Czy umiemy rozpoznać kosmetyk naturalny?

Zasady naturalności kosmetyku. Certyfikacja kosmetyku naturalnego – czy jest przydatna? Greenwashing

Co to jest kosmetyk naturalny?

Odróżnienie  prawdziwie  naturalnego  kosmetyku  od  takiego, który jedynie podaje się za naturalny dla przeciętnego konsumenta jest trudne. Wielu producentów wykorzystuje popularność słów „naturalny” czy „ekologiczny” i określa tak swoje produkty, bazując na tym, że w ich składzie znajduje się zaledwie kilka naturalnych składników. Kosmetyk prawdziwie naturalny składa się z surowców roślinnych lub mineralnych, które zostały przetworzone jedynie w niewielkim stopniu. Dozwolone są substancje odzwierzęce, ale tylko te pozyskane bez szkody dla zwierząt, czyli np. wosk pszczeli, miód, substancje pochodzące z mleka bądź lanolina. Najbardziej pożądane są surowce z certyfikatem ekologicznym, poświadczającym ich pochodzenie i dopuszczającym do używania w kosmetykach naturalnych. Roślinne komponenty kosmetyków naturalnych powinny pochodzić z kontrolowanych upraw i być pozyskiwane w procesach tzw. zielonej chemii.

Podwaliny pod zasady komponowania kosmetyków naturalnych dały wytyczne Komitetu Ekspertów  Produktów Kosmetycznych przy Komitecie Zdrowia Publicznego Rady Europy ustanowione na początku 2000 r. Bazując na tych zasadach, powstało w Europie kilka certyfikacji kosmetyków naturalnych – niestety nie utworzono jednej oficjalnej europejskiej certyfikacji. I tak żywność ma swój zielony listek, jednolity we wszystkich krajach unijnych, jednak kosmetyki naturalne i organiczne, mimo rosnącej popularności, nie doczekały się spójnego oznaczenia. Obecne europejskie organizacje certyfikujące kosmetyki naturalne i organiczne to firmy z wieloletnim doświadczeniem (np. francuskie Ecocert i Cosmebio, niemiecka BDIH, brytyjska Soil Associati on, włoska ICEA), lecz niestety są one prywatne i certyfikacja w nich kosztuje. Poza tym część z nich jest mało znana poza krajem rodzinnym. Podobnie jest z polską certyfikacją, o której niewiele się mówi.

Certyfikaty potwierdzające naturalność i organiczność

W Europie podjęto na gruncie certyfikacji prywatnych próbę ujednolicenia standardów różnych  organizacji certyfikujących kosmetyki naturalne. Powstał COSMOS – standard uzgodniony pomiędzy  francuskimi Ecocert i Cosmebio, niemieckim BDIH, brytyjskim Soil Associati on i włoskim ICEA. Ale mimo jednolitych standardów, COSMOS nie oferuje wspólnego logo, dlatego na opakowaniach produktów pojawiają się wciąż logotypy instytucji zrzeszonych wraz ze słowem „COSMOS”. Niestety brak jednego logo nie sprzyja rozpoznawalności kosmetyków prawdziwie naturalnych i organicznych.

W 2008 r. powstała nowa bardzo wymagająca certyfikacja NaTrue. Powołali ją do życia producenci wiodących i najstarszych europejskich marek kosmetyków naturalnych, tacy jak: Dr Hauschka, Lavera, Logona, Primavera i Weleda. Te firmy, od kilku lat, certyfikują już swoje produkty certyfikatem NaTrue. Co ciekawe, NaTrue jest organizacją non-profit, ale certyfikacja wciąż jest płatna.

Firmy certyfikujące zrzeszone w COSMOS uwierzytelniły do tej pory 25 tys. produktów, a NaTrue – ponad 6 tys.

Niestety nie udało się stworzyć jednolitych unijnych standardów, ale w ostatnich latach powstała norma ISO 16128, która mówi o tym, czym są surowce naturalne i organiczne oraz jakimi metodami można je pozyskiwać. Określa, jakie substancje nie mogą znaleźć się w kosmetyku naturalnym. Norma ta podaje również wzory na wyliczenie naturalności kosmetyku – teoretycznie producent może takie wyliczenia umieścić na opakowaniu. Moim zdaniem, nie ułatwi to jednak konsumentowi, który szuka kosmetyku naturalnego lub organicznego, jednoznacznej identyfikacji takiego produktu.

W tej chwili najwyższe standardy kontroli składu kosmetyku i procesu produkcji wyznaczają ww. certyfikacje prywatne. Jednostka certyfikująca przygląda się każdemu surowcowi, procentowej kompozycji kosmetyku oraz sprawdza miejsce produkcji.

Kiedy oznaczenie jednej z wymienionych firm certyfikujących pojawia się na opakowaniu, możemy mieć pewność, że produkt ten jest nie tylko zgodny ze ścisłymi normami, ale również niezależne jednostki certyfikujące przeprowadziły wiarygodny proces jego certyfikacji.

Czego kosmetyk naturalny nie może zawierać w swoim składzie

1. Syntetycznych konserwantów, m.in. parabenów, formaldehydu, donorów formaldehydu – oznaczenie INCI: xxx--paraben, Formaldehyde, DMDM Hydantoin, 2-Bromo--2-nitropropane-1,3-diol, Metyloisotiasolinon, Diazolidinyl Urea  Imidazolidinyl  Urea,  5-Bromo-5-nitro-1,3-dioxane, Quanternium-15, Phenoxyethanolu.

2. Barwników syntetycznych – oznaczenie INCI: CI – naturalne są tylko CI 75100 i CI 77947, pozostałe CI są syntetyczne.

3. Oleju mineralnego, syntetycznej wazeliny, parafiny – oznaczenie INCI: Mineral Oil, Paraffinum Liquidum, Paraffin, Iso-paraffin, Petroleum, Cera Microcristallina, Vaseline.

4. Glikolu propylenowego i innych glikoli – oznaczenie INCI: Propylene Glycol, Butylene Glycol.

5. PEG – substancji z przedrostkiem PEG w INCI (glikol poli-etylenowy) i PPG (glikol polipropylenowy).

6. Silikonów – oznaczenie INCI: Dimethicone, Trimethicone i inne *methicone, Cyclohexasiloxane, Cyclopentasiloxane, Trimethylsiloxysilicates, Cyclopentasiloxane.

7. SLES – oznaczenie INCI: Sodium Laureth Sulfate.

8. EDTA i takie oznaczenie w INCI.

9. Butylohydroxytoluenu,  butylohydroxyanizol  (przeciwu-tleniacze) – oznaczenie INCI: BHT, BHA.

10. Etanoloamin – oznaczenie INCI: Triethanolamine TEA, Ba-bassuamide DEA, Cocamide DEA, Cocamidopropylamine Oxide,  Coramine,  Diethanolamine  DEA,  Dimethylamine Lauramide  DEA,  Linoleamide  DEA,  Oleamide  DEA  Soy Amide DEA, Stearamide MEA, Undecylenamide DE.

11. Karbomerów – oznaczenie INCI: Carbomer.

12. Pochodnych syntetycznych kwasów lub alkoholi tłuszczowych – oznaczenie INCI: Trioctyldodecyl Citrate, Glyceryl Triacetyl Hydroxystearate, Octylododecyl Stearate.

13. Syntetycznych, identycznych z naturalnymi i chemicznie modyfikowanych substancji  zapachowych – oznaczenie INCI: Parfum, niestety naturalna kompozycja ma też taką nazwę w INCI.

Czytanie składów kosmetyków nie jest łatwe, a nazwy INCI nie są jednoznaczne, ponieważ występuje bardzo dużo składników kosmetycznych, które mają tę samą nazwę INCI, a mogą być naturalne lub syntetyczne, np. Parfum – może oznaczać syntetyczną lub naturalną kompozycję zapachową.

Greenwashing

Popularność kosmetyków naturalnych wśród konsumentów, szybko rosnący udział w sprzedaży,  zainteresowanie mediów sprawiają, że niektórzy producenci pozwalają sobie na nadużycia. Wytwórcy, nie mając ochoty poświęcać czasu i środków na tworzenie kosmetyku prawdziwie naturalnego, bardzo chętnie korzystają z potencjału sprzedaży kosmetyków naturalnych – wystarczy, że umieszczą na opakowaniu informacje, które spowodują, że konsument nabierze przekonania, że ma do czynienia z takim właśnie kosmetykiem.

Mamy więc na awersach polskich kosmetyków deklaracje: Bio+Eco, Naturalny 100% Pro Eco, Certyfikat Natury (tu stosowna pieczęć), nic nie znaczące znaczki „Myślimy ECOlogicz-nie”. Mamy też nazwy marek sugerujące, że każdy kosmetyk produkowany przez daną firmę jest naturalny lub wręcz organiczny, jak i deklaracje na opakowaniu – kosmetyk naturalny, a nawet organiczny – bez certyfikatu i żadnego wytłumaczenia, skąd prawo do takiego określenia.

Ostatnio popularne jest też chwalenie się jednym lub dwoma składnikami, które mają certyfikat Ecocert lub NaTrue. Jeśli kosmetyk zawiera tylko jeden lub dwa surowce certyfikowane, to opieranie na tym promocji jest nadużyciem. Surowce z eko-certyfikatem nie są rzadkością. Jest ich bardzo dużo i można z nich skomponować cały kosmetyk. Jego stworzenie jest wtedy oczywiście bardziej kosztowne.

Śledzenie tych prób podszywania się pod naturę nie jest zadaniem konsumentów. To producenci powinni prowadzić uczciwie swoją komunikację marketingową.

Artykuł pochodzi z kwartalnika "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 1/2019

Magda Hajduk
Założyciel i prezes NATURATIV – producenta kosmetyków naturalnych z certyfikatem NaTrue

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2965

    Kremowe hity na wakacje. Dermokosmetyki, które zmieszczą się w każdej torebce!

    Ile razy zastanawiałaś się przed wyjściem, wziąć ze sobą krem, a może nie będzie wcale potrzebny? Ile razy podczas pakowania, szukałaś opakowania, do którego mogłabyś przełożyć trochę kremu, by nie musieć brać całego słoiczka? Ile razy okazało się, że Twoja torebka jest za mała i krem się do niej po prostu nie mieści? Jeśli kiedykolwiek musiałaś zadawać sobie te pytania lub miałaś podobne dylematy, to te czasy właśnie się skończyły. A to wszystko za sprawą wygodnego, praktycznego opakowania w wersji podróżnej od BioDermic Dermocosmetics. Czytaj dalej

  • 2938

    Pielęgnacja okolic oczu. Delikatna skóra pod specjalnym nadzorem

    Piękne spojrzenie wymaga pięknej oprawy i nie chodzi nam w tym momencie o wystrzałowy makijaż. Skóra w okolicach oczu jest niezwykle delikatna, niemal pozbawiona gruczołów łojowych, co sprawia, że starzeje się najszybciej. Dodatkowo wszystkie wiemy, że śmiech to zdrowie, ale nawet ono ma swoją cenę… Ale na pewno nie będziemy nikogo zniechęcać do rozdawania uśmiechów, wręcz przeciwnie. Więc co zrobić, żeby zjeść ciastko i mieć ciastko? Czytaj dalej

  • 2929

    BIO - kremowa odsłona piękna

    Niedawno na rynku pojawiła się nowa seria kosmetyków BioDermic Dermocosmetics sygnowanych hasłem „BIO warto”. Marka podkreśla, że warto, „bio” udoskonalone receptury kosmetyków pozwalają uzyskać efekty zbliżone do profesjonalnych zabiegów kosmetycznych i sprawić by skóra była piękna i zdrowa. W czym tkwi sekret? Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2984

    Polska europejskim hubem produkcji opakowań

    W Polsce produkuje się ok. 6 mln ton opakowań rocznie. Udział tego sektora w całym przetwórstwie przemysłowym sięga 3,4 proc. i jest niemal 2-krotnie wyższy niż średnia dla UE. Można powiedzieć, że produkcja opakowań stała się jedną z polskich specjalności. Czytaj dalej

  • 2964

    Naukowcy z SGGW wyprodukowali innowacyjny suszony miód

    Naukowcy ze Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie wyprodukowali suszony miód, który zawiera aż 80 proc. miodu naturalnego. Innowacyjny produkt jest w formie proszku i może być doskonałym składnikiem wielu produktów , m.in. kosmetyków i suplementów diety. Czytaj dalej

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/