Trend ekologicznych rozwiązań w branży kosmetycznej

Na przełomie ostatnich lat jednym z najbardziej zauważalnych trendów jest rozwój prośrodowiskowych rozwiązań zarówno w życiu codziennym, jak i w przemyśle, gdzie kładzie się szczególny nacisk na produkowanie surowców bardziej przyjaznych dla środowiska. Świadomi konsumenci, chcący chociażby w małym stopniu przyczynić się do walki z zanieczyszczeniami środowiska, zwracają większą uwagę na wybór produktów, które w mniejszym stopniu obciążają naturę.

W związku z tym niemalże w każdej branży prowadzone są na szeroką skalę działania w obszarze opracowywania rozwiązań będących ekologiczną alternatywą dla standardowych materiałów. Jedną z gałęzi przemysłu prężnie rozwijającą się w zakresie promowania produktów mniej ingerujących w środowisko naturalne jest branża kosmetyczna. Ściśle współpracujący producenci kosmetyków, opakowań czy etykiet umożliwiają klientowi wybór pomiędzy standardowymi produktami a ich wersją ekologiczną.

Ekologiczny kosmetyk

W ostatnim czasie dużą popularnością cieszą się kosmetyki produkowane na bazie naturalnych składników. Jedna z największych sieci drogeryjnych w Europie wprowadziła do sprzedaży kosmetyki pozbawione wody, co spowodowało, że płynna wersja produktu została zastąpiona przez proszki, kostki i koncentraty kosmetyków, takich jak szampony, odżywki, peelingi czy produkty do mycia ciała.

Trend związany z wytwarzaniem produktów ekologicznych można zaobserwować również w branży opakowań. Branża ta, kierując się wytycznymi Komisji Europejskiej w zakresie opakowań produkowanych na bazie tworzyw sztucznych, opracowała pewne reguły związane z nowoczesnym i ekologicznym projektowaniem opakowań. Według tych wytycznych należy:

  • dobierać surowce i kształt opakowania w taki sposób, aby nie stanowimy one przeszkody w przeprowadzaniu procesu recyklingu,
  • unikać zbyt dużych obszarów pokrytych zdobieniami,
  • wykorzystywać ograniczoną liczbę materiałów opakowaniowych,
  • wystrzegać się pełnego barwienia i ciemnych kolorów,
  • stosować surowce wspomagające rozwój gospodarki recyrkulacyjnej,
  • przy procesie produkcyjnym uwzględniać wykorzystanie surowców pochodzących z recyklingu.

W związku z tym producenci działający w branży kosmetycznej poszukują alternatywnych rozwiązań, które w mniejszym stopniu obciążą środowisko naturalne. Przyglądając się tej tendencji w rozwoju opakowań, można zauważyć, że firmy podejmują próbę zastąpienia plastiku poprzez tekturę, drewno, szkło albo tworzywo w pełni przetwarzalne. Dużym zainteresowaniem cieszą się butelki PET, do produkcji których wykorzystano surowce pochodzące z recyklingu. Warto zaznaczyć, że decydując się na ekologiczne opakowanie produktu, kolejnym krokiem powinno być odpowiednie dobranie surowca, z którego wyprodukowana zostanie etykieta.

Ekologiczne rozwiązania etykietowe

Producenci etykiet na przestrzeni kliku ostatnich lat wprowadzili na rynek materiały będące ekologicznymi zamiennikami dla standardowych zastosowań. Wśród dostępnych propozycji można wyróżnić materiały samoprzylepne:

  • wspomagające powtórne użycie opakowania,
  • wspomagające recykling,
  • zredukowane,
  • z zawartością surowców z recyklingu,
  • z zawartością surowców odnawialnych.

Materiały wspomagające powtórne użycie opakowania skierowane są w szczególności do firm stawiających na maksymalizację odzysku opakowań. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu do produkcji specjalnie opracowanego kleju, który w trakcie przeprowadzania procesu recyklingu umożliwia w całości oddzielenie etykiety od powierzchni opakowania, nie pozostawiając na nim żadnych śladów.

W przypadku materiałów wspomagających recykling wykorzystuje się etykiety, w których zastosowany klej w chwili zmielenia butelek PET powoduje, że pocięta etykieta unosi się na powierzchni wody, natomiast oczyszczone płatki PET opadają na dno zbiornika. Sytuacja wygląda podobnie podczas recyklingu butelek szklanych – w trakcie kąpieli otrzymanej tłuczki rozdrobnione etykiety unoszą się na powierzchni.

Warto zauważyć, że specjalnie opracowywane kleje, których zadaniem jest wspomaganie procesu recyklingu, korzystnie wpływają na środowisko naturalne jeszcze z jednego powodu – umożliwiają oddzielenie etykiety od opakowania w niższych temperaturach niż dotychczas, dzięki czemu następuje ograniczenie zużycia energii niezbędnej do ogrzania wody. Ponadto formuła klejów została opracowana w taki sposób, by woda wykorzystywana w procesie recyklingu nie została zanieczyszczona, dzięki czemu nadaje się do ponownego wykorzystania.

Kolejną grupą ekologicznych materiałów etykietowych są tzw. materiały zredukowane, które charakteryzują się mniejszą gramaturą, co przyczynia się do generowania niższego poziomu odpadów poprodukcyjnych. Należy wspomnieć, że wraz z wykorzystaniem etykiet wyprodukowanych na cieńszym surowcu przedsiębiorca obniża koszty pakowania i transportu, a także zaoszczędza czas potrzebny na wymianę rolek. Ma to związek z większą liczbą nawiniętych na nie etykiet. Najlepszym przykładem jest materiał foliowy PE65, gdzie przy rolce o takiej samej średnicy nawinięto 12% więcej materiału etykietowego. Warto przy tym zaznaczyć, że zredukowane materiały samoprzylepne mają najczęściej takie same lub bardzo zbliżone właściwości.

Dużym zainteresowanie wśród producentów kosmetyków cieszą się etykiety produkowane na bazie surowców pochodzących z recyklingu, których podstawowym założeniem produkcyjnym jest fakt znacznego ograniczenia zużycia paliw kopalnych, wody i energii. Do ich produkcji wykorzystuje się plastik pochodzący z gospodarstw domowych oraz odpadów poprzemysłowych. Dodatkowo wykorzystuje się też plastik pochodzący z recyklingu butelek PET.

Ostatnią grupą prośrodowiskowych materiałów samoprzylepnych są materiały produkowane na bazie surowca odnawialnego, co znacząco wpływa na zmniejszenie zużycia paliw kopanych i ogranicza emisję dwutlenku węgla w związku z wykorzystaniem biomasy roślinnej. Materiały samoprzylepne produkowane ze źródeł odnawialnych zawierają z reguły 80% składników pochodzenia naturalnego. Wśród dostępnych rozwiązań etykietowych można wyróżnić papier wytworzony z trzciny cukrowej, materiał wykonany z naturalnego drewna, papier wyprodukowany w 100% z bawełny oraz folie bio wyprodukowane z etanolu pochodzącego z trzciny cukrowej.

Poza wymienionymi materiałami przyjaznymi dla środowiska należy pamiętać o rozwiązaniach, których specyfika związana jest z szybkim procesem biodegradacji. Jednym z takich produktów jest folia PLA, która produkowana jest z kwasu mlekowego.

Personalizacja produktu

Wybór odpowiedniego surowca do produkcji etykiet i opakowań to jeden z etapów, jaki musi pokonać producent, który chce dotrzeć do klienta końcowego. Wcześniej, przed opracowaniem koncepcji opakowanie, niezwykle istotnym elementem jest sprecyzowanie grupy docelowej. Przez to, że asortyment w branży kosmetycznej jest ogromny, producenci przykładają większą uwagę do projektowania opakowań i etykiet. Dążą do tego, by ich produkty w znaczny sposób wyróżniały się na tle konkurencji. W tym celu wykorzystują dostępne na rynku możliwości zdobień czy też korzystają z technologii umożliwiających tworzenie niepowtarzanych wzorów. Jednym ze sposobów skutecznego wyróżnienia produktu kosmetycznego jest personalizacja jego opakowania. Dostępne technologie produkcji opakowań i etykiet, a w szczególności technologia druku cyfrowego, umożliwią stworzenie unikalnych, indywidualnych projektów dopasowanych do potrzeb pojedynczego konsumenta. Koncepcja dostarczania indywidualnych produktów opatrzonych personalizowanym komunikatem marketingowym jest wykorzystywana głównie w branży spożywczej – branża kosmetyczna nadal czeka na pioniera, który na dużą skalę wykorzysta możliwość personalizacji opakowań swoich kosmetyków.

I co dalej?

Ostateczna decyzja o wyborze surowców wykorzystanych do produkcji etykiety i opakowań powinna uwzględniać późniejsze możliwości poddania ich procesowi recyklingu. Dodatkowym argumentem przemawiającym za wdrożeniem przez producentów opakowań i etykiet bardziej przyjaznych dla środowiska są wymogi prawne. W związku z przyjętą w Unii Europejskiej strategią w dziedzinie tworzyw sztucznych do 2030 r. wszystkie opakowania z tworzyw sztucznych będą nadawać się do recyklingu, co przyczyni się do ograniczenia generowanych odpadów i zanieczyszczeń. Podejmowane przez Unię Europejską działania realizujące przyjętą strategię w obszarze ograniczenia wykorzystywania plastiku do produkcji mają na celu zwiększenie liczby przedsiębiorstw przeprowadzających procesy recyklingu na terenie poszczególnych krajów. Wszystkie kroki podejmowane w tym zakresie skupiają się na rozwoju gospodarki recyrkulacyjnej, która odciąża środowisko naturalne. Wybór opakowań bardziej przyjaznych dla środowiska stanowi również jasny przekaz dla odbiorców. Informacja o tym, że producent podejmuje działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego niejednokrotnie może przeważyć o tym, czy klient zdecyduje się na zakup danego produktu, czy też nie.

Podsumowanie

Trend związany z ekoodpowiedzialnością w zakresie tworzenia opakowań i ukierunkowanie na personalizację przekazu sprawiają, że producenci i konstruktorzy opakowań prześcigają się w tworzeniu oraz dostarczaniu materiałów i technologii odpowiadających na te dwie podstawowe tendencje. Producenci kosmetyków posiadają wachlarz możliwości w zakresie nie tylko dostosowania opakowań do wymogów prawnych czy preferencji konsumentów, ale także tworzenia angażujących, indywidualnych i personalizowanych opakowań dopasowanych do ściśle określonej grupy odbiorców lub wręcz do pojedynczego konsumenta.

Aniflex

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

  • 3417

    Zamiast ukrywać, lepiej skutecznie się pozbywać

    Na początku roku przedstawiłyśmy Wam nowości z linii sebio. - matujący krem korygujący BB, głęboko oczyszczającą maskę-peeling gommage z czystym srebrem oraz musujący żel-peeling z kamforą do mycia twarzy. Czytaj dalej

  • 3415

    Laura Conti Botanical Organic ekologia na 100%

    LAURA CONTI Botanical Organic to trzy balsamy do ust o wyjątkowo wartościowym, naturalnym składzie. Tym razem jednak organiczna formuła to nie wszystko. Balsamy są w 100% ekologiczne, gdyż opakowanie jest zrobione z papieru. To pierwsze balsamy, które nie pozostawiają śladu w środowisku. Czytaj dalej

  • 3412

    Papaja, papryczka chilli, a może limonka?

    Nie, tym razem to nie jest przepis na egzotyczne danie, ale na egzotyczną świeżość. Z kuchni przenosimy się do łazienki, żeby moc tych niesamowitych składników wycisnąć wprost na szczoteczkę. natureON charcoal to nowa linia naturalnych past do zębów, które zaskakują niespotykanymi dotąd wariantami smakowymi. Każda z sześciu past to unikalne połączenie węgla aktywnego ze składnikami, które do tej pory znane były nam raczej z przepisów kulinarnych. Czytaj dalej

  • 3407

    Czas regeneracji i przygotowania skóry na chłodniejsze dni ze / skin regimen

    Okres jesienno-zimowy to przede wszystkim pora zmiennych temperatur, wiatru oraz deszczu – czynników, przez które skóra traci swój blask. Dodatkowo zmęczona po ekspozycji na słońce, kąpielach w słonej wodzie staje się szorstka. Do jej regeneracji sprawdzą się produkty o mocnej koncentracji składników aktywnych, takie jak olejki, serum czy koncentraty. / skin regimen / posiada w swojej ofercie kosmetyki stworzone w oparciu o innowacyjne formuły, aktywne kompleksy roślinne i unikalne składniki aktywne, które odpowiednio zregenerują i odżywią skórę. Czytaj dalej

  • 3403

    Pozytywna energia z naturalnych składników – poznaj nową linię ZEW for men z olejem konopnym

    Chcąc zrekompensować wszystkim mężczyznom koniec lata i pomóc przetrwać jesienne chłody, marka ZEW for men stworzyła nową linię produktów z olejem konopnym, o zapachu drzewa sandałowego i piżma. Linia konopna to na początek trzy produkty do brody – balsam oraz dwa olejki: rewitalizujący – nadający połysk i regenerujący – matowy. Ich wspólny mianownik to nowy składnik aktywny – odżywczy olej konopny, a także zmysłowy zapach drzewa sandałowego i piżma. Czytaj dalej

  • 3402

    Marka KIKO Milano chce podbić polski rynek

    KIKO Milano, włoska marka profesjonalnych kosmetyków, która oferuje nowoczesne linie makijażu oraz pielęgnacji twarzy i ciała, związała się umową dystrybucyjną z Primavera Parfum. Dzięki współpracy polskie klientki zyskają dostęp do pełnego asortymentu produktów tego brandu. Czytaj dalej

  • 3400

    Celebruj Jesień z nowym zapachem świecy od Hagi Cosmetics

    Firma Hagi Cosmetics wprowadziła na rynek nową odsłonę świecy z naturalnymi olejkami eterycznymi. Boso po mchu, bo taką nazwę nosi świeca zawiera wosk sojowy oraz naturalne olejki eteryczne z amyrisu, cedru, buchu, pomarańczy, mandarynki i liści cynamonu. Bogactwo naturalnych składników i oryginalny, leśny zapach otula zmysłowym aromatem jesieni. Czytaj dalej

  • 3398

    Poznaj nową, rozgrzewającą jesienną kolekcje Autumn Make-Up 2020 IsaDory!

    Jesień sprawia, że stajemy się spokojniejsi. Po ekscytującym i upalnym lecie, pozwala nam na chwilę zwolnić. Ale nie w makijażu! W tym sezonie królują wyraziste kolory, zdecydowane kreski i szalone połączenia. IsaDora przygotowała kolekcje Autumn Make-Up, w której znajdziemy wszystko co potrzebujemy do wykonania najmodniejszych jesiennych make-upów, które nas dobrze rozgrzeją! Czytaj dalej

  • 3397

    tołpa® holistic nowa innowacyjna linia kosmetyków przeciwzmarszczkowych

    Po czym poznać, że nasza skóra jest szczęśliwa? Kiedy jest odprężona, zregenerowana i pełna blasku. By to osiągnąć należy pamiętać o odpowiedniej ilości snu, właściwej diecie i aktywności fizycznej. To jednak nie wystarczy. Bodźce emocjonalne podobnie jak fizyczne, mają wpływ na nasz organizm. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/