Alternatywne formuły kosmetyków myjących

Na przestrzeni kilku ubiegłych lat mogliśmy obserwować znaczną ewolucję kosmetyków myjących – kiedyś postrzeganych przez konsumentów jako podstawowe, dziś stanowiących ważny element ich spersonalizowanego rytuału pielęgnacyjnego, domowego SPA, a nawet sposób do wyrażenia swoich wartości. Ten trend przekłada się na dane liczbowe – zaobserwowano znaczny wzrost sprzedaży wartościowej szamponów i żeli pod prysznic. Przeciętny konsument jest w stanie zapłacić więcej za produkty myjące, oczekując w zamian dostosowania formuły do jego potrzeb. Podążając za tą tendencją, spopularyzowanie alternatywnych form szamponów, żeli do twarzy i pod prysznic jest tylko kwestią czasu.

Szampony – eko jest w modzie!

Ze względu na to, że od lipca 2019 r. prawnie niedozwolona jest komunikacja negatywna wobec legalnie stosowanych składników, np. „bez SLES”, „sulfate free” czy „bez silikonów”, producenci skupiają się na pozytywnym przekazie, by podkreślić zalety swojej formuły. „Naturalny, łagodny dla włosów i skóry głowy”, „micelarny” – takie deklaracje przyciągają konsumentów jak magnes. Surfaktanty anionowe, stanowiące podstawę praktycznie każdej formuły szamponu, znacząco wpływają na potencjał drażniący całej formuły. Popularną alternatywą dla drażniących skórę głowy i wysuszających soli siarczanów alkilowych są łagodne pochodne aminokwasów (glicyny, alaniny, glutaminianu) i naturalnych kwasów tłuszczowych, np. Sodium N-Cacoyl Glycinate, Sodium Cocoyl Alaninate, Disodium Cocoyl Glutamate. Związki oparte na alaninie świetnie się sprawdzą, gdy chcemy otrzymać dobrze pieniącą się (nawet w przypadku dodatku olejów roślinnych) formułę pochodzenia naturalnego.

Kolejnym bodźcem do rewolucji w formułowaniu szamponów jest ekologia. Zamiana opakowań plasti kowych kosmetyków myjących na łatwiejsze do recyclingu szklane pojemniki stwarza na śliskiej powierzchni prysznica lub wanny zbyt duże ryzyko potłuczenia się produktu. Dlatego bardziej środowiskowo świadomi nabywcy całkowicie odchodzą od klasycznej płynnej formy szamponu na rzecz stałych produktów myjących. Ogłoszona przez Komisję Europejską strategia dotycząca odpadów z tworzyw sztucznych z 16 stycznia 2018 r. dodatkowo motywuje producentów do wdrażania proekologicznych rozwiązań.

Otrzymanie szamponu w kostce, wykazującego podobne parametry sensoryczno-użytkowe jak klasyczne formuły, jest nie lada wyzwaniem. Podstawową różnicą, którą odczuje konsument po zakupie produktu, jest sposób aplikacji – kosmetyk należy spienić w dłoni i wetrzeć we włosy lub rozprowadzić go kolistymi ruchami bezpośrednio z kostki na włosy. By na samym początku nie zrazić użytkownika do tego proekologicznego rozwiązania, kostka powinna gładko sunąć po powierzchni włosów, nie ciągnąc ich i nie tworząc kołtunów. Dodatek gliceryny, zwiększenie stężenia innych substancji rozpuszczalnych w wodzie lub zastosowanie kationowej substancji powierzchniowo czynnej (np. Behentrimonium Chloride) powinno zredukować ryzyko nieprzyjemnych odczuć związanych z aplikacją produktu.

Następnym problemem, z którym należy się zmierzyć podczas formułowania stałego szamponu, jest duża tendencja do rozmiękania kostki w wilgotnym środowisku prysznica/wanny wynikająca z dużego stężenia bardzo łatwo rozpuszczalnych w wodzie związków powierzchniowo czynnych.

Częściowym rozwiązaniem w tym przypadku może być dobranie odpowiedniego pojemnika dla produktu umożliwiającego łatwe wysychanie i izolującego kosmetyk od wilgoci (np. metalowej puszeczki). Dodatkowo, zależnie od wybranej metody wytwarzania, możemy utwardzić kostkę i zabezpieczyć ją przed nadmiernym rozpuszczaniem. Stały szampon można otrzymać poprzez sprasowanie sypkich surfaktantów anionowych (SLES, Sodium Cocoyl Isethionate, Sodium Coco-Sulfate) wymieszanych z kompozycją zapachową, gliceryną i barwnikiem za pomocą prasy hydraulicznej (podobnie jak tabletki). Bardzo ścisłe upakowanie fragmentów surowca ogranicza dostęp wody do środka kostki.

Następną metodą wytwarzania stałych szamponów jest wylewanie półpłynnej masy kosmetycznej do form. Przy zastosowaniu tego rozwiązania możemy otrzymać produkt bardziej odporny na rozmiękanie, wprowadzić do formuły substancje kondycjonujące wymagające rozpuszczenia w wodzie (inulina, kationowe pochodne gumy guar) oraz półstałe składniki, tj. masła roślinne (shea, cacao, murumuru). Warunkiem otrzymania kostki metodą wylewania jest dodatek strukturyzujących substancji nierozpuszczalnych w wodzie, tj. wosku pszczelego, kwasu stearynowego, palmitynowego, alkoholu cetylostearylowego. Typowym dodatkiem do szamponów w kostce są również wypełniacze, takie jak mączka pszeniczna, kukurydziana, kaolin czy ziemia okrzemkowa.

Oprócz niezaprzeczalnej korzyści dla środowiska tego typu produkty znakomicie sprawdzają się w podróży, ponieważ są małe, kompaktowe i wydajne – kostka 100 g w zależności od składu zastępuje 2-3 butelki szamponu o pojemności 250 ml – oraz w większości przypadków nie wymagają konserwacji (niska aktywność wody, wysokie stężenie substancji powierzchniowo czynnych). Wdrożenie powyższego rozwiązania do mainstreamu z pewnością wymaga czasu, lecz przy rosnącej świadomości ekologicznej społeczeństwa coraz więcej osób będzie skłonnych zmienić swoje dotychczasowe przyzwyczajenia dla dobra środowiska.

Ciekawą koncepcją, szczególnie dla fanów naturalnych kosmetyków, jest szampon w postaci proszku na bazie zmielonego shikakai (Acacia concinna). Wykorzystanie tej rośliny w produktach myjących jest popularną praktyką w Azji, w szczególności w Indiach, skąd pochodzi wyżej wymieniona roślina. Właściwości czyszczące przypisuje się saponinom obecnym w korze, liściach i strąkach shikakai. Aplikacja tego typu produktu jest skomplikowana – proszek należy zmieszać z wodą i tak powstałą pastę wetrzeć we włosy, następnie dokładnie spłukać, by drobiny łusek z orzechów nie pozostały na włosach. Ten naturalny surfaktant jest zdecydowanie godny uwagi, lecz ze względu na mało praktyczny sposób użycia jego wykorzystanie ogranicza się do niszowych kosmetyków.

Łagodne produkty do mycia twarzy

Współcześni konsumenci traktują kosmetyk do mycia twarzy zarówno jako produkt do oczyszczania skóry z sebum oraz zanieczyszczeń środowiskowych, jak i element pielęgnacji cery. Łagodne mycie i absorbcja brudu bez naruszania naturalnej warstwy hydrolipidowej skóry oraz dodatkowe właściwości wspomagające aktywne działanie kremu, maseczek, esencji wpisujące oczyszczanie w rytuał pielęgnacji – wszystkie te cechy wpisują się w zasadę działania emulsji oczyszczających. Tego typu formuły cechują się bardzo niską zawartością typowych anionowych surfaktantów, bazując na emulgatorach O/W, niejonowych środkach powierzchniowo czynnych lub substancjach absorbujących, tj. kaolinie, ziemi okrzemkowej czy glince montmorylinitowej. Kremy myjące cechuje wysoka zawartość olejów roślinnych (np. Prunus Amygdalus Dulcis Oil, Carthamus Tinc-torius Seed Oil, Gossypium Herbaceum Seed Oil) jednocześnie rozpuszczających brud, pomagających go usunąć oraz odżywia-jących skórę i wzmacniających jej barierę hydrolipidową. Coraz większym powodzeniem cieszą się kremy oczyszczające z wyższej półki cenowej, przy formułowaniu których część wody została zamieniona na hydrolat (np. z oczaru wirginijskiego, róży damasceńskiej czy lawendy) lub sok roślinny (np. aloesowy).

Dla koneserów ciekawych tekstur idealnym rozwiązaniem są pasty i musy myjące. Oba typy formuł znacząco zmieniają swoją strukturę i właściwości pod wpływem siły ścinania występującej podczas rozsmarowywania produktu. Pasta do mycia twarzy po wyciśnięciu z tubki ma postać bardzo gęstego kremu, a po roztarciu i dodatku wody zamienia się w bogatą, kremową i długo utrzymującą się pianę.

Specyficzną konsystencję pasty można uzyskać metodą krystalizacji surfaktantu. Polega ona na kontrolowaniu rozpuszczalności środka powierzchniowo czynnego poprzez temperturę procesu oraz dodatek słabych rozpuszczalników w postaci alkoholi polihydroksylowych, np. gliceryny. W podwyższonej temperaturze cząsteczki surfaktantu są w pełni rozpuszczone. W miarę jej stopniowego obniżania wytrącające się kryształy surfaktantu „zagęszczają” nasycony roztwór. Tym sposobem otrzymuje się gęsty, skoncentrowany i bardzo wydajny kosmetyk, dający zaskakująco obfitą pianę.

Struktura musu oczyszczającego jest także nieoczywista i ciekawa dla konsumenta. W dodatku daje możliwość zawieszenia w formule drobin peelingujących, łagodnie oczyszczających twarz z martwego naskórka. W formule poprzez odziaływanie natłuszczającego emulgatora O/W (Glyceryl Caprylate/Caprate) z anionowymi surfaktantami tworzą się struktury podobne do liposomów, które w skali makroskopowej nadają jej strukturę musu oraz dobre właściwości zawieszające.

Żele pod prysznic

Jak na tak popularną i powszechnie używaną kategorię produktów kosmetycznych, jakimi są żele pod prysznic, dość rzadko zdąża się zauważyć nieprzeciętne formuły. Na tle konkurencji pod względem innowacyjności zdecydowanie wyróżniają się galaretki myjące. Stanowią zagęszczoną, skoncentrowaną formę żelu rozpuszczającą się pod wpływem wody. Galaretki myjące są trudne do otrzymania ze względu na wysoką zawartość surfaktantów zmniejszających lepkość formuły poprzez zaburzenie usieciowania większości zagęstników oraz zmniejszenie napięcia powierzchniowego masy. Do uzyskania zwartej formy galaretki pomocny będzie Carrageenan (przezroczysta zwarta galaretka), PEG-120 Methyl  Glucose Dioleate lub PEG-90 Diisostearate (mleczna galaretka). Homogenna formuła jest możliwa do otrzymania tylko w przypadku ścisłe kontrolowanego procesu wytwarzania, ograniczającego do minimum możliwość powstania piany w trakcie mieszania. Wadą produktów tego typu jest niewygodna aplikacja pod prysznicem, trudność w nałożeniu na gąbkę lub myjkę oraz nietypowe rozprowadzenie produktu na skórze. Z drugiej strony takie rozwiązanie może być miłym urozmaiceniem aromatycznej kąpieli oraz stanowić element zabawy podczas kąpieli dziecka.

Inspirowana gastronomią tekstura zyskuje na popularności, luksusowe formuły myjące znajdują coraz więcej zwolenników, a proekologiczne kosmetyki stają się istotną częścią wyborów zakupowych konsumentów. W przyszłości na rynku kosmetyków spłukiwanych możemy się więc spodziewać coraz większej ilości interesujących i zwracających uwagę konsumenta rozwiązań.


Olga Traczyk-Truba
R&D Specialist
dr Koziej Sp. z o.o. Sp. k

Udostępnij materiał w

Nowości kosmetyczne

  • 3177

    BASF: Nowa koncepcja spersonalizowanych kosmetyków

    Coraz więcej osób uważa czynności pielęgnacyjne za klucz do indywidualizmu i różnorodności. BASF spełnia rosnące oczekiwania konsumentów dotyczące produktów kosmetycznych odzwierciedlających ich indywidualne potrzeby i niuanse ich codziennego życia dzięki nowej koncepcji spersonalizowanych kosmetyków. Czytaj dalej

  • 3468

    ROZBŁYŚNIJ SPOJRZENIEM Z LUMI

    Kto nie marzy o utrzymaniu pięknej i zdrowej skóry wokół oczu? Z myślą o tym, Pure by Clochee stworzyło kolejny fantastyczny produkt, w którym 98 % to składniki pochodzenia naturalnego. Przedstawiamy LUMI krem pod oczy! Czytaj dalej

  • 3455

    Rozgrzej jesień swoim uśmiechem. Moc kurkumy dla zdrowych, białych zębów

    W ajurwedzie, starohinduskiej sztuce leczenia, kurkuma jest doceniana ze względu na swoje właściwości rozgrzewające, oczyszczające i antybakteryjne. Stanowić może nie tylko naturalny suplement zdrowej diety, ale także cenny sekret kosmetycznych receptur. Jako składnik pasty do zębów zapobiega stanom zapalnym jamy ustnej, dba o dziąsła, a także… świetnie smakuje. Eksperci Białej Perły dodatkowo sprzymierzyli ją z koenzymem Q10 dla jeszcze większej skuteczności w walce o zdrowy, biały uśmiech. Czytaj dalej

  • 3447

    Kolejne to(ł)powe nowości w bestsellerowej linii sebio

    Peeling 3 enzymy to absolutny bestseller wśród kosmetyków face care. Wasz ulubieniec, z którym zdążyłyście zaprzyjaźnić się na dobre. Czytaj dalej

  • 3442

    Naturalna pielęgnacja dłoni i paznokci Iwoniczanki

    Mycie rąk jest jednym z najskuteczniejszych sposobów ochrony przed rozprzestrzenianiem się wirusów. Niestety, częste mycie wodą z detergentem może powodować nadmierne wysuszenie naskórka, zaczerwienie, a nawet bolesne pęknięcia. Jak zatem dbać o wrażliwą skórę dłoni? Czytaj dalej

  • 3439

    Naturalna sól do kąpieli. Uzdrowisko we własnym domu

    Kąpiele solankowe od stuleci polecane są w celu uzupełnienia terapii uzdrowiskowych. Nie tylko relaksują, ale także upiększają skórę i kojąco wpływają na bolące mięśnie i stawy. Stosowane są w fizjoterapii, a także dla wszystkich, poszukujących regeneracji i odprężenia podczas pobytu w uzdrowisku. Dziś uzdrowisko możesz stworzyć we własnym domu, dzięki Iwonickiej Soli Jodobromowej, produkowanej na bazie naturalnych wód mineralnych przez Uzdrowisko Iwonicz. Czytaj dalej

  • 3434

    Pielęgnacja twarzy pełna natury - nowości od Hagi

    Miłośniczki naturalnej pielęgnacji twarzy mają powody do świętowania. Hagi, rodzinna manufaktura kosmetyczna, wprowadziła na rynek kolejne nowości pełne dobroczynnych surowców. Ofertę firmy wzbogaciły dwa zestawy produktów do różnych typów skóry. Dla osób, które chciałyby spowolnić czas firma przygotowała naturalny regenerujący krem i eliksir anti-aging zawierające polisacharydy z alg, ekstrakt z drzewa Tara oraz beta-glukan. Natomiast dla osób z cerą mieszaną Hagi proponuje krem do twarzy i odżywcze serum olejowe z ekstraktami z jaśminu, frangipani, zielonej herbaty, brzoskwini, cyprysu, bergamotki i róży. Czytaj dalej

  • 3431

    Polska marka kosmetyków podbija nowe rynki zagraniczne. Produkty ZEW for men dostępne w kolejnych krajach w Europie i Azji

    Jesień 2020 roku to dla marki ZEW for men kolejny krok milowy w ekspansji zagranicznej i wkroczenie na nowe rynki Europy i Azji. Produkty ZEW for men są teraz dostępne także w perfumeriach Douglas w Hiszpanii, Niemczech, Estonii i na Łotwie, a od listopada będą również w Rumunii i na Litwie. Marka rozpoczęła także sprzedaż w Skandynawii za pośrednictwem platformy Lyko.com oraz w Azji na Flexlane.co. Czytaj dalej

  • 3428

    Lawendowe nowości od SYLVECO

    Długie – krótkie, swobodnie opadające… Zdrowe i lśniące włosy stanowią nasz atut niezależnie od fryzury, a odpowiednio dobrany kosmetyk do pielęgnacji, odgrywa kluczową rolę w utrzymaniu ich prawidłowej kondycji. Włosy, w zależności od typu, wymagają jednak szczególnej troski, aby zachwycały zdrowym wyglądem. Czytaj dalej

  • 3425

    Wszystko w twoich rękach - nowa marka kosmetyków do pielęgnacji dłoni Shehand od jesieni na polskim rynku

    Polscy konsumenci już od 6 lat dbają o swoje stopy przy pomocy kosmetyków SheFoot i ManFoot. Dzięki nim codzienna pielęgnacja stóp stała się jedną z przyjemniejszych chwil w ciągu dnia. SHE Cosmetics postanowiła zadbać teraz także o kobiece dłonie, wprowadzając tej jesieni na rynek nową linię dermokosmetyków do rąk, sygnowanych marką SheHand. Czytaj dalej

  • 3421

    Odnajdź prawdziwe ukojenie i harmonię w japońskim stylu z zestawem pielęgnacyjnym Matcha Latte Set od GLOV

    Perfekcja i minimalizm to główne cechy japońskiego stylu. To także najlepsze określenia nowości od GLOV - zestawu pielęgnacyjnego Matcha Latte Set. Znajdziesz w nim niezbędne akcesoria kosmetyczne w kolorze inspirowanym zdrowym napojem matcha latte. Pozwól sobie na chwilę relaksu z zestawem, który zawiera wszystko to, czego potrzebuje Twoja skóra, aby wyglądała pięknie, zdrowo i naturalnie. Czytaj dalej

  • 3419

    „Herbapol-Lublin” S.A. wprowadza nową markę kosmetyczną

    Korzystając z ponad 70-letniego doświadczenia i wiedzy dotyczącej ziół i roślin, Herbapol wprowadza na rynek nową markę kosmetyczną Polana. Jest to odpowiedź na potrzeby konsumentek, które szukają skutecznych, a zarazem bezpiecznych sposobów dbania o urodę. Polana to oparte na naturalnych składnikach produkty tworzone w Polsce. Czytaj dalej

  • 3417

    Zamiast ukrywać, lepiej skutecznie się pozbywać

    Na początku roku przedstawiłyśmy Wam nowości z linii sebio. - matujący krem korygujący BB, głęboko oczyszczającą maskę-peeling gommage z czystym srebrem oraz musujący żel-peeling z kamforą do mycia twarzy. Czytaj dalej

  • 3415

    Laura Conti Botanical Organic ekologia na 100%

    LAURA CONTI Botanical Organic to trzy balsamy do ust o wyjątkowo wartościowym, naturalnym składzie. Tym razem jednak organiczna formuła to nie wszystko. Balsamy są w 100% ekologiczne, gdyż opakowanie jest zrobione z papieru. To pierwsze balsamy, które nie pozostawiają śladu w środowisku. Czytaj dalej

  • 3412

    Papaja, papryczka chilli, a może limonka?

    Nie, tym razem to nie jest przepis na egzotyczne danie, ale na egzotyczną świeżość. Z kuchni przenosimy się do łazienki, żeby moc tych niesamowitych składników wycisnąć wprost na szczoteczkę. natureON charcoal to nowa linia naturalnych past do zębów, które zaskakują niespotykanymi dotąd wariantami smakowymi. Każda z sześciu past to unikalne połączenie węgla aktywnego ze składnikami, które do tej pory znane były nam raczej z przepisów kulinarnych. Czytaj dalej

Czytaj inne

Ciekawostki ze świata

Partner serwisu

Partner serwisu
Partner
serwisu

Współpracujemy z

  •  http://www.kosmetyczni.pl/
  •  http://www.kosmetyki-detergenty.pl/
  •  http://www.kosmetyka.edu.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-farmaceutycznego.pl/
  •  http://swiat-przemyslu-kosmetycznego.pl/