Opakowania kosmetyków dla mężczyzn. Znaczenie opakowań dla przemysłu kosmetycznego

Zgodnie z teorią Lisińskiej-Kuśnierz i Ucherek opakowanie to wyrób przeznaczony do przechowywania, ochrony, przewozu, dostarczania lub prezentacji wszelkich surowców i towarów. Dobór odpowiednich materiałów i tworzyw opakowaniowych jest zagadnieniem bardzo złożonym, zważywszy na olbrzymią różnorodność produktów oraz coraz szerszą gamę materiałów opakowaniowych i sposobów pakowania. Opakowanie jest wizytówką produktu, tworzy image firmy i przede wszystkim jest nieocenionym źródłem oferowanej wartości dla klienta. W ostatnim czasie znacznie wzrosła rola opakowań, a wartość opakowania jest jeszcze bardziej doceniana.

Według Polskiej Izby Opakowań, wartość rynku opakowań w 2014 roku wyniosła ok. 8,0 mld EUR (35 mld PLN), co w przeliczeniu na 1 mieszkańca (per capita) wynosi ok. 212 EUR (890 PLN). Rozwój rynku opakowań w Polsce w latach 2009-2014 przedstawiono w tabeli nr 1. Przemysł opakowaniowy jest jedną z największych i jednocześnie najbardziej rozwojowych gałęzi światowego przemysłu. Polska należy do jednego z największych rynków opakowań w Europie. Przemysł opakowaniowy wyposażony jest w nowoczesne środki produkcji oraz najnowsze technologie, a oferta producentów opakowań jest w pełni konkurencyjna na rynkach zagranicznych.

Opis zdjęcia
Fot. 1. Opakowanie do
Balsamu do twarzy
dla mężczyzn fi rmy
Lancome

Analizując rynek kosmetyczny w poprzednich latach w Polsce największe zainteresowanie przyciągały preparaty do pielęgnacji twarzy 17,5 %, dezodoranty 12,7 %, kosmetyki do pielęgnacji ciała 12 % oraz szampony do włosów 11,8 %. Kosmetyki dla kobiet stanowiły aż 85 % sprzedaży wszystkich produktów przeznaczonych do pielęgnacji twarzy. Kosmetyki dla mężczyzn to 5 % wartości całej grupy produktów do pielęgnacji twarzy.

Konsumenci coraz częściej preferują wygląd zewnętrzny, komfort i funkcjonalność, niezawodność oraz atrakcyjność opakowania. Trendy te bardzo korzystnie wpływają na perspektywy rozwoju branży opakowaniowej i są konsekwencją dynamicznego rozwoju rynku, permanentnej przewagi podaży nad popytem i poprawy sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych. Opakowanie może także kreować wartość produktu, co więcej wiele firm, między innymi kosmetycznych, istniejących na polskim rynku z łatwością wykorzystuje politykę kreowania wartości w oczach klientów za pomocą opakowania. W obecnej dobie, kiedy konsumenci mają do wyboru dziesiątki marek tych samych produktów, zwłaszcza częstego zakupu, jednym z warunków rynkowego powodzenia produktu jest jego wyróżnienie się, właśnie głównie dzięki opakowaniu. Tak więc opakowanie jest tym ogniwem, które łączy producenta poprzez handel z ostatnim odbiorcą produktu – konsumentem.

Opis zdjęcia
Tab. 1. Rynek opakowań w Polsce w latach 2009-2014

Rozwój rynku kosmetycznego niesie za sobą rozwój rynku opakowań dla kosmetyków. Znaczenie opakowań dla branży kosmetycznej jest niezwykle istotne, to opakowanie, jest właśnie czynnikiem wpływającym na konsumenta w procesie podejmowania decyzji o zakupie danego produktu. To ono informuje potencjalnego konsumenta o jakości i bezpieczeństwie danego kosmetyku. W związku z tym producenci kosmetyków coraz większą uwagę zwracają nie tylko na jakość wytwarzanych kosmetyków, ale także na ich opakowanie.

Opakowania dla mężczyzn

Komunikacja opakowania z otoczeniem dotyczy przekazywania informacji, z jednej strony o charakterze obligatoryjnym, z drugiej natomiast o charakterze perswazyjnym, które będą zachęcać do zakupu. Niektóre informacje zawarte w wizualnej warstwie opakowania są normowane uregulowaniami prawnymi, natomiast inne są uzależnione tylko od innowacyjności i etyki producenta. Dlatego też projektując opakowanie do wybranego produktu, producenci biorą pod uwagę wymagania, a także samego konsumenta, do którego produkt jest dedykowany. Jak widomo, istnieje zasadnicza różnica pomiędzy opakowaniami dla kobiet a opakowaniami dla mężczyzn. Kolorystyka opakowania bardzo silnie oddziałuje na odbiór przez konsumenta. Opakowania dla mężczyzn są proste, z małą ilością kolorów, bez zbędnych ozdobników czy kolorowej czcionki. Opakowania dla kobiet są bogatsze wizualnie, co przykuwa uwagę potencjalnych konsumentek.

Kobieta, kupując produkt bardzo często „kupuje oczami”. Oczekuje atrakcyjnego opakowania z etykietą, która dokładnie opisuje działanie preparatu. Olbrzymie znaczenie ma również odpowiednio dobrana kolorystka. Kolory przyciągają uwagę, podkreślają kontrast, podwyższają poziom estetyczny, zwiększają zapamiętywanie, a ponadto niosą ze sobą wiele informacji, skojarzeń i znaczeń, na podstawie których nabywcy są w stanie wyciągnąć wnioski na temat produktów, ich jakości i przeznaczenia lub miejsc sprzedaży. Stąd też na opakowaniach kosmetyków dla kobiet zauważalne są takie kolory jak czerwień, granat, czerń srebro oraz złoto. Dzięki takiej kolorystyce potencjalna klientka czuje się atrakcyjnie i luksusowo. W przypadku opakowań dla mężczyzn, najczęściej spotykanymi barwami są granat, czerń oraz srebro. Ponadto ten typ opakowań charakteryzuje się prostotą komunikacji i łatwością zastosowania produktu. Etykiety przekazują krótkie i konkretne informacje.

Takie różnice wynikają przede wszystkim z tego, iż świat w oczach kobiet jest zdecydowanie bardziej kolorowy niż w przypadku mężczyzn. W wyniku ewolucji, męskie oko nigdy nie przystosowało się do rozróżniania takiej ilości barw jak kobieta. Mężczyźni słabiej rozróżniają odcienie występujące w centrum spektrum kolorów: niebieskiego, zielonego i żółtego. Panie natomiast są dużo gorsze w śledzeniu wzrokiem szybko poruszających się przedmiotów z dystansu oraz wyłapywaniu wizualnych szczegółów. Widmo optyczne u większości mężczyzn wymaga nieco dłuższej fali niż spektrum kobiet, aby zarejestrować ten sam kolor. Ponadto mężczyznom wystarcza wiedza podstawowa na temat danego produktu. Kobiety są w tym temacie bardziej wymagające. Rynek kosmetyków dla kobiet jest bardzo szeroki, stąd wymagania i oczekiwania klientek automatycznie rosną.

Innowacje opakowaniowe dla mężczyzn

Rosnące wymagania i potrzeby konsumentów dotyczące nowych produktów kosmetycznych w innowacyjnych opakowaniach są głównym czynnikiem kształtującym rynek produktów tworzących branżę kosmetyczną. Dynamiczny rozwój branży kosmetycznej wymusza na przedsiębiorstwach ciągłe poszukiwanie nowych rozwiązań zapewniających im uzyskanie konkurencyjnej pozycji na

Opis zdjęcia
Fot. 2. Linia do pielęgnacji i stylizacji włosów dla mężczyzn Douglas Hair Men

rynku. Stąd też obserwuje się pojawiające na rynku opakowaniowym liczne innowacje. Kierunki rozwoju opakowań obejmują zatem modyfikację ich walorów użytkowych miedzy innymi: masy, pojemności, wytrzymałości. To również zwiększanie ich funkcjonalności oraz w dużym stopniu poprawa aspektów promocyjnych, takich jak estetyczność, informacyjność, ergonomiczność, sposób otwierania i zamykania, kształt, forma konstrukcyjna, grafika. Ponadto, innowacja opakowania polega na modyfikacji już istniejącego opakowania, bądź wprowadzenia zupełnie nowego, tak, aby zwiększyć jego konkurencyjność oraz dostosować do zróżnicowanych wymagań konsumentów. W tym celu zwiększa się jego atrakcyjność, bezpieczeństwo, ergonomiczność lub też dbałość o środowisko. Modyfikacje dotyczą formy konstrukcyjnej, stosowanych surowców i materiałów produkcyjnych, jak również szaty graficznej. Osoba, która odpowiedzialna jest za spełnienie wymagań w aspekcie promocyjnym ma szerokie pole do popisu, ponieważ urozmaicone techniki komputerowe umożliwiają jej zadanie.

Innowacje dotyczą nie tylko opakowań dla kobiet. Na rynku pojawiają się również innowacje opakowaniowe dla mężczyzn. Firmy kosmetyczne zachowując praktyczny minimalizm wprowadziły całe serie kosmetyków dla mężczyzn. Opakowania zawierają najważniejsze informacje i sprawiają wrażenie wręcz „męskich”. Takim przykładem jest opakowanie balsamu do twarzy dla mężczyzn firmy Lancome (Rys. 1.).

Duży sukces odniosła linia produktów Sharps, która jako pierwsza wprowadziła nadruki na opakowania charakterystyczne, lub nawiązujące do odpowiedniej kategorii produktów. Produkty do ciała zostały wyposażone w nadruki przedstawiające wizerunek gejszy, a produkty do włosów – astronautę.

Opis zdjęcia
Fot. 3.
Zestaw Clinique
for Men Essential

Na rynku pojawiała się również nowa linia do pielęgnacji i stylizacji włosów dla mężczyzn Douglas Hair Men. Opakowania zawierają najważniejsze dla potencjalnych konsumentów informacje. Wiedząc, że mężczyźni chętniej kupują opakowania w tubkach, żel do stylizacji został zapakowany właśnie w tego typu opakowanie - tubkę (Rys. 2.).

Zestaw Clinique for Men Essential spełnia najważniejsze wymagania konsumentów. Charakterystyczna jest w tym przypadku przede wszystkim męska barwa opakowania. Dodatkowo wszystkie kosmetyki zapakowane zostały w tubki (Rys. 3.).

Podsumowanie

W przypadku każdego produktu istotny jest właściwy wizerunek i zdolność do wyróżniania się wśród ogromnej ilości towarów. Dlatego też opakowania odgrywają niezwykle ważną rolę w branży kosmetyków. Jedną z istotnych cech dobrego opakowania jest zdolność wywoływania przez pożądanych skojarzeń, które odpowiadają pragnieniom nabywców. Należy mieć tu na uwadze skojarzenia barwy i kształtu z określonymi produktami. Firmy kosmetyczne projektując opakowanie mają na uwadze potencjalnego odbiorcę. Dzięki opakowaniom dobranym do płci, wieku oraz wymagań producenci mogą liczyć na aprobatę ze strony konsumentów. Rolą opakowania nie jest tylko chronić produkt, ale także przyciągać uwagę potencjalnego nabywcy, a następnie doprowadzić do zakupu i wywołać satysfakcje u jego nabywcy.

Literatura dostępna u autora

 

dr Renata Dobrucka
Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Katedra Towaroznawstwa i Ekologii Produktów Przemysłowych, Wydział Towaroznawstwa
[email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2017

Udostępnij materiał w

Podaj adres email
I nie przegap więcej żadnego wydarzenia

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

  • 2576

    Oczyszczanie twarzy - Seria Facemed+

    Seria Facemed+ została opracowana przez nową linię technologiczną Eveline Cosmetics, w ścisłej współpracy z dermatologiem. Facemed+ to innowacyjna seria kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Wyróżniają je wyjątkowo skuteczne składniki aktywne i optymalna tolerancja nawet dla najbardziej wrażliwej skóry - bez parabenów i alkoholu, fizjologiczne pH. Czytaj dalej

  • 2575

    Profesjonalna pielęgnacja z organicznym olejem arganowym Intensywna odbudowa włosów na wiosnę!

    Laboratorium Naukowo- Technologiczne MARION opracowało profesjonalną linię do kompleksowej pielęgnacji włosów. Bazuje ona na organicznym oleju arganowym z kontrolowanych upraw ekologicznych. Olej arganowy jest źródłem odżywczych kwasów omega 6 i 9 oraz witaminy E. W formułach produktów został on połączony z naturalnymi aktywnymi substancjami dobranymi do indywidualnych problemów, aby dostarczyć 100% satysfakcji z pięknych, zdrowych i lśniących włosów. Czytaj dalej

  • 2555

    Przyspieszacz opalania na plażę i do solarium SPF 10 makadamia & kukui oils

    PRZYSPIESZACZ OPALANIA NA PLAŻĘ I DO SOLARIUM o jedwabistej, szybko wchłaniającej się formule z fotostabilnym filtrem SPF 10, aktywuje procesy opalania w skórze i w krótkim czasie pozwala osiągnąć intensywny, złocisty odcień opalenizny. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

  • 2551

    Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

    Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie. Czytaj dalej

  • 2430

    Urządzenia mobilne stają się najważniejszym narzędziem zakupowym

    Bycie nieustannie podłączonym do internetu daje konsumentom poczucie wygody. Korzystając z urządzeń mobilnych, na bieżąco sprawdzają informacje i dokonują zakupów. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/