Opakowanie czyste mikrobiologicznie – konieczność czy wymysł?

Bieżąca sytuacja okazała się okresem, w którym odkryliśmy, jak wielką rolę odgrywa opakowanie. Każdy z nas zaczął bardziej zwracać uwagę na to, w co zapakowane są produkty, które zamawiamy.

Czy aby na pewno opakowanie to jest bezpieczne, a wyroby są w jak najlepszy sposób zabezpieczone przed możliwością zarażenia się SARS-CoV-2. Nowa rzeczywistość znacząco wpłynęła na trendy i zwyczaje zakupowe Polaków, jak i reszty Europejczyków.

Pojawiły się również dyskusje dotyczące kwestii materiałów używanych do pakowania – które z nich będą lepsze w utrzymaniu czystości przesyłki, a jednocześnie nie będą miały złego wpływu na środowisko. Czy przy takim zwiększeniu liczby przesyłek w ostatnim kwartale pandemicznym, powinniśmy zwrócić uwagę na fakt, iż liczba generowanych odpadów związanych z używaniem nieodpowiednich komponentów do pakowania chwilowo gwałtownie wzrosła. W dużej mierze wynikało to z faktu, iż wiele firm nie było gotowych do tak drastycznego zwiększenia liczby przesyłek, co przełożyło się na mało zrównoważone pakowanie. Czas jednak pokazał, że konsumenci sami poniekąd wymusili na swoich dostawcach nie tylko większą dbałość o bezpieczne pakowanie, ale także o jego ekologiczną stronę.

Wymuszona zmiana preferencji zakupowych

Przypomnijmy sobie czas sprzed pandemii, gdzie galerie handlowe pękały w szwach i większość z nas nie wyobrażała sobie kupić jakiejś rzeczy, nie dotykając jej na żywo. Handel internetowy w tamtym czasie rozwijał się stabilnie, jednak był to raczej umiarkowany wzrost. Pierwszy kwartał 2020 r. pokazał, jak szybko konsumenci potrafią dostosować się do nowej rzeczywistości i zmienić swoje nawyki.

W kwietniu był zauważalny nagły, gigantyczny wzrost sprzedaży e-commerce. Przedsiębiorstwa, które odłożyły decyzję wejścia w handel w intrenecie, szybko pożałowały tego kroku, a ci, którzy byli gotowi, odnieśli spektakularne wzrosty sprzedaży mimo pandemii.

W obecnych czasach konsumenci czują się znacznie bezpieczniej, kupując produkt online, co do którego mają pewność, że nie był wcześniej zbyt często dotykany przez innych oraz mają poczucie komfortu w postaci dostarczenia zakupów do domu. Nie muszą narażać siebie i swojej rodziny na kontakty z postronnymi osobami.

Większość sklepów internetowych dała możliwość zrobienia zakupów online oraz opcje zwrotu tą sama drogą bądź stacjonarnie bez dodatkowych kosztów. Skłoniło to w dużej mierze wszystkich sceptyków wirtualnych zakupów do spróbowania bezpieczniejszej formy zakupów.

Bezpieczeństwo opakowań

Opakowanie nie powinno nigdy stwarzać zagrożenia dla użytkownika i konsumenta zapakowanego produktu. Jedną z podstawowych grup zagrożeń są zagrożenia biologiczne, a wśród nich mikroorganizmy, przede wszystkim bakterie chorobotwórcze, saprofityczne oraz pleśnie, drożdże i wirusy.

Fińska firma Affix Labs, specjalizująca się w produkcji preparatów do powlekania, poinformowała, że opracowała pierwsze na świecie trwałe i niezawodne zabezpieczenie powierzchni przed SARS-CoV-2.

Si-Quat jest połączeniem bezpiecznego i sprawdzonego środka dezynfekcyjnego z opatentowaną techniką wiązania chemicznego, która umożliwia składnikowi aktywnemu unieszkodliwienie wirusów, łącznie z SARS-CoV-2. Kolejną firmą, która podjęła wyzwanie w kierunku stworzenia czystej mikrobiologicznie powierzchni opakowania, jest firma Arctic Paper. Planuje ona rozwinięcie technologii produkcji wysokobarierowego, biodegradowalnego papieru. Spółka zawarła umowę z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju o dofinansowanie projektu „Opracowanie i wdrożenie technologii produkcji wysokobarierowego papieru biodegradowalnego”. Innowacja produktowa wprowadzi do segmentu papierów opakowaniowych wyroby charakteryzujące się doskonałymi właściwościami barierowymi oraz nadające się do biodegradacji, w połączeniu z zachowaniem możliwości wysokiej jakości wydruku. Dzięki realizacji tego projektu producenci opakowań odniosą wymierne korzyści. Nowo powstałe papiery barierowe znajdą zastosowanie nie tylko w branży farmaceutycznej, kosmetycznej, cateringowej, torebek na żywność, ale także sprawdzą się w produkcji ulotek czy bezpośredniego kontaktu z żywnością.

Również firma Rbeco Sp. z o.o. wraz ze swoim partnerem firmą Nano-Tech stworzyła technologię powlekania powierzchni unikalnym preparatem aXonnite® Silver. Pozwala on uzyskać mikrobiologicznie czystą powierzchnię każdego papieru i kartonu, które będą służył do produkcji opakowań, wypełniaczy i wszelkiego rodzaju produktów z papieru. Początkiem 2021 r. planowane jest rozpoczęcie produkcji unikalnego powleczenia we współpracy z jednym z globalnych producentów powleczeń na świecie. Preparat aXonnite® Silver jest całkowicie naturalnym produktem na bazie srebra i wody. Srebro łączy w sobie cechy metalu szlachetnego (bierność chemiczna), czyli wykazuje minimalną aktywność chemiczną, a jego oddziaływanie ogranicza się do działania fizycznego. Z tego też powodu bardzo trudnowytworzyć bakteriom mechanizmy obronne.

Srebro aXonnite® a konserwanty

Srebro, aby skutecznie działać wobec mikroorganizmów, musi być małych rozmiarów, wtedy wzrasta możliwość bezpośredniego kontaktowania się z ich komórkami. Jony srebra cechuje właśnie taka aktywność, jednak są one także toksyczne. Efektywność srebra zwiększa się, gdy mają one postać nanocząstek (AgNPs) – wtedy wzrasta ich powierzchnia aktywna i zdolność oddziaływania na mikroorganizmy. Stosunek powierzchni nanocząstek do ich masy jest wysoki, podobnie do ich zdolności do wiązania i przenoszenia innych związków. Mechanizm antymikrobowy polega na wielu procesach fizycznych, w tym na uwrażliwieniu błon komórkowych bakterii na czynniki zewnętrzne poprzez tworzenie w ścianach komórkowych zagłębień, co w dalszym etapie prowadzi do zniszczenia komórki i wpływanie na indukowanie procesów oksydacyjnych niszczących komórki bakterii.

Duża aktywność AgNPs wobec mikroorganizmów wydaje się wspaniałą alternatywą dla antybiotyków, dezynfektantów i konserwantów. Wykazywały one wysoką aktywność zarówno wobec bakterii, jak i grzybów. W przeciwieństwie do form jonowych AgNPs hamowały wzrost Candida spp. poniżej stężeń toksycznych dla ludzkich fibroblastów (30 mg/L). Preparat aXonnite® Silver staje się również dużą szansą dla producentów kosmetyków na wyeliminowanie konserwantów czy antybiotyków ze swoich produktów.

Konsumenci kontra sprzedawcy

Coraz bardziej świadome społeczeństwo oczekuje, aby sprzedawca zaspokoił ich oczekiwania nie tylko co do jakości oferowanego produktu, ale także w kwestii idealnego opakowania. Jak pokazują badania przeprowadzone przez DS Smith, klienci są w stanie zapłacić więcej za produkt, który jest zapakowany w ekologiczne opakowanie, niż za ten sam oferowany w opakowaniu mało przyjaznym dla środowiska. Czas pokazał, że do ekologicznego aspektu opakowania dochodzi również jego bezpieczeństwo i czystość. Już teraz część przewoźników, odbierając paczki od klientów i segregując je na sortowniach, poddaje je procesowi ozonowania w celu pozbycia się wirusów i bakterii z ich powierzchni. Działania te są szybką odpowiedzią na sytuację, z jaką przyszło nam się zmierzyć. Dając wartość dodaną do usługi podstawowej, firmy kurierskie walczą w ten sposób o klientów. Wprowadzenie opcji ozonowania paczek jest również wyraźnym sygnałem, że potrzeby konsumentów w czasie pandemii znacznie się zmieniły, gdyż wcześniej nikt nawet nie myślał o takich rozwiązaniach. Pytanie zatem, czy opakowania czysto mikrobiologicznie to tylko chwilowa fanaberia, czy konieczność przyszłości? Patrząc na to, jak wiele firm na świecie decyduje się na badania nad tym zagadnieniem i jak wiele z nich inwestuje w technologie pozwalające dostarczyć swoim klientom mikrobiologicznie czysty produkt, możemy być pewni, że takie rozwiązanie jest czymś, co wejdzie do standardów sprzedaży w przyszłości. Klienci z pewnością wybiorą produkt, który poza udanym unboxingiem i jego ekologiczną odsłoną, będzie spełniał najwyższe standardy czystości i bezpieczeństwa.

Czystość mikrobiologiczna początkiem nowej ery pakowania

Jaki potencjał drzemie więc w nowym podejściu do pakowania? Producenci nie muszą się obawiać, że wzrost ceny ich produktu z powodu ekologicznych komponentów do jego zapakowania i użycia materiałów opakowaniowych z powłoką biobójczą zmniejszy popyt konsumencki. Wręcz przeciwnie! Kurczowe trzymanie się jak najtańszego opakowania, które nie spełnia tych norm, może już w niedługim czasie znacznie obniżyć sprzedaż ich produktów.

Sprzedawcy ze wszystkich sektorów, którzy chcą zwiększyć sprzedaż wysyłkową, obowiązkowo muszą nadążyć za trendem opakowań eko i czystych mikrobiologicznie. W przeciwnym razie mogą zderzyć się z falą negatywnych komentarzy w internecie, które przełożą się niewątpliwie na ich zyski. Nowa „moda” stanie się w niedługim czasie standardem w branży opakowaniowej. Jak pokazują najnowsze prognozy, pandemia na pewno zostanie z nami na dłużej, a świadomość konsumentów w kwestii ich wyborów niewątpliwie wejdzie na inny poziom. Zastanawiając się dzisiaj nad odpowiedzią, czy opakowanie czyste mikrobiologicznie jest tylko wymysłem, czy koniecznością, powinniśmy raczej zapytać, czy wysyłki przyszłości bez tego typu rozwiązań w ogóle mają rację bytu…

Patrycja Bylak
COO RBECO Sp. z o.o.

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/