Alternatywne formuły kosmetyków myjących

Na przestrzeni kilku ubiegłych lat mogliśmy obserwować znaczną ewolucję kosmetyków myjących – kiedyś postrzeganych przez konsumentów jako podstawowe, dziś stanowiących ważny element ich spersonalizowanego rytuału pielęgnacyjnego, domowego SPA, a nawet sposób do wyrażenia swoich wartości. Ten trend przekłada się na dane liczbowe – zaobserwowano znaczny wzrost sprzedaży wartościowej szamponów i żeli pod prysznic. Przeciętny konsument jest w stanie zapłacić więcej za produkty myjące, oczekując w zamian dostosowania formuły do jego potrzeb. Podążając za tą tendencją, spopularyzowanie alternatywnych form szamponów, żeli do twarzy i pod prysznic jest tylko kwestią czasu.

Szampony – eko jest w modzie!

Ze względu na to, że od lipca 2019 r. prawnie niedozwolona jest komunikacja negatywna wobec legalnie stosowanych składników, np. „bez SLES”, „sulfate free” czy „bez silikonów”, producenci skupiają się na pozytywnym przekazie, by podkreślić zalety swojej formuły. „Naturalny, łagodny dla włosów i skóry głowy”, „micelarny” – takie deklaracje przyciągają konsumentów jak magnes. Surfaktanty anionowe, stanowiące podstawę praktycznie każdej formuły szamponu, znacząco wpływają na potencjał drażniący całej formuły. Popularną alternatywą dla drażniących skórę głowy i wysuszających soli siarczanów alkilowych są łagodne pochodne aminokwasów (glicyny, alaniny, glutaminianu) i naturalnych kwasów tłuszczowych, np. Sodium N-Cacoyl Glycinate, Sodium Cocoyl Alaninate, Disodium Cocoyl Glutamate. Związki oparte na alaninie świetnie się sprawdzą, gdy chcemy otrzymać dobrze pieniącą się (nawet w przypadku dodatku olejów roślinnych) formułę pochodzenia naturalnego.

Kolejnym bodźcem do rewolucji w formułowaniu szamponów jest ekologia. Zamiana opakowań plasti kowych kosmetyków myjących na łatwiejsze do recyclingu szklane pojemniki stwarza na śliskiej powierzchni prysznica lub wanny zbyt duże ryzyko potłuczenia się produktu. Dlatego bardziej środowiskowo świadomi nabywcy całkowicie odchodzą od klasycznej płynnej formy szamponu na rzecz stałych produktów myjących. Ogłoszona przez Komisję Europejską strategia dotycząca odpadów z tworzyw sztucznych z 16 stycznia 2018 r. dodatkowo motywuje producentów do wdrażania proekologicznych rozwiązań.

Otrzymanie szamponu w kostce, wykazującego podobne parametry sensoryczno-użytkowe jak klasyczne formuły, jest nie lada wyzwaniem. Podstawową różnicą, którą odczuje konsument po zakupie produktu, jest sposób aplikacji – kosmetyk należy spienić w dłoni i wetrzeć we włosy lub rozprowadzić go kolistymi ruchami bezpośrednio z kostki na włosy. By na samym początku nie zrazić użytkownika do tego proekologicznego rozwiązania, kostka powinna gładko sunąć po powierzchni włosów, nie ciągnąc ich i nie tworząc kołtunów. Dodatek gliceryny, zwiększenie stężenia innych substancji rozpuszczalnych w wodzie lub zastosowanie kationowej substancji powierzchniowo czynnej (np. Behentrimonium Chloride) powinno zredukować ryzyko nieprzyjemnych odczuć związanych z aplikacją produktu.

Następnym problemem, z którym należy się zmierzyć podczas formułowania stałego szamponu, jest duża tendencja do rozmiękania kostki w wilgotnym środowisku prysznica/wanny wynikająca z dużego stężenia bardzo łatwo rozpuszczalnych w wodzie związków powierzchniowo czynnych.

Częściowym rozwiązaniem w tym przypadku może być dobranie odpowiedniego pojemnika dla produktu umożliwiającego łatwe wysychanie i izolującego kosmetyk od wilgoci (np. metalowej puszeczki). Dodatkowo, zależnie od wybranej metody wytwarzania, możemy utwardzić kostkę i zabezpieczyć ją przed nadmiernym rozpuszczaniem. Stały szampon można otrzymać poprzez sprasowanie sypkich surfaktantów anionowych (SLES, Sodium Cocoyl Isethionate, Sodium Coco-Sulfate) wymieszanych z kompozycją zapachową, gliceryną i barwnikiem za pomocą prasy hydraulicznej (podobnie jak tabletki). Bardzo ścisłe upakowanie fragmentów surowca ogranicza dostęp wody do środka kostki.

Następną metodą wytwarzania stałych szamponów jest wylewanie półpłynnej masy kosmetycznej do form. Przy zastosowaniu tego rozwiązania możemy otrzymać produkt bardziej odporny na rozmiękanie, wprowadzić do formuły substancje kondycjonujące wymagające rozpuszczenia w wodzie (inulina, kationowe pochodne gumy guar) oraz półstałe składniki, tj. masła roślinne (shea, cacao, murumuru). Warunkiem otrzymania kostki metodą wylewania jest dodatek strukturyzujących substancji nierozpuszczalnych w wodzie, tj. wosku pszczelego, kwasu stearynowego, palmitynowego, alkoholu cetylostearylowego. Typowym dodatkiem do szamponów w kostce są również wypełniacze, takie jak mączka pszeniczna, kukurydziana, kaolin czy ziemia okrzemkowa.

Oprócz niezaprzeczalnej korzyści dla środowiska tego typu produkty znakomicie sprawdzają się w podróży, ponieważ są małe, kompaktowe i wydajne – kostka 100 g w zależności od składu zastępuje 2-3 butelki szamponu o pojemności 250 ml – oraz w większości przypadków nie wymagają konserwacji (niska aktywność wody, wysokie stężenie substancji powierzchniowo czynnych). Wdrożenie powyższego rozwiązania do mainstreamu z pewnością wymaga czasu, lecz przy rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa coraz więcej osób będzie skłonnych zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia dla dobra środowiska.

Ciekawą koncepcją, szczególnie dla fanów naturalnych kosmetyków, jest szampon w postaci proszku na bazie zmielonego shikakai (Acacia concinna). Wykorzystanie tej rośliny w produktach myjących jest popularną praktyką w Azji, w szczególności w Indiach, skąd pochodzi wyżej wymieniona roślina. Właściwości czyszczące przypisuje się saponinom obecnym w korze, liściach i strąkach shikakai. Aplikacja tego typu produktu jest skomplikowana – proszek należy zmieszać z wodą i tak powstałą pastę wetrzeć we włosy, następnie dokładnie spłukać, by drobiny łusek z orzechów nie pozostały na włosach. Ten naturalny surfaktant jest zdecydowanie godny uwagi, lecz ze względu na mało praktyczny sposób użycia jego wykorzystanie ogranicza się do niszowych kosmetyków.

Łagodne produkty do mycia twarzy

Współcześni konsumenci traktują kosmetyk do mycia twarzy zarówno jako produkt do oczyszczania skóry z sebum oraz zanieczyszczeń środowiskowych, jak i element pielęgnacji cery. Łagodne mycie i absorbcja brudu bez naruszania naturalnej warstwy hydrolipidowej skóry oraz dodatkowe właściwości wspomagające aktywne działanie kremu, maseczek, esencji wpisujące oczyszczanie w rytuał pielęgnacji – wszystkie te cechy wpisują się w zasadę działania emulsji oczyszczających. Tego typu formuły cechują się bardzo niską zawartością typowych anionowych surfaktantów, bazując na emulgatorach O/W, niejonowych środkach powierzchniowo czynnych lub substancjach absorbujących, tj. kaolinie, ziemi okrzemkowej czy glince montmorylinitowej. Kremy myjące cechuje wysoka zawartość olejów roślinnych (np. Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Carthamus Tinc-torius Seed Oil, Gossypium Herbaceum Seed Oil) jednocześnie rozpuszczających brud, pomagających go usunąć oraz odżywia-jących skórę i wzmacniających jej barierę hydrolipidową. Coraz większym powodzeniem cieszą się kremy oczyszczające z wyższej półki cenowej, przy formułowaniu których część wody została zamieniona na hydrolat (np. z oczaru wirginijskiego, róży damasceńskiej czy lawendy) lub sok roślinny (np. aloesowy).

Dla koneserów ciekawych tekstur idealnym rozwiązaniem są pasty i musy myjące. Oba typy formuł znacząco zmieniają swoją strukturę i właściwości pod wpływem siły ścinania występującej podczas rozsmarowywania produktu. Pasta do mycia twarzy po wyciśnięciu z tubki ma postać bardzo gęstego kremu, a po roztarciu i dodatku wody zamienia się w bogatą, kremową i długo utrzymującą się pianę.

Specyficzną konsystencję pasty można uzyskać metodą krystalizacji surfaktantu. Polega ona na kontrolowaniu rozpuszczalności środka powierzchniowo czynnego poprzez temperturę procesu oraz dodatek słabych rozpuszczalników w postaci alkoholi polihydroksylowych, np. gliceryny. W podwyższonej temperaturze cząsteczki surfaktantu są w pełni rozpuszczone. W miarę jej stopniowego obniżania wytrącające się kryształy surfaktantu „zagęszczają” nasycony roztwór. Tym sposobem otrzymuje się gęsty, skoncentrowany i bardzo wydajny kosmetyk, dający zaskakująco obfitą pianę.

Struktura musu oczyszczającego jest także nieoczywista i ciekawa dla konsumenta. W dodatku daje możliwość zawieszenia w formule drobin peelingujących, łagodnie oczyszczających twarz z martwego naskórka. W formule poprzez odziaływanie natłuszczającego emulgatora O/W (Glyceryl Caprylate/Caprate) z anionowymi surfaktantami tworzą się struktury podobne do liposomów, które w skali makroskopowej nadają jej strukturę musu oraz dobre właściwości zawieszające.

Żele pod prysznic

Jak na tak popularną i powszechnie używaną kategorię produktów kosmetycznych, jakimi są żele pod prysznic, dość rzadko zdąża się zauważyć nieprzeciętne formuły. Na tle konkurencji pod względem innowacyjności zdecydowanie wyróżniają się galaretki myjące. Stanowią zagęszczoną, skoncentrowaną formę żelu rozpuszczającą się pod wpływem wody. Galaretki myjące są trudne do otrzymania ze względu na wysoką zawartość surfaktantów zmniejszających lepkość formuły poprzez zaburzenie usieciowania większości zagęstników oraz zmniejszenie napięcia powierzchniowego masy. Do uzyskania zwartej formy galaretki pomocny będzie Carrageenan (przezroczysta zwarta galaretka), PEG-120 Methyl  Glucose Dioleate lub PEG-90 Diisostearate (mleczna galaretka). Homogenna formuła jest możliwa do otrzymania tylko w przypadku ścisłe kontrolowanego procesu wytwarzania, ograniczającego do minimum możliwość powstania piany w trakcie mieszania. Wadą produktów tego typu jest niewygodna aplikacja pod prysznicem, trudność w nałożeniu na gąbkę lub myjkę oraz nietypowe rozprowadzenie produktu na skórze. Z drugiej strony takie rozwiązanie może być miłym urozmaiceniem aromatycznej kąpieli oraz stanowić element zabawy podczas kąpieli dziecka.

Inspirowana gastronomią tekstura zyskuje na popularności, luksusowe formuły myjące znajdują coraz więcej zwolenników, a proekologiczne kosmetyki stają się istotną częścią wyborów zakupowych konsumentów. W przyszłości na rynku kosmetyków spłukiwanych możemy się więc spodziewać coraz większej ilości interesujących i zwracających uwagę konsumenta rozwiązań.


Olga Traczyk-Truba
R&D Specialist
dr Koziej Sp. z o.o. Sp. k

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 2537

    Sei bellissima! Jesteś piękna! Trendy w manicure na sezon wiosna / lato 2017 od Nails Company

    Tegoroczna wiosna zapowiada się wyjątkowo soczyście! Po jesiennych trendach w manicure, w których królowały bardziej stonowane odcienie lakierów, nadchodzi czas na prawdziwie kolorystyczny zawrót głowy! Nails Company wita wiosnę serią rajskich błękitów, dziewczęcych różów oraz apetycznych neonów. Czytaj dalej

  • 3289

    ZATRZYMAJ CZAS Z LINIĄ KREMÓW PRZECIWZMARSZCZKOWYCH OD NIVEA

    Potrzeby skóry zmieniają się wraz z wiekiem. Z biegiem lat nasza cera stawia nam coraz większe wyzwania, także w kwestii jej pielęgnacji. Linia kremów przeciwzmarszczkowych od NIVEA z Olejkami Młodości inspirowanych potrzebami cery w różnym wieku, zadba o piękny i młody wygląd kobiet po 45-tym, 55-tym i 65-tym roku życia. Czytaj dalej

  • 3285

    NOWOŚĆ: Wysuwane pędzle od Real Techniques idealne na podróż!

    Pakując się w podróż, mamy wielki dylemat. Czy zapakować wszystkie swoje kosmetyki i akcesoria do makijażu? A jak czegoś mi zabraknie podczas wykonywania makijażu? W takich sytuacjach potrzebujemy akcesoriów wielofunkcyjnych. Real Techniques nadchodzi z pomocą! Oferta marki zostaje poszerzona o trzy wysuwane, nowe pędzle: do podkładu, pudru oraz różu, które zostały stworzone specjalnie dla Twojej wygody w podróży. Czytaj dalej

  • 3281

    tołpa dermo face futuris 30+

    Czy dzisiejsze 30-latki pamiętają telefon “na kablu”, kasetę magnetofonową czy VHS? Tak, ale … tylko z opowieści rodziców i dziadków. Wiele z nich było świadkami narodzin Facebooka, zdawało maturę w czasach, kiedy istniała już Wikipedia i zaczynało studia w czasach, gdy Polska była w Unii Europejskiej. To właśnie pokolenie „Y” tzw. „milenialsi” – osoby urodzone w latach 1981–1995. W Polsce jest ich już blisko 11 mln. Należą do nich m.in. Anna Lewandowska, Zosia Zborowska, Joanna Kulig, Anja Rubik, Paulina Krupińska, Agnieszka Radwańska. Czytaj dalej

  • 3272

    Zatrzymaj słońce z NIVEA SUN!

    Długie godziny spędzone w słońcu na plaży, w górach czy nad jeziorem… Po kąpielach słonecznych nasza skóra często potrzebuje dodatkowego nawilżenia. Z pomocą przychodzi nowa linia kosmetyków NIVEA AFTER SUN, której kluczowym składnikiem jest aloes! Dzięki wyjątkowym właściwościom tej rośliny kosmetyki z linii NIVEA AFTER SUN zadbająo skórę, ale także przedłużą efekt opalenizny i pozwolą się nią cieszyć jeszcze długo po zakończonym urlopie! Czytaj dalej

  • 3265

    Laura Conti Sugar Lip Scrub Regeneracyjny piling do ust

    Laura Conti Sugar Lip Scrub to regeneracyjny piling do ust na bazie naturalnych składników roślinnych, połączonych z drobinkami z pestek żurawin. Bardzo pomocny w przypadku spierzchniętych ust oraz przesuszonego naskórka. Pięknie go wygładza i odświeża, pobudza krążenie i przywraca zdrowy koloryt. Czytaj dalej

  • 3264

    Laura Conti Miracle Color Lip Gel koloryzujący żel do ust, który nie zmywa się nawet po wypiciu kawy

    LAURA CONTI Miracle Color Lip Gel, koloryzujący żel do ust zawiera unikalną kompozycję płynnego masła shea, masła mango oraz nowoczesne emolienty. Szybko i intensywnie nawilża naskórek, zmiękcza go, wygładza i zwiększa jędrność. Chroni przed przesuszeniem. Czytaj dalej

  • 3263

    LATO PEŁNE ZABAWY dzięki wakacyjnej kolekcji marki Bell

    Lato, lato wszędzie… to najgorętsza pora roku która rozpieszcza nas cudowną pogodą, promiennymi kolorami. Nasz upragniony czas zasłużonego odpoczynku i doskonałej zabawy. Na samą myśl o wakacjach humor nam się poprawia, bo kto z nas nie kocha powiewu morskiej bryzy czy aromatów świeżych kwiatów i owoców? Kto z nas nie wraca wspomnieniami do pełnego słońca, błogiego relaksu i letnich atrakcji? Czytaj dalej

  • 3262

    Poznaj nową odsłonę MATIS PARIS!

    Współcześnie, w dobie kosmetyków, które są do siebie podobne konieczna jest identyfikacja, wyróżniająca markę i nadająca jej niepowtarzalności. MATIS jako firma kosmetyczna z wieloletnią tradycją potrzebowała silnego i wyrazistego wizerunku. Postanowiono więc podkreślić wartość produktów, ich wyjątkowe właściwości, efektywność oraz stworzyć bardziej wyrazisty wygląd. Celem Matis było stworzenie wizerunku marki, która już od pierwszej chwili będzie kojarzyć się z francuskim stylem i tradycyjną pielęgnacją, jednak zachowując przy tym ducha nowoczesności. Czytaj dalej

  • 3259

    Męskie nowości od BI-ES

    BI-ES przedstawia trzy nowe zapachy przeznaczone dla mężczyzn. Desperado, Man's Fresh oraz Gold, to zapachy stworzone dla silnych, niezależnych i pewnych siebie mężczyzn. Czytaj dalej

  • 3257

    Sekrety urody gejszy YOSKINE GEISHA GOLD SECRET

    YOSKINE GEISHA GOLD SECRET to ekskluzywna linia silnie odmładzających kosmetyków, które powstały z inspiracji niezwykłą urodą japońskich gejsz oraz strzeżonymi od wieków sekretami ich pielęgnacji. Czytaj dalej

  • 3255

    SUN FOR EVERYONE od ALKEMIE!

    Czy wiesz, że ochrona przeciwsłoneczna to nie tylko konieczność nakładania filtra SPF? Powinniśmy dbać również o głębokie partie naszej skóry. W ciągu roku oddziałują na nas dwa rodzaje promieniowania – UVA i UVB. Latem UVB, które stanowi ok. 5% całego promieniowania UV, pozostawia na naszej skórze opaleniznę, ale przy nadmiernej ekspozycji ciała na opalanie może spowodować poparzenia słoneczne. Czytaj dalej

  • 3254

    żeLOVE i mistLOVE – pokochasz tę eksplozję nawilżenia!

    Skóra uwielbia być nasycona wilgocią, a teraz jest szczególnie spragniona nawilżenia. Zapewnij jej to, co kocha: ekstrakty roślinne i składniki pochodzenia naturalnego! Czytaj dalej

  • 3253

    BAKING SODA + OPTYCZNY ROZJAŚNIACZ = MOC UŚMIECHU w paście do zębów whiteON DOUBLE WHITE

    Płynący z serca uśmiech sprawia, że wyglądamy atrakcyjnie, nasze rysy łagodnieją, a twarz staje się rozpromieniona. Wiemy, że śmiech poprawia nastrój i wywołuje uczucie szczęścia. Jest naukowo udowodnione, że podczas uśmiechu nasz mózg uwalnia endorfiny. Dlatego im więcej się uśmiechasz, tym lepsze są Twoje relacje z innymi. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/