Recepta firmy Oceanic na sukces? Profilaktyka, pielęgnacja i leczenie

Leszek Kłosiński – Prezes Zarządu/CEO Oceanic S.A. Karierę zawodową rozpoczął jako konsultant biznesowy przy projektach restrukturyzacyjnych i wdrożeniowych. Od 1999 roku pracuje w firmie Oceanic, najpierw na stanowisku Menedżera Projektu, następnie Dyrektora Zarządzającego/ CEO, a obecnie jest Prezesem Zarządu/ CEO. Ukończył Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, uzyskując tytuł magistra, program Executive MBA, realizowany przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, i RSM Erasmus University w Rotterdamie. Żonaty, ma dwoje dzieci.

EWA TRZCIŃSKA: Kiedy ponad 35 lat temu powstawała firma produkująca kosmetyki dla alergików, wiele osób było przekonanych, że to się nie uda w czasach, kiedy luksusem był zwykły krem przeciwzmarszczkowy. Czas pokazał, że ta odważna decyzja opłaciła się. Dziś ponad 30 procent populacji ludzi na całym świecie cierpi na różnego rodzaju alergie. Zjawisko to nasiliło się na przełomie lat 80. i 90., a najnowsze doniesienia naukowe potwierdzają niepokojąco szybki wzrost liczby alergików.

LESZEK KŁOSIŃSKI: To prawda. Estymacje WHO wskazują, że do 2020 roku blisko 50 procent ludzi będzie cierpieć na alergie. Z niszy powstał ogromny rynek, na którym skutecznie działamy. Naszą misją jest pomoc osobom ze skórą wrażliwą i skłonną do alergii. To również sposób na pewien rodzaj obrony przed alergią, ponieważ nasze preparaty pomagają w profilaktyce. Na początku poprzedniej dekady rozpoczęliśmy pracę w obszarze farmacji i dzisiaj z sukcesem sprzedajemy również leki. Mówiąc krótko: profilaktyka, pielęgnacja, leczenie to nasza recepta na piękno, a więc i na sukces.

Opis zdjęcia
Leszek Kłosiński – Prezes Zarządu/CEO Oceanic S.A. Karierę zawodową rozpoczął jako konsultant biznesowy przy projektach restrukturyzacyjnych i wdrożeniowych. Od 1999 roku pracuje w firmie Oceanic, najpierw na stanowisku Menedżera Projektu, następnie Dyrektora Zarządzającego/ CEO, a obecnie jest Prezesem Zarządu/ CEO. Ukończył Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, uzyskując tytuł magistra, program Executive MBA, realizowany przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów, i RSM Erasmus University w Rotterdamie. Żonaty, ma dwoje dzieci.

Kosmetyki produkujecie w zmodernizowanej fabryce położonej w ekologicznie czystej strefie w miejscowości Trąbki Małe pod Gdańskiem. Fabryka Oceanic to teren o powierzchni 43 tysięcy metrów kwadratowych, gdzie wszelkie pomieszczenia, ciągi technologiczne oraz systemy pomocnicze zaprojektowano i wykonano zgodnie ze wszystkimi wymogami farmaceutycznych standardów Dobrej Praktyki Wytwarzania (GMP – Good Manufacturing Practice).

Nasza fabryka to jeden z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie Środkowo-Wschodniej. Spełniamy restrykcyjne wymagania farmaceutycznego GMP. Posiadamy również certyfikaty kosmetycznego GMP i ISO. Najwyższa, niepowtarzalna jakość to nasz priorytet, dlatego przykładamy ogromną uwagę do miejsca wytwarzania. Dbamy o każdy detal, bo to właśnie te detale decydują o finalnym produkcie. Nie ma tu miejsca na żadne kompromisy.

Oceanic rozwija się bardzo dynamicznie. Zatrudnia ponad 400 pracowników, produkuje 2 miliony sztuk preparatów miesięcznie, które trafiają do odbiorców w Polsce i w 27 krajach świata, zaś udział marki AA w polskim rynku kosmetycznym preparatów do pielęgnacji twarzy wynosi 8% i systematycznie wzrasta. Jakie są cele firmy na najbliższe miesiące?

Jest ich wiele. Chcemy dalej umacniać naszą pozycję w Polsce. Pracujemy nad tym, aby nasze marki zajmowały czołowe miejsca w kategoriach, w których jesteśmy obecni. Interesuje nas TOP 5, więc jest o co walczyć. Konsekwentnie rozwijamy naszą obecność na rynkach eksportowych. Prowadzimy prace nad kilkoma bardzo perspektywicznymi krajami. Tak postawione cele wymagają ciągłych zmian wewnątrz organizacji i to poniekąd również jest celem, aby elastycznie dopasowywać się do zmieniającego się rynku i otoczenia.

Portfolio Oceanic to około 800 produktów. Poza kosmetykami w szerokiej dystrybucji firma wytwarza także dostępne tylko w aptekach dermokosmetyki, a także farmaceutyki. Jaki procent przychodów pochodzi z rynku kosmetycznego, a jaki z farmaceutycznego?

W strukturze naszej sprzedaży największą część zajmują kosmetyki, ale udział dermokosmetyków i leków systematycznie rośnie. Postawiliśmy sobie za cel, aby w najbliższych latach zbalansować te kategorie. Jesteśmy na dobrej drodze.

W spółce Oceanic inwestycje są procesem ciągłym, ale chyba lata 2010-2014 były dla Was kluczowe? W samym 2011 roku inwestycje wyniosły ponad 20 miliony złotych. Co czeka w kolejce na realizację?

Słusznie Pani zauważyła, że inwestycje w naszej spółce to proces ciągły. Każdego roku zwiększamy nasze moce wytwórcze poprzez modernizację linii produkcyjnych, zakup nowych urządzeń czy niezbędnej aparatury. W bieżącym roku mamy zabudżetowanych szereg inwestycji i modernizacji, zarówno w obszarze produkcji, jak również badań i rozwoju.

Kilka lat temu mówiliście o przygotowaniach do wejścia firmy na giełdę. Pieniądze z ewentualnego wejścia na parkiet spółka miała przeznaczyć na bardziej dynamiczną ekspansję poza Polską. Czy nadal macie takie plany?

Rozwijamy się poza Polską bardzo dynamicznie, wykorzystując własne środki. Projekt giełdy jest wciąż aktualny, ale rynek kapitałowy nie sprzyja tej decyzji. Na pewno poczekamy na lepszy moment, a do tego czasu będziemy się rozwijać w oparciu o kapitał własny.

Jaka była Pana najtrudniejsza decyzja związana z firmą?

Każdego dnia podejmuję dziesiątki decyzji, ale nie koncentruję się na ich kategoryzacji. Bardzo wiele z nich było i jest obarczone kolosalnym ryzykiem. Pewnie trzeba byłoby właśnie je nazwać najtrudniejszymi lub najważniejszymi z punktu widzenia biznesu. Zawsze trudne są decyzje personalne, zwłaszcza te, które są związane z zakończeniem współpracy. Za każdą z nich stoi człowiek, jego dorobek, wkład pracy czy po prostu jego rodzina. Niestety takie decyzje również trzeba podejmować.

Jesteście postrzegani jako marka produkująca kosmetyki bezpieczne, o bardzo dobrej jakości. Jak zbudowaliście i budujecie zaufanie klientów?

W Pani pytaniu zawarta jest odpowiedź. Bezpieczeństwo stosowania, najwyższa jakość i efektywność naszych produktów były kluczem do zbudowania zaufania u klientów w Polsce i na całym świecie. Nasze produkty bronią się same, więc naszym zadaniem jest nakłonić potencjalnych konsumentów do pierwszego zakupu. Zadowoleni wracają po kolejne artykuły. Mamy bardzo wysoki procent lojalnych klientów, którzy są związani z naszą marką od wielu lat.

Z perspektywy czasu, co Pana zdaniem jest największą wartością firmy?

Bez wątpienia marka AA, która jest unikalna na skalę światową. Nasza filozofia, szerokie portfolio produktów stworzonych i przebadanych z myślą o osobach o skórze wrażliwej i skłonnej do alergii to ogromna wartość. Oczywiście bezcennym aktywem są nasi pracownicy, którzy ten sukces współtworzą.

Zatrudnia Pan dziś osoby w wieku, w którym sam kiedyś Pan był, gdy zaczynał karierę. Jakimi kryteriami kieruje się Pan przy wyborze współpracowników?

Kryteriów jest kilka. Warunkiem koniecznym są kompetencje, ponieważ bez profesjonalnego przygotowania merytorycznego w dzisiejszym świecie biznesu nie ma szans na sukces. W wymiarze osobowościowym lubię współpracować z ludźmi kreatywnymi, konsekwentnymi, którzy nie poddają się w dążeniu do celu. Codziennie spotyka nas ogrom problemów, które trzeba rozwiązać i iść dalej. Do tego potrzebne są właśnie takie atrybuty.

Trudna sytuacja gospodarcza może takiemu graczowi, jak wy, otworzyć nowe możliwości rozwoju. Myślę tutaj o akwizycjach.

Od kilku lat otwarcie mówimy, że jesteśmy zainteresowani akwizycją. W ostatnim okresie zaczęły pojawiać się oferty na rynku. Przez cały czas poszukujemy celu akwizycyjnego, który pozwoli nam osiągnąć najlepsze efekty. Nie ma być to transakcja dla samej transakcji, a skok do przodu, który umocni naszą pozycję i zbuduje dodatkową wartość.

Wasza firma często była na celowniku zagranicznych firm?

Spółka Oceanic to łakomy kąsek. Unikalna oferta, udziały rynkowe, efektywna organizacja, doświadczona kadra. Może zabrzmi to nieskromnie, ale jesteśmy od lat w środku tarczy, do której mierzą najwięksi światowi gracze.

Przejdźmy do eksportu. Firma jest obecna w 27 krajach, w planach macie ekspansję na kolejne rynki. Nie chcecie zwolnić tempa?

Wręcz przeciwnie, chcemy przyśpieszyć. Mamy ogromny potencjał na rozwój geograficzny i coraz lepiej udaje nam się przenosić ogromny sukces z naszego rodzimego rynku na rynki eksportowe. To nie jest łatwe zadanie, ale sukcesów na tym polu mamy coraz więcej. Kolejne kontrakty są tylko kwestią czasu.

Które rynki zagraniczne przynoszą Wam największe zyski?

Pracujemy nad rozwojem tych rynków, więc nie oceniamy ich w kategoriach największych zysków. Profit jest bardzo ważny, ale najpierw trzeba zbudować pozycję i znajomość marki, a później zbierać plony z wcześniejszych posunięć. Nasza działalność eksportowa jest rentowna i taka musi pozostać, ale na różnych rynkach mamy różne priorytety.

Sopot i Hanoi dzieli 8 tysięcy kilometrów. Daleko? Dla Was nie wydaje się to być problemem. Zadebiutowaliście w Wietnamie bardzo udanie.

To prawda. Bardzo cieszymy się z tego sukcesu. Tak jak wspomniałem wcześniej, nasza filozofia ma ogromny potencjał na całym świecie. Wietnam jest tego świetnym przykładem. W ogóle rynki azjatyckie są bardzo interesującym kierunkiem rozwoju. Jest to region świata, który charakteryzuje się dużymi wzrostami.

Rozmawiamy jeszcze przed tegorocznymi targami Cosmoprof Bologna, które po raz pięćdziesiąty odbędą sięw dniach od 17 do 21 marca. To także Wasz mały, włoski jubileusz – wystawiacie się po raz piąty. Z jakim nastawieniem i planami jedziecie na największe na świecie targi beauty, gdzie będziecie jednymi z prawie trzech tysięcy wystawców?

Cosmoprof Bologna to świetne miejsce do spotkania z obecnymi partnerami, jak również możliwość pozyskania nowych. To miejsce, w którym spotyka się cały świat kosmetyków. Jak co roku mamy zaplanowane rozmowy, które mają rozwinąć naszą działalność. Będzie jednak coś specjalnego z naszej strony. Po raz pierwszy zaprezentujemy najnowsze produkty z kategorii, w której do tej pory nie byliśmy szeroko obecni. To największe wdrożenie w tym roku i wierzymy w jego ogromny sukces. Jesteśmy bardzo podekscytowani i nie możemy się doczekać odbioru tej oferty przez naszych partnerów handlowych.

O tym, jak Wasze nowości zostały odebrane, zapytamy już po targach i napiszemy o tym w relacji z tegorocznego Cosmoprofu. A teraz wykorzystam okazję, aby zapytać, czy planujecie otwarcie nowych fabryk poza Polską?

Życzymy sobie, aby w przyszłości była taka konieczność. Na chwilę obecną posiadamy wolne moce w naszej bardzo nowoczesnej fabryce i nie ma takiej potrzeby. Nie wykluczamy jednak, że w przyszłości nasza spółka będzie posiadała fabryki na różnych kontynentach.

Co jest przyszłością firm kosmetycznych?

Skuteczne produkty. Żyjemy coraz szybciej i stajemy się coraz bardziej niecierpliwi. Ludzie nie chcą czekać miesiącami na rezultaty. To głównie dlatego nasza marka Long4Lashes odniosła tak spektakularny sukces. Po 3-4 tygodniach używania naszego serum do rzęs rezultaty są zdumiewające. Tego oczekują i będą oczekiwać konsumenci.

Jaka będzie kondycja firmy Oceanic za choćby pięć lat?

Wierzymy, że świetna. Stawiamy sobie zawsze ambitne cele i z reguły udaje się nam je zrealizować. Chcemy zostać graczem globalnym, a to uniezależni nas od chwilowych negatywnych trendów i zawirowań na poszczególnych rynkach.

Co jest największym zagrożeniem dla spółki?

Nieprzewidywalność geopolityczna, a co za tym idzie brak stabilności, która jest fundamentem planowania i późniejszego działania. Przykładowo, jak planować w dzisiejszych czasach działania na wschodzie, jak w każdej chwili sytuacja może się zmienić o 180 stopni. Decyzja administracyjna może zamknąć możliwość jakiejkolwiek sprzedaży w ciągu dosłownie kilku dni.

Spadająca konsumpcja oznacza, że firmy kosmetyczne ostrzej rywalizują o klienta. Bardziej obawiacie się konkurencji ze strony podmiotów polskich czy zagranicznych?

Bardzo szanujemy naszą konkurencję zarówno polską, jak i międzynarodową. Branża kosmetyczna w naszym kraju jest szalenie silna i z każdym konkurentem należy się liczyć. Jesteśmy jednak świadomi swoich wartości i silnych stron, które pozwalają nam wygrywać w tej konkurencyjnej rzeczywistości.

Czego można życzyć tak doświadczonemu prezesowi firmy kosmetycznej, rozwijającej się z roku na rok wprost modelowo, i samej firmie Oceanic?

Utrzymania wiatru w żaglach i samych trafnych decyzji. Chcielibyśmy, aby już niedługo nasze marki były obecne i rozpoznawalne na całym świecie. Byłaby to również wspaniała promocja Polski. To marzenie, które chcemy urzeczywistnić.

 

Tego więc życzymy. Dziękuję za rozmowę.

Ewa Trzcińska

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2017

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3289

    ZATRZYMAJ CZAS Z LINIĄ KREMÓW PRZECIWZMARSZCZKOWYCH OD NIVEA

    Potrzeby skóry zmieniają się wraz z wiekiem. Z biegiem lat nasza cera stawia nam coraz większe wyzwania, także w kwestii jej pielęgnacji. Linia kremów przeciwzmarszczkowych od NIVEA z Olejkami Młodości inspirowanych potrzebami cery w różnym wieku, zadba o piękny i młody wygląd kobiet po 45-tym, 55-tym i 65-tym roku życia. Czytaj dalej

  • 3285

    NOWOŚĆ: Wysuwane pędzle od Real Techniques idealne na podróż!

    Pakując się w podróż, mamy wielki dylemat. Czy zapakować wszystkie swoje kosmetyki i akcesoria do makijażu? A jak czegoś mi zabraknie podczas wykonywania makijażu? W takich sytuacjach potrzebujemy akcesoriów wielofunkcyjnych. Real Techniques nadchodzi z pomocą! Oferta marki zostaje poszerzona o trzy wysuwane, nowe pędzle: do podkładu, pudru oraz różu, które zostały stworzone specjalnie dla Twojej wygody w podróży. Czytaj dalej

  • 3281

    tołpa dermo face futuris 30+

    Czy dzisiejsze 30-latki pamiętają telefon “na kablu”, kasetę magnetofonową czy VHS? Tak, ale … tylko z opowieści rodziców i dziadków. Wiele z nich było świadkami narodzin Facebooka, zdawało maturę w czasach, kiedy istniała już Wikipedia i zaczynało studia w czasach, gdy Polska była w Unii Europejskiej. To właśnie pokolenie „Y” tzw. „milenialsi” – osoby urodzone w latach 1981–1995. W Polsce jest ich już blisko 11 mln. Należą do nich m.in. Anna Lewandowska, Zosia Zborowska, Joanna Kulig, Anja Rubik, Paulina Krupińska, Agnieszka Radwańska. Czytaj dalej

  • 3272

    Zatrzymaj słońce z NIVEA SUN!

    Długie godziny spędzone w słońcu na plaży, w górach czy nad jeziorem… Po kąpielach słonecznych nasza skóra często potrzebuje dodatkowego nawilżenia. Z pomocą przychodzi nowa linia kosmetyków NIVEA AFTER SUN, której kluczowym składnikiem jest aloes! Dzięki wyjątkowym właściwościom tej rośliny kosmetyki z linii NIVEA AFTER SUN zadbająo skórę, ale także przedłużą efekt opalenizny i pozwolą się nią cieszyć jeszcze długo po zakończonym urlopie! Czytaj dalej

  • 3265

    Laura Conti Sugar Lip Scrub Regeneracyjny piling do ust

    Laura Conti Sugar Lip Scrub to regeneracyjny piling do ust na bazie naturalnych składników roślinnych, połączonych z drobinkami z pestek żurawin. Bardzo pomocny w przypadku spierzchniętych ust oraz przesuszonego naskórka. Pięknie go wygładza i odświeża, pobudza krążenie i przywraca zdrowy koloryt. Czytaj dalej

  • 3264

    Laura Conti Miracle Color Lip Gel koloryzujący żel do ust, który nie zmywa się nawet po wypiciu kawy

    LAURA CONTI Miracle Color Lip Gel, koloryzujący żel do ust zawiera unikalną kompozycję płynnego masła shea, masła mango oraz nowoczesne emolienty. Szybko i intensywnie nawilża naskórek, zmiękcza go, wygładza i zwiększa jędrność. Chroni przed przesuszeniem. Czytaj dalej

  • 3263

    LATO PEŁNE ZABAWY dzięki wakacyjnej kolekcji marki Bell

    Lato, lato wszędzie… to najgorętsza pora roku która rozpieszcza nas cudowną pogodą, promiennymi kolorami. Nasz upragniony czas zasłużonego odpoczynku i doskonałej zabawy. Na samą myśl o wakacjach humor nam się poprawia, bo kto z nas nie kocha powiewu morskiej bryzy czy aromatów świeżych kwiatów i owoców? Kto z nas nie wraca wspomnieniami do pełnego słońca, błogiego relaksu i letnich atrakcji? Czytaj dalej

  • 3262

    Poznaj nową odsłonę MATIS PARIS!

    Współcześnie, w dobie kosmetyków, które są do siebie podobne konieczna jest identyfikacja, wyróżniająca markę i nadająca jej niepowtarzalności. MATIS jako firma kosmetyczna z wieloletnią tradycją potrzebowała silnego i wyrazistego wizerunku. Postanowiono więc podkreślić wartość produktów, ich wyjątkowe właściwości, efektywność oraz stworzyć bardziej wyrazisty wygląd. Celem Matis było stworzenie wizerunku marki, która już od pierwszej chwili będzie kojarzyć się z francuskim stylem i tradycyjną pielęgnacją, jednak zachowując przy tym ducha nowoczesności. Czytaj dalej

  • 3259

    Męskie nowości od BI-ES

    BI-ES przedstawia trzy nowe zapachy przeznaczone dla mężczyzn. Desperado, Man's Fresh oraz Gold, to zapachy stworzone dla silnych, niezależnych i pewnych siebie mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3257

    Sekrety urody gejszy YOSKINE GEISHA GOLD SECRET

    YOSKINE GEISHA GOLD SECRET to ekskluzywna linia silnie odmładzających kosmetyków, które powstały z inspiracji niezwykłą urodą japońskich gejsz oraz strzeżonymi od wieków sekretami ich pielęgnacji. Czytaj dalej

  • 3255

    SUN FOR EVERYONE od ALKEMIE!

    Czy wiesz, że ochrona przeciwsłoneczna to nie tylko konieczność nakładania filtra SPF? Powinniśmy dbać również o głębokie partie naszej skóry. W ciągu roku oddziałują na nas dwa rodzaje promieniowania – UVA i UVB. Latem UVB, które stanowi ok. 5% całego promieniowania UV, pozostawia na naszej skórze opaleniznę, ale przy nadmiernej ekspozycji ciała na opalanie może spowodować poparzenia słoneczne. Czytaj dalej

  • 3254

    żeLOVE i mistLOVE – pokochasz tę eksplozję nawilżenia!

    Skóra uwielbia być nasycona wilgocią, a teraz jest szczególnie spragniona nawilżenia. Zapewnij jej to, co kocha: ekstrakty roślinne i składniki pochodzenia naturalnego! Czytaj dalej

  • 3253

    BAKING SODA + OPTYCZNY ROZJAŚNIACZ = MOC UŚMIECHU w paście do zębów whiteON DOUBLE WHITE

    Płynący z serca uśmiech sprawia, że wyglądamy atrakcyjnie, nasze rysy łagodnieją, a twarz staje się rozpromieniona. Wiemy, że śmiech poprawia nastrój i wywołuje uczucie szczęścia. Jest naukowo udowodnione, że podczas uśmiechu nasz mózg uwalnia endorfiny. Dlatego im więcej się uśmiechasz, tym lepsze są Twoje relacje z innymi. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/