Antyperspiranty i dezodoranty

Rynek antyperspirantów i dezodorantów podlega systematycznemu rozwojowi. Przyczyną coraz większej ilości wdrożeń w tej gałęzi przemysłu kosmetycznego jest rosnąca u konsumentów świadomość higieny i troska o wizerunek. W roku 2013 wartość rynku wynosiła ok. 1,102 mld PLN, a szacuje się, że w roku 2018 wartość ta wzrośnie do 1,277 mld PLN. Produkty tej kategorii z roku na rok ukazują się w nowych, coraz bardziej innowacyjnych odsłonach.

Dlaczego się pocimy?

Pocenie się jest wynikiem przegrzania organizmu na skutek wysokiej temperatury otoczenia, wzmożonej aktywności fizycznej lub też stanów emocjonalnych. Jest to naturalny proces mający na celu obniżenie temperatury ciała. Wyróżniamy dwa typy gruczołów potowych – ekrynowe i apokrynowe. Sam pot ekrynowy jest bezwonny i składa się w 99% z wody. Gruczoły ekrynowe są obecne na całej powierzchni skóry, a ich ujścia poprzez kanały potowe stanowią przerwanie ciągłości bariery naskórka. Gruczoły apokrynowe mają ujścia do mieszków włosowych, występują między innymi w okolicy pach. Pod wpływem gwałtownego napływu adrenaliny lub wysokiej temperatury następuje wydzielenie bladożółtego potu o delikatnie wyczuwalnym zapachu. W jego skład wchodzą między innymi lipoproteiny, które są rozkładane przez mikroorganizmy bytujące na powierzchni skóry do krótkołańcuchowych kwasów tłuszczowych, dających charakterystyczną woń.

Pomimo coraz większej świadomości społeczeństwa, dotyczącej składu i surowców zawartych w kosmetykach, sposób działania dezodorantów i antyperspirantów nie jest do końca jasny dla konsumentów. Istotnym, z punktu widzenia odbiorcy finalnego, jest fakt, że preparaty te bazują na różnych mechanizmach działania, z czego wynikają różnice w składzie obu grup preparatów. Działanie dezodorantów to redukcja i maskowanie nieprzyjemnego zapachu. Mechanizm działania nie obejmuje zatrzymania sekrecji potu. Główne zadanie to ograniczenie proliferacji bakterii odpowiedzialnych za biotransformację poszczególnych komponentów potu. Drugi mechanizm to maskowanie zapachu potu poprzez wiązanie jego lotnych składników – metabolity stają się dzięki temu niewyczuwalne. Mechanizm ten cechuje się brakiem ingerencji w funkcjonowanie naturalnej flory bakteryjnej. W celu optymalizacji działania preparatu producenci najczęściej wykorzystują działanie synergistyczne obu mechanizmów, podnosząc tym samym efektywność działania preparatu.

Działanie antyperspirantów to czasowa i znacząca redukcja wydzielania potu, wiążąca się z ingerencją w procesy fizjologiczne organizmu. Warto dodać, że w USA antyperspiranty kategoryzowane są jako leki dostępne bez recepty, a nie kosmetyki. Redukcja wydzielania dotyczy zarówno gruczołów ekrynowych, odpowiedzialnych za uczucie wilgoci na skórze, oraz potu apokrynowego, będącego podłożem powstawania brzydkiego zapachu. Mechanizm działania antyperspirantów nie był do końca jasny. Został opisany na przełomie lat 70. i 80. XX wieku. Początkowo sądzono, że powodem ograniczenia wydzielania potu jest kurczenie się ujść kanałów potowych w obecności silnie kwaśnego środowiska. Uważano również, że do zamykania ujść gruczołów dochodzi również poprzez tworzenie się masy rogowej, powstającej wskutek drażniącego działania soli glinu. Współczesne badania dowodzą, że mechanizm działania jest dwutorowy. Przede wszystkim zachodzi proces neutralizacji zawartych w antyperspirantach soli glinu, które dyfundują w głąb ujścia przewodu gruczołu potowego. Powstanie żelowatego osadu polimerycznego wodorotlenku glinu blokuje ujścia tych przewodów. Dodatkowo zachodzi proces denaturacji keratyny obecnej w warstwie rogowej naskórka.

Najczęściej stosowanymi substancjami aktywnymi są Aluminium Chlorohydrate oraz Aluminium Sesquichlorohydrate. Substancje te są łagodne dla skóry, nie powodują podrażnień, ponadto cechuje je wysoka skuteczność w stosunku do ceny. Kompleksy aluminiowo- cyrkonowe są uważane za bardziej efektywne ze względu na szybszą hydrolizę w kwaśnym środowisku, lecz mają pewne ograniczenia związane z ich zastosowaniem. Stosowany jest również Aluminium Chloride, jednak cechuje się dość wysokim potencjałem drażniącym. Obecnie wykorzystywany jest głównie w formułach tzw. blokerów, z uwagi na wysoki stopień efektywności.

Rynek antyperspirantów i dezodorantów – co nowego?

Produkty specjalnego przeznaczenia, do zastosowania w obrębie konkretnych części ciała to coraz częściej spotykane kosmetyki w tej kategorii. Dezodorant do włosów to propozycja dla osób chcących zachować piękny zapach fryzury i uczucie świeżości. Preparat dodatkowo ma za zadanie maskować nieprzyjemne zapachy. Kolejny wyspecjalizowany preparat to dezodorant do zastosowania w okolicach dekoltu dla pań. Ideą preparatu jest ochrona i pielęgnacja szczególnie wrażliwej części ciała u osób o zwiększonej potliwości. Na rynku pojawiają się również preparaty przeznaczone specjalnie do pielęgnacji okolic szyi dla osób, u których z wiekiem rośnie problem nadmiernej potliwości.

Wśród szeroko dostępnych na rynku antyperspirantów i dezodorantów do miejscowego zastosowania można znaleźć także preparaty o szerszym spektrum działania, jednak nie będących kosmetykiem. Przykładem jest produkt, którego zadaniem jest nadanie ciału zapachu od środka – jest to specjalistyczny produkt spożywczy w postaci cukierków. Ideą stworzenia takiego produktu było wykreowanie produktu bazującego na działaniu podobnym do mechanizmu działania czosnku. Słodycze dezodorujące to ciekawy sposób dbałości o higienę i wizerunek, jednak z pewnością w najbliższym czasie nie zastąpią one klasycznych kosmetyków.

Do niestandardowych środków zapobiegających poceniu należą płatki absorbujące. Do ich niewątpliwych zalet należy brak obaw o pojawianie się jakichkolwiek białych czy żółtych plam na ubraniu, jakie mogą wystąpić po zastosowaniu standardowego antyperspirantu. Pot jest pochłaniany w miejscu jego powstawania i dzięki temu zapobiega uczuciu wilgoci. Popularność tej metody jest w Polsce wciąż niewielka, z pewnością powodem może być niski poziom wygody stosowania takich płatków.

Dynamiczny rozwój różnych technologii skutkuje pojawianiem się ciekawych koncepcji łączących dziedziny wiedzy. Przykład takiej synergii możemy spotkać również na rynku antyperspirantów. Specjalne urządzenie dozujące odpowiednią ilość antyperspirantu jest połączone z aplikacją na smartfona, która monitoruje aktywność ruchową użytkownika i na podstawie analizy poziomu aktywności fizycznej wyznacza odpowiednią, efektywną dawkę kosmetyku, którą należy zastosować.

Nowości i trendy

Najchętniej wybieraną przez polskich konsumentów grupą produktów dezodorujących i antyperspirantów są aerozole. Po pojawieniu się kilkanaście miesięcy temu na rynku europejskim produktów w technologii compressed, coraz częściej spotyka się produkty bazujące na takim rozwiązaniu. Idea tej technologii oparta jest na zmniejszeniu objętości produktu o połowę, przy jednoczesnym zachowaniu tej samej wydajności i skuteczności wyrobu. Dodatkowe atuty to korzystny aspekt ekonomiczny samej produkcji oraz aspekty środowiskowe. Kompozycje zapachowe zamknięte w kapsułkach to rozwiązanie, które równie często pojawia się w formułach antyperspirantów i dezodorantów. Ideą tej technologii jest stopniowe uwalnianie się zapachu pod wpływem np. wzrostu temperatury ciała, czyli w sytuacjach stresu emocjonalnego lub wzmożonej aktywności fizycznej. Technologia kapsułkowanych zapachów znalazła też zastosowanie w chemii gospodarczej. W przypadku dezodorantów częstym dodatkiem są substancje „wyłapujące” i maskujące związki odpowiedzialne za nieprzyjemny zapach potu. Substancje takie nierzadko są też składnikami kompozycji zapachowych. Celem stosowania takich rozwiązań jest zapewnienie długotrwałego uczucia świeżości.

Surowce chemiczne

Jednym z najczęściej wykorzystywanych surowców bazowych, stosowanych w aerozolowych produktach o działaniu antyperspiracyjnym, jest cyclopentasiloxane. Został on po raz pierwszy wprowadzony do formuły antyperspirantu już w latach 70. XX wieku i od tamtej pory był stosowany z powodzeniem na całym świecie. Surowcem tym, jak również cyclotetrasiloxanem, interesują się od dłuższego czasu organizacje europejskie. Powodem jest negatywny wpływ tych surowców na środowisko, co jest związane z ich potencjałem bioakumulacyjnym. W świetle prawdopodobnych ograniczeń stosowania D4 i D5, przemysł kosmetyczny stoi przed zadaniem znalezienia alternatywnych surowców, które wykazywałyby podobne właściwości i nie wpływałyby negatywnie na właściwości sensoryczne.

Bardzo ważną grupę surowców stosowanych w antyperspirantach i dezodorantach stanowią dodatkowe substancje aktywne. Najczęściej są to surowce wspomagające działanie głównych substancji czynnych oraz łagodzące powstawanie ewentualnych podrażnień.Najbardziej popularne grupy to minerały, oleje naturalne i ekstrakty roślinne oraz, coraz szerzej stosowane w tej kategorii, substancje o działaniu anti-ageing. Minerały i inne substancje pochodzenia naturalnego o właściwościach sorpcyjnych, dodawane do formuł ant perspirantów i dezodorantów, mają za zadanie absorbować pot z powierzchni skóry. Ponieważ są to substancje naturalne i obojętne chemicznie, często są wkomponowane w skład preparatów dla skóry wrażliwej.

Kolejną grupą substancji pochodzenia naturalnego są ekstrakty roślinne – głównie te posiadające właściwości ściągające, np. rozmaryn, szałwia czy drzewo herbaciane. Dezodoranty naturalne, będące wciąż niszowym produktem w tej kategorii, zazwyczaj bazują na działaniu samych ekstraktów roślinnych.

Istotnym elementem receptur dedykowanych obszarom skóry podatnym na częste podrażnienia są substancje o działaniu łagodzącym oraz pielęgnacyjnym. Popularnym dodatkiem są oleje naturalne takie jak awokado. Dodatek tego typu substancji ma pozytywnie wpływać na kondycję i poprawę wyglądu skóry.

Trend anti-ageing również pojawia się w kategorii antyperspirantów i dezodorantów. Jako środki higieniczne o dużej częstotliwości użycia mogą one wspomagać codzienną dbałość o młody wygląd skóry. Ma to szczególne znaczenie dla obszaru, który jest narażony na częste podrażnienia, zwłaszcza mechaniczne. Popularne składniki dodawane do tego typu produktów to koenzym Q10 oraz kwas hialuronowy. Ciekawym dodatkiem do antyperspirantów jest również witamina C, która ma za zadanie poprawę wyglądu skóry oraz rozjaśnienie kolorytu.

Ciekawe rozwiązania pojawiają się w przypadku preparatów dedykowanych osobom ze wzmożoną aktywnością fizyczną. Popularyzacja zdrowego trybu życia i regularnego uprawiania sportu skutkuje wprowadzeniem na rynek coraz większej ilości produktów kosmetycznych dedykowanych sportowcom. Antyperspiranty i dezodoranty wzbogacane są o specjalistyczne substancje aktywne, które regulują równowagę jonową skóry, substancje o działaniu wzmacniającym funkcje bariery skórnej, jak również łagodzące podrażnienia.

Deklaracje marketingowe

Tematem budzącym wiele kontrowersji jest deklaracja czasu działania antyperspirantu. O ile w USA istnieją jasno określone i konkretne wytyczne, którymi należy się kierować przy opracowywaniu receptury antyperspirantu, o tyle prawo europejskie nakazuje jedynie przeprowadzanie badań potwierdzających deklarowane właściwości użytkowe danego wyrobu. To, w jaki sposób producent podejdzie do problemu wyboru metody badawczej, zależy tylko od niego. Technolog stojący przed takim wyzwaniem ma kilka możliwości - począwszy od odpowiednio zaprojektowanych badań aplikacyjnych po specjalistyczne metody badawcze, takie jak test Minora, metoda grawimetryczna czy sniff test.

Niezależnie od tego, na jaką metodę badawczą zdecyduje się producent antyperspirantu czy dezodorantu, kluczową rolę odgrywa także budowanie świadomości konsumenta. W opinii odbiorców tego typu produktów długotrwała ochrona to najważniejsze kryterium wyboru przed zakupem danego produktu. Najbardziej popularne deklaracje to 24-godzinna i 48-godzinna ochrona. Pojawia się jednak coraz więcej produktów z deklaracją działania do 72, 96 a nawet 120 godzin. Dla części konsumentów deklaracje takie mogą wskazywać, że dany produkt jest wyjątkowo skuteczny. Z drugiej jednak strony należałoby rozważyć zasadność deklarowania tak wydłużonego czasu działania, z uwagi na oczywistą dbałość o higienę. W przypadku takich deklaracji problematycznym może się także okazać dobór odpowiednich metod badawczych.

Poza najpopularniejszymi deklaracjami, dotyczącymi czasu działania antyperspirantów, spotykany jest szereg innych deklaracji, które również wymagają potwierdzenia w badaniach. Popularne claimy to niepozostawianie plam na ubraniach – białych, żółtych i oleistych (dotyczy to w głównej mierze typów invisible). Wyzwaniem może okazać się skonstruowanie receptury łączącej w sobie cechy skutecznego antyperspirantu przy zachowaniu niebrudzącej formuły.

Deklaracje typu free-from budzą wiele kontrowersji. Dotyczą one nie tylko segmentu antyperspirantów i dezodorantów, lecz spotykane są na większości typach produktów kosmetycznych. Kuriozalne wydają się być deklaracje braku substancji, które w ogóle w danym produkcie nie powinny występować. Przykładem jest deklaracja braku konserwantu w produkcie o dużym stężeniu etanolu. Nie należy zapominać o obowiązującym ustawodawstwie, m.in. o ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Stosowanie tego typu deklaracji jest niewłaściwe w stosunku do producentów nielubianych surowców, które przecież są dopuszczone do stosowania w kosmetykach, a co za tym idzie, są bezpieczne dla konsumenta.

Anna Harazin
Technolog, JagoPRO Sp. z o.o.

 

Udostępnij materiał w

Podaj adres email
I nie przegap więcej żadnego wydarzenia

Nowości kosmetyczne

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 2576

    Oczyszczanie twarzy - Seria Facemed+

    Seria Facemed+ została opracowana przez nową linię technologiczną Eveline Cosmetics, w ścisłej współpracy z dermatologiem. Facemed+ to innowacyjna seria kosmetyków do pielęgnacji twarzy. Wyróżniają je wyjątkowo skuteczne składniki aktywne i optymalna tolerancja nawet dla najbardziej wrażliwej skóry - bez parabenów i alkoholu, fizjologiczne pH. Czytaj dalej

  • 2575

    Profesjonalna pielęgnacja z organicznym olejem arganowym Intensywna odbudowa włosów na wiosnę!

    Laboratorium Naukowo- Technologiczne MARION opracowało profesjonalną linię do kompleksowej pielęgnacji włosów. Bazuje ona na organicznym oleju arganowym z kontrolowanych upraw ekologicznych. Olej arganowy jest źródłem odżywczych kwasów omega 6 i 9 oraz witaminy E. W formułach produktów został on połączony z naturalnymi aktywnymi substancjami dobranymi do indywidualnych problemów, aby dostarczyć 100% satysfakcji z pięknych, zdrowych i lśniących włosów. Czytaj dalej

  • 2555

    Przyspieszacz opalania na plażę i do solarium SPF 10 makadamia & kukui oils

    PRZYSPIESZACZ OPALANIA NA PLAŻĘ I DO SOLARIUM o jedwabistej, szybko wchłaniającej się formule z fotostabilnym filtrem SPF 10, aktywuje procesy opalania w skórze i w krótkim czasie pozwala osiągnąć intensywny, złocisty odcień opalenizny. Czytaj dalej

  • 2554

    LUKSUSOWE MGIEŁKI SAMOOPALAJĄCE DO TWARZY I CIAŁA

    Stosowanie kosmetycznych metod samoopalających jest popularną, zdrową i wygodną alternatywą do wizyt w solarium lub kąpieli słonecznych, które często mają negatywny wpływ na kondycję skóry. Forma mgiełki samoopalającej to szybki, bezpieczny i skuteczny sposób na równomierną, łatwą w aplikacji i naturalną opaleniznę bez wysuszania skóry. Czytaj dalej

  • 2553

    Ochronny krem do twarzy FAMILY 50 SPF UVA+UVB Eveline Cosmetics

    Wysoko wodoodporny ochronny krem do twarzy z filtrami SPF 50 UVA/UVB zapewnia skuteczną, szeroką ochronę skóry twarzy, szyi i dekoltu przed promieniami słonecznymi oraz fotostarzeniem. Czytaj dalej

Czytaj inne

FACEBOOK

Ciekawostki ze świata

  • 2474

    Jak zmienić klienta „rozglądającego się” w „kupującego”?

    Największym wyzwaniem dla sprzedawców odzieży oraz innych produktów nieżywnościowych, jest dziś konwersja klientów. Jeżeli sprzedawca zrozumie drogę do zakupu, jaką pokonują jego klienci, to może zwiększyć swoje szanse na przekształcenie klientów typu „rozglądam się” w typ „kupuję”. Jak tego dokonać? Czytaj dalej

  • 2276

    Częściej i chętniej sięgamy po łatwiejsze w użyciu kapsułki do prania

    Z danych gromadzonych w ramach Panelu Gospodarstw Domowych GfK wynika, iż rynek kapsułek do prania w płynie odnotowuje obecnie dynamiczny wzrost. Jest to najszybciej rozwijający się segment spośród środków do prania. W ostatnich 12 miesiącach wartość zakupów kapsułek dokonanych przez gospodarstwa domowe wzrosła o 12 proc. w porównaniu z analogicznym okresem w ubiegłym roku. Czytaj dalej

  • 1584

    Wodorosty znów na fali

    Najnowsze premiery produktów konsumenckich po raz kolejny chcą udowodnić wszechstronność wodorostów jako składnika, ale tym razem na światowym rynku kosmetyków do pielęgnacji ciała. Czytaj dalej

  • 1579

    Kolory 2016 roku

    Pantone, światowy autorytet w dziedzinie koloru, wybrał dwa kolory, które będą królować w 2016 roku: Rose Quartz (# 13-1520) i Serenity (# 15-3919). Rose Quartz prezentuje się jako subtelny odcień różu, z kolei Serenity jako jasnoniebieski. Czytaj dalej

  • 2551

    Wydatki młodych Polek nakręcają koniunkturę na rynku kosmetyków

    Młode kobiety w wieku 18–29 lat stanowią podstawową grupę konsumentek dla niemal wszystkich kanałów dystrybucji kosmetyków. Bezkonkurencyjnie najpopularniejszym miejscem zakupu kosmetyków zarówno wśród kobiet, jak i mężczyzn, są drogerie. Ponad 90 proc. nabywców kupuje w tym kanale regularnie. Czytaj dalej

  • 2430

    Urządzenia mobilne stają się najważniejszym narzędziem zakupowym

    Bycie nieustannie podłączonym do internetu daje konsumentom poczucie wygody. Korzystając z urządzeń mobilnych, na bieżąco sprawdzają informacje i dokonują zakupów. Czytaj dalej

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/