Czy umiemy rozpoznać kosmetyk naturalny?

Zasady naturalności kosmetyku. Certyfikacja kosmetyku naturalnego – czy jest przydatna? Greenwashing

Co to jest kosmetyk naturalny?

Odróżnienie  prawdziwie  naturalnego  kosmetyku  od  takiego, który jedynie podaje się za naturalny dla przeciętnego konsumenta jest trudne. Wielu producentów wykorzystuje popularność słów „naturalny” czy „ekologiczny” i określa tak swoje produkty, bazując na tym, że w ich składzie znajduje się zaledwie kilka naturalnych składników. Kosmetyk prawdziwie naturalny składa się z surowców roślinnych lub mineralnych, które zostały przetworzone jedynie w niewielkim stopniu. Dozwolone są substancje odzwierzęce, ale tylko te pozyskane bez szkody dla zwierząt, czyli np. wosk pszczeli, miód, substancje pochodzące z mleka bądź lanolina. Najbardziej pożądane są surowce z certyfikatem ekologicznym, poświadczającym ich pochodzenie i dopuszczającym do używania w kosmetykach naturalnych. Roślinne komponenty kosmetyków naturalnych powinny pochodzić z kontrolowanych upraw i być pozyskiwane w procesach tzw. zielonej chemii.

Podwaliny pod zasady komponowania kosmetyków naturalnych dały wytyczne Komitetu Ekspertów  Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy ustanowione na początku 2000 r. Bazując na tych zasadach, powstało w Europie kilka certyfikacji kosmetyków naturalnych – niestety nie utworzono jednej oficjalnej europejskiej certyfikacji. I tak żywność ma swój zielony listek, jednolity we wszystkich krajach unijnych, jednak kosmetyki naturalne i organiczne, mimo rosnącej popularności, nie doczekały się spójnego oznaczenia. Obecne europejskie organizacje certyfikujące kosmetyki naturalne i organiczne to firmy z wieloletnim doświadczeniem (np. francuskie Ecocert i Cosmebio, niemiecka BDIH, brytyjska Soil Associati on, włoska ICEA), lecz niestety są one prywatne i certyfikacja w nich kosztuje. Poza tym część z nich jest mało znana poza krajem rodzinnym. Podobnie jest z polską certyfikacją, o której niewiele się mówi.

Certyfikaty potwierdzające naturalność i organiczność

W Europie podjęto na gruncie certyfikacji prywatnych próbę ujednolicenia standardów różnych  organizacji certyfikujących kosmetyki naturalne. Powstał COSMOS – standard uzgodniony pomiędzy  francuskimi Ecocert i Cosmebio, niemieckim BDIH, brytyjskim Soil Associati on i włoskim ICEA. Ale mimo jednolitych standardów, COSMOS nie oferuje wspólnego logo, dlatego na opakowaniach produktów pojawiają się wciąż logotypy instytucji zrzeszonych wraz ze słowem „COSMOS”. Niestety brak jednego logo nie sprzyja rozpoznawalności kosmetyków prawdziwie naturalnych i organicznych.

W 2008 r. powstała nowa bardzo wymagająca certyfikacja NaTrue. Powołali ją do życia producenci wiodących i najstarszych europejskich marek kosmetyków naturalnych, tacy jak: Dr Hauschka, Lavera, Logona, Primavera i Weleda. Te firmy, od kilku lat, certyfikują już swoje produkty certyfikatem NaTrue. Co ciekawe, NaTrue jest organizacją non-profit, ale certyfikacja wciąż jest płatna.

Firmy certyfikujące zrzeszone w COSMOS uwierzytelniły do tej pory 25 tys. produktów, a NaTrue – ponad 6 tys.

Niestety nie udało się stworzyć jednolitych unijnych standardów, ale w ostatnich latach powstała norma ISO 16128, która mówi o tym, czym są surowce naturalne i organiczne oraz jakimi metodami można je pozyskiwać. Określa, jakie substancje nie mogą znaleźć się w kosmetyku naturalnym. Norma ta podaje również wzory na wyliczenie naturalności kosmetyku – teoretycznie producent może takie wyliczenia umieścić na opakowaniu. Moim zdaniem, nie ułatwi to jednak konsumentowi, który szuka kosmetyku naturalnego lub organicznego, jednoznacznej identyfikacji takiego produktu.

W tej chwili najwyższe standardy kontroli składu kosmetyku i procesu produkcji wyznaczają ww. certyfikacje prywatne. Jednostka certyfikująca przygląda się każdemu surowcowi, procentowej kompozycji kosmetyku oraz sprawdza miejsce produkcji.

Kiedy oznaczenie jednej z wymienionych firm certyfikujących pojawia się na opakowaniu, możemy mieć pewność, że produkt ten jest nie tylko zgodny ze ścisłymi normami, ale również niezależne jednostki certyfikujące przeprowadziły wiarygodny proces jego certyfikacji.

Czego kosmetyk naturalny nie może zawierać w swoim składzie

1. Syntetycznych konserwantów, m.in. parabenów, formaldehydu, donorów formaldehydu – oznaczenie INCI: xxx--paraben, Formaldehyde, DMDM Hydantoin, 2-Bromo--2-nitropropane-1,3-diol, Metyloisotiasolinon, Diazolidinyl Urea  Imidazolidinyl  Urea,  5-Bromo-5-nitro-1,3-dioxane, Quanternium-15, Phenoxyethanolu.

2. Barwników syntetycznych – oznaczenie INCI: CI – naturalne są tylko CI 75100 i CI 77947, pozostałe CI są syntetyczne.

3. Oleju mineralnego, syntetycznej wazeliny, parafiny – oznaczenie INCI: Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Paraffin, Iso-paraffin, Petroleum, Cera Microcristallina, Vaseline.

4. Glikolu propylenowego i innych glikoli – oznaczenie INCI: Propylene Glycol, Butylene Glycol.

5. PEG – substancji z przedrostkiem PEG w INCI (glikol poli-etylenowy) i PPG (glikol polipropylenowy).

6. Silikonów – oznaczenie INCI: Dimethicone, Trimethicone i inne *methicone, Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane, Trimethylsiloxysilicates, Cyclopentasiloxane.

7. SLES – oznaczenie INCI: Sodium Laureth Sulfate.

8. EDTA i takie oznaczenie w INCI.

9. Butylohydroxytoluenu,  butylohydroxyanizol  (przeciwu-tleniacze) – oznaczenie INCI: BHT, BHA.

10. Etanoloamin – oznaczenie INCI: Triethanolamine TEA, Ba-bassuamide DEA, Cocamide DEA, Cocamidopropylamine Oxide,  Coramine,  Diethanolamine  DEA,  Dimethylamine Lauramide  DEA,  Linoleamide  DEA,  Oleamide  DEA  Soy Amide DEA, Stearamide MEA, Undecylenamide DE.

11. Karbomerów – oznaczenie INCI: Carbomer.

12. Pochodnych syntetycznych kwasów lub alkoholi tłuszczowych – oznaczenie INCI: Trioctyldodecyl Citrate, Glyceryl Triacetyl Hydroxystearate, Octylododecyl Stearate.

13. Syntetycznych, identycznych z naturalnymi i chemicznie modyfikowanych substancji  zapachowych – oznaczenie INCI: Parfum, niestety naturalna kompozycja ma też taką nazwę w INCI.

Czytanie składów kosmetyków nie jest łatwe, a nazwy INCI nie są jednoznaczne, ponieważ występuje bardzo dużo składników kosmetycznych, które mają tę samą nazwę INCI, a mogą być naturalne lub syntetyczne, np. Parfum – może oznaczać syntetyczną lub naturalną kompozycję zapachową.

Greenwashing

Popularność kosmetyków naturalnych wśród konsumentów, szybko rosnący udział w sprzedaży,  zainteresowanie mediów sprawiają, że niektórzy producenci pozwalają sobie na nadużycia. Wytwórcy, nie mając ochoty poświęcać czasu i środków na tworzenie kosmetyku prawdziwie naturalnego, bardzo chętnie korzystają z potencjału sprzedaży kosmetyków naturalnych – wystarczy, że umieszczą na opakowaniu informacje, które spowodują, że konsument nabierze przekonania, że ma do czynienia z takim właśnie kosmetykiem.

Mamy więc na awersach polskich kosmetyków deklaracje: Bio+Eco, Naturalny 100% Pro Eco, Certyfikat Natury (tu stosowna pieczęć), nic nie znaczące znaczki „Myślimy ECOlogicz-nie”. Mamy też nazwy marek sugerujące, że każdy kosmetyk produkowany przez daną firmę jest naturalny lub wręcz organiczny, jak i deklaracje na opakowaniu – kosmetyk naturalny, a nawet organiczny – bez certyfikatu i żadnego wytłumaczenia, skąd prawo do takiego określenia.

Ostatnio popularne jest też chwalenie się jednym lub dwoma składnikami, które mają certyfikat Ecocert lub NaTrue. Jeśli kosmetyk zawiera tylko jeden lub dwa surowce certyfikowane, to opieranie na tym promocji jest nadużyciem. Surowce z eko-certyfikatem nie są rzadkością. Jest ich bardzo dużo i można z nich skomponować cały kosmetyk. Jego stworzenie jest wtedy oczywiście bardziej kosztowne.

Śledzenie tych prób podszywania się pod naturę nie jest zadaniem konsumentów. To producenci powinni prowadzić uczciwie swoją komunikację marketingową.

Artykuł pochodzi z kwartalnika "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2019

Magda Hajduk
Założyciel i prezes NATURATIV – producenta kosmetyków naturalnych z certyfikatem NaTrue

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3333

    Wakacyjny niezbędnik od Tołpa

    Radośni, wypoczęci i wyluzowani...tacy jesteśmy na wakacjach. Może tegoroczne lato pogodą nas nie rozpieszcza, ale to nie jest przeszkodą, żeby mieć dobry nastrój. Jesteście już na wakacjach? A może upragniony wypoczynek jeszcze przed Wami?Nawet jeśli w tym roku będzie trochę inaczej to pomyślcie choćby o weekendowym wypadzie. Bez względu na to, czy planujecie urlop na wsi, w górach, nad morzem czy na Mazurach, teraz lub w innym terminie, warto mieć pod ręką zestaw minikosmetyków. Mówimy o nich "minisy" ponieważ...są małe. Czytaj dalej

  • 3331

    ROSE for skin – tajemnica młodości

    W kosmetyce róże stosowano już w starożytnych Chinach, Grecji czy w Rzymie. Wykorzystywano napary, oleje oraz owoce jako panaceum na wiele schorzeń i dolegliwości. Do dziś róża jest składnikiem wielu kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji cery naczynkowej, trądzikowej, a także dojrzałej, poszarzałej i zmęczonej. Olejki i ekstrakty różane działają bowiem antyoksydacyjnie, łagodząco, tonizująco i antybakteryjnie. Czytaj dalej

  • 3320

    Lato w stylu ZEW for men – poznaj limitowane wakacyjne propozycje polskiej marki

    Na letni sezon 2020 marka ZEW for men przygotowała dla wszystkich mężczyzn aż trzy limitowane, wakacyjne zestawy, które zapewnią profesjonalną pielęgnację i higienizację w nawet najbardziej wymagających warunkach. Latem męska skóra wymaga szczególnej pielęgnacji i dogłębnego oczyszczenia – eksperci marki zadbali, aby Panowie poczuli świeżość i komfort, bez względu na to, czy spędzają wakacje w mieście, czy w podróży. Czytaj dalej

  • 3319

    Codzienna higiena stóp latem

    Jak dbać o stopy, aby podczas gorących, letnich dni naskórek był zdrowy i ładnie wyglądał? Czytaj dalej

  • 3318

    Żele pachnące latem, czyli nowości od Hagi Cosmetics

    Już w najbliższym miesiącu firma Hagi Cosmetics wprowadza na rynek 3 nowe żele pod prysznic. Wszystkie produkty powstały na bazie naturalnych składników: ekstraktów roślinnych, olejków eterycznych i delikatnych substancji myjących. Każdy z nich ma inny charakterystyczny zapach: ziołowo-kwiecistej łąki, soczystych malin i tropikalnej wyspy. Żele pod prysznic to nowość w kategorii produktowej Hagi. Opakowania kosmetyków zostały wykonane z materiałów z recyklingu. Czytaj dalej

  • 3314

    Letnie bestsellery IsaDory dostępne na douglas.pl

    Lato jest zawsze wyzwaniem dla naszego makijażu. Nie chcemy na siebie nakładać niezliczonej ilości podkładu czy korektora, bo za chwilę może on się roztopić pod wpływem temperatury. Stawiamy wtedy na delikatne krycie, muśnięcie kolorem czy wodoodporne formuły. Takie kosmetyki posiada w swojej ofercie od lat marka IsaDora, która w lipcu wróciła z wybranymi produktami na stronę perfumerii douglas.pl. Czytaj dalej

  • 3313

    W WALCE ZE ZMARSZCZKAMI WOKÓŁ OCZU

    Zmarszczki pod oczami to zmora wielu osób, a w szczególności kobiet. Skóra w tym miejscu jest wyjątkowo cienka i wrażliwa. Znacznie szybciej traci wodę, elastynę oraz kolagen przez co, staje się pomarszczona, dodając lat. Pozbycie się zmarszczek pod oczami jest trudne i wymaga systematyczności, dlatego zdecydowanie łatwiej jest zapobiegać ich powstawaniu. Podpowiadamy, które produkty warto wypróbować. Czytaj dalej

  • 3312

    KOMPLEKSOWA OCHRONA PRZECIWBAKTERYJNA I PIELĘGNACJA DŁONI OD BARWA COSMETICS!

    Szacuje się, że codziennie dotykamy dłońmi swojej twarzy nawet kilkaset razy! Sprzyja to przenoszeniu wielu chorób, ale także osłabianiu bariery ochronnej skóry przez bakterie, a w konsekwencji jej nadmierne przesuszanie. Najważniejszym elementem profilaktyki jest systematyczne dbanie o higienę i częste mycie rąk. Sprzymierzeńcem w walce z drobnoustrojami znajdującymi się na naszej skórze, są specjalistyczne mydła i żele antybakteryjne. Czytaj dalej

  • 3305

    Kryjący błyszczyk do ust Cover Gloss

    Błyszczyk do ust o mocnym kolorze i satynowym wykończeniu. Intensywnie kryjąca, kremowa formuła sprawia, że usta pozostają niesamowicie błyszczące, wyrafinowane i podkreślone kolorem przez długi czas. Olejek arganowy dodatkowo pielęgnuje i nawilża usta, sprawiając, że są gładkie i kuszące. Teraz w nowym, większym opakowaniu! Pojemność: 10ml Cena: 21,99zł Czytaj dalej

  • 3304

    Intensywnie czarna kredka do oczu ROYAL PENCIL

    Marzysz o efekcie głębokiej i odważnej czerni na powiece? Czarna kredka do oczu z oferty Pierre René pomoże Ci spełnić to marzenie! To unikatowy produkt, którego nie powinno zabraknąć w kosmetyczce żadnej kobiety i profesjonalnej makijażystki. Nasza intensywnie czarna kredka wyróżnia się delikatną, kremową formułą, która gwarantuje komfortową aplikację i łatwość blendowania. To produkt, który z pewnością spotka się z uznaniem wszystkich fanek profesjonalnego makijażu! Czytaj dalej

  • 3303

    Oczyszczający żel do rąk - Hand Cleansing Gel 50 ml

    Oczyszczający żel do rąk o właściwościach antybakteryjnych. Zawiera 70% alkohol oraz nawilżający ekstrakt z aloesu i glicerynę. Dłonie są czyste, bezpieczne i bez podrażnień.Skutecznie oczyszcza i odświeża dłonie bez użycia wody. Cena: 7,99zł Pojemność: 50ml Czytaj dalej

  • 3289

    ZATRZYMAJ CZAS Z LINIĄ KREMÓW PRZECIWZMARSZCZKOWYCH OD NIVEA

    Potrzeby skóry zmieniają się wraz z wiekiem. Z biegiem lat nasza cera stawia nam coraz większe wyzwania, także w kwestii jej pielęgnacji. Linia kremów przeciwzmarszczkowych od NIVEA z Olejkami Młodości inspirowanych potrzebami cery w różnym wieku, zadba o piękny i młody wygląd kobiet po 45-tym, 55-tym i 65-tym roku życia. Czytaj dalej

  • 3285

    NOWOŚĆ: Wysuwane pędzle od Real Techniques idealne na podróż!

    Pakując się w podróż, mamy wielki dylemat. Czy zapakować wszystkie swoje kosmetyki i akcesoria do makijażu? A jak czegoś mi zabraknie podczas wykonywania makijażu? W takich sytuacjach potrzebujemy akcesoriów wielofunkcyjnych. Real Techniques nadchodzi z pomocą! Oferta marki zostaje poszerzona o trzy wysuwane, nowe pędzle: do podkładu, pudru oraz różu, które zostały stworzone specjalnie dla Twojej wygody w podróży. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/