O rynku produktów luksusowych – dlaczego wciąż rośnie? Czy koronawirus zmieni tę tendencję?

Mimo ciągłych raportów o zbliżającym się kryzysie na światowych rynkach, niektóre gałęzie przemysłu bagatelizują ten problem. Od lat systematycznie rośnie sprzedaż w segmencie produktów luksusowych, a producenci i usługodawcy premium starają się sprostać kolejnym potrzebom i zachciankom swoich klientów. Wydaje się, że jedynym czynnikiem, który może w najbliższym czasie spowolnić ten proces, jest epidemia koronawirusa z Wuhan. Kiedy jednak zagrożenie minie, rynek dóbr luksusowych prawdopodobnie znowu wystrzeli w górę. Czy powodem tego jest rosnący poziom zamożności społeczeństw, czy przede wszystkim próżność?

A balon rośnie i rośnie…

Analizując raporty zewnętrznych instytucji badających wyniki przedsiębiorstw i przyglądając się informacjom prasowym samych marek premium, można mieć tylko jedno spostrzeżenie – to wciąż rośnie! Co ciekawe, ten trend wzrasta coraz szybciej i dociera do nowych rynków. Polska nie jest tutaj wyjątkiem. I choć jako społeczeństwo nadal czujemy się biedniejsi od naszych zachodnich sąsiadów, to jednak liczba osób zamożnych w naszym kraju wzrasta. Według prognoz do 2021 r. liczba zamożnych Polaków osiągnie poziom 1,6 mln osób, a ich dochód brutto przekroczy 381 mld zł. Poza tym nawet osoby o zarobkach bliższych średniej krajowej czy niższych coraz częściej pozwalają sobie na „małe przyjemności”.

Pragnienie luksusu jest widoczne wszędzie: od pojedynczych zakupów produktów marek premium, jak to ma miejsce na masową skalę np. przed walentynkami, po codzienne zakupy osób zamożnych. Przykładami tego, że Polska stała się interesującym rynkiem dla marek premium są ich kolejne inwestycje i zwiększona sprzedaż na terenie naszego kraju. W ostatnich miesiącach w Polsce powstał pierwszy salon marki Hermes słynącej z produkcji torebek wartych nawet kilkaset tysięcy euro. Kilka lat wcześniej w Warszawie otwarto salon Victoria’s Secret, a niedługo później została w Polsce przedstawiona pełna oferta tej firmy.

W naszym kraju zadomowiły się również takie marki, jak Burberry, Chloe, Givenchy czy Dolce & Gabbana. Swoich sukcesów nie ukrywa również Rolex – szwajcarski producent luksusowych zegarków rozwija się u nas szybciej niż jakakolwiek marka konkurencyjna, a jego tempo rozwoju przewyższa tempo rozwoju całej branży biżuteryjnej. Ogółem wartość rynku dóbr luksusowych w Polsce wynosi ok. 24 mld zł, a kwota ta jest wyższa niż przed rokiem o 13,8 proc.

Jeszcze szybciej rozwija się branża premium w państwach Europy Zachodniej. Dla ukazania skali tej dysproporcji warto przytoczyć fakt, że rynek kosmetyków luksusowych we Francji jest wciąż 17-krotnie większy niż w Polsce. Doskonałym przykładem rozwoju marek premium na świecie jest sytuacja LVMH, czyli koncernu, do którego należy najwięcej marek luksusowych na świecie, m.in.: Louis Vuitt on, Marc Jacobs, Dior, Sephora, alkohole Hennessy i Belvedere. Spółka zanotowała w 2019 r. obrót w wysokości 53,7 mld euro, co stanowiło wzrost w porównaniu z wcześniejszym rokiem o 15 proc.

Luksus – norma, z którą trudno się rozstać

Za główną przyczynę wzrostu zapotrzebowania na produkty luksusowe uważa się coraz wyższy poziom wynagrodzeń, a co za tym idzie – większe możliwości finansowe ludzi. Same zarobki, swobodne odkładania pieniędzy na droższe wydatki lub możliwość wyboru produktów i usług z wyższej półki to jednak tylko powody pośrednie. Korzystanie z dobrodziejstw branży premium nie jest bowiem proporcjonalne do poprawiającego się poziomu życia. Sama możliwość skorzystania np. z produktów premium nie musi też oznaczać, że trzeba z nich skorzystać. Konsumenci przecież zawsze oceniają siebie jako zdroworozsądkowych i pragmatycznych, choć statystyki pokazują coś zgoła innego.

Czy oznacza to, że drugim – być może najważniejszym – powodem tak wysokiego tempa wzrostu sprzedaży dóbr luksusowych jest nasza próżność? I tak, i nie… Na pewno w jakimś stopniu jest ona powodem zakupu towarów z wyższej półki, których jakość wcale nie przewyższa wyraźnie dotychczas nabywanych produktów. Często za takimi wyborami stoją jeszcze inne emocje. Tak jest chociażby w przypadku jednej z najważniejszych ludzkich potrzeb, czyli przynależności.

W słynnej piramidzie potrzeb Abrahama Maslowa przynależność jest trzecią najistotniejszą pozycją, zaraz po potrzebach fizjologicznych i bezpieczeństwie. Naturalną jest też chęć przypisywania swojej osoby grupom powszechnie uznawanym za bardziej zamożne, mające lepszy gust, używające lepszych sprzętów czy mających możliwości korzystania z droższych usług. W pewnym sensie można tutaj mówić o próżności, ale jak widać, stoi za tym istotna potrzeba psychologiczna, więc uznawanie tego jedynie za błahą zachciankę jest w dużej mierze nieuzasadnione.

Rynek produktów luksusowych w kosmetyce

Na wiele ludzkich potrzeb odpowiadają również produkty premium branży kosmetycznej. Poza możliwością pochwalenia się nimi i poczuciem własnego szczęścia stoją również najwyższa jakość i niepowtarzalność. Na początku tego roku kosmetyczny gigant L’Oreal potwierdził w raporcie podsumowującym 2019 r. tezę o bardzo szybkim rozwoju branży. W minionym roku sprzedaż w dywizji produktów luksusowych przekroczyła aż 11 mld euro. Największy wpływ miały na to świetne wyniki należących do koncernu marek: Lancôm, Yves Saint Laurent, Giorgio Armani i Kiehl’s. Każdy z tych legendarnych brandów zanotował dwucyfrowy procent wzrostu sprzedaży. Podobna sytuacja miała miejsce w wydziale perfum i kosmetyków wspomnianego już koncernu LVMH, który zarobił 6 mld euro, notując 12-proc. wzrost w porównaniu z rokiem poprzednim.

Jak długo może jeszcze trwać taka sytuacja? Na razie nic nie wskazuje na jakiekolwiek zmiany, dlatego firmy chętnie inwestują w rozwój kolejnych marek premium. Grupa LVMH po swoim ogromnym sukcesie również nie pozostała bezczynna – w lutym uzgodniła warunki zakupy presti żowej marki biżuteryjnej Tiff any. Francuzi wynegocjowali od amerykańskiej firmy kwotę zakupu równą 14,7 mld euro.

Czy koronawirus wywróci rynek do góry nogami?

Kiedy na początku roku fi rmy premium chwaliły się fantastycznymi wynikami sprzedażowymi, w chińskiej metropolii Wuhan zaczynał się szerzyć nowy wirus wywołujący chorobę COVID-19. Koronawirus najpierw sparaliżował funkcjonowanie 11-milionowego miasta, a następnie zaczął się szerzyć na kolejne chińskie aglomeracje i państwa na świecie – dopiero wtedy zdano sobie sprawę z zagrożenia, jakie niesie za sobą ten koronawirus.

Niestety przed łatwo rozprzestrzeniającą się chorobą nie ma ucieczki i w krajach, w których nie odnotowana zarażeń, i tak już widać jej skutki. Coraz głośniej mówi się o kryzysie na rynkach międzynarodowych, który spowodowany jest chociażby brakiem dostaw towarów z Chin, m.in.: części maszyn, narzędzi, podzespołów, elektroniki czy elementów opakowań ważnych dla przemysłu kosmetycznego.

Cała ta sytuacja sprawiła, że w 2020 r., po miesiącu chwalenia się wspaniałymi wynikami i decyzjami zakupowymi, nad grupą LVMH zawisła ciemna chmura. Od początku kryzysu związanego z koronawirusem właściciel spółki Bernard Arnault stracił 5,3 mld dolarów swojego majątku. W taki sam sposób sytuacja przełożyła się na sam koncern LVMH, którego akcje jeszcze pod koniec stycznia były na rekordowo wysokim poziomie.

Spadki zanotowały również marki luksusowe, takie jak Burberry czy Estee Lauder. Sytuacji nie pomógł fakt odwołania lub przesunięcie wszystkich największych imprez targowych, w tym popularnego w Europie Cosmoprof w Bolonii. Włoska impreza miała przyciągnąć w połowie marca ponad 260 tys. odwiedzających…

Po niesamowitych wzrostach z ostatniego roku rynek dóbr luksusowych natrafił na poważny problem. Podobnie jak w innych gałęziach gospodarki, marki premium również nie mają na niego żadnego wpływu i muszą przetrwać trudny okres. Przez brak wiedzy na temat tego, jak długo ta sytuacja potrwa, firmy myślą nad oszczędnościami i zmniejszają produkcję. Trudno więc spodziewać się, aby 2020 r. był dla marek premium równie dobry jak poprzedni, ale nie oznacza to końca rozwoju tej branży. Po unormowaniu się sytuacji na rynkach międzynarodowych dobra luksusowe powinny ponownie wrócić do gry. Na razie jednak pozostaje nam obserwować, jak legendarne marki będą radzić sobie w dobie kryzysu.


Cezary Szwarc
Specjalista ds. marketingu
Politech Sp. z o.o.

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

  • 3417

    Zamiast ukrywać, lepiej skutecznie się pozbywać

    Na początku roku przedstawiłyśmy Wam nowości z linii sebio. - matujący krem korygujący BB, głęboko oczyszczającą maskę-peeling gommage z czystym srebrem oraz musujący żel-peeling z kamforą do mycia twarzy. Czytaj dalej

  • 3415

    Laura Conti Botanical Organic ekologia na 100%

    LAURA CONTI Botanical Organic to trzy balsamy do ust o wyjątkowo wartościowym, naturalnym składzie. Tym razem jednak organiczna formuła to nie wszystko. Balsamy są w 100% ekologiczne, gdyż opakowanie jest zrobione z papieru. To pierwsze balsamy, które nie pozostawiają śladu w środowisku. Czytaj dalej

  • 3412

    Papaja, papryczka chilli, a może limonka?

    Nie, tym razem to nie jest przepis na egzotyczne danie, ale na egzotyczną świeżość. Z kuchni przenosimy się do łazienki, żeby moc tych niesamowitych składników wycisnąć wprost na szczoteczkę. natureON charcoal to nowa linia naturalnych past do zębów, które zaskakują niespotykanymi dotąd wariantami smakowymi. Każda z sześciu past to unikalne połączenie węgla aktywnego ze składnikami, które do tej pory znane były nam raczej z przepisów kulinarnych. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/