Co zwróciło naszą uwagę w tegorocznej edycji targów? Na chłodno - podsumowanie Cosmoprof Bologna 2023

54 edycja targów Cosmoprof Worldwide Bologna odbyła się od 16 do 20 marca gromadząc wystawców z kategorii kosmetycznej i perfumeryjnej (Cosmo Perfumery & Cosmetics oraz Hair & Nail Beauty Salon) a także opakowań (Cosmopack). Wystawiło się ponad 2900 firm ( to wzrost o 11 proc. w stosunku do 2022 roku) z 64 krajów. Zwiedzający byli ze 120 krajów. To najważniejsze wydarzenie dla branży kosmetycznej, kreujące trendy i pokazujące siłę branży.

Polskie firmy kosmetyczne także traktują Cosmoprof w Bolonii jako najważniejsze wydarzenie targowe. Jednak ten rok był inny niż poprzednie, skończył się program finasowania promocji branży przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a nowy nie został uruchomiony, więc nie było stoiska narodowego. PAIH na przestrzeni tylko 12 metrów nie mógł zapewnić dobrej widoczności i komfortu polskim firmom. Części firm skończyła się pomoc finansowa z programów PARP, a nowe nabory w czerwcu. Rezultat?  W 2022 roku było ponad 200 polskich firm, niektóre z bardzo okazałymi stoiskami. W roku 2023 – 144, z czego 10 wystawiało się razem z PAIH. Zabrakło wielu mocnych polskich marek, było za to wielu debiutantów.

Koszty udziału w Cosmoprof co roku rosną, odwrotnie proporcjonalnie do liczby dni targowych – w tym roku targi były o dzień krótsze. Dla firm Bolonia jest ciężka do udźwignięcia finansowo.

Brak stoiska narodowego rzucał się bardzo w oczy. Polscy wystawcy jak zawsze usytuowani byli w pobliżu firm np. z Niemiec, obsługiwanych i wspieranych przez olbrzymie, widoczne, zwracające uwagę stoisko narodowe. Przedsiębiorcy znad Wisły powinni otrzymać analogiczne wsparcie od polskiego rządu. Bardzo brakowało tej przestrzeni, która – zwłaszcza debiutantów – zawsze podnosi na duchu i jest punktem orientacyjnym.

Malutkie, 12-metrowe stoisko PAIH technicznie nie mogło udźwignąć i obsłużyć efektywnie obecnych tam wystawców i przedstawicieli firm. To fizycznie niemożliwe na tak małej przestrzeni i w tak dynamicznej atmosferze, która panuje na targach. Kosmetyczni wiedzą, jakich warunki w czasie Cosmoprof potrzebują przedsiębiorcy, by realizować swoje cele biznesowe. Tym razem na pewno należało przerzucić wszystkie dostępne (nawet skromne) środki właśnie na powiększenie i wyposażenie tego miejscanapisał na swojej stronie internetowej Polski Związek Przemysłu Kosmetycznego po targach, na chłodno analizując event, w którym biorą czynny udział od lat.

W tym roku to właśnie wystąpienie Blanki Chmurzyńskiej – Brown, dyrektor PZPK na jednej z głównych sal konferencyjnych targów było najmocniejszym polskim akcentem promującym Made in Poland.

Gratulacje należą się Laboratorium Kosmetycznemu Passage z Gałkowa Dużego pod Łodzią, które otrzymało nagrodę Cosmopack w kategorii Make-Up Formula. Powinno to być zachętą dla innych polskich firm do brania udziału w targowych konkursach, o których zbyt często po prostu nie wiedzą!

Polscy wystawcy różnie oceniają targi; dla wielu spotkania bezpośrednie z kontrahentami, ale także we własnym gronie są bardzo cennym doświadczeniem. Polskie stoiska były praktycznie we wszystkich sektorach Cosmetics & Toiletries, Beauty & Spa, Green & Organic, Professional Hair, Nailworld, Cosmopack.

Oczywiście, podstawowym celem wystawiających się na Cosmoprof jest zdobycie nowych kontaktów, co ma przełożyć się na kontrakty i zdobycie rynków eksportowych, ponieważ sprzedaż zagraniczna bardzo znacząco wpływa na rezultaty w biznesie polskich producentów kosmetyków. Trzeba tu dodać, że rok 2022 zanotował spadki sprzedaży eksportowej, które były spowodowane głównie utratą rynków wschodnich. Cosmoprof w Bolonii zakończył się 20 marca, polskie firmy teraz mają czas na ich konkretne podsumowanie i wyciągnięcie wniosków ze swojej na nich obecności.

Jak zaprezentowała się polska branża kosmetyczna?

Pierwszy wniosek - bardzo rozproszona. Dziwne czasami były też przydziały firm np. w pawilonie 36- od lat goszczącym firmy paznokciowe – można było znaleźć firmy kosmetyczne, bardziej pasujące do   green & organic (21). Podobne zamieszanie panowało w strefie Cosmopack. Tutaj można mieć zastrzeżenia do organizatora targów, który chyba nie do końca właściwie porozmieszczał wystawców.

Mimo wszystko Blanka Chmurzyńska – Brown uważa, że polskie firmy były widoczne i w większości bardzo dobrze do targów przygotowane.

- Same firmy mówią, że różne imprezy targowe, w tym Cosmoprof to wydarzenia, które ciężko przeliczyć na zwrot z podjętej inwestycji. Czasami są to korzyści bardziej, a czasami mniej wymierne, ale trzeba tu być. Te targi to wartość sama w sobie i uczestnicy cieszą się nimi, póki są – bo coraz głośniej słychać w wielu rozmowach, że być może e-commerce i market place’y już niedługo wyprą tradycyjną dystrybucję – powiedziała Blanka Chmurzyńska-Brown.

Małgorzata Włodarczyk, marketer kosmetyczny, zauważyła, że tegoroczna edycja to już kolejna z mniejszą liczbą ludzi i mniejszymi stoiskami.

- Pamiętam czasy, kiedy po targach chodziły tłumy, alejki wyglądały jak płynące ludźmi rzeczki, a miejsca wystawowego nie było łatwo kupić – napisała Małgorzata Włodarczyk na LinkedIn, dodając, że duże firmy w tym roku wyglądały słabo lub w ogóle ich nie było.

Co mówią sami polscy wystawcy? Czy z punktu widzenia firmy zwrócą się poniesione nakłady?

Wiele firm nie ma porównania, bo uczestniczyli w targach po raz pierwszy. Mieli okazję rozmawiać z przedstawicielami branży kosmetycznej z całego świata, przeprowadzili niezliczoną liczbę rozmów biznesowych, nawiązując nowe międzynarodowe relacje. Teraz powinni zbierać efekty tych działań.

Powiew świeżości wniosła marka LaQ, która w Bolonii wystąpiła razem ze swoim nowym dyrektorem do spraw eksportu Łukaszem Barbackim. Firma LaQ Natural&Vegan Cosmetics postawiła na zabawny sposób komunikacji, który sprawdziła się w Polsce i spodobał się zagranicznym kontrahentom.

- Nikt nie czeka na żaden nowy produkt. Na rynku jest kilkadziesiąt tysięcy kremów do twarzy i jeśli ktoś mówi, że musi zrobić swój, bo nie znalazł dla siebie nic podobnego to tylko trzeba się zaśmiać. Rynek trzeba zdobyć czymś unikatowym, umieć to pokazać i zachęcić – powiedział nam jeszcze w trakcie targów Łukasz Barbacki, który w dwa miesiące po targach może pochwalić się konkretnymi rezultatami, jak wejście na rynek fiński czy bułgarski.

- W czasach, kiedy dobry kosmetyk o dobrym składzie jest czymś wszechobecnym, marka musi dać swoim klientom coś więcej. Uśmiech, żart, przymrużenie oka okazują się tym czego nasi klienci potrzebują. Zaczynamy teraz na poważnie budować eksport.  – pisze LaQ na swoich mediach społecznościowych

 

 

- Nasza oferta wzbudza bardzo duże zainteresowanie uczestników targów. Dotyczy to praktycznie wszystkich kategorii produktów kosmetycznych – makijażu marki Joko, pielęgnacji twarzy Miraculum i właśnie wprowadzanych na rynek nowych damskich perfumy Chopin – powiedział nam jeszcze w trakcie trwania targów Marek Komola, członek zarządu Miraculum.

Doświadczenie, które wynosimy z targów Cosmoprof Worldwide Bologna w postaci wielu godzin rozmów, negocjacji oraz obserwacji, z pewnością przyczyni się do kolejnych ekscytujących projektów i jeszcze większej ekspansji zagranicznej – Delia Cosmetics napisała na swoim na profilu LinkedIn

Oprócz stałych klientów, stanowisko Delii chętnie odwiedzali zupełnie nowi kontrahenci, którzy wykazywali zainteresowanie ofertą, zarówno w obszarze produktów markowych, jak i private lavbel.  Jest to dla nas sygnał, że jako firma obraliśmy bardzo dobry kierunek, także na arenie międzynarodowej – czytamy dalej.

Cosmoprof Worldwide Bologna już nami – nowe kontakty i ciekawe perspektywy rozwoju – krótko podsumował Mariusz Głaszcz, prezes Loton Cosmetics.

–Bolońskie targi to okazja do spotkania z kontrahentami z całego świata, z którymi współpracujemy od lat, ale również na nawiązanie nowych znajomości biznesowych. Naszym stałym klientom pokazaliśmy nowości i w ten sposób poszerzyliśmy ich portfolio, ale co dla nas oczywiście bardzo ważne - pozyskaliśmy nowych partnerów, zainteresowanych dystrybucją naszych produktów na rynkach zagranicznych. Mamy już pierwsze zamówienia zdobyte na targach - powiedziała Małgorzata Lewandowska, sales manager New Anna Cosmetics jeszcze podczas targów.

 

Od lat Nacomi przyzwyczaiło nas do pięknego i tętniącego życiem kolorowego stoiska, którym zachwycają się tak zwiedzający jak i influencerzy i dziennikarze obecni na targach. I jak co roku firma była doskonale przygotowana do bolońskiego eventu

- Do Bolonii przyjeżdżamy na największe wydarzenie świata kosmetycznego. W trakcie Cosmoprof staramy się wykorzystać potencjał targów. Spotykamy się z nowymi klientami, ale też z tymi z którymi współpracujemy na co dzień, aby jeszcze bardziej zacieśniać więzi. Dużą uwagę poświęcamy wyglądowi naszego stoiska, które z roku na rok robi jeszcze większe wrażenie. Co roku staramy się, aby stoisko było spektakularne, ale utrzymane w koncepcji naszych marek. Już kilka miesięcy przed targami szukamy inspiracji i starannie projektujemy każdy detal stoiska. – podsumowała na gorąco Izabela Wrońska, produkt manager w firmie Nacomi

Kolejną marką, której nie sposób nie zauważyć jest RESIBO, ze swoim stoiskiem wprost przyciągającym wzrok. Gosia Kawalec, Head of Export Sales and Marketing Resibo, i jej zespół dni targowe mieli wypełnione spotkaniami tak z obecnymi i potencjalnymi kontrahentami, a także dziennikarzami i influencerami z różnych stron świata.

-Ta edycja wyglądała tak, jak gdyby pandemia COVID-19 i przerwa w eventach w ogóle nie istniały! Nasze stoisko odwiedziło tak wielu gości z Europy i całego świata, że nie mieliśmy chwili wytchnienia. Ale nie po wytchnienie jeździmy na targi! – podsumowała Gosia Kawalec i dodała:

-Dla nas targi to czas rozwoju sprzedaży oraz poszukiwania nowych kierunków i odbiorców. Jednak to też okazja do pracy nad wizerunkiem Resibo, prezentacją wartości, misji i wizji marki. Wielokrotnie jest tak, że klientami stają się nie tylko zupełnie nowe biznesy, które po raz pierwszy mają kontakt z marką, ale także ci, którzy przez kilka edycji nas obserwują i w pewnym momencie stwierdzają, że nadszedł odpowiedni moment do współpracy. Bardzo ważny jest też dla nas kontakt z obecnymi partnerami, prasą oraz światem influencerów z Polski i zza granicy.

Jednym z ładniejszych i też przestronnym stoiskiem mogła pochwalić się Verona Products Professional. Prezes firmy, Andrzej Kozłowski, mający wieloletnie doświadczenie targowe, co do tegorocznej edycji jest nastawiony dość optymistycznie, doskonale wiedząc, że zawsze trzeba włożyć dużo pracy w kontynuację tego, co uda się na targach zainicjować.

Jak zwykle interesująco prezentowała się firma JOANNA ze swoimi produktami do włosów. Swietłana Gościmińska, ekspert do spraw eksportu od lat reprezentuje firmę bolońskich targach, doceniając ich znaczenie dla wizerunku firmy i pozyskiwania nowych kontaktów

Polską dużą firma, która zdecydowała się zaprezentować w Bolonii i zrobiła to w najlepszym stylu była Dr Irena Eris. Dopracowane w każdym szczególe stoisko, poumawiane spotkania z klientami, na których firmę reprezentowali odpowiadający za poszczególne rynki managerowie pokazuje styl zarządzania firmą odnoszącą sukces na światowych rynkach.

- Spotkania na targach pozwalają nam na bezpośredni kontakt z naszymi partnerami, co na niektórych rynnach, w tym oczywiście i włoskim ma nieocenioną wartość - powiedziała Paulina Owczarek, brand manager w firmie Dr Irena Eris podczas rozmowy w trakcie trwania targów.

Dwie marki w Bolonii zaprezentowała Nesperta, mowa tu o Semilac hi hybrid. Na stoisku bardzo aktywne były Anna Dobrokhotova, międzynarodowa instruktorka Semilac i mistrzyni Europy w Nail Art, oraz Alessandra Marchesi, oficjalna włoska nail master marki. Obie prowadziły szkolenia i pokazy, przybliżając najnowsze trendy i pokazując profesjonalne techniki wykonywania manicure oraz zdobień przy wykorzystaniu produktów firmy Nesperta.

Tomasz Otrembski, dyrektor do spraw eksportu w SYLVECO też może mieć powody do zadowolenia – na stoisku firmy rozmowy toczyły się przez cały czas.

Na pytanie jak oceniacie tegoroczne targi Cosmoprof najczęściej usłyszymy, że nie spodziewano się takiego zainteresowania produktami, że było wiele dobrze rokujących rozmów. Nikt nie przyzna się, że produkty jego firmy są gorsze czy droższe od konkurencji. Targi można ocenić po roku, dwóch latach, a nie dzień po ich zakończeniu. Wystawcy cieszą się, że mają pokaźną ilość wizytówek, ale nie biorą pod uwagę, że ich konkurenci też dostali takie wizytówki. Niewielu producentów przyznaje, że wśród marek, które można było zobaczyć w Bolonii, jest ileś tak samo dobrych, a może i lepszych niż ich marka. Jedno przyzna każdy: konkurencja jest bardzo duża a rynek jest przesycony, co jest problemem wielu branż obecnie ( więcej się produkuje niż jest w stanie sprzedać).

Dla polskiego sektora kosmetycznego jest Bolonia powinna być podsumowaniem jednego roku i rozpoczęciem kolejnego. Takim swoistym sprawdzianem firmy na tle innych. A na pytanie czy opłaca się jeździć na targi w nadziej na zwiększenie eksportu mamy dwie odpowiedzi – wystawcy odpowiedzą, że to najlepszy sposób, ci co zrezygnowali z targów odpowiedzą , że nie… 

Tak wymagające targi jak Cosmoprof wciąż mają sens, ale trzeba się do tego dobrze przygotować, odrobić lekcje i wykorzystać cały potencjał, jaki za sobą niesie promocja marki. W dobie Internetu, nie ma już na żywo tak wielu niespodzianek, jeśli chodzi o trendy i nowości. Tu wystarczy obserwować kanały social media, strony branżowe i firmowe. Jednak bezpośredni kontakt z klientami, innymi wystawcami i możliwość osobistego dotknięcia produktu nadal jest w cenie

Ewa Trzcińska

Udostępnij materiał w

Zobacz aktualne wydanie

Nowości kosmetyczne

  • 4643

    Curaprox BLACK BOX Travel Set – NOWOŚĆ! Ciemna strona szczotkowania

    Marka Curaprox znana jest z tego, że potrafi zaskakiwać. Robi to również teraz… Przed Tobą zupełnie nowy, niesamowicie fantastyczny zestaw podróżny – Black Box, który będzie idealnie pasować do każdego stylu. Tak, jest czarny, elegancki, po prostu piękny, a do tego mieści się w każdej kieszeni. Niemożliwe? A jednak. Z nim pielęgnację jamy ustnej możesz wznieść na wyższy poziom, gdziekolwiek jesteś i za każdym razem, gdy szczotkujesz. Żadnych kompromisów. Bez próchnicy. Bez przebarwień. Gotowy do podróży? Czytaj dalej

  • 4641

    NOWOŚĆ OD YOPE MOC PIELĘGNACJI MĘSKIEJ TWARZY PŁYNĄCA Z DRZEW

    Marka YOPE wprowadza na rynek nową serię, która spełni oczekiwania mężczyzn poszukujących efektywnej i profesjonalnej pielęgnacji twarzy. Trzy nowe produkty YOPE MEN szybko staną się nieodłącznym elementem codziennej męskiej rutyny pielęgnacyjnej. Czytaj dalej

  • 4624

    Postaw na profesjonalną pielęgnację cery naczynkowej

    Pielęgnacja cery naczynkowej to ogromne wyzwanie. Nie dość, że jest to skóra bardzo wrażliwa, to niewłaściwe postępowanie i stosowanie błędnie dobranych kosmetyków mogą prowadzić do pogorszenia się jej stanu, a nawet do wystąpienia trądziku różowatego. Jak zatem o nią dbać? Po jakie kosmetyki sięgać? Na jakie składniki postawić w codziennej pielęgnacji? Czytaj dalej

  • 4621

    Radykalna pielęgnacja z RADICAL med! Specjalistyczne preparaty do włosów oraz skóry głowy od Instytutu Dermokosmetyków IDEEPHARM

    Stan włosów to wypadkowa wielu czynników począwszy od codziennej pielęgnacji, po ogólną kondycję organizmu. Czasami nie musimy robić prawie nic, aby prezentowały się świetnie, w innym wypadku mamy wrażenie, że żadne starania nie przynoszą zamierzonego efektu. Dzieje się tak zwłaszcza wtedy, gdy problemy nie ograniczają się do nadmiernego przetłuszczania czy puszenia, a obejmują atopowe zapalenie skóry, zmiany łuszczycowe czy nasilone wypadnie. W takim wypadku warto sięgnąć po produkty do pielęgnacji specjalistycznej z linii RADICAL med. Czytaj dalej

  • 4620

    YOPE – POWAKACYJNA REGENERACJA DLA SKÓRY I WŁOSÓW

    Słońce, upał, woda morska, wiatr, zmiany temperatur negatywnie wpływają na stan włosów i skóry, powodując przede wszystkim ich przesuszenie. W przypadku skóry, suchość może skutkować m.in. nadmiernym łojotokiem, prowadząc do powstawania zaskórników i niedoskonałości. Po wakacjach warto więc zadbać o nawilżenie oraz regenerację włosów i ciała. Szczególnie taką przyjemną i kojącą zmysły… Czytaj dalej

  • 4617

    Czego potrzebują nasze loki? Cud, miód… i aloes

    Delikatne skręty, burza loków lub romantyczne fale. Każdy z typów kręconych włosów wymaga szczególnie troskliwej pielęgnacji. Eksperci podpowiadają, że najcenniejsze dla nich komponenty kryją się w naturze. Poznaj składniki, które sprzyjają sprężystości, nawilżeniu i podatności na stylizację wymarzonych loków. Czytaj dalej

  • 4616

    Owocowa pielęgnacja skóry

    Ekstrakty i kwasy owocowe mają niezwykłą moc. Odżywiają, nawilżają, relaksują, odświeżają i odmładzają. Szkoda byłoby więc ich nie wykorzystać w pielęgnacji skóry. Czytaj dalej

  • 4614

    Świat beauty pokochał OMO. Na czym polega nowy trend mycia włosów?

    OMO to jeden ze skrótów, które zawojowały ostatnio rynek beauty. Jest używany przez fryzjerów, trychologów i włosomaniaczki właściwie bez przerwy. Oznacza odżywienie-mycie-odżywienie włosów, czyli sposób na rutynę pielęgnacyjną nastawioną na dostarczenie pasmom maksymalnej ilości cennych składników. Jak działa OMO? Czytaj dalej

  • 4612

    Łagodzenie, ukojenie i dobra rutyna. Czego potrzebuje skóra atopowa?

    Właściwa pielęgnacja skóry atopowej stanowi kluczowy element wspierający leczenie. To także sposób na znaczną poprawę komfortu życia chorych i zwalczanie dotkliwych objawów towarzyszących AZS – takich, jak świąd czy przesuszenie skóry. Specjaliści wskazują, że kluczem do wyciszenia objawów atopii jest systematyczność i stosowanie właściwie dobranych emolientów. Czytaj dalej

  • 4609

    INGLOT CELEBRUJE 40-LECIE DZIAŁALNOŚCI WYJĄTKOWĄ LIMITOWANĄ KOLEKCJĄ

    <strong>Jubileuszowa kolekcja INGLOT 40 YEARS OF CELEBRATING YOUR BEAUTY to odzwierciedlenie wizji makijażu opartej na celebracji indywidualnego piękna. Kolekcja zawiera bestsellerowe produkty zaprezentowane w odświeżonej i nowoczesnej estetyce – specjalnie zaprojektowaną paletę do makijażu twarzy oraz 3 pomadki do ust o różnych odcieniach i wykończeniach. W designie opakowań z lustrzanym efektem kryje się magia odbicia, które przypomina o docenieniu siebie i swojej wyjątkowości.</strong> Czytaj dalej

  • 4605

    Regeneracja prosto z sadu i ogrodu. Jesienne inspiracje w pielęgnacji ciała.

    Jakie określić idealne domowe, jesienne SPA? To pielęgnacja, która świetnie nawilża i regeneruje, a jednocześnie relaksuje pięknym zapachem. Kosmetolodzy dodają jeszcze: idealne SPA inspirowane jest naturą. Perfekcyjna jesienna, domowa pielęgnacja czerpie to, co najlepsze z polskiego sadu i ogrodu. Eksperci podpowiadają: warto postawić na jabłko i różę. Czytaj dalej

  • 4602

    L’Oréal Professionnel Paris prezentuje nowość – gamę Absolut Repair Molecular

    To innowacja w dziedzinie pielęgnacji włosów, która została stworzona we współpracy z naukowcami i specjalistami w zakresie budowy włosów. Czytaj dalej

  • 4601

    YOPE – 5 PRODUKTÓW, DZIĘKI KTÓRYM PRZEDŁUŻYSZ LATO!

    Wrzesień pachnie już jesienią, ale za sprawą kilku trików, w tym tych kosmetycznych, możemy zatrzymać lato na dłużej. Rabarbar, róża, super jagody, śliwka, letnie kwiaty i owoce to w końcu jego kwintesencja! Czytaj dalej

  • 4599

    Knot Wrap w 16 nowych, wyjątkowych wzorach

    Knot Wrap to pięknie wykonana, zdobiona chusta, która zastępuje jednorazowy papier do pakowania, torbę lub może być wykorzystywana jako apaszka! To także jeden ze znaków rozpoznawczych marki Lush. 16 nowych wzorów właśnie dołączyło do stałej kolekcji. Czytaj dalej

  • 4598

    Bezcenne kwasy i oleje naturalne. Poznaj sposoby na przedłużenie opalenizny

    Skóra łagodnie muśnięta słońcem to trofeum z wakacji, które pozytywnie nastraja do nadchodzącej jesieni i… wygląda przepięknie. Jak przedłużyć ukochaną, letnią opaleniznę? Kosmetolodzy wskazują, że kluczowe dla utrzymania na ciele naturalnego, brązowego kolorytu jest perfekcyjne nawilżenie oraz dobór bezcennych składników regenerujących i łagodzących. Osiągnij efekt glow u schyłku lata! Czytaj dalej

Czytaj inne

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/
  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  https://wsiiz.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/