Biopolimery – innowacyjne rozwiązania w naturalnej stylizacji włosów

Obecnie konsumenci szukają uniwersalności w produktach do pielęgnacji włosów, dzięki którym uzyskają kręcone, proste lub falowane włosy. Moda z roku na rok zmienia procedurę stylizacji, jednak na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci jej kluczowe elementy pozostają spójne. Lepsza podatność na układanie, połysk, objętość, właściwości regenerujące, ochrona, odporność na wilgoć i długotrwały efekt to główne cechy kosmetyków do pielęgnacji i stylizacji włosów. Produkty te występują w różnych formach fizykochemicznych, takich jak spraye, żele lub kremy, jednak wszystkie łączy jeden element – wpływ na włókno włosa.

Rodzaj produktu, deklaracje marketingowe oraz narzędzia do stylizacji mają duży wpływ na decyzję, jaką podejmą formulatorzy podczas doboru składników projektowanego kosmetyku. Mimo że trendy w stylizacji włosów ewoluowały na przestrzeni lat oraz wybór produktów do stylizacji włosów jest różnorodny, jeden element rozwoju produktu pozostaje niezmienny – wytwarzając kosmetyk z różnymi typami utrwalenia, pożądane jest, aby był on odpowiedni dla wszystkich typów włosów i rodzajów stylizacji.

Najnowsze treny w pielęgnacji skóry opisują efekt make-up no make-up, uzyskiwany dzięki kremom nawilżającym, podkładom i pudrom, które nadają skórze naturalny wygląd.

Ten trend cały czas rośnie i również wpływa na sektor pielęgnacji włosów. Dążenie do utrzymania włosów w ich naturalnej kondycji kształtuje obecnie ofertę produktów do stylizacji. Konsumenci chcą zachować swoją osobowość i naturalny wygląd, wybierając kosmetyki, które upiększą ich kręcone, falowane lub proste włosy. W ten sposób napędzany jest rozwój produktów do stylizacji, które wspierają indywidualną naturalność. Wszystkie typy włosów wymagają uniwersalnych produktów do stylizacji, aby zapewnić im jak najlepszy wygląd. Łatwość aplikacji jest kluczową zaletą i pozostaje głównym czynnikiem w kategorii stylizacji, która dotyczy utrzymywania fryzury przez cały dzień podczas różnego rodzaju czynności. Top produkty do stylizacji mają przynosić dodatkowe korzyści dla różnych rodzajów włosów i ich zmieniającej się kondycji. Obecnie w trendach są naturalne, ekologiczne składniki oraz różne formy fizykochemiczne, natomiast kolejnym krokiem jest stworzenie produktów wygodniejszych dla konsumentów.

Wiele osób kieruje się dewizą, że jeśli masz świetne włosy, masz idealny dzień. Konsumenci szukają produktów, które faktycznie działają. Wraz z rozwojem możliwości stylizacji obejmującej zarówno produkty, jak i urządzenia, ważne jest, aby zrozumieć, w jaki sposób składniki, przeznaczenie produktu oraz urządzenia do stylizacji współdziałają z włóknem włosa w celu zoptymalizowania pożądanego działania.

Do tej pory surowce takie jak PVP i PVP/VA dominowały jako substancje filmotwórcze. Były cenione głównie za ich funkcjonalność w zakresie właściwości tworzenia filmu na włosach, który zapewniał trwałe, błyszczące, przezroczyste, przepuszczalne dla tlenu i pochłaniające wilgoć wykończenie fryzury. Dziedzina chemii stworzyła trwały, plastyczny film, który utrzymywał się przez cały dzień.

Lakiery do włosów były zazwyczaj stosowane pod koniec procesu stylizacji w celu utrwalania, rozświetlenia fryzury i ochrony przed szkodliwymi czynnikami środowiskowymi, takimi jak wiatr lub wilgoć. Obecnie spraye do włosów w aerozolu są unowocześniane poprzez rozszerzenie ich zastosowania poza utrwalanie, czyli włączenie ich w cały proces stylizacji przy jednoczesnej kompatybilność z dzisiejszymi urządzeniami do stylizacji. Podczas tworzenia produktu ważnymi parametrami są: opakowanie, stężenie oraz substancja nośna. Interakcje pomiędzy tymi składowymi mogą stanowić wyzwanie w zakresie kompatybilności formulacji z opakowaniem. Według Mintel w Europie 46% wprowadzanych na rynek produktów do stylizacji włosów stanowią lakiery oraz mgiełki. Jednak w portfolio do stylizacji włosów znajdują się też inne produkty, np. żele, pianki, woski i kremy.

Dawne żele do włosów tworzyły look porównywalny z kaskiem rowerowym, a pomady do włosów dawały tłuste, połyskujące wykończenie bez utrwalania. Oprócz tych dwóch typów produktów rynek nie miał wiele do zaoferowania. W ciągu ostatnich dziesięcioleci silnie utrwalające żele do włosów, bardzo popularne wśród męskich konsumentów, doświadczyły rozwoju. Substancję PVP zaczęto zastępować pochodnymi akrylowymi, czyli polimerami, które dają dodatkowe możliwości przy tworzeniu oświadczeń marketingowych. Pozwalają one na użycie takich haseł opisujących produkt jak: szybkie suszenie, długotrwałe utrwalanie, powtarzalna stylizacja, połysk i objętość. Obserwując dzisiejszy rynek można zauważyć znaczny rozrost segmentu kosmetyków do stylizacji. Liczba dostępnych produktów do stylizacji włosów, zwłaszcza tych dla mężczyzn, jest ogromna. Występują kremy, woski, pomady, pasty, glinki i inne, które utrzymają każdą fryzurę przez cały dzień. Włosy z natury są higroskopijne, dlatego absorbują wilgoć z powietrza, która powoduje rozbijanie wiązań wodorowych. Tradycyjnie polimery zawsze były dodawane do klasycznych i często bardzo tanich żeli do włosów o właściwościach nawilżających. Te żele często powodowały sklejanie się włosów i przyleganie ich do skóry głowy. Alternatywą dla tego typu produktów mogą być lżejsze preparaty utrwalające. Tradycyjne żele zapewniają maksymalne utrwalenie oraz wysoki połysk po nałożeniu ich na włosy osuszone ręcznikiem. Wadą tych polimerów jest tworzenie bardzo sztywnego filmu, który w momencie pęknięcia, powoduje powstawanie widocznych płatków. Dlatego też włosy stylizowane za pomocą tych żeli nie są elastyczne i nie wyglądają estetycznie.

Kremy do włosów są często przedstawiane jako lekkie emulsje, które reprezentują klasyczną formulację typu olej w wodzie. Zapewniają one trwalsze fryzury, z odrobiną połysku, lekką kontrolą, bez niepożądanego usztywnienia włosów. Kremy do stylizacji nie nadają fryzurze wysokiego połysku ani trwałości, jednak niektóre polimery można zastosować jako środki wspomagające w fazie wodnej, natomiast woski w fazie olejowej. W zależności od składu kremy, które powinny być nakładane na włosy osuszone ręcznikiem, zapewniają półelastyczne, ale naturalne utrwalenie. Natomiast przy pomocy suszarki można lekko zintensyfikować poziom utrwalenia. Inne formulacje, takie jak glinki, pasty i pomady, są zazwyczaj również emulsjami. Tego typu receptura jest wybierana głównie w celu redukcji kosztów, gdyż faza wodna pomaga utrzymać niskie koszty produktu. Dodatkowo emulsję O/W można łatwo zmyć z włosów, a poza tym zapewnia ona matowy wygląd, który stał się bardzo popularny w ciągu ostatnich kilku lat.

Kolejną grupą produktów do stylizacji są woski, które pozwalają konsumentom zachować trwałość fryzury przez cały dzień. Jednocześnie woski zmiękczają włosy i pomagają uzyskać bardzo naturalny look bez efektu sklejonych włosów. Tradycyjnie używany jest wosk pszczeli, krystaliczny wosk mineralny i ozokeryt (wosk ziemny). Univar Solutions oferuje pełną gamę naturalnych i syntetycznych wosków od Poth Hille, przeznaczonych do różnego rodzaju produktów stylizujących np. kremów lub wosków, które pomogą stworzyć najlepszą fryzurę dostosowaną do każdego rodzaju włosów.

W segmencie produktów do stylizacji innowacyjne rozwiązania pomagają markom odpowiadać na potrzeby i wymagania konsumentów. W lakierach, żelach, woskach i kremach do włosów stosowane są nowe składniki pochodzenia naturalnego i składniki ekologiczne, które zazwyczaj mają mniejszy negatywny wpływ na planetę. Jednak konsumenci nadal oczekują, aby produkty do stylizacji były przyjemne w użyciu i wysoce skuteczne, czyli proste w aplikacji, szybkoschnące, trwałe i odporne na wilgoć. Dużym zainteresowaniem cieszą się też innowacyjne kosmetyki, które posiadają takie właściwości jak ochrona przed ciepłem i brak kruszenia się produktu.

Obecnie formulatorzy zmagają się z zapotrzebowaniem na bardziej naturalne produkty, które zawierają zrównoważone lub tzw. czyste składniki. Spotykają się oni z kolejnym wyzwaniem związanym z rozwojem nowych produktów. Stworzenie kosmetyku, który zapewni trwałość, krótki czas schnięcia i odporność na wilgoć, a także przewidywanie interakcji z nowymi składnikami formulacji, stanowczo wymaga talentu.

Do tej pory formulatorzy stali przed wyborem pomiędzy wysokowydajnymi a naturalnymi składnikami. Z jednej strony, decydując się na formulację z naturalnymi składnikami, musieli się mierzyć z brakiem odpowiedniej odporności produktu na wilgoć, kruszeniem się lub utrudnionym zmywaniem z włosów, z drugiej – wybierając polimery syntetyczne, niekoniecznie produkt musiał zostać zaakceptowany przez konsumentów szukających naturalnych składników.

Dość często dostępne na rynku środki utrwalające włosy na bazie naturalnych substancji nie wykazują oczekiwanych efektów – czas suszenia jest zbyt długi lub produkt jest trudny do spłukania. Tego typu kosmetyki zazwyczaj nie tworzą elastycznego filmu na włosach, tylko powodują kruszenie się produktu. Do tej pory klasyczne formulacje kosmetyków naturalnych składały się ze środków zagęszczających, takich jak guma ksantanowa lub guma dehydroksantanowa, w połączeniu z żywicą szelak (shellac), która działa jako środek filmotwórczy. Jednak surowce te mają też swoje wady – guma ksantanowa może się kruszyć, szelak może być trudny do zmycia, a guma dehydroksantanowa wykazuje niską odporność na wilgoć oraz mniejszą elastyczność formulacji. Właściwości produktów do stylizacji, takie jak mocne utrzymanie, odporność na wilgoć i elastyczność tekstury, są zwykle trudne do osiągnięcia za pomocą naturalnych polimerów.

Univar Solutions przedstawia nowy innowacyjny produkt MaizeCare™ Style Polymer od Dow, czyli hydrolizowaną skrobię kukurydzianą. Ten produkt pozwoli formulatorom spełniać oba wymagania jednocześnie, używając jednego składnika – biopolimeru, który łączy wydajność i naturalne źródło pochodzenia.

Ta nowa substancja filmotwórcza jest w 100% pochodzenia naturalnego i jednocześnie spełnia kryteria normy ISO 16128, która opisuje składniki pochodzenia naturalnego w produktach kosmetycznych. Naturalny biopolimer opracowany przez Dow posiada takie same właściwościowości jak polimery syntetyczne, czyli zapewnia efekt przyjemnych w dotyku włosów, brak kruszenia się i zwiększoną odporność na wilgoć. MaizeCare™ Style Polymer to biopolimer pochodzący z kukurydzy, przeznaczony do preparatów pielęgnujących włosy, które wspomagają stylizację i tworzą film, nadają włosom usztywnienie i jednocześnie miękkość w dotyku. Utrwalenie włosów w żelu do stylizacji jest porównywalne z PVP, natomiast odporność na wilgoć jest wyższa niż w przypadku PVP.

Ten naturalny środek utrwalający do stylizacji zapewnia kontrolę puszenia się i trwałość fryzury. Testy wydajności potwierdziły podobne właściwości utrzymania skrętu do PVP. Testy porównawcze wykazały, że skrobia kukurydziana nadaje doskonałe utrwalenie i ma lepszą podatność na układanie włosów od najlepiej sprzedających się komercyjnych produktów na rynku. Dlatego ten surowiec może być stosowany do wszystkich typów preparatów do stylizacji, takich jak żele, woski, lotiony, kremy i spraye. Oprócz korzyści w zakresie zrównoważonego rozwoju techniczne zalety tej substancji filmotwórczej obejmują długotrwałe i elastyczne utrwalenie oraz odporność na wilgoć. MaizeCare™ Style Polymer ułatwia opracowywanie preparatów do pielęgnacji włosów o niskim stopniu kruszenia się i niskiej lepkości bez pogorszenia odczuć sensorycznych. Załączona poniżej formulacja ułatwi opracowanie nowych receptur dla produktów do stylizacji włosów.

Univar Solutions oferuje portfolio produktów beauty & personal care, pełne doskonałych składników od wiodących dostawców w branży kosmetycznej. Przyszły rok nadal będzie stawiał przed firmami wyzwania, tym bardziej że wymagania konsumentów i przepisy ulegają zmianom. Dlatego też zainteresowanie skupione będzie wokół bezpiecznych i wspierających zdrowie produktów. Współpraca z odpowiednim partnerem zapewni właściwe przygotowanie do wprowadzania zgodnych z trendami receptur, bez obniżenia ich jakości i wydajności. Zespół ekspertów z Univar Solutions będzie towarzyszył w drodze do rozwoju każdej firmy, zapewniając wsparcie od pomysłu aż do jego wdrożenia.

Silke Langer
Kevin Hedou
Lise Laure Dunoyer Morali
Arnita Wofford
Aurelia Chartonowicz

Artykuł został opublikowany w kwartalniku "Świat Przemysłu Kosmetycznego" 3/2020

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

  • 3417

    Zamiast ukrywać, lepiej skutecznie się pozbywać

    Na początku roku przedstawiłyśmy Wam nowości z linii sebio. - matujący krem korygujący BB, głęboko oczyszczającą maskę-peeling gommage z czystym srebrem oraz musujący żel-peeling z kamforą do mycia twarzy. Czytaj dalej

  • 3415

    Laura Conti Botanical Organic ekologia na 100%

    LAURA CONTI Botanical Organic to trzy balsamy do ust o wyjątkowo wartościowym, naturalnym składzie. Tym razem jednak organiczna formuła to nie wszystko. Balsamy są w 100% ekologiczne, gdyż opakowanie jest zrobione z papieru. To pierwsze balsamy, które nie pozostawiają śladu w środowisku. Czytaj dalej

  • 3412

    Papaja, papryczka chilli, a może limonka?

    Nie, tym razem to nie jest przepis na egzotyczne danie, ale na egzotyczną świeżość. Z kuchni przenosimy się do łazienki, żeby moc tych niesamowitych składników wycisnąć wprost na szczoteczkę. natureON charcoal to nowa linia naturalnych past do zębów, które zaskakują niespotykanymi dotąd wariantami smakowymi. Każda z sześciu past to unikalne połączenie węgla aktywnego ze składnikami, które do tej pory znane były nam raczej z przepisów kulinarnych. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/