bezpośrednio na skórę. Ponadto dobrym rozwiązaniem będzie wybór perfum, które nie zawierają alkoholu.

Perfumy jako kosmetyki są testowane dermatologicznie i wytwarzane ze składników analizowanych przez naukowców i ekspertów. Jeżeli dany składnik może zagrażać zdrowiu lub życiu, zostaje zakazany do użycia w kosmetykach. Jednak zawsze należy podchodzić do nowego kosmetyku ostrożnie.

Etyka

Tworząc produkty, opracowując ich strategię marketingową i strategię promocji, zmierza się w określonym kierunku, którym jest bez wątpienia sukces rynkowy. To niestety czasami prowadzi do nadużyć. Wiele kwestii związanych z produktami i komunikacją marketingową jest unormowanych prawnie.

Aktami ogólnymi będzie między innymi Ustawa z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. 1993, nr 47, poz. 211) czy Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym (Dz. U. 2007, nr 171, poz. 1206).

Istnieją również przepisy dotyczące danej branży. I tak dla kosmetyków ważna będzie Ustawa z dnia 4 października 2018 r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. 2018, poz. 2227), odnosząca się bezpośrednio do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczącego produktów kosmetycznych. Wytyczne w zakresie komunikacji znajdziemy zaś w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r., które określa wspólne kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi. W Polsce działa również organ samoregulacji branży reklamowej, tj. Komisja Etyki Reklamy (KER), która opiniuje kwestie związane z komunikacją marketi ngową w odniesieniu do Kodeksu Etyki Reklamy.

Można więc powiedzieć, że istnieją regulacje pozwalające na zablokowanie potencjalnie niebezpiecznych produktów i kampanii. Co więcej, niektóre z nich traktują dzieci w zupełnie innych kategoriach. I tak wspominana już Ustawa o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym traktuje jako zabronione „(...) umieszczanie w reklamie bezpośredniego wezwania dzieci do nabycia reklamowanych produktów lub do nakłonienia rodziców lub innych osób dorosłych do kupienia im reklamowanych produktów”4. Ponadto w Kodeksie Etyki Reklamy cały rozdział (IV) odnosi się bezpośrednio do reklamy skierowanej do dzieci i młodzieży.

Pomijając ustawy i Kodeks Etyki Reklamy (chociaż oczywiście warto się z nimi zapoznać), należy samemu się zastanowić, w jaki sposób, działając zgodnie z sumieniem, osiągać sukces na rynku dla najmłodszych.

Musimy pamiętać, że dzieci są podatne na komunikaty płynące z reklam czy od rówieśników. Są ufne i nie rozumieją metafor, uogólnień i innych środków retorycznych. Musimy pamiętać o tym, że wykorzystywanie „sztuczek” psychologicznych czy perswazji jest po prostu nie w porządku.

Działając na rynku produktów skierowanych dla dzieci, twórzmy produkty bezpieczne i rzetelnie oznakowane. Kierujmy się zasadą, wedle której w przypadku transakcji wszyscy powinni być wygrani (dziecko, rodzic, producent). Zachowajmy umiar. Wtedy perfumy dla najmłodszych będą wspaniałym dodatkiem, pozwalającym wyrazić indywidualność i dającym radość.

 

Mikołaj Buczyński
AromaPartners (marka usługowa City Cosmetics Sp. z o.o.)

Znalezione obrazy dla zapytania aroma partners

 

1 htt ps://www.zara.com/pl/pl/dzieci-chlopiec-akcesoria-perfumy-l186.html (dostęp: 21.06.2019 r.).
2 htt ps://www.smyk.com/dziecko-mama/dziecko/kapiel/kosmetyki/perfumy-idezodoranty.html (dostęp: 21.06.2019 r.).
3 Paweł Tkaczyk, Dlaczego warto pracować z konkurencją? htt ps://paweltkaczyk.com/pl/dlaczego-warto-pracowac-zkonkurencja/4 Ustawa z dnia 23 sierpnia 2007 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykomrynkowym (Dz. U. 2007, nr 17, 1 poz. 1206., art. 9, pkt 5).

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2965

    Kremowe hity na wakacje. Dermokosmetyki, które zmieszczą się w każdej torebce!

    Ile razy zastanawiałaś się przed wyjściem, wziąć ze sobą krem, a może nie będzie wcale potrzebny? Ile razy podczas pakowania, szukałaś opakowania, do którego mogłabyś przełożyć trochę kremu, by nie musieć brać całego słoiczka? Ile razy okazało się, że Twoja torebka jest za mała i krem się do niej po prostu nie mieści? Jeśli kiedykolwiek musiałaś zadawać sobie te pytania lub miałaś podobne dylematy, to te czasy właśnie się skończyły. A to wszystko za sprawą wygodnego, praktycznego opakowania w wersji podróżnej od BioDermic Dermocosmetics. Czytaj dalej

  • 2938

    Pielęgnacja okolic oczu. Delikatna skóra pod specjalnym nadzorem

    Piękne spojrzenie wymaga pięknej oprawy i nie chodzi nam w tym momencie o wystrzałowy makijaż. Skóra w okolicach oczu jest niezwykle delikatna, niemal pozbawiona gruczołów łojowych, co sprawia, że starzeje się najszybciej. Dodatkowo wszystkie wiemy, że śmiech to zdrowie, ale nawet ono ma swoją cenę… Ale na pewno nie będziemy nikogo zniechęcać do rozdawania uśmiechów, wręcz przeciwnie. Więc co zrobić, żeby zjeść ciastko i mieć ciastko? Czytaj dalej

  • 2929

    BIO - kremowa odsłona piękna

    Niedawno na rynku pojawiła się nowa seria kosmetyków BioDermic Dermocosmetics sygnowanych hasłem „BIO warto”. Marka podkreśla, że warto, „bio” udoskonalone receptury kosmetyków pozwalają uzyskać efekty zbliżone do profesjonalnych zabiegów kosmetycznych i sprawić by skóra była piękna i zdrowa. W czym tkwi sekret? Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2984

    Polska europejskim hubem produkcji opakowań

    W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal 2-krotnie wyższy niż średnia dla UE. Można powiedzieć, że produkcja opakowań stała się jedną z polskich specjalności. Czytaj dalej

  • 2964

    Naukowcy z SGGW wyprodukowali innowacyjny suszony miód

    Naukowcy ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wyprodukowali suszony miód, który zawiera aż 80 proc. miodu naturalnego. Innowacyjny produkt jest w formie proszku i może być doskonałym składnikiem wielu produktów , m.in. kosmetyków i suplementów diety. Czytaj dalej

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/