Wpływ pandemii koronawirusa na producentów kontraktowych i private label w zakresie kosmetyków i chemii gospodarczej

W jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na branżę i biznes kosmetyczny? Pandemia COVID-19 wpłynęła niemalże na wszystkie obszary naszego życia prywatnego i zawodowego. Z perspektywy czasu trudno znaleźć branżę, która nie doświadczyła zmian spowodowanych tą sytuacją. Jednak gdy skupimy się na branży kosmetycznej i chemii gospodarczej, zauważymy, że wpływ koronawirusa był mocno uzależniony od kategorii.

Najgorzej radziły sobie kosmetyki kolorowe i zapachowe – w wyniku powszechnej izolacji ich zużycie drastycznie zmalało, a dostępność została dodatkowo ograniczona przez zamknięcie wielu stacjonarnych punktów sprzedaży. Nieco lepiej radziły sobie kosmetyki do pielęgnacji skóry, takie jak kremy i balsamy, lecz prawdziwymi zwycięzcami można okrzyknąć kosmetyki do higieny osobistej, w szczególności mydła, żele antybakteryjne oraz wszelkiego rodzaju środki do czyszczenia i dezynfekcji.

Jak obecna sytuacja wpłynęła na produkcję kontraktową i private label?

Producenci kontraktowi musieli zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – poczynając od wdrożenia szeregu rygorystycznych i kosztownych standardów BHP, poprzez utrudnioną logistykę i pękające łańcuchy dostaw, kończąc w niektórych przypadkach na błyskawicznym przeorganizowaniu produkcji w celu wytwarzania środków antybakteryjnych i biobójczych, na które popyt wydawał się być nieograniczony.

Skupiając się stricte na private label, ta kategoria poradziła sobie dość dobrze. Jest ona w głównej mierze domeną sieci handlowych i dyskontów, które dzięki swojej kompleksowości i szerokiemu asortymentowi, szczególnie sprzedaży produktów pierwszej potrzeby (np. żywności), funkcjonowały bez większego problemu podczas izolacji społecznej. Natomiast wiele perfumerii, sklepów kosmetycznych czy też pojedynczych, stacjonarnych drogerii takiej możliwości nie miało.

Jak w obliczu pandemii odnalazła się firma Serpol-Cosmetics?

Jako że jesteśmy największym polskim producentem mydeł w płynie, na brak pracy nie mogliśmy narzekać. Kluczowe jednak dla nas było zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom oraz zachowanie ciągłości produkcji. W tym celu wdrożyliśmy wiele standardów i procedur minimalizujących ryzyko pojawienia się koronawirusa w naszej firmie.

Z uwagi na ogólnoświatowe zalecenia dotyczące utrzymywania należytej higieny rąk, która jest niezbędna w walce z wirusem SARS-CoV-2, mydło w płynie stało się niemalże produktem pierwszej potrzeby, co jeszcze bardziej motywowało nas do stosowania wszelkich środków ostrożności, aby kontynuowa naszą działalność.

Obecnie wiele restrykcji zostało zniesionych. Czy sytuacja w Państwa firmie uległa zmianie?

Faktycznie, od kilku tygodni obserwujemy sukcesywne odmrażanie gospodarki oraz znoszenia restrykcyjnych ograniczeń dotyczących izolacji osobistej. Jednak z perspektywy warunków pracy w naszej firmie uważamy, że na zmiany jest jeszcze za wcześnie. Wirus SARS-CoV-2 to wyjątkowo wymagający przeciwnik. Jako odpowiedzialny pracodawca, nie możemy ryzykować zdrowia naszych pracowników, więc kontynuujemy uprzednio wdrożone standardy i procedury BHP.

Natomiast, mając na uwadze perspektywę biznesową, nadal obserwujemy zwiększony popyt na produkty myjące, choć jest on zdecydowanie niższy niż w rekordowych miesiącach, takich jak marzec i kwiecień. Zakładamy jednak, że zwiększona sprzedaż mydeł pozostanie z nami na dłużej, tym bardziej że świadomość społeczeństwa na temat odpowiedniej higieny rąk jest znacznie wyższa niż przed wybuchem pandemii – ludzie wypracowali w sobie nawyk regularnej higieny rąk.

Wspomniał Pan o pękających łańcuchach dostaw. Czy w obecnej sytuacji, gdy w sklepach nie brakuje już produktów myjących i dezynfekujących, producenci nadal muszą zmagać się z brakami surowców i komponentów?

Wydaję się, że sytuacja, w której mamy puste półki w sklepach, jest już za nami i obecnie możemy zaobserwować nadwyżkę podaży nad popytem. Jest to spowodowane zarówno zwiększeniem mocy produkcyjnych wśród obecnych producentów, jak i powstaniem nowych firm, które dostrzegły i wykorzystały okazję biznesową.

Dla niektórych firm była to również szansa na przetrwanie, gdy popyt na produkowane przez nich wcześniej produkty drastycznie się obniżył. Przestawienie linii produkcyjnych na produkcję preparatów do dezynfekcji pozwoliło im zachować ciągłość produkcji i kontynuować działalność gospodarczą.

Nawiązując do surowców, w ostatnich miesiącach główną rolę odgrywała podaż alkoholu jako kluczowego składnika preparatów dezynfekujących. Na chwilę obecną wydaję się, że nie brakuje na rynku alkoholu, a jego dostępność w oczywisty sposób przyczyniła się do redukcji cen zarówno samego surowca, jak i wyrobów gotowych.

Analogicznie wygląda sytuacja z pozostałymi surowcami i komponentami, gdzie braków nie obserwujemy. Niestety wąskim gardłem wciąż pozostają opakowania oraz zamknięcia, w szczególności dozowniki i wszelkiego rodzaju pompki do mydeł w płynie, które w większości produkowane są przez firmy chińskie. Globalny popyt na dozowniki i pompki wciąż się utrzymuje na bardzo wysokim poziomie, dlatego ich producenci wielokrotnie i bezzasadnie podnoszą ceny oraz wydłużają terminy dostaw o wiele tygodni, co skutkuje brakiem kluczowego komponentu, a w efekcie wyrobu gotowego. Nasza firma również zmaga się z wąskim gardłem w postaci braku dozowników, więc tymczasowo wdraża alternatywne rozwiązania w postaci zamknięć typ flip top, screw cap, a nawet push-pull, dzięki czemu jesteśmy w stanie zachować ciągłość produkcji i dostaw wyrobów gotowych. Na szczęście opakowania w postaci butelek, słoików i saszetek produkujemy we własnym zakresie, dlatego nie odczuwamy braków w tych kategoriach.

Jakie według Pana będą skutki pandemii?

Tak jak wspomniałem, pandemia wykreowała wśród społeczeństwa wiele nawyków, które z pewnością w sposób pośredni przełożą się na zachowania konsumenckie. Wiele decyzji zakupowych uzależnionych będzie od skutków gospodarczych, które na dziś są trudne do przewidzenia.

Z perspektywy naszej firmy ciężko o miarodajną ocenę skutków pandemii, gdyż należymy do wąskiego grona firm, które w tym okresie odnotowały zwiększoną sprzedaż oraz kontynuowały swoją strategię rozwoju poprzez dodatkowe inwestycje i zwiększenie zatrudnienia.

Możemy jednak potwierdzić, że zauważyliśmy ostatnio skokowy wzrost w zakresie dostępności pracowników, szczególnie w obszarze produkcji, co jeszcze bardziej motywuje nas do realizacji naszych planów rozwoju.

Skoro wspomniał Pan o planach rozwoju, to jak one wyglądają w Serpol-Cosmetics?

Nasza firma konsekwentnie realizuje swoją strategię rozwoju i dzięki uprzednio podjętym decyzjom inwestycyjnym już w następnym kwartale będziemy mogli cieszyć się nowym zakładem produkcyjnym o powierzchni ponad 10 tys. m2 i biurowcem, którego powierzchnia wynosi dodatkowe 3,5 tys. m2.

Będzie to jeden z największych i najnowocześniejszych polskich zakładów produkujących kosmetyki myjące o planowanej wydajności circa 200 mln wyrobów gotowych rocznie.

Istotnym aspektem podczas realizacji naszych inwestycji jest ekologia, która dla naszej firmy nie ogranicza się wyłącznie do kreowania ekologicznych receptur i opakowań, ale również do infrastruktury oraz linii produkcyjnych. Takim przykładem jest nasz nowy zakład produkcyjny, który będzie ogrzewany odnawialnymi źródłami energii w postaci gruntowych pomp ciepła, a wygenerowane przez nas odpady plastikowe zostaną poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane w procesie produkcji butelek.

Rafayel Asatryan
Commercial director
Serpol-Cosmetics Sp. z o.o. Sp. k.
[email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3757

    Nowość od Affect paleta cieni Lunar Spell

    Poczuj magię dwunastu odcieni inspirowanych blaskiem księżyca. Siedem matowych, chłodnych cieni zestawionych z pięcioma kosmicznymi, migoczącymi barwami srebra, błyszczącego różu, księżycowego pyłu i ametystu. Łącząc je dowolnie możemy stworzyć marzycielskie, pełne klasy makijaże z nutka tajemnicy. Nów efektów i pełnia kobiecości w jednym. Czytaj dalej

  • 3756

    JESIENNA PIELĘGNACJA SKÓRY TWARZY WEDŁUG EKSPERTA

    Skóra po wakacjach? Najwyższy czas o nią zadbać! Po urlopowych szaleństwach wracamy do rzeczywistości i spokojnego rytmu. Także skórę trzeba ukoić, uspokoić oraz przygotować na trudniejszy okres jesieni i zimy. Jak to zrobić? Odpowiada dr n. med. Magdalena Łuczkowska, dermatolog i ekspert. Czytaj dalej

  • 3751

    Ten owoc ma moc... pielęgnacji!

    Owoc mango to często wykorzystywany składnik w kuchni indyjskiej. Cztery tysiące lat temu Hindusi uznali go nawet za "owoc bogów". Nie każdy jednak wie, że to nie miąższ, a pestka jest tu prawdziwą gwiazdą. Pomijana w kuchni, z powodzeniem znalazła swoje miejsce w kosmetyce. Tłoczone z pestki masło mango bogate jest w mnóstwo naturalnych substancji odżywczych. Jego wszechstronne – nawilżające, natłuszczające i kojące – działanie na skórę można poznać dzięki kosmetykom z serii Botanic Origin. Czytaj dalej

  • 3743

    Nowy zapach od Avon – stworzony dla kobiety, takiej jak Ty!

    Czasem elegancka i stylowo ubrana, a czasem naturalna i bez makijażu. Zazwyczaj towarzyska i wygadana, dzisiaj nieco introwertyczna i ceniąca sobie spokój – jedna kobieta, a ma tak wiele różnych oblicz. By odzwierciedlić wszystkie aspekty kobiecej osobowości, Avon stworzył nowe perfumy w linii Eve – Embrace, dzięki którym pokochasz każdą wersję siebie i poczujesz się dobrze w swojej skórze. Ambasadorką całej linii zapachów Eve została artystka Natalia Kukulska. Czytaj dalej

  • 3737

    Twoje HAIR SPA z Philip Kingsley!

    Włosy zmęczone mocnym słońcem, wilgotnym powietrzem i wiatrem są przesuszone i matowe. Trudno się je czesze i układa. Na ratunek przychodzi dogłębne nawilżenie, czyli specjalnie przygotowany na te okazję rytuał SPA od Philip Kingsley, do przygotowania w domu! Czytaj dalej

  • 3732

    Oto nowy, kremowy róż Nature Enhanced Blush od IsaDora!

    Pod koniec lata, nie mamy jeszcze ochoty na pełny makijaż. Noszenie ciężkich fluidów czy pudrów to zbyt duży wysiłek dla naszej cery, która, tak jak my, chce jak najdłużej cieszyć się ciepłym powietrzem i swobodą. Wystarczy tak naprawdę lekki krem, tusz do rzęs i róż. Najlepiej taki, który nada nam delikatnego rumieńca, jakbyśmy spędziły całe popołudnie na upalnej plaży. Przed Wami nowy, naturalny róż do policzków w kremie Nature Enhanced Blush od IsaDora! Czytaj dalej

  • 3726

    Lato lekkich stóp!

    Wsunięte w odkryte sandałki, japonki czy tenisówki bez skarpetek – lato to czas, kiedy stopy mogą wreszcie odpocząć. Ale czy na pewno? Odpowiedź brzmi nie, a na pewno niekoniecznie! Często wysoka temperatura czy nie do końca wygodne obuwie (ale za to jakie ładne!) sprawiają, że nogi wyjątkowo szybko się męczą, puchną, a nawet bolą. Dlatego należy dbać o nie przez cały rok, ale pielęgnację dopasowywać do sezonu. Pomogą w tym profesjonalne produkty z linii Nivelazione Skin Therapy PROTECT oraz EXPERT. Czytaj dalej

  • 3725

    Najlepsze scenariusze pisze samo życie. Mydło Biały Jeleń często odgrywa w nich główną rolę

    Mydło potasowe jest niewątpliwie kosmetycznym i gospodarczym dziedzictwem krajowym. Formulacje oparte o ten drogocenny składnik stanowią podróż do przeszłości, gdy mydło potasowe stanowiło nieodzowny element codziennych rytuałów higienicznych oraz piorących. Czytaj dalej

  • 3719

    Delikatne wybielanie Pasty do zębów [BE YOU.] od Curaprox

    Używanie pasty jest nieodłącznym elementem codziennej higieny jamy ustnej. I mogłoby nam się wydawać, że już nic w tej kwestii nas nie zaskoczy, a jednak. W ofercie marki Curaprox znajdziemy pasty do zębów [BE YOU.] w sześciu orzeźwiających smakach i w sześciu żywych kolorach, które są tak piękne, że rozjaśniają nawet poniedziałkowy poranek. Zawierają wyłącznie naturalne składniki, a w tym enzym oksydazę glukozową dającą efekt delikatnego wybielenia zębów. Dodatkowo zamknięte są w ekologicznych opakowaniach o pojemności 60 ml, co umożliwia szybszą zmianę ulubionych smaków. Poznaj nowy wymiar zdrowia jamy ustnej i poczuj świeżość oraz pewność siebie długo po umyciu zębów. Czytaj dalej

  • 3717

    Włos na Radical-nej terapii!!

    Wypadanie, przetłuszczanie się i łupież – to bez wątpienia 3 najczęstsze problemy, jakie dotykają włosy i skórę głowy. Przyczyny? Nieprawidłowa pielęgnacja, źle zbilansowana dieta, ogólnoustrojowe choroby czy skutki uboczne zażywanych lekarstw. Na szczęście w większości to kłopoty przejściowe, z którymi uporać się pomagają odpowiednio dobrane preparaty. Takie jak te z linii RADICAL med, których wysoce aktywne składniki zapewniają kompleksową terapię o szerokim spektrum działania w zależności od indywidualnych potrzeb. Czytaj dalej

  • 3715

    Odkryj soczyste kompozycje z Grasse od Adopt!

    Lato w pełni! A podczas cieplejszych dni mamy ochotę na trochę słodsze i lżejsze kompozycje zapachowe. Adopt’ posiada w swojej ofercie zapachy zawierające w sobie owocowe, soczyste szaleństwo! Wszystkie znajdziesz na półce w drogeriach Rossmann. Czytaj dalej

  • 3713

    POLSKA PREMIERA MARKI RITUALS COSMETICS

    Już 4 sierpnia, Rituals Cosmetics otworzy swój pierwszy sklep w Polsce. Marka powstała w 2000 roku w Holandii. Zachęca do tego, aby odnajdować szczęście w małych rzeczach i pragnie zmieniać nawet codzienne, rutynowe czynności w wyjątkowe momenty. Jak mówi założyciel i CEO marki Raymond Cloosterman “naszym zamiarem nie jest to, aby sprzedać Ci piękno – naszym celem jest zapewnić Ci doskonałe samopoczucie”. Rituals, zgodnie ze swoją ideą, podkreśla, że każdy moment dnia, pozornie nieistotne, jak poranny prysznic czy nałożenie kremu na ręce, mogą być wyjątkowe, o ile w ten sposób będziemy je traktować. Dzięki bogatej gamie produktów do domu i do pielęgnacji ciała, inspirowanych mądrością i tradycjami starożytnych kultur, codzienne czynności stają się chwilami, które nabierają głębszego znaczenia. Czytaj dalej

  • 3710

    Nowość od Matis Paris – Cell Expert & Cell Skin na ratunek oznakom lockdown ageing!

    Współczesny styl życia większości społeczeństwa oraz niepewna sytuacja związana z pojawieniem się pandemii wywołała u wielu z nas bardzo duży stres, który nie wpłynął jedynie na nasze samopoczucie, ale także zostawił ślad na naszych skórach. Lockdown ageing to termin, który pojawił się stosunkowo niedawno w kosmetologii. Jest to efekt wywołany przez skutki pandemii i życie w niepokoju z nią związane. Czytaj dalej

  • 3701

    Słoneczna matematyka

    Wybierając preparat „na słońce” często, nawet o tym nie wiedząc, kierujemy się matematyką. Wydaje nam się, tak na logikę, że wyższa liczba przy literach SPF, to lepsza ochrona. Ile w tym prawdy? Czym jest w ogóle ten skrót i dlaczego „pięćdziesiątka” jest naprawdę skuteczniejsza od „dwudziestki”? Odpowiedzi na te pytania poszukamy w towarzystwie zapewniającej przeciwsłoneczną ochronę linii Nivelazione Skin Therapy SUN. Czytaj dalej

  • 3700

    Poznaj najnowszy zapach z linii Little Black Dress

    Historia zapachów Little Black Dress rozpoczęła się dwie dekady temu. Od tego czasu są one jednymi z najchętniej wybieranych przez kobiety na całym świecie. Z okazji celebracji 20. urodzin kultowej linii powstał nowy, ekskluzywny wariant zapachu – The Dress. To urzekająca, kwiatowo-orientalna kompozycja, dzięki której zostaniesz królową letnich nocy! Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/