Ochrona przeciwsłoneczna

Podstawowym sposobem zapobiegania oparzeniom słonecznym i przedwczesnemu starzeniu się skóry jest stosowanie preparatów przeciwsłonecznych. Są one dostępne na rynku w różnych postaciach – tradycyjnych kremów i balsamów (o konsystencji nieco rzadszej niż kremy), ale także aerozoli, żeli, balsamów w formie stałej (kostki), pomadek a nawet pianek (rzadko).

Filtry UV zawarte w preparacie przeciwsłonecznym osadzają się na skórze głównie z fazy olejowej. Przy zastrzeżeniu starannego procesu formulacji na skórze powstaje jednolity film. Ponieważ filtry UV znajdują się przede wszystkim w fazie olejowej, nie następuje ich utrata po odparowaniu fazy wodnej. Film ogranicza także przenikanie promieni UV do skóry, dzięki czemu następuje nieznaczne podwyższenie wartości SPF. Jednolity film zapewnia też pewien stopień wodoodporności.

Na rynku dostępnych jest kilka filtrów UV blokujących promieniowanie UV w szerokim zakresie. Jednym z nich jest Sunkem Octocrylene z firmy Kuo Ching. Charakteryzują się one jednak dość niską absorbancją, a ich działanie wymaga wzmocnienia poprzez zastosowanie dodatkowych filtrów. To z kolei pociąga za sobą konieczność starannego opracowywania mieszanin filtrów UV. Zgodnie z tym trendem mieszaniny filtrów UV są jednak coraz częściej oferowane przez dostawców surowców, a dostępne produkty można w prosty sposób wprowadzać do formulacji, uzyskując wszechstronność działania gotowych preparatów. Jednym z przykładów jest SunCat MTA® z asortymentu firmy Bionest. Jest to wytworzona w procesie enkapsulacji mieszanina filtrów UV i fosfolipidów zapewniająca szerokie spektrum ochrony UV. Filtry UV Ethylhexyl methoxycinnamate, Octocrylene i Butyl-methoxy dibenzoylmethane są wytwarzane w procesie enkapsulacji w układzie warstw W/O/W. Proces ten zapewnia dodatkową fotostabilność filtrów, a przede wszystkim eliminuje bezpośredni kontakt składników czynnych ze skórą, tym samym zapobiegając powstawaniu podrażnień.

Standardową praktyką stosowaną przez formulatorów w celu podniesienia wartości SPF w danym preparacie jest wprowadzenie fizycznych filtrów przeciwsłonecznych. Jest to zazwyczaj dwutlenek tytanu, który wywołuje znaczący wzrost SPF już w stosunkowo niewielkich ilościach. Innym dostępnym fizycznym filtrem przeciwsłonecznym jest tlenek cynku, choć jest on rzadziej wykorzystywany. Rozważa się również stosowanie wersji „nano” obu tych związków, ze szczególnym naciskiem na intensywność wnikania w skórę. Fizyczne filtry przeciwsłoneczne – jeśli nie są odpowiednio zdyspergowane – mogą pozostawiać na skórze biały pudrowy osad, który jest zjawiskiem zdecydowanie niepożądanym. Aby go uniknąć, dostawcy często oferują produkty w postaci wstępnie zmieszanej. Są to na przykład dodatki Creasperse® i Luxscreen® produkcji The Innovation Company – dostępne w szerokiej gamie wielkości cząstek dopasowanych do różnych zastosowań (kremy, żele itp.).

Stosowanie filtrów UV w preparatach do ochrony przeciwsłonecznej jest oczywiste, jednakże opracowywanie formulacji preparatów wymaga odpowiedniej staranności. Gotowy preparat musi łatwo rozprowadzać się na skórze i wywoływać przyjemne wrażenie sensoryczne. Nie może natomiast zostawiać na skórze żadnych pozostałości – w przeciwnym razie istnieje ryzyko, że konsumenci będą stosować dany produkt rzadziej i w mniejszych niż zalecane ilościach. Po nałożeniu preparat powinien tworzyć na skórze przyjemny, odporny na działanie wody, efektywnie działający i fotostabilny film, który gwarantuje maksymalną skuteczność.

Aby uzyskać pożądane właściwości sensoryczne, do preparatów dodawane są emolienty. Mają one za zadanie poprawę rozprowadzania preparatu na skórze i uzyskanie odpowiedniego efektu sensorycznego. Muszą być również fotostabilne i kompatybilne zestosowanym filtrem UV. Przykładowymi produktami tego typu są dodatki z oferowanej przez The Innovati on Company linii Dedraflow®: Dedraflow 30®, który poprawia rozprowadzanie preparatu przeciwsłonecznego, nie obciążając przy tym skóry; oraz Dedraflow DIM®, który wywołuje na skórze jedwabiste, luksusowe odczucie. Lepsze rozprowadzanie na skórze można osiągnąć dzięki dodatkowi gliceryny – niedrogiego i bezpiecznego składnika, który jest powszechnie stosowany w preparatach pielęgnacyjnych.

Do innych pożądanych właściwości preparatów przeciwsłonecznych zaliczyć należy nawilżanie, wodoodporność oraz podwyższoną ochronę przed szkodliwymi promieniami UV. Aby je osiągnąć, przydatne mogą być na przykład dodatki z linii Viamerine® oferowanej przez Aldivia, które sprawdzają się także jako koemulgatory i modyfikatory reologii. Wśród przykładowych produktów tego typu wymienić można Viamerine 2500® i WH36®. Dwa kolejne dodatki z oferty Aldivia - Ubuntu® i Viatenza® - chronią skórę i hamują proces starzenia oraz wykazują właściwości emoliencyjne; przykładem mogą być tutaj produkty Ubuntu® Mafura i Viatenza® Oleic Sunflower.

Jednym ze sposobów kontrolowania lepkości jest stosowanie modyfikatorów reologii. Ułatwiają one
uzyskanie efektu rozrzedzania, który ma priorytetowe znaczenie dla prawidłowej aplikacji, ścinaniem. Przykładowo, The Innovation Company oferuje serię modyfikatory reologii Creagel EZ, które można łatwo wprowadzać do opracowywanych formulacji. Zapewniają one dodatkową stabilność emulsji i mogą być stosowane w niskich dawkach.

Pielęgnacja skóry po opalaniu

Regularne i odpowiedzialne stosowanie preparatów przeciwsłonecznych stanowi tylko jeden z elementów ochrony skóry przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych. Równie istotne znaczenie ma pielęgnacja skóry po opalaniu – jej celem jest złagodzenie ewentualnych podrażnień, rumienia (zaczerwienienia) oraz głównego wskaźnika nadmiernej ekspozycji na słońce, czyli przesuszenia skóry objawiającego się jej łuszczeniem. Na rynku dostępnych jest wiele preparatów „po opalaniu”, które wpływają kojąco na skórę, nawadniają ją i sprzyjają naprawie uszkodzeń posłonecznych. Godne polecenia są między innymi produkty Ubuntu® i Viatenza® z oferty firmy Aldivia. Zawierają wiele naturalnych składników czynnych, które spełniają powyższe wymogi, jednocześnie zapewniając wiele innych korzyści. Na przykład Ubuntu® Mafura i Baobab odznaczają się odpowiednio właściwościami przeciwstarzeniowymi i kojącymi, a Viatenza® Kalahari Melon i Marula – odpowiednio kojącymi i rewitalizującymi.

Pożądane jest również działanie przeciwzapalne i przeciwutleniające – zapewniają je na przykład produkty Creanatural® z asortymentu The Innovation Company. Wyciąg z kawioru łososia wywiera na przykład efekt kojący na skórę, LAB z masłem shea ma działanie przeciwzapalne, a wyciąg z kawioru siewrugi – przeciwutleniające.

W przypadku produktów stosowanych po opalaniu bardzo ważny jest staranny proces formulacji oraz wrażenie sensoryczne na skórze. Większość wymogów jest taka sama jak w przypadku preparatów przeciwsłonecznych, z naciskiem na efekt chłodzący i odświeżający. The Innovation Company oferuje także linię dodatków Hydrasoft®, które poza nawilżaniem skóry nadają jej świeżość i miękkość bez wrażenia lepkości. Są to produkty Hydrasoft® Cushion (miękkość), Moist (wilgoć), Sea (morze) i Rich (luksus) – poszczególne nazwy oznaczają podstawowy efekt, który można dzięki nim osiągnąć. Aby uzyskać działanie nawilżające, szczególnie polecanym dodatkiem jest Rich.

Inne wymogi

Od preparatów przeciwsłonecznych oczekuje się korzystnych parametrów sensorycznych, m.in. przyjemnego zapachu. Przy doborze kompozycji zapachowej konsumenci zazwyczaj kierują się aspektami o charakterze emocjonalnym. Na przykład, jeżeli dany produkt przeciwsłoneczny wywołuje na skórze przyjemne, luksusowe odczucie, kompozycja zapachowa powinna podkreślać te doznania poprzez nuty zapachowe kwiatów albo wanilii. W produktach po opalaniu z kolei lepiej sprawdzą się zapachy świeże i chłodzące. Dbałość o odpowiednie składniki czynne ma naturalnie ogromne znaczenie – jednak równie ważne jest ich wprowadzenie na powierzchnię skóry. Potrzebny jest więc niezawodny nośnik. W ofercie The Innovation Company znaleźć można produkt Micromatrix Fractile®, który umożliwia stopniowy transport składników czynnych, zapewniający przedłużone działanie a jednocześnie wzmożony efekt chłodzenia. Fractile AN, składnik na bazie wody i modyfikowanej skrobi kukurydzianej, pozwala uzyskać głębsze wnikanie w skórę, a Fractile CAT z dodatkiem polyquaternium-10 gwarantuje sprawne dostarczanie substancji czynnych na powierzchnię skóry.

Warto zapamiętać

Pomimo rosnącej popularności preparatów przeciwsłonecznych oraz coraz większego poziomu świadomości konsumentów same kosmetyki ochronne nie wystarczą, aby skutecznie chronić skórę przed szkodliwym działaniem promieniowania UV. Niezależnie od ich stosowania należy także chronić się przed słońcem w cieniu, osłaniać skórę odzieżą i zachowywać rozwagę podczas kąpieli słonecznych. Wprawdzie liczne badania zwracają uwagę na szkodliwe skutki wywoływane przez substancje chemiczne zawarte w balsamach do opalania, jednak w większości z badań związki te są analizowane w warunkach odbiegających od standardowego stosowania. Jednocześnie należy pamiętać, że wszystkie składniki wykorzystywane w produktach do pielęgnacji skóry – w tym również preparaty przeciwsłoneczne – podlegają ścisłym regulacjom.

Badania pokazują, że stosowanie preparatów z filtrem w normalnych lub możliwych do przewidzenia warunkach nie powoduje skutków ubocznych. Niemniej jednak producenci stają w obliczu coraz to nowych wyzwań wymuszających modyfikowanie produktów pod kątem zmieniających się opinii i wymagań konsumentów.

Paul Sutcliffe
Technical Development Manager, Surfachem Ltd.

Udostępnij materiał w

Podaj adres email
I nie przegap więcej żadnego wydarzenia

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2576

    Oczyszczanie twarzy - Seria Facemed+

    Seria Facemed+ została opracowana przez nową linię technologiczną Eveline Cosmetics, w ścisłej współpracy z dermatologiem. Facemed+ to innowacyjna seria kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Wyróżniają je wyjątkowo skuteczne składniki aktywne i optymalna tolerancja nawet dla najbardziej wrażliwej skóry - bez parabenów i alkoholu, fizjologiczne pH. Czytaj dalej

  • 2575

    Profesjonalna pielęgnacja z organicznym olejem arganowym Intensywna odbudowa włosów na wiosnę!

    Laboratorium Naukowo- Technologiczne MARION opracowało profesjonalną linię do kompleksowej pielęgnacji włosów. Bazuje ona na organicznym oleju arganowym z kontrolowanych upraw ekologicznych. Olej arganowy jest źródłem odżywczych kwasów omega 6 i 9 oraz witaminy E. W formułach produktów został on połączony z naturalnymi aktywnymi substancjami dobranymi do indywidualnych problemów, aby dostarczyć 100% satysfakcji z pięknych, zdrowych i lśniących włosów. Czytaj dalej

  • 2555

    Przyspieszacz opalania na plażę i do solarium SPF 10 makadamia & kukui oils

    PRZYSPIESZACZ OPALANIA NA PLAŻĘ I DO SOLARIUM o jedwabistej, szybko wchłaniającej się formule z fotostabilnym filtrem SPF 10, aktywuje procesy opalania w skórze i w krótkim czasie pozwala osiągnąć intensywny, złocisty odcień opalenizny. Czytaj dalej

  • 2554

    LUKSUSOWE MGIEŁKI SAMOOPALAJĄCE DO TWARZY I CIAŁA

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma mgiełki samoopalającej to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

  • 2553

    Ochronny krem do twarzy FAMILY 50 SPF UVA+UVB Eveline Cosmetics

    Wysoko wodoodporny ochronny krem do twarzy z filtrami SPF 50 UVA/UVB zapewnia skuteczną, szeroką ochronę skóry twarzy, szyi i dekoltu przed promieniami słonecznymi oraz fotostarzeniem. Czytaj dalej

Czytaj inne

FACEBOOK

Ciekawostki ze świata

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

  • 2551

    Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

    Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie. Czytaj dalej

  • 2430

    Urządzenia mobilne stają się najważniejszym narzędziem zakupowym

    Bycie nieustannie podłączonym do internetu daje konsumentom poczucie wygody. Korzystając z urządzeń mobilnych, na bieżąco sprawdzają informacje i dokonują zakupów. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/