Perfumy – co nas czeka w 2020 r.? Analiza obecnych i nowych trendów

Nowy rok to nowe plany. Firmy perfumeryjne zaskoczą świat nowymi zapachami, a część marek, które do tej pory nie proponowały „pachnącego asortymentu”, poszerzą ofertę o perfumy. Co przyniesie nam 2020 r.?

Branża kosmetyczna odnotowuje stały wzrost i nic nie wskazuje na to, aby miało się to w najbliższym czasie zmienić. Zarówno zagraniczne, jak i polskie firmy kosmetyczne prześcigają się we wdrożeniach nowości. Powstają też nowe kategorie produktów, co jest wynikiem poszerzenia możliwości technologicznych producentów i wzrostu potrzeb klientów (lub też ich uświadomienia). Z jednej strony, mamy więc rynek, który się nasyca (wysoka podaż), a z drugiej – rynek, który jest w stanie
„przyjąć” więcej produktów (wysoki popyt).

Aby jednak być przyjętym przez nawet chłonny rynek, należy do tego rynku się dostosować i kształtować swoją ofertę przez jego pryzmat. Nowości, mody, marketing to reakcje, odpowiedzi na pytania zadane przez rynek. A ten jest kształtowany przez czynniki makroekonomiczne, demograficzne i socjologiczne. Chcąc wybiegać w przyszłość i analizować trendy na następny rok, należy bezwzględnie brać te czynniki pod uwagę.

TO, OD CZEGO WSZYSTKO SIĘ ZACZYNA

Zamożność ma na pewno wpływ na zdolności zakupowe konsumentów, jak i na ich preferencje. Wzrost gospodarczy, obecny również w Polsce, pozwala nabywcom kupować większe ilości, inwestować w lepszą jakość oraz eksperymentować z różnorodnym asortymentem i nowymi kategoriami produktów.

Inną sprawą jest wiek konsumentów. Tutaj możemy zaobserwować rosnący odsetek osób w starszym wieku. I chociaż większość firm kosmetycznych tworzy produkty, dla których wiek potencjalnego nabywcy jest bez znaczenia (co również można czytać: „nie kieruję oferty od osób starszych”), należy sobie zdać sprawę, że jest to pewna nisza – w dodatku coraz bardziej chłonna.

Patrząc na wiek, nie możemy pominąć osób młodych, a w szczególności milenialsów, którzy naturalnie (i z przyczyn naturalnych) są coraz liczniejszą grupą. Tutaj trendem jest odejście od rynku masowego, ważne stają się: personalizowanie oferty, identyfikacja nabywcy z marką i idącymi za nią ideami.

Poniżej przeanalizuję pojawiające się trendy w branży perfumeryjnej – konkretne rozwiązania, które coraz częściej pojawiają się na rynku. Każdy z nich jest tak naprawdę pokłosiem ukazanych powyżej czynników gospodarczych i społecznych.

JAKOŚĆ

Jakość wysuwa się na prowadzenie. W ostatnich latach jakość przybierała na znaczeniu, ale cena wciąż pozostawała najistotniejsza. Obecnie ma ona również ogromne znaczenie i jest często ważniejsza od jakości, ale środek ciężkości powoli się przesuwa. W przypadku perfum na rynku masowym zazwyczaj królowała cena, a wszelkie innowacje czy próby wyróżnienia produktu nie były odbierane entuzjastycznie przez nabywców. Wynikało to też z istniejącej sytuacji gospodarczej. Obecnie produkt na rynku masowym, gdzie najpewniejszym warunkiem przetrwania było przywództwo cenowe, bez odpowiedniej jakości nie zaistnieje i nie znajdzie odbiorców. Producenci niejednokrotnie porzucają niską półkę cenową na rzecz półki średniej.

Tam, gdzie liczy się wnętrze – perfumy dla prosumentów Marki coraz częściej szukają swojego sukcesu wśród klienteli, która ma sprecyzowane preferencje i woli zapłacić cenę wyższą, ale mieć produkt spełniający jej oczekiwania. Nie zawsze są to klienci zamożniejsi. Kluczem jest tutaj relacja jakości do ceny. Ważny jest skład – to, co stanowi rdzeń wartości produktu. Mniej ważna jest marka, mniej ważne jest opakowanie.

Tutaj świetnie odnajdują się brandy, które stawiają na komunikację z klientami i edukację, aby w rzeczowy sposób opowiedzieć o tym, dlaczego są warte inwestycji. Na tym polu odnoszą sukcesy perfumy dystrybuowane metodą marketingu wielopoziomowego lub też MLM (z ang. Multi-Level Marketing). Osoba sprzedająca produkt ma szansę wytłumaczyć potencjalnemu nabywcy zalety produktu i skupić jego uwagę na „wnętrzu”.

Dobrze radzą sobie brandy współpracujące z influencerami oraz stawiające na działania public relations. Również na rynku masowym pojawiają się produkty ukazujące swój skład jako najwyższą wartość.

Znane marki – prestiż i bezpieczeństwo wyboru

Znane marki perfumeryjne, związane najczęściej z wielkimi brandami świata mody, to kluczowa część rynku perfumeryjnego. Nie sądzę zresztą, żeby miało się to zmienić. To tutaj spotykamy mieszankę wysokich cen (i dużych marż) z wysokim wolumenem sprzedaży. To pozwala oferentom tych marek na współpracę ze znanymi kreatorami perfum, innowację w zakresie opakowań oraz intensywną komunikację marketingową. W efekcie marki te królują, jeżeli chodzi o szeroko pojęty prestiż. Są znane i modne. Bezpieczeństwo wyboru zaś oznacza pewną jakość. Co ważne, nie chodzi o prawdziwą jakość – ta może być rewelacyjna, ale może też nie być dobra. Chodzi o to, czego konsument się spodziewa. Znane logo jest dla konsumentów takim „gwarantem”, obietnicą. Rozpoznawalne brandy niezwykle często przecierają szlaki na rynku i to tutaj najczęściej spotkamy nowości.

Luksus i perfumy niszowe

Jeżeli chodzi o jakość i ceny, na samej górze znajdą się perfumy niszowe, takie jak Amouage czy Tiziana Terenzi. Są to perfumy sprzedawane głównie w luksusowych perfumeriach, a ich cena nierzadko przekracza tysiąc złotych. Ich jakość jednak zadowala najbardziej wymagających klientów. Każdy szczegół, zarówno zapachu, jak i opakowania, powinien być dopracowany. Luksus się sprzedaje, co udowadniają chociażby ogromne zyski LVMH (francuski koncern, będący właścicielem m.in.

Louis Vuitton, Moët, Hennessy) czy sukcesy Jerzego Mazgaja – przedsiębiorcy nazywanego „królem polskiego luksusu”. Myślę, że trend ten będzie przybierał na sile w najbliższych latach.

Private label

Niesłabnącym trendem będzie tworzenie perfum pod własną marką. Tutaj mowa o markach kosmetycznych, które do tej pory nie oferowały perfum oraz o firmach związanych z modą – odzieżowych czy obuwniczych. Nic dziwnego! Perfumy są naturalnym rozszerzeniem asortymentu dla wielu brandów.

UMACNIAJĄCE SIĘ TRENDY ZAPACHOWE

Nuty słodkie, drzewne, korzenne

Moda na ciepłe zapachy – słodkie, drzewne, korzenne, często z dodatkiem przypraw – trwa już od jakiegoś czasu. Zapachy te są wszechobecne. Słodkie nuty pojawiają się na listach perfumeryjnych bestsellerów: Paco Rabanne 1 Million, Giorgio Armani Si, Carolina Herrera Good Girl. Dodatkowo trend ten rozwija się w kierunku tzw. perfum arabskich, gdzie obecne są nuty skórzane czy tytoniowe. Myślę, że słodkie perfumy będą pojawiały się również w nowościach wypuszczanych na rynek w 2020 r. W końcu nigdy nie wyszły z mody, nawet jeśli czasem ich popularność delikatnie malała.

Nowe odmiany starych zapachów

Flanker to słowo, które określa „następców” danego zapachu bazowego (filarowego). Wraz ze wschodzeniem kolejnych gwiazd rynku perfumeryjnego pojawią ą się ich odmiany. Kreowane będą dla klientów, którzy lubią dany zapach, ale szukają czegoś nowego, oraz dla osób, które nie polubiły zapachu bazowego, ale chcą dać marce drugą szansę. I oczywiście dla klientów, szukających po prostu „swoich” perfum – jako kolejna z propozycji na sklepowej półce.

Przykładem flankerów będzie m.in. Paco Rabanne 1 Million w wersjach Lucky lub Privé.

„Czyste” zapachy i nietuzinkowe połączenia

Mocne miejsce na rynku zajmują również perfumy opierające się na jednej czy dwóch nutach bazowych (często wymienionych w nazwie produktu), nierzadko łączących się skrajnościach przełamanych zaskakującym składnikiem. Przykładami takich zapachów wśród marek, które odniosły sukces, będą perfumy polskiego duetu Bohoboco (np. czerwone wino i brązowy cukier czy karmel z solą morską) oraz brytyjskiej marki Jo Malone (np. mimoza z kardamonem).

NOWE KIERUNKI PERFUM - WEDŁUG OPRACOWANIA JEAN NIEL1

Niedawno miałem okazję uczestniczyć w jubileuszu z okazji 240 lat istnienia francuskiej firmy Jean Niel. Firma powstała w Grasse, stolicy świata perfum. Perfumiarze poddali analizie sytuację na rynku i wskazali w prezentacji pięć kierunków, w stronę których podążać będą trendy w 2020 r.

1. Haute gourmandise (wysublimowane smaki)

Według tego trendu branża zapachowa będzie inspirowała się wykwintną kuchnią. Zapachy będą wyrafinowane, wzbogacane o nuty bobu Tonka, migdałów, orzechów czy likierów. Takie inspiracje są widoczne w produktach wspomnianej już marki

Bohoboco, gdzie nuty zapachowe przywodzą na myśl dania kreowane przez najlepszych szefów kuchni.

2. Hyperflora

Kwiaty powrócą do świata mody – nie tylko damskiej. Akordy kwiatowe dodają elegancji i świeżości. Idealnie nadają się do pozycji uniseks, co również jest trendem. Kompozycje mogą być wzbogacone nutami goździków, narcyza, ylang ylang. Perfumy kwiatowe to zupełnie inny kierunek niż zapachy słodkie.

3. Hygge

Hygge to duńskie słowo, które oznacza wygodę, komfort, przytulność. To kwintesencja skandynawskiego podejścia do życia. Hygge to też minimalizm, który niezwykle często przejawia się w projektach wnętrzarskich. Perfumy zgodne z tym trendem będą nawiązywały do ciepła rozumianego jako domowe ognisko, do poczucia bezpieczeństwa, swobody. Znajdziemy tutaj nuty orzechowe, drzewne, piżmowe i mleczne.

4. Greener

Dzisiejszy świat jest eko. To przejawia się również w perfumach, gdzie coraz modniejsze staje się używanie ekologicznych komponentów, w tym drewnianych. W zapachach obecne będą nuty zielone – trawa, krzewy, paprocie, drzewa.

5. Girls & boys just wanna have fun

W kontraście do zachowawczych nut, które przeplatają się w większości powyższych trendów, stoi moda na zapachy pełne energii. Energetyczny i świeży efekt dają owoce. Na etykietach zaś odnajdziemy przykuwające wzrok jaskrawe i żywe kolory.

CZYM MOGĄ NAS ZASKOCZYĆ OPAKOWANIA?

Z jednej strony jest klasyka i minimalizm – proste kształty i stonowane kolory. Z drugiej, mamy marki, które chcąc się wybić, eksperymentują z opakowaniami i tworzą małe dzieła sztuki. Tutaj świetnym przykładem będzie Carolina Herrea i jej szpilka (zapach Good Girl) lub błyskawica (zapach Bad Boy). Zarówno dla opakowań minimalistycznych, jak i ekstrawaganckich zastosowanie będą miały komponenty dobrej jakości – wytwarzane z coraz nowszych surowców. Tutaj dużą rolę gra cena i dostępność. I tak w 2019 r. tryumfy święciło drewno.

Zaś w 2020 r. w branży mogą się stopniowo pojawiać nowe surowce. W przypadku perfum zapewne na początku w odniesieniu do nasadek. I tak zastosowanie może mieć beton, kamień, korek czy metal.

Podsumowanie

Uważni obserwatorzy rynku zapewne zauważą, że trendy w branży perfumeryjnej korelują z trendami w innych branżach. Dzieję się tak, dlatego że niezależnie od branży rynek jest wynikiem sytuacji makroekonomicznej i społecznej.

Jeżeli mielibyśmy podsumować aktualne kierunki dla perfum, na pewno będzie to pójście w stronę jakości. A wraz z jakością pojawią się eksperymenty, innowacje i nowe drogi, którymi będą kroczyły marki chcące zdobyć serca klientów.

 

Literatura
Firma Jean Niel, 2019-2020: Trendy zapachowe.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2019

 

Mikołaj Buczyński

AromaPartners (marka usługowa City Cosmetics Sp. z o.o.)

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2965

    Kremowe hity na wakacje. Dermokosmetyki, które zmieszczą się w każdej torebce!

    Ile razy zastanawiałaś się przed wyjściem, wziąć ze sobą krem, a może nie będzie wcale potrzebny? Ile razy podczas pakowania, szukałaś opakowania, do którego mogłabyś przełożyć trochę kremu, by nie musieć brać całego słoiczka? Ile razy okazało się, że Twoja torebka jest za mała i krem się do niej po prostu nie mieści? Jeśli kiedykolwiek musiałaś zadawać sobie te pytania lub miałaś podobne dylematy, to te czasy właśnie się skończyły. A to wszystko za sprawą wygodnego, praktycznego opakowania w wersji podróżnej od BioDermic Dermocosmetics. Czytaj dalej

  • 2938

    Pielęgnacja okolic oczu. Delikatna skóra pod specjalnym nadzorem

    Piękne spojrzenie wymaga pięknej oprawy i nie chodzi nam w tym momencie o wystrzałowy makijaż. Skóra w okolicach oczu jest niezwykle delikatna, niemal pozbawiona gruczołów łojowych, co sprawia, że starzeje się najszybciej. Dodatkowo wszystkie wiemy, że śmiech to zdrowie, ale nawet ono ma swoją cenę… Ale na pewno nie będziemy nikogo zniechęcać do rozdawania uśmiechów, wręcz przeciwnie. Więc co zrobić, żeby zjeść ciastko i mieć ciastko? Czytaj dalej

  • 2929

    BIO - kremowa odsłona piękna

    Niedawno na rynku pojawiła się nowa seria kosmetyków BioDermic Dermocosmetics sygnowanych hasłem „BIO warto”. Marka podkreśla, że warto, „bio” udoskonalone receptury kosmetyków pozwalają uzyskać efekty zbliżone do profesjonalnych zabiegów kosmetycznych i sprawić by skóra była piękna i zdrowa. W czym tkwi sekret? Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2984

    Polska europejskim hubem produkcji opakowań

    W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal 2-krotnie wyższy niż średnia dla UE. Można powiedzieć, że produkcja opakowań stała się jedną z polskich specjalności. Czytaj dalej

  • 2964

    Naukowcy z SGGW wyprodukowali innowacyjny suszony miód

    Naukowcy ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wyprodukowali suszony miód, który zawiera aż 80 proc. miodu naturalnego. Innowacyjny produkt jest w formie proszku i może być doskonałym składnikiem wielu produktów , m.in. kosmetyków i suplementów diety. Czytaj dalej

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/