Czy marki własne stoją na straconej pozycji? Polemika ogólna oraz przykład branży perfumeryjnej

Marki własne – jak to jest z ich jakością? Skąd wynikają ich niskie ceny? Co o nich sądzą konsumenci? Jak się okazuje rynek private label jest nie tylko coraz większy, ale i podąża za trendami jakościowymi, designerskimi i lifestylowymi.

Czym jest marka własna (marka prywatna)?

Jeżeli postaramy się wychwycić pierwsze skojarzenia z pojęciem „marka własna”, zapewne okaże się, że wpierw myślimy o produktach sieci handlowych, takich jak Biedronka, Lidl, Auchan czy Rossmann. Faktycznie, jeżeli nawet będziemy się obracać tylko w materii kosmetyków, przywołując produkty marek własnych, wymienimy marki detalistów, takie jak Cien, BeBeauty, Cosmia bądź Isana.

Moim zdaniem produkty pod markami prywatnymi to jednak znacznie więcej. To produkty, w przypadku których jedna firma zleca produkcję danego wyrobu drugiej. A tą pierwszą wcale nie musi być sieć handlowa. Przykładowo, w naszej firmie produkujemy perfumy dla branży private label (marek własnych). Rozpocząć współpracę z nami mogą klienci reprezentujący różne branże. Mogą to być marki modowe, ale też firmy produkujące inny asortyment kosmetyczny, na przykład kosmetykę białą czy kolorową. Wtedy przystępujemy do współpracy nad określeniem idei projektu i konsekwentnie realizujemy plan klienta, który finalnie dystrybuuje produkty na sklepowe półki i najczęściej jest jedynym podmiotem oznaczanym na opakowaniu produktu. To w ujęciu dzisiejszego rynku także są marki własne.

Pod marką własną produkuje się… wszystko

Niedawno byłem na targach Future Private Labels 2017 w Kielcach. Wśród wystawców, producentów private label, znalazły się między innymi przedsiębiorstwa wytwarzające na zlecenie: żele pod prysznic, suplementy diety, cydr i asortyment dla zwierząt. Wystarczy zresztą przejść się aleją jednego z popularnych marketów, aby ujrzeć mnogość towaru sygnowanego marką własną – słodycze, bakalie, nabiał czy produkty ekologiczne.

Negatywne postrzeganie marek własnych?

W tym miejscu warto powołać się na raport „Jak postrzegamy marki własne? Perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce” z 2014 roku, który został stworzony przez ekspertów z On Board PR Ecco Network. Moim zdaniem informacje zawarte w raporcie wciąż są w dużym stopniu aktualne.

Okazało się, że respondenci mają następujące skojarzenia w odniesieniu do marek własnych: 40% wskazuje, że są tańsze (21% – mają niską, atrakcyjną cenę); 21% uważa, że są średniej lub złej jakości, zaś 11% twierdzi, że są dobrej jakości lub są dobre (8%) bądź mają ogólnie pozytywną opinię (8%)1.

Pamiętam zresztą początek rozwoju sieci handlowych, kiedy – w kontekście marek własnych – konsumenci faktycznie uznawali atrakcyjność ceny, ale jednocześnie uważali, że jakość produktów pozostawia wiele do życzenia.

Produkt produktowi nierówny

Tutaj zróbmy na chwilę dygresję i przejdźmy do marek producenckich tworzonych przez przedsiębiorstwo we własnym zakładzie produkcyjnym. Czy sam fakt „bycia” marką producencką oznacza, że produkt będzie cechować dobra jakość? Oczywiście, że nie! To jaki będzie ten produkt? Najłatwiej powiedzieć, że będzie taki, jakim producent postanowił go stworzyć. „Postanowił” to ważne słowo, ponieważ jakość często nie wynika z realnych możliwości, a ze strategicznie określonej specyfikacji.

Rynek dzielony jest na segmenty, analizowane są potrzeby klientów i szacowany jest popyt. Zapalniczka marki Zippo będzie dobrym pomysłem na prezent urodzinowy, ale zapalniczka kupiona w kasie supermarketu na taki prezent zapewne już się nie nada. Nie to wykonanie, nie ta trwałość, nie ta cena. Czy to znaczy, że zapalniczka z supermarketu jest gorsza? Fakt, ma różniącą się specyfikację jakościową, ale jeżeli spojrzymy na nią przez pryzmat marketingu – jest po prostu inna i służy innym celom, chociaż na pierwszy rzut oka realizuje tę samą potrzebę, czyli wytworzenie ognia.

Tak samo będzie w przypadku marek własnych. Jedna z klasyfikacji mówi o występowaniu marek:

  •  rodzajowych (bezmarkowych) – proste, tanie, niezróżnicowane;
  •  imitacji – tańsza alternatywa dla marek wiodących, podobna jakość;
  • premium – jakość jest taka sama lub nawet wyższa niż marek wiodących, podobnie cena;
  • innowacyjnych w sferze wartości – ich celem jest podarowanie klientowi pewnej wartości dodanej, tańsze niż marki wiodące, ale oferujące podobną jakość (na przykład ALDI)2.

Można więc powiedzieć – analogicznie, jak to było w przypadku marek producenckich – że marka własna będzie odznaczała się taką jakością i sprzedawana będzie po takiej cenie, jak określi to jej oferent. A coraz częściej firmy oferujące produkty pod markami prywatnymi idą w stronę premium oraz innowacji. Podążają za trendami bio i eko.

Dzisiaj marki prywatne odznaczają się często dobrą jakością i oferowane są w dobrej cenie. A dla ich oferentów produkują firmy, które posiadają rozpoznawalne i uznane brandy marek producenckich – dla przykładu pod markami sieci Biedronka sprzedawane są produkty dostarczone przez Bakalland, Bakoma, Wawel, Felix, Sokołów czy Hortex, a jeżeli chodzi o kosmetyki, dostawcą jest Torf Corporation (właściciel marki Tołpa)3.

Ilustracja problematyki jakościowej – przykład produktów perfumeryjnych
Perfumy… czyli co?

Perfumy to idealny przykład, aby zilustrować kwestię różnorodnej jakości w odniesieniu do produktów, które na pierwszy rzut oka wydają się podobne.

Samo określenie „perfumy” jest określeniem niejako zbiorczym. Jeżeli mój przyjaciel powie, że kupił sobie wczoraj świetne perfumy, to może mieć na myśli kilka produktów, ale zapewne nie kupił perfum. Jest duże prawdopodobieństwo, że zakupił wodę toaletową lub wodą perfumowaną. Te zawierają mniej kompozycji zapachowej niż perfumy sensu stricto, które, w zależności od stosowanej klasyfikacji, powinny mieć minimum 20% tejże kompozycji. Najczęściej im większe stężenie kompozycji zapachowej w obrębie jednego brandu (i pozycjonującego się w podobny sposób), tym produkt będzie droższy. Tym też, w pewnym uproszczeniu, produkt mocniej pachnie, a zapach dłużej utrzymuje się na spryskanej pachnącą mgiełką skórze.

Teraz można zadać pytanie: czy każdy produkt perfumeryjny powinien być wytwarzany z zastosowaniem największego stężenia kompozycji zapachowej? To pytanie pozostawię bez odpowiedzi, ale myślę, że ta nasuwa się sama (szczególnie w nawiązaniu do wskazanej wcześniej różnicy w strategiach marketingowych producentów zapalniczek).

Różne potrzeby

Zauważmy, że perfumy to produkty, które mogą być tworzone pod markami własnymi oferentów ze skrajnie różnych branż. Łatwo sobie wyobrazić, że perfumy pod marką prywatną będą wytworzone:

  • na zlecenie drogerii (brand będzie charakteryzowała wysoka jakość i cena trochę niższa niż jest to w przypadku marek znanych projektantów);
  • dla marki modowej (jakość i cena będą w podobnej relacji do konkurencyjnych produktów, jak ma to miejsce w przypadku dotychczasowych produktów);
  • dla marki do tej pory oferującej tylko kosmetykę kolorową (możliwe, że wystąpi podobna zależność, jak w odniesieniu do marki modowej);
  • dla sieci handlu detalicznego (zapewne główna strategia będzie opierała się na konkurencyjnej cenie).

Cena to nie koszt

Inną kwestią jest to, że cena produktu na sklepowej półce nie zawsze musi mieć oparcie w kosztach wytworzenia. Niekiedy kosztotwórcze są działania promocyjne, na przykład kampania reklamowa. Wtedy oczywiście ten koszt powinien być uwzględniony w cenie produktu. Ale niekiedy produkt jest sprzedawany po wysokich cenach, ponieważ… może. Jest kierowany do określonego klienta, który zapłaci za wartość, jaką stanowi brand sygnujący produkt. Czasem też produkt jest sprzedawany po wysokich cenach, ponieważ… powinien. Opuszczenie ceny obniżałoby renomę i ekskluzywny charakter danego asortymentu.

Pozory mogą mylić. I często tak się dzieje

Wiele produktów, sprzedawanych pod markami własnymi, mimo niskiej ceny, proponuje wysoką jakość. A jeżeli oferentem danej marki jest podmiot posiadający sieć dystrybucyjną, odchodzą koszty dystrybucji i „dostania się” do punktów sprzedażowych. Istotna jest także strategia marketingowa. Być może oferent obniża swoją marżę, bo liczy na wyższy wolumen sprzedaży? Wytłumaczeń dla niskiej ceny może być wiele i nie wykluczamy tutaj niższej jakości. Warto jednak pamiętać, że atrakcyjna cena i odpowiednia jakość wcale się nie wykluczają.

Rzeczywistość w branży perfumeryjnej

Na co dzień obsługuję projekty private label różnych brandów. Wspieram projekty kierowane zarówno na rynek masowy, gdzie najważniejsza jest niska cena, jak i te kierowane na rynek ekskluzywny, gdzie wyznacznikiem jest jakość. Tam, gdzie jest niska cena, wciąż jakość powinna być odpowiednia, a tam, gdzie to jakość jest najważniejsza, nigdy nie powinniśmy zapominać, że bez odpowiednio zoptymalizowanych kosztów ciężej jest osiągnąć rentowność projektu.

Klienci, którzy decydują się na współpracę z nami, mają duże pole manewru w ustalaniu ceny produktu na rynku, ponieważ koszt jego wytworzenia stanowi ułamek wartości, po jakiej sprzedawane są produkty uznanych marek o podobnej jakości. Również klient na bieżąco kontroluje proces powstawania kosztów i dokonuje wyborów zgodnych ze strategią swojej firmy. Sam kartonik, w który zapakowane są perfumy, może opierać się na standardowym papierze, ale może też być stworzony z zastosowaniem szlachetnego (i najczęściej droższego) papieru ozdobnego. Butelka może być metalizowana (błyszczy, przykuwa wzrok konsumenta), ale klient może też pozostać przy metodzie sitodruku, (co jednak podkreśli klasyczny charakter produktu). To wszystko ma wpływ nie tylko na wygląd produktu, ale też na koszt jego wytworzenia.
Sam zaś płyn perfumeryjny, czyli to, co teoretycznie jest najważniejsze w perfumach, to tylko mała część kosztów. Podsumowując, cena nie zawsze ma poparcie w kosztach wytworzenia, a koszt wytworzenia nie zawsze ma poparcie w jakości. Przecież istnieje możliwość stworzenia produktu z drogich komponentów i przy użyciu kosztownych zastosowań, ale określenie głównego czynnika, który wyznacza jakość (w przypadku perfum będzie to najczęściej trwałość) na niskim poziomie.

Stracona pozycja marek własnych?

Starałem się wykazać w niniejszym artykule, podobnie jak w artykule „Marki własne również pozwalają na indywidualizację – przykład perfum”, opublikowanego na łamach poprzedniego numeru „Świata Przemysłu Kosmetycznego”, że marki własne to niejednokrotnie świetne produkty o unikalnym designie (jeżeli chodzi o design, to warto wspomnieć o konkursie Best Private Label Packaging4, gdzie ocenie poddawane są właśnie opakowania produktów pod marką własną). Konsumenci przekonują się już teraz o tym i korzystają z atrakcyjnych cenowo ofert. Oferenci marek własnych, w tym sieci handlowe, stawiają coraz częściej na jakość oferowanych produktów. Warto pamiętać, że o charakterze i specyfikacji produktu najczęściej decyduje obrana strategia marketingowa, a nie miejsce wytworzenia.

Mikołaj Buczyński
AromaPartners
(marka usługowa firmy City Cosmetics sp. z o.o.)

 

1. Jak postrzegamy marki własne? Perspektywy rozwoju rynku private label w Polsce, On Board PR Ecco Network, Warszawa, lipiec 2014, s. 5 (została przytoczona tylko część statystyk).

2. Kumar Nirmalya, Jan-Benedict E. M. Steenkamp, Strategia marek własnych, przeł. Dorota Dziewońska, Oficyna a Wolters Kluwer business, wyd. 2, Warszawa 2013, s. 38-39.

3. Weronika Skwarek, Kto produkuje marki własne? Sprawdzamy Biedronkę, Bankier.pl [online], 19.05.2016 [dostęp: 20.11.2017]. Dostępny w internecie: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Ktoprodukuje-marki-wlasne-Sprawdzamy-Biedronke-7391027.html.

4. Informacje o laureatach konkursu w tym roku dostępne są pod adresem internetowym: http://www.targikielce.pl/pl/aktualnosci,1,konkurs-best-private-labels-packaging-2017-rozstrzygniety,22069.chtm [dostęp: 20.11.2017].

Udostępnij materiał w

Podaj adres email
I nie przegap więcej żadnego wydarzenia

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2642

    RÓŻANY KREM NAWILŻAJĄCO-WYGŁADZAJĄCY 30+ z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2641

    RÓŻANY KREM ROZŚWIETLAJĄCY POD OCZY I NA POWIEKI z serii ROSE REVITA EXPERT™ Eveline Cosmetics

    Przełomowa, innowacyjna TECHNOLOGIA REGENERACJI KOMÓREK zainspirowana została badaniami nad mechanizmem naprawy uszkodzeń DNA komórek skóry (nagroda Nobla w dziedzinie chemii w 2015 roku). Stymuluje skórę do wytwarzania tioredoksyny, białka zaangażowanego w ochronę komórki przed stresem oksydacyjnym i szkodliwym działaniem promieniowania UV, przedłużającego życie komórek. Czytaj dalej

  • 2640

    Natalia Szroeder ambasadorką lakierów Nails Company

    Natalia Szroeder uznawana jest za jedną z najzdolniejszych i najbardziej popularnych wokalistek młodego pokolenia. To artystka, która nie boi się wyzwań. Tym razem będziemy mogli zobaczyć ją w roli ambasadorki lakierów hybrydowych marki Nails Company. Czytaj dalej

  • 2623

    Przeciwzmarszczkowe Serum Maksymalnie Odmładzające Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS 100% KWAS HIALURONOWY

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2622

    Intensywnie - Liftingujący Krem - Koncentrat Regenerujący 60+ Multi - Lifting Hybrydowy 24H LA LUXE PARIS

    MULTI-LIFTING HYBRYDOWY™ to skuteczna seria gwarantująca spektakularny efekt anti-aging. Działa niczym aktywna fuzja 3 zabiegów estetycznych: nici hialuronowych, wypełnienia kolagenowego oraz liftingu peptydowego. Silnie ujędrnia i napina, wygładza zmarszczki i modeluje owal twarzy, przywracając mu odpowiednie proporcje oraz młodzieńczy kształt zbliżony do litery V. Czytaj dalej

  • 2621

    Ultranawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert Eveline Cosmetics

    Ultra nawilżające mleczko do ciała BAMBUS I ALOES z linii Botanic Expert marki Eveline Cosmetics błyskawicznie rewitalizuje, regeneruje i energizuje skórę. Czytaj dalej

  • 2620

    PRZECIWZMARSZCZKOWY KREM REGENERUJĄCY Z serii MEN X-TRÊME anti-age

    Nowatorska formuła kremu oparta na zaawansowanej technologii TRIPLE FORCE X-TRÊME ANTI-AGE™ działa kompleksowo przeciw wszystkim oznakom starzenia się skóry oraz problemom skóry po goleniu. Zapewnia wielokierunkowe działanie redukujące zmarszczki i opóźniające proces starzenia się skóry. Intensywnie nawilża, odżywia, zwiększa dotlenienie komórek, dostarcza energii oraz zapewnia cerze świeży wygląd. Regeneruje, ujędrnia i napina skórę. Czytaj dalej

  • 2619

    LUKSUSOWE SERUM UJĘDRNIAJĄCE Z DROBINKAMI ZŁOTA z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    UKIERUNKOWANY LIFTING KORYGUJĄCY NIEDOSKONAŁOŚCI CIAŁA LUKSUSOWE SERUM UJEDRNIAJĄCE z formułą zawierająca kompozycje starannie wyselekcjonowanych składników aktywnych zapewnia efekt profesjonalnego liftingu i wysmuklenia sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, wzbogacona 24k złotem, wspiera odbudowę siatki kolagenowych włókien podporowych, wzmacniając strukturę skóry. Redukuje podskórna tkankę tłuszczową, uwypuklając zgrabne kształty ciała. Skoncentrowana formuła serum dzień po dniu przeciwdziała zwiotczeniu skóry, wyszczupla i pomaga modelować atrakcyjną sylwetkę. Efekt 14 dniowej kuracji to zmniejszona objętość tkanki tłuszczowej oraz ujędrnienie partii ciała objętych spadkiem sprężystości. Czytaj dalej

  • 2618

    LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE BRZUCH, UDA, POŚLADKI z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    ANTI-CELLULITE SHAPING EXPERT ZAAWANSOWANY RYTUAŁ SILNIE UJĘDRNIAJĄCY LUKSUSOWE SERUM MODELUJĄCE wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota zapewnia efekt precyzyjnego konturowania sylwetki. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, pomaga modelować kształty ciała oraz intensywnie wygładza niedoskonałości problematycznych obszarów ciała spowodowane cellulitem. Dzień po dniu, serum pozwala udoskonalić kształty ciała, unosząc zwiotczałą skórę i przywracając jej naturalne napięcie. Rezultat: skóra ciała jest silnie ujędrniona, kontury ciała wymodelowane, o idealnych kształtach. Czytaj dalej

  • 2617

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU z serii 24K GOLD Eveline Cosmetics

    LUKSUSOWE SERUM LIFTINGUJĄCE DO BIUSTU wzbogacone drobinkami czystego 24-karatowego złota wykorzystuje efekt zaawansowanego nieinwazyjnego liftingu piersi. Rewolucyjna formuła na licencji światowych patentów, oparta na najskuteczniejszych kompleksach aktywnych, działa niczym biostymulator kolagenu, odbudowując siatkę włókien podporowych skóry i widocznie zwiększając napięcie oraz sprężystość biustu. Już po pierwszej aplikacji serum tworzy mikrosiateczkę liftingująca, zapewniając efekt maksymalnie uniesionych, zaokrąglonych piersi. Czytaj dalej

  • 2616

    EKSPRESOWY SAMOOPALACZ W ŻELU DO TWARZY I CIAŁA z serii SUMMER GOLD Eveline Cosmetics

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma żelu samoopalającego to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

  • 2576

    Oczyszczanie twarzy - Seria Facemed+

    Seria Facemed+ została opracowana przez nową linię technologiczną Eveline Cosmetics, w ścisłej współpracy z dermatologiem. Facemed+ to innowacyjna seria kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Wyróżniają je wyjątkowo skuteczne składniki aktywne i optymalna tolerancja nawet dla najbardziej wrażliwej skóry - bez parabenów i alkoholu, fizjologiczne pH. Czytaj dalej

  • 2575

    Profesjonalna pielęgnacja z organicznym olejem arganowym Intensywna odbudowa włosów na wiosnę!

    Laboratorium Naukowo- Technologiczne MARION opracowało profesjonalną linię do kompleksowej pielęgnacji włosów. Bazuje ona na organicznym oleju arganowym z kontrolowanych upraw ekologicznych. Olej arganowy jest źródłem odżywczych kwasów omega 6 i 9 oraz witaminy E. W formułach produktów został on połączony z naturalnymi aktywnymi substancjami dobranymi do indywidualnych problemów, aby dostarczyć 100% satysfakcji z pięknych, zdrowych i lśniących włosów. Czytaj dalej

  • 2555

    Przyspieszacz opalania na plażę i do solarium SPF 10 makadamia & kukui oils

    PRZYSPIESZACZ OPALANIA NA PLAŻĘ I DO SOLARIUM o jedwabistej, szybko wchłaniającej się formule z fotostabilnym filtrem SPF 10, aktywuje procesy opalania w skórze i w krótkim czasie pozwala osiągnąć intensywny, złocisty odcień opalenizny. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

  • 2551

    Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

    Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie. Czytaj dalej

  • 2430

    Urządzenia mobilne stają się najważniejszym narzędziem zakupowym

    Bycie nieustannie podłączonym do internetu daje konsumentom poczucie wygody. Korzystając z urządzeń mobilnych, na bieżąco sprawdzają informacje i dokonują zakupów. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/