„Inne” perfumy i ich nieoczywiste zastosowania

Czy Twój samochód ma swoje perfumy? A mieszkanie lub pościel? Perfumy to temat rzeka i na pewno czytałeś na ten temat wiele artykułów, być może również moich. Dzisiaj popłyniemy odnogami tejże rzeki i tym samym zbadamy rynek – niby też perfumeryjny, a jednak zupełnie inny.

Czerwony ocean to pojęcie ukute przez W. Chan Kima i Reneé Mauborgne’a. Stanowi obszar, w którym panuje olbrzymia konkurencja i ciężko się wybić bez odpowiednich środków (np. zaplecza finansowego czy szerokiej sieci dystrybucyjnej). Można jednak pływać na jego obrzeżach i zagospodarowywać nisze, co również pozwala osiągnąć sukces. Coraz więcej firm idzie jednak o krok dalej, eksplorując obszar oceanu błękitnego – nienasyconego, nowatorskiego rynku. Rynek perfum jest wciąż opłacalny i wciąż można na niego wejść z nowym produktem. Jednak firmy kierujące się strategią błękitnego oceanu szukają czegoś nowego, innego, spełniającego inne potrzeby, kierowanego na inne rynki i do innych ludzi. Dlatego też obok perfum sensu stricto pojawiają się perfumy niestandardowe – do wnętrz, samochodów, pościeli czy włosów. Omówmy więc te produkty.

Zapachy do wnętrz

Zapachy do wnętrz coraz częściej pojawiają się na sklepowych półkach. Są obecne w asortymencie zarówno marek masowych, premium (np. Zara Home), jak i luksusowych (np. Jo Malone London). Mają one często skład tożsamy z perfumami do ciała. Ich bazą jest mieszanina alkoholu z olejkami zapachowymi, niekiedy wzbogacona o dodatkowe składniki. Istnieją również produkty bezalkoholowe – sposób i efekt ich użycia pozostaje właściwie taki sam. Jest to opcja szczególnie atrakcyjna dla producentów, którzy na co dzień nie mają styczności z produkcją bazującą na alkoholu etylowym.

Asortyment do wnętrz może mieć dwojaką postać. Pierwszą formą są mgiełki zapachowe zaopatrzone w atomizer. Poprzez wciśnięcie atomizera rozpylamy zapach w pokoju. Ta „ręczna obsługa” może być z jednej strony uciążliwa, ale z drugiej – możemy aromatyzować powietrze w różnych pomieszczeniach i mamy wpływ na intensywność zapachu.

Drugą formą będą dyfuzory zapachowe, znane również po nazwą reed diffuser, czyli „te z patyczkami”. Ich zaletą jest niewątpliwie to, że są właściwie bezobsługowe. Wystarczy raz postawić dyfuzor w dowolnym miejscu w domu, a zapach będzie się stopniowo uwalniał przez kilka tygodni, a czasem i… miesięcy.

Perfumy samochodowe

Myjnia samochodowa to jedno, a detailing to drugie. Na myjni samochód się myje, a na detailingu dopieszcza. Ludzie przykładają coraz większą wagę do swoich pojazdów, które mają świetnie wyglądać i dobrze pachnieć. W ślad za tym trendem rośnie rynek chemii samochodowej – w tym luksusowej (z polskich marek warto wymienić przy tej okazji ADBL i RRCustoms). I oczywiście powstaje coraz więcej produktów do wnętrza samochodu.

Nie każdy rozumie miłość do motoryzacji, ale każdy chce, żeby w jego aucie ładnie pachniało. W końcu spędzamy w samochodach naprawdę sporą część życia. Jednocześnie wielu osobom nie pasują standardowe rozwiązania, takie jak choinki czy dyfuzory nakładane na kratkę wentylacji, więc szukają alternatyw. Jedną z nich są perfumy.

Perfumy samochodowe aplikuje się najczęściej na dywaniki samochodowe. Co prawda, produkt nie powinien powodować stałych odbarwień (producent powinien uważnie dobierać składniki i robić testy), ale należy być ostrożnym. Perfumy składają się z alkoholu i tłustej kompozycji, dlatego spryskiwanie nimi całego auta – deski rozdzielczej i materiałów kanap – niesie pewne ryzyko. Jeżeli jednak będziemy używać ich zgodnie z zaleceniami producenta, nie ma powodów do zmartwień.

Zapach w postaci perfum ma wiele zalet. Przede wszystkim to my decydujemy o jego intensywności, ponieważ to my go aplikujemy. Tak jak to było w przypadku sprayu do wnętrz, nie jest on „przypisany” do jednego auta, czego nie można powiedzieć o choinkach i dyfuzorach. Jest jeszcze jeden plus – zapach możemy często zmieniać.

Zapach do pościeli

To kolejny z niszowych produktów. Zapachy do domu czy wnętrza, w którym można się odprężyć, to pokłosie skandynawskiego hygge – pojęcia oznaczającego przytulność, wygodę, komfort. Nic więc dziwnego, że producenci idą dalej, aż do sypialni. Sypialniane perfumy oprócz funkcji aromatyzowania powietrza (podobnie jak zapachy do domu), mają za zadanie odprężyć i zadbać o dobry sen. Wykorzystywane są więc zapachy delikatne, uspokajające i niedrażniące, takie jak lawenda, rumianek i szałwia.

Tego typu perfumy często są aplikowane na pościel, dlatego ważne są tu dwie kwestie:

1. mimo że produkt teoretycznie nie wymaga badań dermatologicznych (bo nie jest kosmetykiem), powinien zostać poddany takim badaniom. Należy też zadbać o kompozycję zapachową, aby miała jak najmniej alergenów;

2. należy przetestować, czy perfumy nie będą w żaden sposób odbarwiać pościeli.

Klasyfikacja prawna

Zanim przejdziemy do omawiania kolejnych nieoczywistych perfum, musimy zrobić krótki przystanek. Jeżeli zobaczysz na sklepowej półce wyżej wymienione produktu, twoim oczom od razu ukaże się długa lista zwrotów i symboli ostrzegawczych. Te zwroty brzmią właściwie tak, że aż strach coś takiego stosować w swoim otoczeniu.

Warto jednak zdać sobie sprawę, że to wszystko przez klasyfikację prawną. Te perfumy nie wypełniają klasycznej definicji perfum, ponieważ nie są do ciała. Jeżeli nie są do ciała, to nie są kosmetykami. Jeżeli nie są kosmetykami, klasyfikuje się je jako chemię gospodarczą i jej oznakowanie regulują stosowne ustawy. Według tychże umieszcza się te wszystkie zwroty i symbole.

Co ciekawe, gdyby perfumy do ciała nie były kosmetykami, na ich etykiecie znalazłoby się prawdopodobnie to samo oznakowanie co na produktach klasyfikowanych jako chemia gospodarcza. Jako że perfumy do wnętrz, samochodów czy pościeli są produktami chemii gospodarczej – mamy też inne zasady wprowadzania na rynek i inny wymóg co do dokumentacji.

Perfumy do włosów

Produktem kosmetycznym będą zaś perfumy do włosów. Pełnią one funkcję zapachową, wspomagającą włosy oraz ochronną. Do perfum dodawane są składniki pielęgnujące i odżywiające włosy, takie jak olejek arganowy, ekstrakty roślinne, witaminy i proteiny jedwabiu.

Funkcja ochronna to m.in. osłona przed promieniowaniem słonecznym – produkt w tym przypadku jest wzbogacany o odpowiednie filtry. Może się wydawać, że jest to produkt sezonowy i niezbyt pożądany, jednak jeżeli bierzemy pod uwagę eksport, nic bardziej mylnego! Perfumy z filtrem UV cieszą się szczególnych zainteresowaniem choćby w krajach arabskich. Jak wiadomo, zapachy najczęściej są rozpuszczane w alkoholu etylowym, który niekoniecznie będzie dobry dla włosów. Stosuje się więc czasem bazy olejowe lub też tworzy się perfumy bezalkoholowe – przy użyciu kompozycji wodno-rozpuszczalnych.

Perfumy bezalkoholowe, organiczne i wegańskie

Jeżeli już się otarliśmy o temat perfum bezalkoholowych, warto powiedzieć coś więcej na ten temat. Takie produkty są produkowane i nie jest to w zasadzie nic skomplikowanego – potrzebne są jedynie odpowiednie kompozycje zapachowe. Pamiętać należy jednak, że dojdzie nam kilka obowiązków – taki produkt będzie wymagał od nas większej liczby testów, w tym mikrobiologii, która „odpada” nam w przypadku perfum na bazie alkoholu. Warto też zadbać o odpowiednią konserwację produktu.

Aby sprostać trendowi eko, marki poszerzają swój asortyment również o wyroby organiczne i wegańskie. W przypadku produktów organicznych należy zadbać o odpowiednie certyfikaty dla alkoholu i kompozycji zapachowej (ewentualnie innych składników). Pewnym utrudnieniem będzie to, że w tym wypadku alkohol nie powinien być skażany, co oznacza więcej obowiązków wynikających z prawa celnego.

W przypadku perfum wegańskich sprawa jest nieco łatwiejsza. W 80% przypadków komponenty wykorzystywane do perfum będą wegańskie „z urzędu”. W takim wypadku wystarczy skompletować odpowiednie certyfikaty. Wtedy można śmiało mówić, że produkt jest wegański.

Różna postać perfum

Ostatnią kwestą, która dzieli perfumy „standardowe” od „niestandardowych”, będzie ich postać i sposób aplikacji. Co do sposobu aplikacji – tutaj nie ma tak wielu rozróżnień. Wyróżniamy: atomizer, zakraplacz (pipeta) lub też roll-on. Co do postaci, jest wiele ciekawych, ale raczej bardzo niszowych opcji. Oprócz standardowych perfum w płynie, można spotkać je w postaci proszku (jak puder lub cienie do makijażu), wosku czy baz olejowych, jak to było w przypadku produktów do włosów.

Ciągłe ewolucje

Rynek się zmienia zarówno za sprawą naturalnej reakcji na sytuację gospodarczą, trendy, zmieniające się potrzeby, jak i pod wpływem innowatorów, którzy szukają nowych nisz. Myślę, że będzie pojawiało się coraz więcej niestandardowych perfum. Być może za jakiś czas znowu się spotkamy, a ja będę opowiadał o produktach, które teraz mogą budzić zdumienie, a jednak staną się rzeczywistością.

Mikołaj Buczyński
AromaPartners
(marka usługowa City Cosmetics Sp. z o.o.)

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/