Personalizacja standardowych opakowań kosmetycznych i różne metody wdrożeń projektów indywidualnych

Wielu producentów kosmetyków i perfum staje przed trudną decyzją, kiedy przychodzi im wybrać opakowanie dla swoich produktów. Z jednej strony, nie stać ich na tworzenie indywidualnych opakowań, a z drugiej – wiedzą, że wybór standardowych wzorów nie pozwoli produktowi wyróżnić się na tle konkurencji… Istnieją jednak alternatywy dla powyższych rozwiązań. Jedną z nich jest personalizacja „standardów”, którą coraz częściej oferują producenci.

Różne branże charakteryzują się odmiennymi technologiami produkcji. Niektóre z nich pozwalają na produkcję ekskluzywnych i niepowtarzalnych towarów, inne wymagają przestawienia całej linii produkcyjnej dla wdrożenia choćby jednej małej zmiany w „standardzie”. Branża przetwórstwa tworzyw sztucznych metodą wtrysku znajduje się gdzieś pomiędzy wymienionymi skrajnościami. Jednak wciąż bliżej jej do skomplikowanych wdrożeń, niż możliwości zmian produkcyjnych przy każdym kolejnym wytworzonym detalu.

W branży wtryskowej zdecydowane zmiany w projektach wymagają tworzenia nowych form wtryskowych, których koszt nierzadko przekracza kwotę jednorazowych zamówień klienta. W takim przypadku zupełnie nieopłacalne wydaje się dla zamawiającego wprowadzanie nowego designu produktu, kiedy nie zamierza sprzedawać go w setkach tysięcy sztuk, co pozwoliłoby mu rozłożyć koszty nowej formy wtryskowej w czasie.

Dlatego firmy zajmujące się np. produkcją opakowań kosmetycznych chętnie wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów, którzy nie są gotowi wydawać dziesiątek tysięcy złotych na swoje niewielkie zamówienia. Producenci oferują kilka rozwiązań, a jednym z najpopularniejszych jest sprzedaż produktów standardowych. Taki towar dostępny jest dla każdego klienta i przy jego zakupie nie ponosi się kosztów tworzenia formy, a jedynie koszt produkcji danej liczby detali.

Jest to proste i łatwo dostępne rozwiązanie przy zamówieniach bliskich MOQ (minimalna ilość zamówienia). Niektóre firmy biją się jednak z myślami, czy nie doinwestować przedsięwzięcia i czy nie stworzyć swojej formy wtryskowej, a co za tym idzie – swojego oryginalnego wzoru, który wyróżni ich na rynku. Ten problem można jednak w prosty sposób zniwelować, bowiem producenci coraz częściej oferują personalizację produktów standardowych. Jakie są więc możliwości?

Przede wszystkim im firma oferuje większy wybór standardów, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że produkt ostateczny będzie wyglądem przypominał towar konkurencji… Można również unikać „oklepanych” i najmodniejszych w danym czasie wzorów. Te mogą powielać się na sklepowych półkach. Wyobraźmy sobie sytuację, w której w swoich nowych liniach perfum dwie konkurujące firmy wybiorą modny wzór nasadki i najnowszy flakon z oferty huty szkła. Nawet zupełnie inna szata graficzna i typografia mogą nie pomóc w intuicyjnym rozróżnieniu produktów…

Możliwości personalizacji

Producenci opakowań i elementów opakowań oferują często kilka wzorów jednego produktu. Ta sama nasadka perfumeryjna może być wytwarzana z różnymi fakturami, np. gładka lśniąca, gładka matowa, z paskami lub ćwiekami. Jeśli detal składa się z kilku elementów, to takie rozróżnienia można zastosować na każdym z półproduktów. Do tego można dobrać kolory poszczególnych elementów i nagle tworzymy możliwość licznych wariacji, które prawdopodobnie nie powtórzą się dla innych zamawiających. Poza tym działy sprzedaży chętnie informują klientów o popularności wskazanych rozwiązań wśród innych zamówień.

Innym, prostym rozwiązaniem jest metoda dekoracji wybranego opakowania. Wśród najbardziej popularnych metod możemy znaleźć barwienie detali w masie, lakierowanie i metalizację. Te technologie nie ograniczają wyboru kolorów, co jest ich wielką zaletą. Firmy oferują często swój „standardowy złoty”, ale ustalenie innego odcienia nie stanowi żadnego problemu, a z miejsca zapewnia produktowi oryginalność.

Poza tym znaną metodą zdobienia jest hot-stamping, czyli nakładanie na detal pasków gorącej folii. W ten sposób można z łatwością umieścić na tworzywie paski, stemple czy skomplikowane wzory, które zależą głównie od kreatywności klienta. Mniejsi klienci, którzy nie mogą sobie pozwolić na indywidualne formy opakowań i zdobień, jakimi promują się największe światowe marki, wybierają również dodatkowe elementy ozdobne. Do takich należą materiałowe wstążki, zawieszki, kokardy czy skórzane paski. Takie dodatki potrafi ą dodać charakteru zarówno słoikom kosmetycznym, jak i całym opakowaniom perfum. Jeśli jednak chodzi o same nasadki perfumeryjne, to te mogę być np. produkowane z niestandardowych materiałów lub dodaje się do nich elementy obciążające, mające nadać im cechy luksusowości.

Tak szerokie spektrum możliwości personalizacji produktów pozwala na wiele wariacji, a co za tym idzie na naprawdę wyraźne wyróżnienie opakowania spośród konkurencji. Kilkuelementowy produkt, z którego każdy może mieć inną fakturę, kolor, rodzaj zdobień oraz dodatek, daje prawdziwe morze kombinacji.

Indywidualny nie znaczy drogi

Jeśli producentowi kosmetyków lub perfum bardzo zależy na własnym projekcie opakowania, musi brać pod uwagę konieczność stworzenia formy wtryskowej. Na jej ceny wpływa wiele czynników, ale niejednokrotnie jest ona warta więcej niż same detale, które z niej powstaną – w zależności od tego, jaka będzie sprzedaż i czas życia produktu na rynku. Jednak nawet tutaj producenci wyciągają do klientów pomocną dłoń.

Wiele firm oferuje bowiem rozłożenie kosztów produkcji formy wtryskowej na określoną liczbę wyprodukowanych detali. Taka spłata „ratalna” może być rozłożona na jednokrotne lub kilkukrotne zamówienie. Po spłaceniu formy w detalach cena samego produktu może ulec zmniejszeniu – w zależności od ustaleń w umowie lub zmian kosztów ponoszonych przez producenta.

Drugą możliwością ułatwienia wytworzenia produktu indywidualnego dla zamawiającego jest stworzenie jedynie cząstkowych zmian w już istniejących produktach standardowych. Taka indywidualizacja standardów wymaga jedynie zmian w tzw. wkładach formujących. Dzięki temu nie trzeba pokrywać kosztów całej formy wtryskowej, a jedynie kilku jej elementów. Warunkiem jest podobieństwo ostatecznego detalu z pierwotnym standardem.

Istnieje jeszcze jedna możliwość, która, choć rzadziej stosowana, jest… praktycznie darmowa. W ramach indywidualnych ustaleń z przetwórcą tworzyw można ustalić, że koszt formy pokryje w całości lub w dużej mierze dostawca. Jednak po zakończonym projekcie, np. sprzedaży miliona detali, forma przestanie działać na wyłączność zamawiającego, a detale z niej wejdą w skład standardowych produktów dostawcy.

Podsumowanie

Produkty wytwarzane metodą wtrysku nie dzielą się jedynie na te standardowe – opatrzone, szablonowe, ale tanie i szybko dostępne, oraz indywidualne – oryginalne, ekskluzywne, ale drogie (koszt formy). Pomiędzy bielą i czernią tych rozwiązań istnieje jeszcze cała paleta odcieni szarości, a w zasadzie prawdziwa feeria barw: standardy, spersonalizowane standardy, nietypowe materiały, rozmaite faktury, dodatki, wzory, kolory, a także wiele opcji rozwiązania problemu kosztownych form wtryskowych przy wyborze projektu indywidualnego. To, na jaki produkt zdecyduje się klient, zależy oczywiście od jego planów sprzedażowych i budżetu, ale możliwości jest zdecydowanie więcej niż mogłoby się wydawać. Na pewno warto skontaktować się z dostawcą opakowań, dowiedzieć się o każdej z nich i sprawić, by to właśnie twój produkt został dostrzeżony na sklepowej półce.

Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 2/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3382

    NAGIETKOWE OCZYSZCZANIE

    Oczyszczanie twarzy to podstawa codziennej rutyny i zdecydowanie najważniejszy jej element. Bez tego inne rytuały pielęgnacyjne tracą swoje znaczenie, a pominięcie tego etapu prowadzi do nagromadzenia zanieczyszczeń i zaburza w efekcie podstawowe procesy fizjologiczne skóry. Staje się ona odwodniona, traci zdrowy koloryt i pojawiają się niedoskonałości. Nie ma zdrowej cery bez dokładnego demakijażu i prawidłowego mycia cery. Czego w takim razie poszukujemy w kosmetyku do mycia twarzy? Delikatności natury i jednocześnie skuteczności działania! Czytaj dalej

  • 3380

    Oto ideał: wielofunkcyjne pomadki w płynie Nudestix Magnetic Lip Plush Paints!

    „Wet look” stał się naszym ulubionym lookiem, który możemy wykonać za pomocą kosmetyków Nudestix. Kremowe formuły pozwalają na uzyskanie na twarzy przepięknej, świeżej tafli, bez efektu maski. A jesienią warto postawić na kosmetyki, które nadadzą twarzy dodatkowego blasku - na policzkach, powiekach czy ustach. Taki właśnie efekt możemy uzyskać, dzięki nowej, wielofunkcyjnej pomadce w płynie Magnetic Lip Plush Paints od Nudestix! Czytaj dalej

  • 3379

    Nowe balsamy do rąk z mlekami roślinnymi - zbilansowana porcja zdrowia dla Twoich dłoni

    Jak dbać o dłonie, aby ładnie wyglądały, a ich naskórek był zdrowy i dobrze nawilżony, skoro tak często musimy teraz sięgać po żele antybakteryjne, które z kolei działają wysuszająco? Zapewnij im odpowiednią pielęgnację! Czytaj dalej

  • 3378

    dermokosmetyki z linii tołpa dermo face hydrativ

    Lato kojarzy nam się przede wszystkim ze słoneczną pogodą. Miarą udanego urlopu najczęściej jest brak deszczu i wysoka temperatura. Nie każdy wie, że w zależności od regionu w Polsce usłonecznienie wynosi średnio ok. 1650 godzin w ciągu roku. Między kwietniem a wrześniem trafia do nas 80% promieniowania rocznego. W Hiszpanii i Włoszech te wartości są prawie dwukrotnie wyższe. Rekordzista to Yuma w Arizonie (USA) - wg. Światowego Stowarzyszenia Meteorologicznego jest tam nawet 4000 godzin słonecznych. Czytaj dalej

  • 3376

    & Other Stories wprowadza kolekcję wegańskich kosmetyków naturalnych

    Jesienią w ofercie kosmetyków do ciała & Other Stories pojawi się nowa linia produktów. Kolekcja dziewięciu kosmetyków w trzech wersjach zapachowych została zarejestrowana przez brytyjską organizację Vegan Society. Powstała przy użyciu wysokiej zawartości składników pochodzenia naturalnego i wykorzystuje opakowania z plastiku z recyklingu. Czytaj dalej

  • 3374

    OCHRONA ZMĘCZONYCH OCZU

    Wrzesień to czas, kiedy powoli wracamy z wakacyjnych podróży. Podczas pięknych dni, staramy się w 100% wykorzystać słoneczną pogodę. Dużo spacerujemy, spędzamy aktywnie czas, a urządzenia elektroniczne idą, na jakiś czas, w zapomnienie. Niestety, po odpoczynku, czas wrócić do pracy i przed ekrany. Czytaj dalej

  • 3373

    NATURALNE WEGAŃSKIE KREMY WYKORZYSTUJĄCE NIESAMOWITE ODMŁADZAJĄCE WŁAŚCIWOŚCI AZJATYCKIEGO GRZYBA REISHI!

    Grzyby REISHI są wykorzystywane w krajach azjatyckich od 2 tysięcy lat, głównie w medycynie naturalnej. W Azji ekstrakt z REISHI jest dopuszczony do obrotu jako lek. Do głównych substancji, zawartych w grzybach reishi, możemy zaliczyć triterpeny, polisacharydy i aminokwasy, witaminy i minerały. Aktywna dysmutaza ponadtlenkowa (SOD) – silny, naturalny przeciwutleniacz zapobiegający kumulowaniu się wolnych rodników i opóźnia starzenie komórek. Ta aktywność REISHI jest bardzo przydatna w kosmetyce przeciwstarzeniowej. Grzyb ma też zdolność regulowania zawartości wody w skórze, dzięki czemu utrzymuje jej dobre nawilżenie i gładkość. Czytaj dalej

  • 3375

    Wkładki higieniczne - czym sugerować się przy wyborze produktu

    Kobiety stosują wkładki higieniczne dla lepszego komfortu i wygody. Zależy nam, by produkty były dla nas odpowiednie i nie wywoływały podrażnień. Co więcej, szukamy produktów, które są dobre dla nas, ale także dla środowiska. Coraz więcej marek stawia ma produkty ekologiczne – i to jest bardzo dobra wiadomość. Czytaj dalej

  • 3372

    SZAMPON dermena® REPAIR został stworzony z myślą o włosach osłabionych, suchych i zniszczonych, wymagających intensywnego odżywienia i regeneracji.

    Specjalnie opracowana formuła SZAMPON dermena® REPAIR łączy doskonałe właściwości myjące i naprawcze z działaniem hamującym wypadanie włosów i stymulującym proces ich wzrostu. Swoje właściwości rewitalizujące i naprawcze SZAMPON dermena® REPAIR zawdzięcza opatentowanemu składnikowi. Czytaj dalej

  • 3371

    KREM KASZMIR LIFTINGUJĄCY - Nowo opatentowany produkt z wegańskim kolagenem jeszcze większa efektywność.

    W nieustannym poszukiwaniu jak najskuteczniejszych i najbardziej naturalnych rozwiązań Mathilde Thomas podjęła współpracę z prestiżową uczelnią Harvard Medical School i doktorem Davidem Sinclairem. Naukowiec ten, nazwany przez Time Magazine US „guru długowieczności”, jest jednym z największych na świecie specjalistów w dziedzinie walki ze starzeniem się. Czytaj dalej

  • 3370

    DLACZEGO WITAMINA C JEST NUMEREM JEDEN W WALCE Z PRZEBARWIENIAMI?

    Słyszymy – przebarwienia, myślimy WITAMINA C. Fakt: jest skuteczna w redukowaniu przebarwień, odżywia skórę i przywraca jej zdrowy wygląd. Niweluje również oznaki zmęczenia. Czytaj dalej

  • 3360

    Słońce przez cały rok

    Świadoma pielęgnacja to… codzienna pielęgnacja! Każda pora roku różni się od siebie w kontekście dbania o urodę. Wiosną powinniśmy pamiętać o regeneracji skóry, w lecie o ochronie przeciwsłonecznej, jesienią przygotowujemy cerę na nadejście mrozów, a zimą zabezpieczamy i odżywiamy. Czytaj dalej

  • 3356

    Wybierz zapach i dowiedz się, jaką jesteś kobietą

    Zapachy mają swój charakter. Jedne są delikatne i subtelne, inne odważne i drapieżne, a jeszcze inne pełne romantycznych uniesień. To, jakie zapachy lubisz, może mówić o tym, jaką jesteś kobietą. Sprawdź, co powie o Tobie wybrany bukiet. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/