Trend ekologiczny w branży perfumeryjnej

Ekologia jest obecna w większości branż, również w sektorze perfumeryjnym. Ekologiczne zastosowania widoczne są w opakowaniach i składnikach samego kosmetyku. Co więcej, pojawiają się rozwiązania quasi-ekologiczne.

Ekologia, produkty organiczne, zdrowe odżywianie – to znaki rozwiniętych gospodarek, gdzie staje się ważne nie tyle „co”, ale „jak”. Poniekąd koreluje to z koncepcją piramidy Maslowa – kiedy występuje wysoka podaż produktów, a konsument ma środki na ich sfinansowanie, na znaczeniu przybierają inne potrzeby. Ciężko sobie wyobrazić, że kiedy konsument nie ma dużego pola manewru w wyborze towarów (brak dostępności, brak środków), to będzie zastanawiał się nad kwestiami ekologicznymi czy prozdrowotnymi. Kiedy jednak wybór jest, te kwestie stają się istotne.

Jeżeli chodzi o ekologię, występuje pewien dualizm. Główny model ekologiczny zakłada ochronę środowiska i społeczną odpowiedzialność biznesu (ang. CSR, Corporate Social Responsibility), czyli ekologiczną produkcję, zarządzanie oraz działania stricte CSR-owe, jak np. wspieranie organizacji proekologicznych. Drugim modelem byłaby ekologia produktowa, czyli wykorzystanie ekologicznych surowców zarówno w składzie, jak i w kwestii opakowań.

Zaczniemy od modelu pierwszego, ponieważ, przynajmniej w ujęciu niniejszego artykułu, będzie on mniej obszerny. W teorii można by było omawiać ten temat w nieskończoność, jednak celem artykułu jest przekazanie praktycznej wiedzy na temat produktów i branży.

O ekologii wyrobów

W literaturze traktującej o ekologii wyrobów możemy przeczytać o jej założeniach:

  •  „interakcję wyrobu ze środowiskiem należy rozpatrywać w powiązaniu z procesem wytwarzania;
  •  środowisko stanowi system, którego elementami, będącymi przedmiotem badań, oprócz człowieka są wyroby i procesy wytwarzania, surowce, energia i odpady – w ujęciu bilansowym porównuje się efekty pozytywne i czynniki degradacji środowiska;
  •  oprócz kryteriów ekologicznych bardzo duże znaczenie mają kryteria ekonomiczne związane z produktywnością i wyceną elementów środowiska stanowiących kapitał naturalny; (...)1”.

Wskazane założenia dają nam klarowny obraz. I faktycznie, korporacje ponoszą duże inwestycje w celu działania w zgodzie z naturą. Przykładowo firma Procter & Gamble w swojej strategii zrównoważonego rozwoju wspomina o zmniejszeniu emisji gazów cieplarnianych, zasilaniu fabryk energią odnawialną czy zmianie opakowań na poddające się procesowi recyklingu2.

Społeczna odpowiedzialność biznesu

W literaturze CSR zostało zdefiniowane jako m.in.: „(…) w przyjętym rozumieniu jest działaniem prospołecznym, nastawionym na podejmowanie lub wspieranie ważnych społecznie inicjatyw, udzielanie pomocy, czynienie dobra innym podmiotom gospodarczym, instytucjom, społeczności, niezależnie od przyjętej perspektywy czasowej oczekiwania na korzyści, (…) jest oczywiście realizowana przez ludzi i dla ludzi, ale ma miejsce w procesie gospodarowania zasobami, w ramach konkretnej organizacji, najczęściej przedsiębiorstwa”3.

Społeczna odpowiedzialność biznesu to prospołeczne działania firmy. Przejawia się to w różnych zakresach, jednak w oczywisty sposób może stykać się z zagadnieniami ekologii. Jako przykład kolejny raz wskażę firmę P&G, która współpracuje z organizacjami zajmującymi się ochroną środowiska, pracującymi na rzecz m.in. ograniczenia zanieczyszczenia oceanów plastikiem czy odnowy i ochrony lasów tropikalnych. Ponadto angażuje pracowników, aby działali na rzecz ochrony środowiska4.

Ekologia i CSR a codzienność przedsiębiorstw

Część proekologicznej czy społecznie odpowiedzialnej działalności przedsiębiorstw pozostaje niewidoczna dla konsumenta. Często jednak te działania są komunikowane i realnie wpływają na konkurencyjność marek, szczególnie jeżeli bezpośrednio konotują z wartościami danego brandu. Bycie eko jest modne, a w wielu przypadkach również się opłaca. Myślę, że produkcja zgodna z zasadami ekologii będzie coraz bardziej widoczna również w polskich fabrykach. Pamiętajmy jednak o wspomnianej na początku artykułu hierarchii potrzeb Maslowa, u której podstawy leżą kwestie związane z przeżyciem. Jeżeli zakłady produkcyjne będą mało rentowne, to ochrona środowiska raczej nie będzie ich priorytetem.

Perfumy a ekologia

Jeżeli na rynku występuje dany trend, w tym wypadku ekologia, to jest on widoczny również w branży perfumeryjnej. Dlatego przedstawione powyżej produkcja z dbałością o środowisko czy CSR są obecne również w tym sektorze. Podobnie jest z wykorzystywaniem działań w komunikacji – czy to w przypadku brandów perfumeryjnych, czy marek parasolowych. Dążenia ekologiczne są też widoczne w gotowych produktach. Zaczniemy od kwestii związanej z samym składem, aby skończyć na opakowaniach, również jeżeli chodzi o komponenty quasi-ekologiczne.

Perfumy bezalkoholowe

Alkohol w przypadku perfum stanowi funkcję rozpuszczalnika. Gęsta kompozycja zapachowa mieszając się z nim (i z innymi składnikami), tworzy jednolitą masę. Po zaaplikowaniu perfum alkohol odparowuje, a na skórze zostaje esencja zapachowa. Stworzenie produktu bezalkoholowego jest jak najbardziej możliwe, ale należy wtedy znaleźć inny rozpuszczalnik. Istnieją kompozycje zapachowe, które rozpuszczają się w wodzie. Wtedy inne rozczynniki nie są już potrzebne.

Perfumy organiczne

Perfumy organiczne to raczej rzadkość na rynku. Nie ma w tej chwili widocznego popytu, poza tym składniki są droższe – w tym alkohol i kompozycja zapachowa, ponieważ w tym przypadku też muszą być organiczne. Stworzenie perfum bezalkoholowych i jednocześnie organicznych będzie trudne, gdyż kompozycje organiczne nie rozpuszczą się w wodzie. Innym ograniczeniem jest charakter kompozycji zapachowych. Obecnie w przypadku organicznych esencji nie jest możliwe wykreowanie wszystkich zapachów. Raczej będzie można stworzyć tylko proste, czyste nuty zapachowe takie jak np. róża czy drzewo sandałowe.

Komponenty ekologiczne

Komponenty drewniane już od jakiegoś czasu podbijają rynek. W przypadku perfum najczęściej są to nasadki. Wpasowuje się to jak najbardziej w trend ekologiczny, a ponadto przemawia za nimi szereg korzyści. To, co pierwsze przychodzi na myśl, to jakość, z którą drewno nierozerwalnie się kojarzy. Następnie jest wyróżnienie produktu – mimo coraz większej ilości perfum z nasadkami drewnianymi, wciąż jest to mały odsetek całości produkcji. Za wykorzystaniem drewna przemawiają również kwestie związane z logistyką i kosztami. Jeżeli chcemy stworzyć nową formę dla nasadki z materiału „standardowego”, tj. polipropylenu lub surlynu, koszt formy, a co za tym idzie również minimum logistyczne stają się dużą przeszkodą. W przypadku obróbki drewna problem ten nie występuje lub występuje na znacznie mniejszą skalę. Dlatego można stworzyć nasadki według własnego projektu nawet w ilości tysiąca sztuk. Drewno jest wykorzystywane również jako materiał dla innych komponentów perfumeryjnych. Nawet etykiety na butelkę mogą być stworzone z forniru drewnianego. Czasem stosuje się drewniane „zabudowania” flakonu, a niekiedy z drewna powstaje opakowanie zewnętrzne – te najczęściej są tworzone głównie z papieru (kartonu), który oczywiście może być eko. Papier ekologiczny może posiadać surową strukturę, kojarzoną bezpośrednio z ekotrendem, która podkreślać będzie efekt. Warto pamiętać, że jednak nie musi tak być.

Quasi-ekologia

Warto wspomnieć też o rozwiązaniach inspirowanych ekologią, które nie mają z nią za wiele wspólnego. Nie ma zresztą w takich rozwiązaniach nic złego, ale w odróżnieniu od wyżej opisanych nie są proekologiczne. Czerpią jednak z ekotrendu garściami. Zaczniemy od kartoników na perfumy, które są zrobione z papieru ekopodobnego. Ich faktura często jest szorstka, a kolory to najczęściej brązy. Podobnie jest z etykietami samoprzylepnymi stosowanymi do dekorowania perfumeryjnych flakonów. Kolejna kwestia to oczywiście zapachy inspirowane naturą i czystymi tonami, np. jaśmin, fiołek czy konwalia.

Podsumowanie

Coraz silniej zaznaczony trend ekologiczny jest faktem. Wynika z większych możliwości, większego wyboru i większej świadomości firm oraz konsumentów. Perfumy to produkty, w przypadku których również udaje się stosować ekologiczne rozwiązania.

Świadomość tej tendencji wydaje się być ważna dla całej branży. Zarówno dla nowych marek poszukujących niszy, jak i brandów nieperfumeryjnych bądź parasolowych, które w swoich produktach stosują ekologiczne komponenty czy składniki.

Zaś dla firm, które nie podążają za trendem – wiedza o kierunku, w jakim zmierza rynek wciąż jest istotna. Z pewnością w najbliższym czasie nie zobaczymy na rynku perfumeryjnym dominacji ekoproduktów. Jednak możemy się spodziewać, że trend ekologiczny będzie przybierał na sile.

 

1 Wacław Adamczyk, Ekologia wyrobów: jakość, cykl życia, projektowanie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004, s. 19.
2 jd, WirutualneMedia.pl, Procter & Gamble stawia na zrównoważony rozwój i biodegradowalne opakowania swoich produktów, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/procter-gamble-strategia-zrownowazonego-rozwoju-2030 (dostęp 01.03.2019).
3 Grażyna Bartkowiak, Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin SA, Warszawa 2011, s. 20.
4 jd, WirutualneMedia.pl, dz. cyt.

 

Mikołaj Buczyński

AromaPartners (marka usługowa City Cosmetics Sp. z o.o.)

 

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2019

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2965

    Kremowe hity na wakacje. Dermokosmetyki, które zmieszczą się w każdej torebce!

    Ile razy zastanawiałaś się przed wyjściem, wziąć ze sobą krem, a może nie będzie wcale potrzebny? Ile razy podczas pakowania, szukałaś opakowania, do którego mogłabyś przełożyć trochę kremu, by nie musieć brać całego słoiczka? Ile razy okazało się, że Twoja torebka jest za mała i krem się do niej po prostu nie mieści? Jeśli kiedykolwiek musiałaś zadawać sobie te pytania lub miałaś podobne dylematy, to te czasy właśnie się skończyły. A to wszystko za sprawą wygodnego, praktycznego opakowania w wersji podróżnej od BioDermic Dermocosmetics. Czytaj dalej

  • 2938

    Pielęgnacja okolic oczu. Delikatna skóra pod specjalnym nadzorem

    Piękne spojrzenie wymaga pięknej oprawy i nie chodzi nam w tym momencie o wystrzałowy makijaż. Skóra w okolicach oczu jest niezwykle delikatna, niemal pozbawiona gruczołów łojowych, co sprawia, że starzeje się najszybciej. Dodatkowo wszystkie wiemy, że śmiech to zdrowie, ale nawet ono ma swoją cenę… Ale na pewno nie będziemy nikogo zniechęcać do rozdawania uśmiechów, wręcz przeciwnie. Więc co zrobić, żeby zjeść ciastko i mieć ciastko? Czytaj dalej

  • 2929

    BIO warto - kremowa odsłona piękna

    Niedawno na rynku pojawiła się nowa seria kosmetyków BioDermic Dermocosmetics sygnowanych hasłem „BIO warto”. Marka podkreśla, że warto, „bio” udoskonalone receptury kosmetyków pozwalają uzyskać efekty zbliżone do profesjonalnych zabiegów kosmetycznych i sprawić by skóra była piękna i zdrowa. W czym tkwi sekret? Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2964

    Naukowcy z SGGW wyprodukowali innowacyjny suszony miód

    Naukowcy ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wyprodukowali suszony miód, który zawiera aż 80 proc. miodu naturalnego. Innowacyjny produkt jest w formie proszku i może być doskonałym składnikiem wielu produktów , m.in. kosmetyków i suplementów diety. Czytaj dalej

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

  • 2551

    Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

    Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/