Trendy w opakowaniach w 2022 roku

Kategoria: Opakowania
6 min. czytania

Wydawać by się mogło, że na rynku etykiet i opakowań widzieliśmy już wszystko, a mnogość form, materiałów i uszlachetnień może niektórych doprowadzić o zawrót głowy. Wśród trendów opakowań wyróżnić można różne nurty, które wraz z biegiem czasu i potrzebami rynku ewoluowały, odsłaniając swoją zupełnie nową twarz: takie, które co prawda istnieją na rynku już wiele lat, ale dopiero teraz zaczynają być wybierane przez szersze grono producentów oraz te, które swoje triumfy święcą już od lat i nic nie wróży temu, by miało się to w najbliższym czasie zmienić.

Pierwszy wspomniany nurt to szeroko rozumiana ekologiczność. Jeszcze kilkanaście lat temu opakowania ekologiczne funkcjonowały tylko w głowach wynalazców i wizjonerów. O ile opakowania szklane mają status recyklingowy już od dawna, to jeszcze dekadę temu w Polsce nie mieliśmy ich jak sortować, nie wspominając okresu skupu butelek, który dla młodych konsumentów jest tematem nieznanym. Jednak od tego czasu kwestie ochrony środowiska stały się jednym z nieodłącznych elementów stylu życia, wobec czego udział, także w światowej sprzedaży opakowań eko stale wzrasta, co coraz mocniej możemy zaobserwować w Polsce. Ciekawostką jaką obserwujemy, jest fakt, że na zrównoważone podejście do produktu i samego opakowania częściej stawiają na rynku firmy nowe, budując swój branding na ekologicznym podejściu do środowiska i chcące być z nim kojarzone już od samego początku istnienia. Firmy, które mają już swoją ugruntowaną i stałą pozycję, dopiero po latach decydują się otwarcie na bycie eko. To nie jest tak, że do tej pory o tym nie myślały, ale jednak z wdrożeniem czekały bardzo długo – aż do momentu, kiedy zostały zmuszone do tego poprzez presję klientów, sieci handlowych lub rozporządzeniami.

Dla nich wiązało się to z tym, że stosowanie opakowań eko dość znacząco zwiększało koszt finalnego produktu. Tak, powiedzmy sobie szczerze, opakowania i produkty w wydaniu eko są droższe i decyzja o zmianie wizji istniejącego już produktu będzie miała konsekwencje finansowe.

Co konkretnie jest eko? Trendy w opakowaniach dla branży beauty

Kluczową kwestią jest surowiec, który został użyty do produkcji opakowania. Na przykładzie etykiet, które znajdziemy praktycznie na każdym produkcie kosmetycznym, producenci oferują szerokie portfolio materiałów samoprzylepnych, które możemy podzielić na następujące kategorie:

  • pierwsza – materiały, które pochodzą z recyklingu. Producent może wybierać w szerokiej gamie surowców zarówno foliowych, jak i papierowych powstałych w całości lub określonym stopniu z produktów przetworzonych;
  • druga – materiały, które powstały na bazie różnego rodzaju pozostałości poprodukcyjnych, takich jak odpady z procesów przetworzenia owoców, drewna, a nawet marmuru lub olejów naturalnych;
  • trzecia – materiały o właściwościach biodegradowalnych lub kompostowalnych. Zaciekawienie tym segmentem w ostatnim czasie znacząco rośnie;
  • czwarta – materiały, które chcą zadomowić się w branży beauty, a które częściej są spotykane w Europie w branży beverage – to surowce, które w łatwy sposób konsument może odkleić od opakowania w procesie mycia.

Produkcja ekologicznych opakowań zmniejsza zanieczyszczenie środowiska i świadczy o odpowiedzialnym działaniu marki, a 2022 r. zapowiada niemały przewrót w podejściu do ekoopakowań.

Dużo powiedziałem o surowcach, ale nie można zapomnieć o kluczowych kwestiach, jakimi są wizerunek produktu i to, na co drukarnia ma bezpośredni wpływ, czyli jakość wykonania. Co zrobić, żeby opakowanie wyróżniło się na półce? Jakie zastosować techniki druku i uszlachetnienia?

Wizerunek, design, pomysł, kolory… Agencje prześcigają się w graficznych pomysłach przedstawienia produktu. W tym aspekcie 2022 r. przynosi zdecydowane, wręcz skrajne podejście działów marketingu. Z jednej strony minimalizm grafik i kolorów, subtelność, często połączona z elementami retro lub z dodatkiem niewielkiego blasku metalizy, co wpisuje się też w strategię ekologii wynikającą z użycia mniejszej ilości farb do produkcji, a z drugiej – ogromne bogactwo, przesyt kolorystyczny, zastosowanie wielu uszlachetnień. Przypadki etykiet realizowanych na polski rynek, gdzie zastosowano 10 kolorów, dodatkowo dwa cold stampingi czy wypukły sitodruk to niemal coraz częstszy standard dla niektórych producentów kosmetyków. Pomimo że reprezentuję drukarnię i nie powinienem tego mówić, osobiście wybieram to pierwsze przedstawienie produktu, które bardziej wpisuje się w trend eko i w mój styl życia. No cóż, wybór zależy od szerokiej grupy zróżnicowanych konsumentów i na pewno w tym roku nic się w tym temacie nie zmieni. Mimo wszelkich problemów ekonomicznych, wynikających z przeciągającej się pandemii, zawsze będzie grupa ludzi, do której kolor oraz błysk przemawiają najbardziej i po taki produkt z półki sięgnie.

Zdecydowany trend rynkowy to stosowanie metalicznych folii, a także użycie cold czy hot stampingów, nie tylko złotego i srebrnego, ale też rainbow, a nawet w formie różnej formy geometrii metalicznej. Tak, takich produktów w tym roku pojawi się wiele na sklepowych półkach.

Nieodzownym liderem materiałów etykietowych na kosmetyki pozostaje transparentna folia clear on clear. Jej zalety to możliwość uzyskania efektu jakby grafika została zadrukowana bezpośrednio na opakowaniu. W połączeniu z dopasowaną grafiką sprawdza się w projektach minimalistycznych, jak i w przypadku zastosowania licznych kolorów oraz uszlachetnień.

Producenci kosmetyków często stosują na swoich produktach sitodruk w celu podkreślenia sensorycznego na kluczowych elementach grafiki. Dlatego 2022 r. może być początkiem wejścia w sensualny kontakt z opakowaniem, na co pozwala zastosowanie coraz to nowszych rozwiązań lakierów strukturalnych w stylu wet lub soft touch, drip off , a nawet lakierów sand o wyraźnie charakterystycznej, piaskowej strukturze.

W regularnej ofercie naszej drukarni Eticod posiadamy też kilka pyłków metalicznych, które stosowane jako dodatek do farb i lakierów wykorzystaliśmy do produkcji etykiet na kosmetyki i nie tylko. W tym przypadku ogromną rolę odgrywa wiedza technologów, żeby uzyskany efekt spełnił oczekiwania danej marki.

Mogę podpowiedzieć branży beauty, że w bardzo małym stopniu wykorzystuje dość proste rozwiązanie, jakim jest niestandardowy kształt etykiety. Większość realizacji wykonywanych na kosmetyki to etykiety prostokątne. Osobiście uważam, że w wielu opakowaniach sprawdziłby się nietypowy kształt albo ciekawe rozwiązanie, jakim jest wyjęcie jakiegoś obiektu z etykiety w celu podejrzenia tego, co jest w środku.

Większość opakowań kosmetycznych to kartoniki i etykiety. Coraz częściej firmy kosmetyczne są zainteresowane technologią shrink sleeve jako formą opakowania. Już teraz na mydłach w płynie czy szamponach możemy odnaleźć tego typu etykietę. W mojej ocenie etykieta typu shrink sleeve będzie powszechnie dostępna na kremach, tonikach i innych opakowaniach kosmetycznych, ponieważ stanowi nie tylko nową, ciekawą formę, ale też bezpieczeństwo przed otwarciem opakowania.

Ostatnim rozwiązaniem, który może wstrząsnąć wizerunkiem etykiet kosmetycznych, jest druk cyfrowy. Największą zaletą tej technologii jest nieograniczona personalizacja informacyjna i graficzna, która wpisuje się w trend młodych konsumentów. Gra formą i kolorem, wirtualna rzeczywistość to niedaleka przyszłość dla opakowań kosmetycznych. Pozwala na to druk cyfrowy i w najbliższych latach na pewno zobaczymy tego typu realizacje.

Charakterystycznym dla marketingu kosmetycznego jest dedykowanie poprzez formę opakowania i grafikę produktów do określonych grup konsumenckich zróżnicowanych pod kątem np. wieku, płci, a nawet kulturowości. Każda z tych grup ma inne potrzeby, inne oczekiwania od opakowania i produktu, co stwarza niemały problem dla firm kosmetycznych, ponieważ muszą się one zmagać z modyfikowaniem składów swoich produktów i z ogromną liczbą różnego typu opakowań.

Producentom kosmetyków podpowiadam: pytajcie nas o nowe rozwiązania, nowe technologie i możliwości produkcyjne. Weźcie pod uwagę nie tylko wspomniane wyżej propozycje, ale zweryfikujcie dostawcę opakowania, czy rozumie i zna potrzeby klientów. Jeśli ważna jest dla was idea ekologii, to warto zapytać, co drukarnia robi dla środowiska, ponieważ ekologia to nie tylko recykling. Szukając partnera do współpracy, warto wziąć takie aspekty też pod uwagę.

Podsumowując, pomimo trudnego czasu w jakim żyjemy, branża trzyma się dobrze. W 2022 r. możemy się spodziewać wielu ciekawych produktów, nieszablonowych opakowań i wielu nowych brandów, które będą próbować rozpychać się na rynku, kreując nowe wizje i standardy.

 

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2022