Wpływ pandemii koronawirusa na producentów kontraktowych i private label w zakresie kosmetyków i chemii gospodarczej

W jaki sposób pandemia koronawirusa wpłynęła na branżę i biznes kosmetyczny? Pandemia COVID-19 wpłynęła niemalże na wszystkie obszary naszego życia prywatnego i zawodowego. Z perspektywy czasu trudno znaleźć branżę, która nie doświadczyła zmian spowodowanych tą sytuacją. Jednak gdy skupimy się na branży kosmetycznej i chemii gospodarczej, zauważymy, że wpływ koronawirusa był mocno uzależniony od kategorii.

Najgorzej radziły sobie kosmetyki kolorowe i zapachowe – w wyniku powszechnej izolacji ich zużycie drastycznie zmalało, a dostępność została dodatkowo ograniczona przez zamknięcie wielu stacjonarnych punktów sprzedaży. Nieco lepiej radziły sobie kosmetyki do pielęgnacji skóry, takie jak kremy i balsamy, lecz prawdziwymi zwycięzcami można okrzyknąć kosmetyki do higieny osobistej, w szczególności mydła, żele antybakteryjne oraz wszelkiego rodzaju środki do czyszczenia i dezynfekcji.

Jak obecna sytuacja wpłynęła na produkcję kontraktową i private label?

Producenci kontraktowi musieli zmierzyć się z wieloma wyzwaniami – poczynając od wdrożenia szeregu rygorystycznych i kosztownych standardów BHP, poprzez utrudnioną logistykę i pękające łańcuchy dostaw, kończąc w niektórych przypadkach na błyskawicznym przeorganizowaniu produkcji w celu wytwarzania środków antybakteryjnych i biobójczych, na które popyt wydawał się być nieograniczony.

Skupiając się stricte na private label, ta kategoria poradziła sobie dość dobrze. Jest ona w głównej mierze domeną sieci handlowych i dyskontów, które dzięki swojej kompleksowości i szerokiemu asortymentowi, szczególnie sprzedaży produktów pierwszej potrzeby (np. żywności), funkcjonowały bez większego problemu podczas izolacji społecznej. Natomiast wiele perfumerii, sklepów kosmetycznych czy też pojedynczych, stacjonarnych drogerii takiej możliwości nie miało.

Jak w obliczu pandemii odnalazła się firma Serpol-Cosmetics?

Jako że jesteśmy największym polskim producentem mydeł w płynie, na brak pracy nie mogliśmy narzekać. Kluczowe jednak dla nas było zapewnienie bezpieczeństwa naszym pracownikom oraz zachowanie ciągłości produkcji. W tym celu wdrożyliśmy wiele standardów i procedur minimalizujących ryzyko pojawienia się koronawirusa w naszej firmie.

Z uwagi na ogólnoświatowe zalecenia dotyczące utrzymywania należytej higieny rąk, która jest niezbędna w walce z wirusem SARS-CoV-2, mydło w płynie stało się niemalże produktem pierwszej potrzeby, co jeszcze bardziej motywowało nas do stosowania wszelkich środków ostrożności, aby kontynuowa naszą działalność.

Obecnie wiele restrykcji zostało zniesionych. Czy sytuacja w Państwa firmie uległa zmianie?

Faktycznie, od kilku tygodni obserwujemy sukcesywne odmrażanie gospodarki oraz znoszenia restrykcyjnych ograniczeń dotyczących izolacji osobistej. Jednak z perspektywy warunków pracy w naszej firmie uważamy, że na zmiany jest jeszcze za wcześnie. Wirus SARS-CoV-2 to wyjątkowo wymagający przeciwnik. Jako odpowiedzialny pracodawca, nie możemy ryzykować zdrowia naszych pracowników, więc kontynuujemy uprzednio wdrożone standardy i procedury BHP.

Natomiast, mając na uwadze perspektywę biznesową, nadal obserwujemy zwiększony popyt na produkty myjące, choć jest on zdecydowanie niższy niż w rekordowych miesiącach, takich jak marzec i kwiecień. Zakładamy jednak, że zwiększona sprzedaż mydeł pozostanie z nami na dłużej, tym bardziej że świadomość społeczeństwa na temat odpowiedniej higieny rąk jest znacznie wyższa niż przed wybuchem pandemii – ludzie wypracowali w sobie nawyk regularnej higieny rąk.

Wspomniał Pan o pękających łańcuchach dostaw. Czy w obecnej sytuacji, gdy w sklepach nie brakuje już produktów myjących i dezynfekujących, producenci nadal muszą zmagać się z brakami surowców i komponentów?

Wydaję się, że sytuacja, w której mamy puste półki w sklepach, jest już za nami i obecnie możemy zaobserwować nadwyżkę podaży nad popytem. Jest to spowodowane zarówno zwiększeniem mocy produkcyjnych wśród obecnych producentów, jak i powstaniem nowych firm, które dostrzegły i wykorzystały okazję biznesową.

Dla niektórych firm była to również szansa na przetrwanie, gdy popyt na produkowane przez nich wcześniej produkty drastycznie się obniżył. Przestawienie linii produkcyjnych na produkcję preparatów do dezynfekcji pozwoliło im zachować ciągłość produkcji i kontynuować działalność gospodarczą.

Nawiązując do surowców, w ostatnich miesiącach główną rolę odgrywała podaż alkoholu jako kluczowego składnika preparatów dezynfekujących. Na chwilę obecną wydaję się, że nie brakuje na rynku alkoholu, a jego dostępność w oczywisty sposób przyczyniła się do redukcji cen zarówno samego surowca, jak i wyrobów gotowych.

Analogicznie wygląda sytuacja z pozostałymi surowcami i komponentami, gdzie braków nie obserwujemy. Niestety wąskim gardłem wciąż pozostają opakowania oraz zamknięcia, w szczególności dozowniki i wszelkiego rodzaju pompki do mydeł w płynie, które w większości produkowane są przez firmy chińskie. Globalny popyt na dozowniki i pompki wciąż się utrzymuje na bardzo wysokim poziomie, dlatego ich producenci wielokrotnie i bezzasadnie podnoszą ceny oraz wydłużają terminy dostaw o wiele tygodni, co skutkuje brakiem kluczowego komponentu, a w efekcie wyrobu gotowego. Nasza firma również zmaga się z wąskim gardłem w postaci braku dozowników, więc tymczasowo wdraża alternatywne rozwiązania w postaci zamknięć typ flip top, screw cap, a nawet push-pull, dzięki czemu jesteśmy w stanie zachować ciągłość produkcji i dostaw wyrobów gotowych. Na szczęście opakowania w postaci butelek, słoików i saszetek produkujemy we własnym zakresie, dlatego nie odczuwamy braków w tych kategoriach.

Jakie według Pana będą skutki pandemii?

Tak jak wspomniałem, pandemia wykreowała wśród społeczeństwa wiele nawyków, które z pewnością w sposób pośredni przełożą się na zachowania konsumenckie. Wiele decyzji zakupowych uzależnionych będzie od skutków gospodarczych, które na dziś są trudne do przewidzenia.

Z perspektywy naszej firmy ciężko o miarodajną ocenę skutków pandemii, gdyż należymy do wąskiego grona firm, które w tym okresie odnotowały zwiększoną sprzedaż oraz kontynuowały swoją strategię rozwoju poprzez dodatkowe inwestycje i zwiększenie zatrudnienia.

Możemy jednak potwierdzić, że zauważyliśmy ostatnio skokowy wzrost w zakresie dostępności pracowników, szczególnie w obszarze produkcji, co jeszcze bardziej motywuje nas do realizacji naszych planów rozwoju.

Skoro wspomniał Pan o planach rozwoju, to jak one wyglądają w Serpol-Cosmetics?

Nasza firma konsekwentnie realizuje swoją strategię rozwoju i dzięki uprzednio podjętym decyzjom inwestycyjnym już w następnym kwartale będziemy mogli cieszyć się nowym zakładem produkcyjnym o powierzchni ponad 10 tys. m2 i biurowcem, którego powierzchnia wynosi dodatkowe 3,5 tys. m2.

Będzie to jeden z największych i najnowocześniejszych polskich zakładów produkujących kosmetyki myjące o planowanej wydajności circa 200 mln wyrobów gotowych rocznie.

Istotnym aspektem podczas realizacji naszych inwestycji jest ekologia, która dla naszej firmy nie ogranicza się wyłącznie do kreowania ekologicznych receptur i opakowań, ale również do infrastruktury oraz linii produkcyjnych. Takim przykładem jest nasz nowy zakład produkcyjny, który będzie ogrzewany odnawialnymi źródłami energii w postaci gruntowych pomp ciepła, a wygenerowane przez nas odpady plastikowe zostaną poddane recyklingowi i ponownie wykorzystane w procesie produkcji butelek.

Rafayel Asatryan
Commercial director
Serpol-Cosmetics Sp. z o.o. Sp. k.
[email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3382

    NAGIETKOWE OCZYSZCZANIE

    Oczyszczanie twarzy to podstawa codziennej rutyny i zdecydowanie najważniejszy jej element. Bez tego inne rytuały pielęgnacyjne tracą swoje znaczenie, a pominięcie tego etapu prowadzi do nagromadzenia zanieczyszczeń i zaburza w efekcie podstawowe procesy fizjologiczne skóry. Staje się ona odwodniona, traci zdrowy koloryt i pojawiają się niedoskonałości. Nie ma zdrowej cery bez dokładnego demakijażu i prawidłowego mycia cery. Czego w takim razie poszukujemy w kosmetyku do mycia twarzy? Delikatności natury i jednocześnie skuteczności działania! Czytaj dalej

  • 3380

    Oto ideał: wielofunkcyjne pomadki w płynie Nudestix Magnetic Lip Plush Paints!

    „Wet look” stał się naszym ulubionym lookiem, który możemy wykonać za pomocą kosmetyków Nudestix. Kremowe formuły pozwalają na uzyskanie na twarzy przepięknej, świeżej tafli, bez efektu maski. A jesienią warto postawić na kosmetyki, które nadadzą twarzy dodatkowego blasku - na policzkach, powiekach czy ustach. Taki właśnie efekt możemy uzyskać, dzięki nowej, wielofunkcyjnej pomadce w płynie Magnetic Lip Plush Paints od Nudestix! Czytaj dalej

  • 3379

    Nowe balsamy do rąk z mlekami roślinnymi - zbilansowana porcja zdrowia dla Twoich dłoni

    Jak dbać o dłonie, aby ładnie wyglądały, a ich naskórek był zdrowy i dobrze nawilżony, skoro tak często musimy teraz sięgać po żele antybakteryjne, które z kolei działają wysuszająco? Zapewnij im odpowiednią pielęgnację! Czytaj dalej

  • 3378

    dermokosmetyki z linii tołpa dermo face hydrativ

    Lato kojarzy nam się przede wszystkim ze słoneczną pogodą. Miarą udanego urlopu najczęściej jest brak deszczu i wysoka temperatura. Nie każdy wie, że w zależności od regionu w Polsce usłonecznienie wynosi średnio ok. 1650 godzin w ciągu roku. Między kwietniem a wrześniem trafia do nas 80% promieniowania rocznego. W Hiszpanii i Włoszech te wartości są prawie dwukrotnie wyższe. Rekordzista to Yuma w Arizonie (USA) - wg. Światowego Stowarzyszenia Meteorologicznego jest tam nawet 4000 godzin słonecznych. Czytaj dalej

  • 3376

    & Other Stories wprowadza kolekcję wegańskich kosmetyków naturalnych

    Jesienią w ofercie kosmetyków do ciała & Other Stories pojawi się nowa linia produktów. Kolekcja dziewięciu kosmetyków w trzech wersjach zapachowych została zarejestrowana przez brytyjską organizację Vegan Society. Powstała przy użyciu wysokiej zawartości składników pochodzenia naturalnego i wykorzystuje opakowania z plastiku z recyklingu. Czytaj dalej

  • 3374

    OCHRONA ZMĘCZONYCH OCZU

    Wrzesień to czas, kiedy powoli wracamy z wakacyjnych podróży. Podczas pięknych dni, staramy się w 100% wykorzystać słoneczną pogodę. Dużo spacerujemy, spędzamy aktywnie czas, a urządzenia elektroniczne idą, na jakiś czas, w zapomnienie. Niestety, po odpoczynku, czas wrócić do pracy i przed ekrany. Czytaj dalej

  • 3373

    NATURALNE WEGAŃSKIE KREMY WYKORZYSTUJĄCE NIESAMOWITE ODMŁADZAJĄCE WŁAŚCIWOŚCI AZJATYCKIEGO GRZYBA REISHI!

    Grzyby REISHI są wykorzystywane w krajach azjatyckich od 2 tysięcy lat, głównie w medycynie naturalnej. W Azji ekstrakt z REISHI jest dopuszczony do obrotu jako lek. Do głównych substancji, zawartych w grzybach reishi, możemy zaliczyć triterpeny, polisacharydy i aminokwasy, witaminy i minerały. Aktywna dysmutaza ponadtlenkowa (SOD) – silny, naturalny przeciwutleniacz zapobiegający kumulowaniu się wolnych rodników i opóźnia starzenie komórek. Ta aktywność REISHI jest bardzo przydatna w kosmetyce przeciwstarzeniowej. Grzyb ma też zdolność regulowania zawartości wody w skórze, dzięki czemu utrzymuje jej dobre nawilżenie i gładkość. Czytaj dalej

  • 3375

    Wkładki higieniczne - czym sugerować się przy wyborze produktu

    Kobiety stosują wkładki higieniczne dla lepszego komfortu i wygody. Zależy nam, by produkty były dla nas odpowiednie i nie wywoływały podrażnień. Co więcej, szukamy produktów, które są dobre dla nas, ale także dla środowiska. Coraz więcej marek stawia ma produkty ekologiczne – i to jest bardzo dobra wiadomość. Czytaj dalej

  • 3372

    SZAMPON dermena® REPAIR został stworzony z myślą o włosach osłabionych, suchych i zniszczonych, wymagających intensywnego odżywienia i regeneracji.

    Specjalnie opracowana formuła SZAMPON dermena® REPAIR łączy doskonałe właściwości myjące i naprawcze z działaniem hamującym wypadanie włosów i stymulującym proces ich wzrostu. Swoje właściwości rewitalizujące i naprawcze SZAMPON dermena® REPAIR zawdzięcza opatentowanemu składnikowi. Czytaj dalej

  • 3371

    KREM KASZMIR LIFTINGUJĄCY - Nowo opatentowany produkt z wegańskim kolagenem jeszcze większa efektywność.

    W nieustannym poszukiwaniu jak najskuteczniejszych i najbardziej naturalnych rozwiązań Mathilde Thomas podjęła współpracę z prestiżową uczelnią Harvard Medical School i doktorem Davidem Sinclairem. Naukowiec ten, nazwany przez Time Magazine US „guru długowieczności”, jest jednym z największych na świecie specjalistów w dziedzinie walki ze starzeniem się. Czytaj dalej

  • 3370

    DLACZEGO WITAMINA C JEST NUMEREM JEDEN W WALCE Z PRZEBARWIENIAMI?

    Słyszymy – przebarwienia, myślimy WITAMINA C. Fakt: jest skuteczna w redukowaniu przebarwień, odżywia skórę i przywraca jej zdrowy wygląd. Niweluje również oznaki zmęczenia. Czytaj dalej

  • 3360

    Słońce przez cały rok

    Świadoma pielęgnacja to… codzienna pielęgnacja! Każda pora roku różni się od siebie w kontekście dbania o urodę. Wiosną powinniśmy pamiętać o regeneracji skóry, w lecie o ochronie przeciwsłonecznej, jesienią przygotowujemy cerę na nadejście mrozów, a zimą zabezpieczamy i odżywiamy. Czytaj dalej

  • 3356

    Wybierz zapach i dowiedz się, jaką jesteś kobietą

    Zapachy mają swój charakter. Jedne są delikatne i subtelne, inne odważne i drapieżne, a jeszcze inne pełne romantycznych uniesień. To, jakie zapachy lubisz, może mówić o tym, jaką jesteś kobietą. Sprawdź, co powie o Tobie wybrany bukiet. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/