Rzadsze wizyty w sklepach Polacy rekompensują wielkością koszyka

W pierwszym półroczu br. Polacy odwiedzali sklepy o 12% rzadziej niż przed rokiem. Mniejszą frekwencję nadrabialiśmy jednak pełnymi koszykami. Dzięki temu w relacji rok do roku średnia wartość jednorazowych zakupów realizowanych przez polskie gospodarstwa domowe wzrosła aż o 20%. Takie dane płyną z analiz Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Polscy nabywcy od lat słynęli z wyjątkowo częstych zakupów produktów FMCG i odwiedzania rekordowej liczby sklepów. Wiele jednak wskazuje, że przedłużająca się pandemia COVID-19 może przyczynić się do znacznego osłabienia tego trendu.

Jak wynika z danych dla pierwszych sześciu miesięcy br., średnia liczba wykonywanych przez nas zakupów spadła aż o 12% rok do roku, co było największym spadkiem w zestawieniu z innymi porównywanymi krajami naszej części Europy. Od stycznia do czerwca br. polskie gospodarstwo domowe wykonało średnio 165 wizyt w sklepach. Dla porównania w analogicznym okresie 2019 roku było ich aż 187wylicza Rafał Dobrowolski, Strategic Insight Manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia.

Rzadsze wizyty w sklepach nie spowodowały jednak spadku całkowitej wartości sprzedaży w sektorze FMCG. Mniejszą liczbę wizyt shopperzy nadrabiali 20% wzrostem wartości średnich jednorazowych zakupów, co było z kolei jednym z największych wzrostów w naszej części Europy.

Kupowaliśmy tam, gdzie było blisko

W pierwszej połowie roku istotnie zmienił się także model konsumpcji polskich nabywców, którzy podczas zakupów częściej niż dotychczas poszukiwali korzystnych cen i promocji. Na takie zachowania wpłynęło kilka czynników. Już 17% Polaków zagrożonych jest utratą pracy lub zostało dotkniętych bezrobociem. 51% gospodarstw domowych deklaruje także, że pomimo braku bezpośredniego zagrożenia utraty pracy, ich sytuacja finansowa odczuwalnie się pogorszyła.

Taka ocena własnej sytuacji ekonomicznej błyskawicznie przełożyła się na zachowania zakupowe. Nabywcy, a zwłaszcza Ci którzy ucierpieli na skutek pandemii, częściej niż dotychczas odwiedzali dyskonty, gdzie mogli znaleźć m.in. bardzo szeroką ofertę produktową marek własnych. Swój sukces w ostatnich miesiącach dyskonty zawdzięczają jednak przede wszystkim bardzo dobrej dostępności, opartej na gęstej sieci sklepów.

W czasie pandemii koronawirusa bliskość sklepu stała się niezwykle istotnym czynnikiem wyboru miejsca zakupów. Nabywcom bardzo zależało na unikaniu zbędnego kontaktu, np. w postaci korzystania ze środków transportu publicznego. Dlatego częściej niż przed laty wybierali punkty będące w zasięgu spaceru. Takie podejście shopperów w pierwszej połowie roku wywindowało także wyniki supermarketów lokalnych oraz małych sklepów sieciowych – tłumaczy Rafał Dobrowolski.

Silni stali się jeszcze silniejsi

Z analizy Panelu Gospodarstw Domowych GfK Polonia wynika, że największymi „przegranymi” pierwszej połowy bieżącego roku były drogerie, supermarkety z międzynarodowych sieci oraz hipermarkety, które odnotowały spadek całkowitej sprzedaży. W tym samym okresie małe sklepy niesieciowe oraz sklepy specjalistyczne (mięsne, piekarnie, warzywniaki) nieznacznie zwiększyły sprzedaż. W ogólnym rozrachunku, w wyniku skokowego wzrostu wyników dyskontów, nie przełożyło się to jednak na wzrosty w udziałach rynkowych.

W sektorze FMCG okres pandemii okazał się przełomowy także dla kanału e-commerce, który choć wciąż stanowi niewielką część całego rynku, konsekwentnie umacnia na nim swoją pozycję.  W wyniku większego zainteresowania zakupami online od stycznia do czerwca br. kategoria eFMCG odnotowała 50% wzrost sprzedaży rdr.

W czasie pandemii coraz więcej konsumentów wykorzystuje ten kanał nie tylko do zakupu książek, ubrań czy kosmetyków, ale także żywności i innych produktów FMCG. Tylko w pierwszym kwartale 2020 aż 24% gospodarstw domowych dokonało zakupu różnego rodzaju produktów FMCG przez internet, w porównaniu do 15% w analogicznym okresie roku ubiegłego. Zwiększone zainteresowanie dało impuls do rozwoju całego systemu i infrastruktury handlu on-line, co w kolejnych miesiącach z pewnością jeszcze mocniej napędzi jego popularność – podsumowuje Rafał Dobrowolski.

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

  • 3417

    Zamiast ukrywać, lepiej skutecznie się pozbywać

    Na początku roku przedstawiłyśmy Wam nowości z linii sebio. - matujący krem korygujący BB, głęboko oczyszczającą maskę-peeling gommage z czystym srebrem oraz musujący żel-peeling z kamforą do mycia twarzy. Czytaj dalej

  • 3415

    Laura Conti Botanical Organic ekologia na 100%

    LAURA CONTI Botanical Organic to trzy balsamy do ust o wyjątkowo wartościowym, naturalnym składzie. Tym razem jednak organiczna formuła to nie wszystko. Balsamy są w 100% ekologiczne, gdyż opakowanie jest zrobione z papieru. To pierwsze balsamy, które nie pozostawiają śladu w środowisku. Czytaj dalej

  • 3412

    Papaja, papryczka chilli, a może limonka?

    Nie, tym razem to nie jest przepis na egzotyczne danie, ale na egzotyczną świeżość. Z kuchni przenosimy się do łazienki, żeby moc tych niesamowitych składników wycisnąć wprost na szczoteczkę. natureON charcoal to nowa linia naturalnych past do zębów, które zaskakują niespotykanymi dotąd wariantami smakowymi. Każda z sześciu past to unikalne połączenie węgla aktywnego ze składnikami, które do tej pory znane były nam raczej z przepisów kulinarnych. Czytaj dalej

  • 3407

    Czas regeneracji i przygotowania skóry na chłodniejsze dni ze / skin regimen

    Okres jesienno-zimowy to przede wszystkim pora zmiennych temperatur, wiatru oraz deszczu – czynników, przez które skóra traci swój blask. Dodatkowo zmęczona po ekspozycji na słońce, kąpielach w słonej wodzie staje się szorstka. Do jej regeneracji sprawdzą się produkty o mocnej koncentracji składników aktywnych, takie jak olejki, serum czy koncentraty. / skin regimen / posiada w swojej ofercie kosmetyki stworzone w oparciu o innowacyjne formuły, aktywne kompleksy roślinne i unikalne składniki aktywne, które odpowiednio zregenerują i odżywią skórę. Czytaj dalej

  • 3403

    Pozytywna energia z naturalnych składników – poznaj nową linię ZEW for men z olejem konopnym

    Chcąc zrekompensować wszystkim mężczyznom koniec lata i pomóc przetrwać jesienne chłody, marka ZEW for men stworzyła nową linię produktów z olejem konopnym, o zapachu drzewa sandałowego i piżma. Linia konopna to na początek trzy produkty do brody – balsam oraz dwa olejki: rewitalizujący – nadający połysk i regenerujący – matowy. Ich wspólny mianownik to nowy składnik aktywny – odżywczy olej konopny, a także zmysłowy zapach drzewa sandałowego i piżma. Czytaj dalej

  • 3402

    Marka KIKO Milano chce podbić polski rynek

    KIKO Milano, włoska marka profesjonalnych kosmetyków, która oferuje nowoczesne linie makijażu oraz pielęgnacji twarzy i ciała, związała się umową dystrybucyjną z Primavera Parfum. Dzięki współpracy polskie klientki zyskają dostęp do pełnego asortymentu produktów tego brandu. Czytaj dalej

  • 3400

    Celebruj Jesień z nowym zapachem świecy od Hagi Cosmetics

    Firma Hagi Cosmetics wprowadziła na rynek nową odsłonę świecy z naturalnymi olejkami eterycznymi. Boso po mchu, bo taką nazwę nosi świeca zawiera wosk sojowy oraz naturalne olejki eteryczne z amyrisu, cedru, buchu, pomarańczy, mandarynki i liści cynamonu. Bogactwo naturalnych składników i oryginalny, leśny zapach otula zmysłowym aromatem jesieni. Czytaj dalej

  • 3398

    Poznaj nową, rozgrzewającą jesienną kolekcje Autumn Make-Up 2020 IsaDory!

    Jesień sprawia, że stajemy się spokojniejsi. Po ekscytującym i upalnym lecie, pozwala nam na chwilę zwolnić. Ale nie w makijażu! W tym sezonie królują wyraziste kolory, zdecydowane kreski i szalone połączenia. IsaDora przygotowała kolekcje Autumn Make-Up, w której znajdziemy wszystko co potrzebujemy do wykonania najmodniejszych jesiennych make-upów, które nas dobrze rozgrzeją! Czytaj dalej

  • 3397

    tołpa® holistic nowa innowacyjna linia kosmetyków przeciwzmarszczkowych

    Po czym poznać, że nasza skóra jest szczęśliwa? Kiedy jest odprężona, zregenerowana i pełna blasku. By to osiągnąć należy pamiętać o odpowiedniej ilości snu, właściwej diecie i aktywności fizycznej. To jednak nie wystarczy. Bodźce emocjonalne podobnie jak fizyczne, mają wpływ na nasz organizm. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/