Czego twoja marka może nauczyć się od gier wideo?

Być może umknęło ci to, ale branża gier nieustannie rośnie i staje się coraz większą częścią światowej gospodarki. Wartość giełdowa CD Projekt Red, twórców Wiedźmina i Cyberpunka 2077, już dawno przekroczyła wartość takiego giganta jak PZU.

Warto więc zerknąć, jakie rozwiązania w świecie gier są popularne i zastanowić się, z których możesz skorzystać przy budowaniu swojej marki. Branża gier pełna jest bowiem pomysłów, które nie są zbyt popularne w innych sektorach. Oto cztery ciekawe rozwiązania z branży gier, które mogą być bardzo pomocne dla twojej marki i produktu.

Różne formy dystrybucji

Dobrze jest dawać klientom wybór. Kiedyś gry można było kupić tylko na nośniku fizycznym: kartridżu, dyskietce, a później płycie. Obecnie klienci mają do wyboru o wiele więcej możliwości zakupu gier. To już nie tylko płyta, ale też wersja cyfrowa kupowana w sklepie internetowym, kod ze zdrapki kupowany przez sieć bądź fizycznie w sklepie, abonament na gry dający dostęp do wielu tytułów jednocześnie. Teraz możesz nawet kupić konsolę w abonamencie. Nie na raty, lecz w prawdziwym systemie abonamentowym. A w ulubione gry możesz grać stacjonarnie bądź dzięki chmurze za pomocą swojego smartfona. Tak duża różnorodność i dostępność gier sprawiają, że każdy użytkownik może wybrać formułę najlepiej dopasowaną do niego. Jak możesz to przełożyć na swoją markę lub produkt?

Zastanów się, w jaki jeszcze sposób możesz umożliwić klientom zakup. Jeśli masz sklep internetowy, to może warto zainteresować się obecnością na Ceneo, Allegro czy Amazonie. Jeśli sprzedajesz swój towar w hurtowniach, to rozważ nawiązanie współpracy z sieciami handlowymi. Może warto zastanowić się także nad tym, jak trafić bezpośrednio do właścicieli sklepów? Chodzi o to, by twój produkt był dostępny wszędzie tam, gdzie klienci mogą go potrzebować. A nawet tam, gdzie go do tej pory nie szukali.

Tak samo wnikliwie powinieneś przyjrzeć się swojemu produktowi. Czy obecne opakowanie umożliwia wygodne użytkowanie twojego produktu w różnych sytuacjach? Czy jest dostosowane do potrzeb kierowców? Osób starszych? Aktywnych? Czy posiadasz w ofercie małe, skierowane do dzieci pojemności? Albo duże, familijne opakowania? Czasem proste zabiegi mogą spowodować, że twój produkt zyska zupełnie nowych odbiorców, którzy wcześniej nawet o nim nie pomyśleli.

Bundle, czyli zestawy

W świecie gier popularne jest sprzedawanie produktów w zestawach. Możesz kupić dwie gry danego producenta w okazyjnej cenie. Możesz kupić kontroler w zestawie z najnowszą grą. Albo nawet konsolę w limitowanej edycji z namalowanym motywem konkretnej gry (oczywiście w pakiecie z tą grą). Albo kierownicę w pakiecie z grą wyścigową. Czasem takie zestawy są tańsze niż zakup produktów osobno, a czasem są po prostu wygodniejsze. Nie trzeba dokonywać kilku osobnych zakupów. Dostajemy tzw. no brainer, czyli coś, co zwalnia nas z konieczności myślenia w pozytywnym tego słowa znaczeniu. Przykłady takich zestawów w innych branżach? Zestaw szampon i odżywka. Krem na dzień w zestawie z kremem na noc. Rum z colą. Ubezpieczenie smartfona możliwe do wykupienia przy zakupie telefonu. Pakiet czterech piw ze szklanką. Zestaw kosmetyków do makijażu zamkniętych w gustownym opakowaniu. Kawa plus pączek. Zestaw imprezowych przekąsek. Tortilla plus salsa.

Być może masz w swojej ofercie produkty, które połączą się w zgrabny zestaw, a być może będzie trzeba nawiązać współpracę z inną firmą. Zastanów się jednak, co zrobić, by zaoferować klientom ciekawy i atrakcyjny pakiet. Musi być on dopasowany zarówno do twojego produktu, jak i do potrzeb twoich klientów. Dlatego potrzebujesz wejść w ich skórę i przemyśleć, w jaki sposób użytkują twój produkt i co może im się przydać.

Czytelny interfejs, mapa

W grach należy dbać o to, by gracz zawsze wiedział, co ma dalej zrobić. Jeśli zostawisz go samego, może poczuć się zagubiony, co doprowadzi go do zniechęcenia, a w efekcie do rezygnacji z twojego produktu. Twórcy gier skupiają się więc na tym, by w jasny sposób komunikować graczom, co powinni zrobić dalej, gdzie pójść lub na co zwrócić uwagę.

Spójrz na swoją stronę internetową, na swoje instrukcje obsługi i opakowania. Czy wystarczająco jasno zarysowałeś ścieżkę, którą klienci powinni podążać, by dokonać zakupu? Sprawdź podstawowe rzeczy – czy napisy są czytelne, a kontrast wystarczający, aby umożliwić komfortowe przeczytanie treści. Czy informujesz, co należy zrobić, by w prosty sposób cieszyć się z zakupu? Pokaż, jak łatwe jest użycie twojego produktu i jakie korzyści on przynosi.

Skup się na klarowności twojego przekazu marketingowego. Wiele gier poległo przed premierą, ponieważ nikt nie potrafił o nich opowiedzieć w ciekawy sposób. Sklepy pełne są tytułów, których niemal nikt nie kupił i których twórcy po premierze musieli spakować walizki, a następnie zwinąć interes. Musisz zrobić wszystko, by uniknąć ich losu. Naucz się od początku jasno komunikować, czym twój produkt jest, a czym nie jest. Dowiedz się, jak ciekawie o nim opowiadać. A jeśli nie potrafisz, to znajdź ludzi, którzy zrobią to za ciebie. Nadaj swojej marce osobowość i pilnuj, by była z nią spójna. Marki nieciekawe i bez wyrazu najczęściej przepadają na rynku – nie osiągają wystarczającego sukcesu. To dlatego, że klienci nie widzą powodu, dla którego mają kupić dany produkt.

Jadąc na spotkanie z inwestorami, twórcy gier mają gotowy tzw. pitch, czyli maksymalnie dwa zdania będące ciekawą i treściwą zajawką. Tego typu opisy są popularne nie tylko w świecie gier, ale także filmów. Chcesz zobaczyć, jak to działa? Oto kilka przykładów ze świata filmów:

• Młody, osierocony chłopiec trafia do szkoły czarodziejów, gdzie uczy się rzucać zaklęcia i poznaje dwójkę przyjaciół, mierząc się jednocześnie ze śmiertelnym niebezpieczeństwem.
• Grupa astronautów walczy o życie podczas nieudanej misji na Księżyc. Czy uda im się bezpiecznie wrócić na Ziemię, gdy w ich statku kosmicznym pojawiają się kolejne awarie?
• Gdy w pobliżu małego miasteczka pojawia się ogromny rekin ludojad, bezpieczeństwo mieszkańców zależy tylko od szeryfa i doświadczonego rybaka.

Widzisz już, o co mi chodzi? Wymyśl dobrą zajawkę dla swojego produktu i spraw, by cały zespół znał ją na pamięć. Zapewni ci to spójny przekaz, a w konsekwencji uchroni twoją markę przed byciem zapomnianą.

Mobilność

Granie mobilne jest coraz ważniejszą częścią świata gier. W 2018 r. przychody z gier mobilnych przebiły te z gier stacjonarnych, czyli konsol i komputerów razem wziętych. To, co jeszcze dekadę temu było nieistotnym ułamkiem rynku, dziś stało się jego większą, dominującą częścią. I odpowiada za niesamowity wzrost wartości całego rynku gier, który od 2012 do 2019 r. urósł ponad dwukrotnie.

Upewnij się więc, czy twoja strona internetowa dobrze wygląda na smartfonach. Czy szybko się ładuje i jest wygodna w nawigacji? Czy numer telefonu i adres e-mail są klikalne? Czy twoja lokalizacja jest łatwa do wyszukania w mapach Google? Osobną kwestią jest aplikacja dostępna na smartfony. Czy masz już swoją aplikację? W takim razie zastanów się, czy wykorzystujesz ją w odpowiedni sposób. Jeśli klienci zainstalowali ją i otworzyli tylko raz, bo wprowadziłeś taki zapis w regulaminie jednej promocji, to gratuluję. Właśnie zmarnowałeś mnóstwo pieniędzy, czasu i zasobów. Każdy z nas ma w telefonie sporo aplikacji, na które twórcy nie mieli pomysłu. To są te apki, które bez żalu odinstalowujemy, gdy raz na jakiś czas czyścimy swój telefon. Zadbaj więc o to, by twoja aplikacja nie była jedną z tych, które bez żalu powędrują do kosza. Pamiętaj, że twoich klientów interesuje tylko jedno: co będą z tego mieli. Nie interesuje ich kontakt z tobą i twoją marką. Oni chcą konkretów. Najlepiej wymiernych, czyli fi nansowych. Pomyśl o rabatach i promocjach dostępnych tylko dla posiadaczy twojej aplikacji. Zadbaj o to, by były atrakcyjne. Dziesięcioprocentowa obniżka
nikogo nie zaciekawi.

Pomyśl o programie lojalnościowym, który będzie autentycznie wartościowy dla twoich klientów. Jeśli po wydaniu 1000 zł otrzymują oni punkty warte 2 zł, to mogę cię zapewnić, że twój program lojalnościowy nie zyska sobie dozgonnej miłości konsumentów. Popatrz, jak robi to Ikea. Ich karta Family daje nie tylko odczuwalne zniżki na wybrane produkty dostępne w ich sklepie, ale także na dania dostępne w części restauracyjnej, czy na zakupy w szwedzkim sklepiku. Ponadto taka karta pozwala na przechowywanie historii zakupów, bez konieczności trzymania paragonów. To są autentyczne ułatwienia dla ich klientów. Nawet jeśli kupują oni dość rzadko w Ikei, to łatwiej im mieć jeden kawałek plastiku w portfelu niż szufl adę pełną paragonów. A co, jeśli zapomną swojej karty? Wystarczy im wówczas numer telefonu. Tak właśnie wygląda przemyślany program lojalnościowy. Możesz się nim zainspirować, gdy będziesz myślał o swojej aplikacji lub innej formie programu lojalnościowego.

Powodzenia!

Antoni Łuchniak
Kółko i krzyżyk – studio graficzne
E-mail: [email protected]

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 4/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3546

    Poczuj ZEW zdrowych i lśniących włosów – odkryj nowy szampon do włosów 2w1 z odżywką ZEW for men

    Nowy produkt z węglem drzewnym z Bieszczad w ofercie polskiej marki kosmetyków dla mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3540

    Nowość od polskiej marki Olivia Plum – Tonik DASH - nawilżająca esencja tonizująca

    Polska marka kosmetyków naturalnych Olivia Plum wkracza w nowy obszar i poszerza swoje portfolio o kolejny produkt. Debiutancka seria naturalnych toników do twarzy to kosmetyki, nad którymi pracowaliśmy bardzo długo – mówi założycielka marki Ania Śliwińska. Udało nam się, zachowując krótki skład i dobierając wyjątkowe składniki aktywne, nadać im pożądane właściwości. 23 lutego odbył się launch pierwszego z nich – toniku nawilżającego DASH. Czytaj dalej

  • 3503

    tołpa dermo men max efekt. W odpowiedzi na męskie potrzeby.

    Czasy się zmieniają. Współcześni mężczyźni poszukują w kosmetykach już nie tylko skuteczności, ale także innowacji i przyjemności z używania. Dlatego połączyliśmy trendowe składniki z najważniejszymi potrzebami pielęgnacyjnymi mężczyzn, nie rezygnując ze skutecznego działania. Poznajcie nowoczesną i energetyzującą linię tołpa dermo men max efekt. Czytaj dalej

  • 3502

    Naturalnie czyste i świeże pranie z ZIELKO

    Pachnące, świeże oraz czyste pranie, bez zbędnej chemii jest możliwe. Spośród dużego wyboru środków piorących zarówno tych tradycyjnych, jak i naturalnych, można odnaleźć perełki z nienagannym składem, o skutecznym działaniu. Czytaj dalej

  • 3471

    Świąteczne zestawy Roomcays

    Już ostatni dzwonek, by wybrać prezent dla najbliższych. Dla brodaczy świetne będą zestawy marki Roomcays, w których znajdziemy dobre kosmetyki do pielęgnacji wąsów i brody. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/